Mitt nummer änvänds till spoofing

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olzon, 12 jun 2020.

  1. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag fick också rådet att polisanmäla alla samtal jag får och be uppringarna att göra det samma så så får det bli
     
    Kristy gillar detta.
  2. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Summa sumarium brottsofferjouren är en stor myndighet medans jag bara en en liten enmansföretagare men mitt mål är att få mitt nummer på spärrlistan
    Kan dom få det så kan jag trots att jag är liten
    Fortsättning följer
    Ha det gott så länge
     
  3. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Dom har väl hittar mitt nummer på hitta.se typ men tydligen tar de som ofta myndighet banker eller företagsnamnet och jag har ett litet enmansbolag

    men visst de skulle ju bara kunnat ta ett slumpnummer eller ett inte existerade nummer men varför göra det när dom kan ett riktigt nummer
     
  4. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Sen kan man tyvärr inte ringa från mobilen från utlandet tydligen när det är spärrat men det får man väl leva med
     
    Groppe gillar detta.
  5. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hur kan systemet vara så dåligt uppbyggt?

    Alltså vem som helst kan ringa utifrån och säga att det är ett svenska nummer? Om man befinner sig utomlands borde få inte Svenska operatören göra en koll att det är man själv som ringer? Alla simkort har väl en kryptering så den borde väl kunna skicka över nycklarna och kolla att det är rätt?
     
    Tomand73 gillar detta.
  6. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Inga samtal varken Tors el fre ( det brukar vara 3-4 st om dagen ) man kan ju hoppas att det är över efter att jag har härjat runt
     
    stelex, Heleg och Kristy gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Någon som kan säga namnet på en sådan app som används för nummerspoofing, antingen här eller över PM? Det är absolut inget jag tänker ladda ner och pröva, jag vill inte ha något sådant som säkert är fullt med malware och bakdörrar på min telefon. Däremot vill jag gärna läsa på i ämnet, och namnet på en sådan app kommer då vara av intresse. De finns väl inte i Google Play direkt antar jag.
    Antar att det krävs att appen har samarbete med någon obskyr teleoperatör i utlandet för att kunna erbjuda denna funktionalitet?
    Det måste väl vara brister i SS7 som ligger bakom. Alltså SS7 som är det föråldrade "call routing"-protokoll som i princip helt saknar inbyggd säkerhet.

    Den ryske oppositionspolitikern Navalny använde en sådan app för att ringa en av sina egna tilltänkta mördare från FSB, ryska säkerhetstjänsten, från ett spoofat telefonnummer som matchade "FBS:s telefonväxel" typ, och lyckades få ett erkännande från denne om mordförsöket/förgiftningen som skett. Så några bra saker kan komma från dessa spoofing-appar, men ytterst begränsat såklart.

    Intressant information du kommer med. Jag visste inte att enskilda nummer kunde "spärras" på det sättet. Vet du exakt vilka bolag Telia kontaktat, och vilka de inte kontaktat? Verkar lite godtyckligt om de inte skickar ett meddelande till samtliga operatörer.

    Fick du ditt nummer placerat på spärrlistan? Om de går med på att placera dig på en sån spärrlista så borde du ju ha fått tydlig information innan, kanske rent av skriva på något papper/avtal. Så jag antar att om du inte fått någon sådan information ännu, så har operatören antagligen inte gjort något för att hjälpa dig.

    Att inte kunna ringa i utlandet är ju en stor och klar nackdel. Om informationen om spärrning måste skickas manuellt till andra operatörer så antar jag att det inte är vidare enkelt att "spärra" och "av-spärra" numret, så inget man ändrar i en handvändning före en resa och sen ändrar tillbaka när man kommer hem igen.
     
    Groppe gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kul.
    Nu har sambon fått 3 samtal från folk som hävdar att hon ringt dem på 3-4 dagar. Vi har t.o.m fått screenshot från loggen hos en och det är hennes nummer. Ingen verkar ha hunnit svara så vi vet inte vad scammen är.

    Lustigt att det hände samma vecka som hon bytte operatör från OneCall (Telia) till Ice. Detta är i Norge.

    Hon har kontaktat Ice men vi har ju långledigt här så tar tid att få svar.
     
    Last edited: 18 apr 2022
    bernard gillar detta.
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ice hävdar att absolut inget kan göras och inga operatörerna gör något. Enda möjligheten att lösa det är byta nummer.

    Stod på mig lite och fick supporten att upprätta en sak till teknisk (hävdade han). 2 min efter samtalet fick vi ett sms att inget går att göra. De har inga filter för det.

    Så lutar åt att byta operatör.


