Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Till november har vi förhoppningsvis fått något besked från den nya regeringen om det utlovade elprisstödet. Så då vet vi kanske mer vad man kan räkna med.
     
    Kristy, Klurre, polar590 och 1 annan gillar detta.
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Jag skulle inte lägga för mycket vad regering lovar, det har vi hört förr många gånger.
     
    Adebisi, Leo83, nDre och 3 andra gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Nä tror faktiskt inte att det är klart till november,men hoppas dom lever upp till det dom har lovat
     
    bernard gillar detta.
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Såg denna idag!
    THE HAGUE, Netherlands (AP)
    The government said its consumer price cap will start in January and limit electricity to a maximum of 0.40 euros ($0.40) per kilowatt hour while gas will be a maximum of 1.45 euros ($1.45) per cubic meter. Households will still have to pay market rates on any gas they use each month over 1,200 cubic meters or electricity over 2,900 KwH.
    Källa: Dutch government announces energy price cap for consumers
     
    Kristy, Klurre och bernard gillar detta.
  5. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det var väl rimligt att sätta både pristak och förbrukningstak. Då blir det också incitament att spara på förbrukningen. Svårt att säga exakt var taken ska ligga på. 5 kronor (inkl. moms) och 2 500 kwh?
     
    Klurre och Heleg gillar detta.
  6. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Hittade den här bilden hos "klimatupplysningen". Säkert inte helt opartisk, men ger ett annat länderurval ett annat resultat räknar jag med att få se det i tråden. Jag hittar inget årtal för jämförelsen men sidan är från februari 2021 och priset, som jag utgår från är ett genomsnittspris, sägs vara inklusive allt. Som synes ökar priset nära nog linjärt med andelen vind- och solel i energimixen. Kanske blir det så dyrt för att den är svår att effektbalansera. prisVSandelVind&Sol.png

    Skall vi få lägre elpriser i elområdena 3 och 4 behöver Sverige och Norge tydligen strömförsörja större delen av Europa med annat än vind- eller solel ... om vi inte förmår lämna EU-skutan ...

    Idag hörde jag också att kärnkraftverkens elproduktion skulle vara extra känsliga för frekvensfel, och att det därför är så extra angeläget att koppla bort förbrukning under effekttoppar när det riskerar att bli underbalans, så att kärnkraftselproduktionen inte också upphör ...
     
    Kristy gillar detta.
  7. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    När påbudet är att vi måste elspara för att inte elpriset skall rusa, hur kan då kommuner och andra aktörer vara så osolidariska mot företag på konkursens brant och privatpersoner som knäar tyngda av oket av höga elpriser.
    Exempel:
    Hjo
    När vi behöver åka bil har vi ett antal tjänstefordon att välja mellan, elfordon ska alltid användas när det går. (Hållbara transporter)


    WWF
    Välj elbil – mycket bättre än bensin och diesel
    (Bilen - Världsnaturfonden WWF)

    Shame on U!
     
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Vill du ha lågt elpris? Då måste Sverige och Norge tyvärr sluta exportera el, nu är priset lågt pga av att Polenkabeln och Danmarkkabeln är ur drift. Norge har svårt att få ned sin el från norra norge till Oslo för vidare transport till Storbritannien. Skulle den vara ur drift också i vinter. Då får vi lågt elpris. Så enkelt är det.
     
    Kristy, Gorgeous, katho och 1 annan gillar detta.
  9. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Skall Sverige kunna sluta exportera el till Polen, Danmark och Norge, måste Sverige först lämna EU. SÅ enkelt är det.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 140
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Nja, vi måste lämna elbörsen, Nord Pool.
    För varken Norge eller England är med i EU, men de är med i Nord Pool.
     
    Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  11. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Nu är elpriset lågt för att det blåser för mycket. När det blåser för mycket har Sverige (och Danmark) elöverskott och behöver inte importera el för att effektbalanser förbrukningen, som just nu dessutom är förhållandevis låg eftersom temperaturerna är el-lagom i södra Sverige.
    Det är inte exporten i sig som driver upp elpriset utan importen och produktionen för export eftersom det är den dyraste produktionen som bestämmer marginalpriset, och den dyraste elen är i allmänhet importelen eller den som produceras enbart för export.

