Problem: Windows 10 glömmer fönsterplaceringar

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av svenix, 5 okt 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Här är ett litet ilands-problem som jag inte lyckats lösa på över ett år. Men så kom jag att tänka på att det finns många skarpa hjärnor på detta forum.

    Jag har en Intel NUC (NUC10i5FNH) som min stationära desktop. Jag stänger sällan/aldrig av PC:n. Däremot stänger jag av skärmen när jag går ifrån datorn. Varje gång jag kommer tillbaka och slår på skärmen igen så har mina fönster flyttat sig till skärmens nedre högra hörn. Kanske inte de fönster som jag har aktiva och framme men alla fönster som varit minimerade hamnar där när jag öppnar dem igen.

    Jag har läst att detta kan ev. hänga ihop med att man byter bildskärm och att Windows då kan bli förvirrad och inte veta vilken bildskärm man har? Denna datorn har haft tre olika bildskärmar. Problemet har funnits både på den förra 27" och den 32" jag kör på nu.

    Tips?
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag brukar få problem med fönster hanteringen om jag gör fönstret max storlek i höjdled, lösningen är då att minska storleken så att fönstret blir några mm från kanten upptill och nertill. Antar att det är likadant i sidled men inte provat.
     
    svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för tipset!
    Men jag är en sådan som ALDRIG maximerar mina fönster. Och brukar heller aldrig ha fönster som täcker hela bredden eller hela höjden. Jag anser att hela vitsen med Windows är att man ska ha flera fönster öppna samtidigt och växla mellan fönstren.

    Det här drabbar dessutom alla fönster oavsett vilket program det är. Chrome, anteckningar, PuTTy-terminaler, Total Commander m.m. Allt hamnar i nedre högra hörnet efter att jag haft skärmen avstängd.
     
    jogge gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag tycker att det låter som om datorn/windows uppfattar att du har en mindre skärm när din skärm slås av och att den av någon underlig anledning upptar nedre högra hörnet på din skärm (det normala borde vara att uppfatta att skärmen upptar över vänstra hörnet...)

    Tips på felsökning, installera VNC (ex.vis TightVNC) i datorn (server-versionen) och i en annan enhet så som en surfplatta, mobil eller annan dator (visningsdelen).

    När du slagit av skärmen går du in med VNC och tittar på egenskaperna för skärmen (enklast att du tar upp den sidan innan du slår av skärmen, inte minst om du inte kör från en annan dator) och ser vad som står där, sannolikt hittar du egenskaper för en mindre skärm...
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för svar!
    Med "egenskaper för bildskärm" menar du då det jag ser om jag högerklickar på skrivbordet och väljer Bildskärmsinställningar? Eller ska jag titta någon annan stans?

    I normalfallet ser det ju ut så här:

    upload_2022-10-6_14-6-18.png

    Men jag kan prova att göra som du säger och kolla om det ser annorlunda ut om jag går in via VNC. Men tror du inte att skärmen ställer om sig till den upplösning den tror att VNC-klienten har? Jag har för mig att det brukar bli så.
     
  6. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    svenix gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för länken!
    Jag har tidigare själv googlat och hittat liknande sidor om problemet. jag har också följt en de ltips och bl.a. försökt rensa bort gamla bildskärmsinställningar i registret. Det där tipset med att Cascada alla fönster har jag sett tidigare men inte provat ännu. Det tar emot lite att forma om alla fönster som jag vill ha dem. Men jag kanske får prova det en dag.

    Mitt problem handlar bara om att fönstren inte kommer ihåg sina positioner. Storleken på fönstren blir rätt.
     
    stelin gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hmm...
    Jag tror du är nånting på spåren. Idag har jag försökt lite mer vetenskapligt att utreda problemet. Det visar sig att vissa fönster inte hoppade ner i högra hörnet utan kom upp mer mitt på skärmen. Jag gick igenom samtliga fönster jag har minimerade till ikoner och de som kom upp ner i hörnet provade jag att ändra storlek på några mm.