    Ställde samma fråga till OneCall:
    Edit2.
    Blev byte tillbaka till OneCall med spoofingblock.
     
    Last edited: 19 apr 2022
    bernard gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har du mer information om "spoofingblock", hur det fungerar rent tekniskt? Vore intressant att veta huruvida 3 och 6 månader är "fasta gränser", dvs om det inte går att stänga av spärren förrän den tiden passerat. Annars hade det ju varit en smart funktion om man inne på "Mina sidor" kunde slå på och av spärren efter behov, så ofta man vill. Men lät ju på tidigare inlägg som att spärren måste delas manuellt med andra operatörer, så kanske inte är möjligt att åstadkomma något automatiserat då. Fick du någon info om vilka operatörer OneCall kommer dela spärren med?

    Vore kul för övrigt om någon ville svara på mitt inlägg en liten bit ovanför här, där det finns ett par ytterligare funderingar jag hade, från januari.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det går inte att stänga av den. Det går inte heller att ringa från utlandet. Men om det bara är en lista känns det som om det är OneCall som inte orkar tillåta folk att ta bort nummer från listan.

    Jag tror spoofingblocken hos OneCall är i princip samma sak som Telenor gör automatiskt.

    Om någon ringer från utlandet med ett norskt nummer så kollar Telenor upp var telefonen senast befann sig, OneCall antar jag slår upp numret i sin spärrlista. Finns numret där så tar operatören bort numret så den som blir uppringd ser det som ett dolt nummer.

    Relativt enkelt att kringgå för scammers, bara ring från ett inhemskt nummer. Men sambon har i alla fall inte fått några fler samtal efter bytet tillbaka till OneCall.

    Frågade dock aldrig OneCall hur det fungerar eller vem dem delar informationen med.


    Edit:
    Eftersom det inte går att ringa alls från utlandet kanske OneCall droppar samtalet om numret finns i spärrlistan?
    Låter mitt första svar ligga kvar för jag inte är helt säker hur det fungerar.
     
    Kristy gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ingen ny information ni fått fram, om hur dessa spärrar fungerar? Typ teknisk beskrivning.
    Finns det någon läsning om Telenors spärr, som nämns i inlägget ovanför? Antar att det gäller Telenor Norge.
     
  13. Blex

    Blex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hur länge höll det på? Hållt på för mig i 3 dagar med ca 15 samtal om dagen
     
  14. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Samma hände mig förra veckan. Ett 070-nummer ringde från Örebro men det var inte alls ägaren bakom numret som ringde.
    Hur det är möjligt undrar jag med….
     
  15. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Samma sak hände för mig för ca två veckor sedan. Okänd person som ringde upp mitt nummer och frågade varför jag hade ringt hen tidigare under dagen. Skickade screenshot på samtalshistoriken, och det var mitt nummer som stod som inkommande samtal, trots att jag inte hade några utgående samtal från min telefon.
    Har Telenor för övrigt.. tänkte inte mer på det då, men man kanske bör ta det en vända med operatören ändå?
     
  16. Blex

    Blex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har också telenor och dom sa enda lösningen är att byta nummer eller att vädra stormen. Efter 3 dagar så har det lugnat ned sig (bara 1 samtal idag). Får hoppas att det är över nu.
     
    Jowee och bernard gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Lösningen på problemet vore att byta ut signalprotokollet SS7 till något modernare och säkrare, men några såna planer verkar ju inte finnas, tyvärr. Ganska sjukt egentligen att detta är möjligt. Men felet ligger ju hos SS7, helt klart.
    Med den teknik som finns tillgänglig idag, typ kryptering/signering med publika och privata nycklar osv, så hade man ju kunnat skapa en metod där telefonsystemet verifierar att det verkligen är den riktiga simkortsinnahavaren som gör samtalet, med hjälp av IMSI, IMEI och andra värden, eller någon nyskapad motsvarighet. Men det hade definitivt krävt mycket arbete och tagit många år att få på plats, särskilt om hela världen ska börja använda det.
     
    Kristy och Jowee gillar detta.
  18. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Någon som hittat lösningen på detta? Har Telenor och misstänker att jag blivit utsatt för detta.
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Tydligen har folk börjat rapportera att bedragarna börjat rikta in sig mer specifikt nu. T.ex. visas Swedbanks eller lokala sparbankens nummer på nummerpresentatören och om man svarar så säger de att de ringer från Swedbank.
    Kanske blir det lite fart på telekomvärlden om finansvärlden sätter blåslampa på dem?
     
    Last edited: 22 okt 2022
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Var har du läst detta?
    Låter ju allvarligt.