Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu vet jag inte vad det är som annonseras ut och tänker inte kolla heller. Men är det något som borde vara märkt NSFW tror jag inte det överhuvudtaget är tillåtet här. Definitivt inte utan varning!
     
    mattihp och Pernilla gillar detta.
  2. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    732
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ett gummikön.
     
  3. Sprew

    Sprew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    356
    Hahaha sorry, glömde bort det. Den har hur som haver tagits bort av någon moderator nu
     
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Amazon har börjat använda Bring och UPS igen, med resultatet att sakerna inte kommer och de ljuger om orsakerna. Jag var hemma hela dagen i fredags, men 3 kollin levererades aldrig, men de påstår jag inte var hemma. Ringklocka fungerar, telefon var igång och jag ser alla fordon som kommer på den privata vägen.

    Bifogar deras spårning från lokala företaget. Det omöjliga visar sig också i att de lämnade Örnsköldsvik 11.40 och påstått leveransförsök 12.00, trots att det är 8,8 mil till mig, alltså omöjligt. Jag är för övrigt sist på rundan och får leverans sen eftermiddag i normala fall. Troligen ville de hem och supa som vanligt, då det nästan alltid är fredagar som drabbas, år efter år.

    upload_2022-10-3_11-53-28.png

    Edit: Givetvis först kontaktat företaget med oklart svar, så vi får se om något kommer idag. Ringde även Amazons kundtjänst så de förhoppningsvis någon gång inser att vissa bolag inte går att använda i alla delar av Sverige.
     
    Last edited: 3 okt 2022
  5. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    UPS behöver inte lämna hemma om den är skickat med deras worldwide saver.

    " "Worldwide Saver", då får föraren, enligt våra protokoll och regler, lov att lämna paketen direkt till ombud om de inte har tid att leverera under sin rutt."
     
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har hempaket som ska levereras hem till dörr (Prime-kund) och närmaste ombud är 9 mil bort. Detta har bekräftats många gånger. Jag skriver inte och ringer för skojs skull.

    Ovanpå det så får man en SMS-avisering från detta lokala företag där man får välja hur man vill ha paketet, hem som standard eller till ombud och jag väljer givetvis alltid hem. Ett tredje alternativ finns för att lämna fullmakt för avlämning på annat ställe (som jag aldrig använder).
     
  7. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Samma med mig. Men tydligen så får göra så enligt UPS regler.

    Förutom att jag bara har 300 meter till ombud
     
  8. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    De får inte göra så alls, inte där jag bor iaf. Har bott här i 24 år och haft dessa diskussioner många, många gånger. Där jag bor ska UPS-paket levereras hem, utan undantag.

    Finns ombud i rimlig närhet kan det vara andra bestämmelser. 18 mil tur och retur till ombud är inte rimligt.

    Faktum kvarstår alldeles oavsett, de har ljugit om leveransförsöket. Paketet är inte heller lämnat någon annanstans, utan är kvar på terminalen.
     
    Rint och ComicSans gillar detta.
  9. SzymTech

    SzymTech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    200
    Ingen diskussionstråd ens, bara tipstråd
     
    iElak, Kaleid och MultiMan gillar detta.
  10. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    998

    MINA ENHETER

  11. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Enklast är väl att fråga, fick nån sitt grafikkort sist det va uppe? Jag drar mig från att beställa sånt jag inte behöver själv nu för tiden pga alla avstängningar och annat folk råkat ut för...
     
  12. SirWankalot

    SirWankalot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    29
    Haha, 8,8 mil på 20 minuter. Så snabb var inte ens jag när jag körde postbil :)
     
    Rint gillar detta.
  13. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 209
    Mottagna gillanden:
    8 883
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hade fixat allt med boundry wire/begränsnings tråd och gjort en carport under balkongen med golvplattor, för garage etc och hade bara 8 st men det såg ut att räcka, med gräsgrön färg som var snyggt.

    Vädret var dock dåligt så det tog längre tid och hade velat prova robot gräsklipparen grässlänten när det var torrt för att ge den en chans.

    Det är sent på säsongen och gräset hinner inte torka men provade ändå och robot gräsklipparen klarade inte att vända utan att ramla ner utanför trådens gränser. Testade att dra om tråden 50 cm längre upp men det hjälpte inte, men det var blött gräs, och väntade på "bra" dagar.

    Ville också testa bluetooth/blåtand men det var helt idiotiskt, installerade en app och man var tvungen att regga konto etc, appen ville först ha wifi men det är för dåligt utomhus men funkade med 4G, och hade gjort allt och BT parat robot gräsklipparen men den gick inte att lägga till i appen, kom inte upp, testade flera gånger.