    Efter denna genomkörning är det nu inga fönster som kommer upp nere i hörnet av dem som jag har minimerade. Men fortfarande kommer de inte upp exakt där de var tidigare utan de kan flytta sig lite. Man ser när man tar upp ett fönster som har varit minimerat att först hoppar det upp till sin ursprungliga plats för att sedan direkt flytta sig närmare någon kant.

    Jag ska fortsätta att resiza de fönster jag tycker krånglar mest så ska vi som det går att få ännu bättre.

    Problemet verkar bara gälla de fönster jag brukar ha minimerade. jag provade nu att starta div. andra program som jag sällan använder från Startmenyn. De kom alla upp i mitten på skärmen. Så det är inget allmänt problem att fönstren hamnar på fel ställe utan det verkar bara gälla de fönster jag har minimerade.
     
    jogge gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Inte i den VNC som jag kör, där är det storleken som bestäms av bildskärmarna som gäller så i min arbetsdator (som jag jobbar på via Fjärrskrivbord för det mesta) fick jag skaffa en dummy-plug som lurar datorn att jag har två bildskärmar för att kunna fjärrstyra via VNC och få de skärmarna som jag vill ha dem (vilket jag bl.a. använder när jag kör den från min Chromebook).
     
    svenix gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, tack för ditt engagemang!
    Men nu verkar det som att jag har hittat lösningen. Det verkar som @jogge@jogge var lösningen mest på spåret. Jag har nu testat hela kvällen efter att ha ändrat storlek några mm på de fönster som trilskades. Det verkar som att det var det som behövdes för att Windows skulle lagra ny information om deras positioner.

    Så efter att ha gått igenom alla fönster och sett vilka som krånglade och ändrat storlek några mm på dem så har det varit stabilt och funkat som jag vill ha det under kvällen! :)
    (Ja, jag har väldigt många fönster igång på mitt skrivbord. Men jag tycker det är det som är vitsen med Windows.)

    Men ett stort tack till er som engagerade er för att finna en lösning på mitt problem! <3
     
    jogge gillar detta.
  11. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Why use windows when there is a door in every house? :P
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, jo. Man kan ha olika åsikter om Windows. Men jag föredrar Windows på min desktop. Om jag däremot sätter upp en server så kör jag den på Linux alla dagar i veckan! :cool:
     
    jogge och stelin gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Likadant här, det kan man ju ha även i diverse Linux-desktopar visserligen...
    Jag har inte haft tid att ordna så att jag kan jobba i Linux-miljö vilket borde fungera lika bra som Windows, därför är jag kvar i Windows 10...
    Kul att det löste sig men det tyder på en bugg i Windows (av säkerligen tusentals) att man måste göra något sådant för att det ska fungera.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De gånger jag har provat att arbeta i Linux desktop eller annan *nix desktop så har det inte sett lika snyggt ut som en Windows desktop. Det har krånglat mer med fonter och programmen har rent allmänt inte sett lika snygga ut som i Windows. Sedan har ju Windows fördelen att det finns ett större utbud av program att välja på. Många program kanske bara finns i Windows version och inte kan köras i Linux utan tricks med Wine eller något liknande.

    Nu är mina erfarenheter av Linux desktop inte så färska så det kanske har blivit bättre numera. Men jag upplever det också som en styrka att ha tillgång till båda operativsystemen. Jag jobbar mest i Windows miljö men jag har alltid ett par PuTTy-terminaler uppe mot några Linux-maskiner. Så om jag vill göra ett script eller något annat i Linux miljö så fixar jag det via PuTTy från Windows. Jag har en Linux "hemmaserver" där jag lagrar filer och kör div. services t.ex. MQTT för min hemautomation.

    Så jag vill inte ta ställning i den fajt som ofta blir om Windows eller Linux, utan jag tycker att man kan använda båda operativen till det de passar bäst för. Windows har enligt mig en bättre desktop med en snyggare och mer flexibel skrivbordsmiljö. Men om man ska ha en server som står och tuffar och går med olika tjänster så passar en Linux-maskin bättre för det. Make peace not war! som vi sa på 1960-talet. ;)
     
    Heleg och Buzz gillar detta.