    Testade att parkera robot gräsklipparen på min gräscarport men den misslyckades och kom utanför plattorna, hade tråden i mitten under dem och flyttade den lite för att det inte skulle komma utanför och det gick bättre men då kunde den inte parkera och testade och la en träplanka bredvid och det gick bättre men inte bra. Hade garden wire som jag fyndtipsat om soch var bra att vira fast home base i plattorna men det var inte optimalt då det blev en liten glipa som inte den kunde komma över utan en massa försök. Ville inte förstöra golvplattorna med att borra hål i dem och banka ner de längre home base spikarna i jorden. Hade kunnat limma eller kleta med dubbelhäftande tejp men iddes inte.


    Nåväl skulle testa fler gånger med BT och hann inte göra ett försök innan det efter 10 minuter började spöregna så jag ledsnade och dagen efter tog jag bort allt och tvättade att trådspikarna som var jordiga leriga vilket tog lång tid var tvungen att diska en och en.

    Nåväl kunde skriva mer men allt som allt fick jag packat ner robot gräsklipparen och skulle skriva ut Retur sedlar på amazon men då funkade inte "internet" och var offline i min router. Det var vid 22 tiden och Telia hade hade support på hemsidan 20-23 så väntade men det var dött och testade att starta om allt och rycka ur/i alla kablar men det hjälpte inte, störigt, det var för sent för telia telefonsupport och förberedde för att på måndag ringa med att dra ut min tvbänk med alla kablar och dammråttor med att städa där. Tesade att byta power adapter till telia switchen men det hjälpte inte routern som har en display visade ändå internet offline.

    Då kom jag på att routern som jag har en fjärrströmbrytare under poweradaptern, vilekn funkar att stänga av/på routern på ett enkelt sätt via fjärr, hade gått sönder för ett år sedan och jag bytte ut den till en ny.

    Tog bort den och internet var online i routern, skumt, routern såg ut att funka men den fjärrswitchen var kass på något sätt.

    Nåvä, det mesta blev kattskit mer tester hade inte hjälpt, har lämnat tillbaka robot gräsklipparen på Retur.

    Vill skriva mer men skall duscha innan 21


    edit hade hoppats på några lyckade test innan vintern men hann se att min lilla grässlänt var för svår för robot gräsklipparen och att det inte funkade utan massa problem kattskit av det hela tyvärr hade hoppats på ett bra fyndtips som jag kunnat använda men har inte en idealiskt plan gräsmatta men andra kanske det funkar bättre för med enkla hinder som den klarar av.


    Det här var egentligen overkill/dyrt för min lilla gräsplätt på 35m2 men ville testa en 3350 kr pryl som automatiskt skötte den men det skulle troligen krävas 2 till 5 gånger dyrare robot gräsklippare för att skulle funka i verkligenheten utan problem och inte värt det.

    Internet problemet var typ ett Murphys Law om all jävlighet som slumpvis händer precis när det inte skall ske, har inte hänt på år och sker när man är klar med allt och skall skriva ut amazon Retur blanketter och skicka tillbaka skiten, hata slumpen typ hehe men det var en kul test för att se hur lätt det är att få gräset klippt "automatiskt".


    PS det fanns i den svart-vita manualen bilder på en tumstock på 50 cm som skulle finnas med men jag hittade inte den och fick använda en vanlig tumstock och tyckte det var lite dåligt. När jag sedan packat ihop allt och skulle stänga YardForce lådan ser jag att det fanns ett par "förstärkta" flikar av lådan som inte var uppvikta och tänkte att det kanske kan vara bra att vika upp dem och när jag vänder på de pappbruna flikarna ser jag de brandgula YardForce måttsockarna när man skall skicka tillbaka den.
     
    Last edited: 4 okt 2022
    Gyllenb, opuspocus, andybandy och 3 andra gillar detta.
  14. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    998

    MINA ENHETER

    SKa dom börja jävlas på fler sätt nu alltså?

     
  15. Snapcroc

    Snapcroc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    92
    Ja Amazon håller på kajka ihop iaf på beställningar, kan skicka en del av ordern, se ta veckor innan skickar nästa del. Många fler saker blir avbrutna oxå än tidigare vilket förmodligen är pga den stora volym vissa saker innehar eller buhu wääää skrik buhuuu från säljare direkt till Amazon för dom gjort fel.
     
  16. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Hm jag fick min smyckeskrin igår
     
  17. Snapcroc

    Snapcroc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    92
    Turtle Beach Recon Cloud Blå Magma blev ju avbokad iaf men var ju väntat dock av Amazon...
     
  18. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Har sett det här tipset några gånger tidigare men aldrig hunnit med nåt köp.
    Vad säljs de för och är det samma märke/modell varje gång?
     
  19. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    998

    MINA ENHETER

    Strax under 300:-, dvs. ungefär halva normalpriset.
     
    vibsp97 gillar detta.
  20. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    998

    MINA ENHETER

    Detta är generiska reläer, så går att använda till allt annat än just gräsklippare/etc. Perfekt nu inför vinterns extraljusinstallationer exempelvis :)
     
    slarre gillar detta.