    Det är vansinne att låta export driva upp elpriset genom att tillåta/sätta marginalpriset baserat på importel som behövs enbart för att exportera el.
    Det är vansinne att låta exportel driva uppmarginalpriset på den svenska marknaden för el som produceras enbart för export.

    Alltså måste marginalprissättningen ändras så att exportvolymen räknas av innan marginalpriset sätts.
    Alltså måste vi ha elproduktion i landet som är reglerbar till rimligt pris, så att produktionen går att effektbalansera.

    Tyvärr vägrar marjoriteten av svenska och europeiska politiker ta i de frågorna.
     
    Last edited: 8 okt 2022
    Kristy, Adebisi, cobben och 1 annan gillar detta.
  12. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Utan elkablar från Sverige till utlandet så går det inte att exportera. Säg att vi har en kabel på 700MW eller om vi har 10 kablar a 700MW. Då måste vi har en överproduktion 4900MW (70%) för att inte bli smittad av elpriset övriga Europa. Fördelen om Norge inte har HVDCkabeln till Storbritannien är att då finns det ingen anledning för att de ska använda vårt stamnät för att skicka el in till Oslo.
     
  13. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Är det någon som vet hur mycket en 20w LED lampa skulle kosta att ha igång per timme i Stockholm just nu (på ett ungefär)?
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    0,02 kWh innebär 2 öre per timme med ett kWh-pris på 1 krona. 4 öre om det hamnar på 2 kr etc.
    Har man timpris ligger väl det nånstans runt 15-20 öre just nu vilket då ger 0,3-0,4 öre per timme.
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  15. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    oj , det var ju knappt något. Har 3st växtlampor på 20w som jag funderar på om jag ska ha dem igång under vintern eller ej, men om det är dessa priser det handlar om så är det bara att köra :)
     
    Kristy gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, även om priset springer upp till exempel till 5 kr blir det ju bara 10 öre/timmen per lampa. Jag har min växlampa på timer 10-12 timmar/dygn, så säg 1 kr/dygn per lampa av den sort du har (alltså med priset 5 kr/kWh vilket vi ännu inte haft på månadsbasis). Visst, "varje kWh räknas" som det heter nu för tiden, men då gör det mer skillnad att t.ex. korta ner duschen några sekunder. :D
     
    Kristy och katho gillar detta.
  17. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Just nu kostar elen ganska lite för att det blåser, om du har timpris. Men det kommer bli dyrare.

    20W x 12 x 30 = 7200. Alltså drar det 7 kW att köra en lampa 12 timmar om dagen i en månad. Med ett elpris på 4 kr per kWh så 7.2 x 4 = 28.80 kr per lampa. 3 lampor 86.40 kr för en månad. Eller 8 öre per timme per lampa.

    Räkna med högre kostnad än så i vinter, om man räknar med elöverföringsavgift, elskatt & moms.
     
    Kristy, cobben och bernard gillar detta.
  18. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Tack för alla svar, jag trodde nämligen att varje växtlampa skulle kosta ungefär 150kr per månad (att ha igång dem 6 timmar per dygn). Men om det är dessa priser som ni nämner så kör jag nog igång alla mina växtlampor (14st), då jag har över 150 krukväxter här hemma som behöver ljus ;)
     
    Kristy, bernard och Asawi gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I
    14 stycken 20W lampor 6 timmar per dygn blir ungefär 50-52 kWh på en månad. Med det i bakhuvudet kan du ju hålla kol på elpris och om du har rörligt pris som ser ut att springa iväg kan du ju ha en plan för hur du ska tackla det utan att växterna bli för lidande. Dra ner till 5 timmar? Tända varannan lampa en dag och de andra nästa? Eller dra in på något annat eftersom växterna är så bra för välmåendet!
     
    Kristy gillar detta.
  20. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Vet inte vilken typ av växter, men vill du bara att dom ska överleva eller ska ska dom överleva bra, se fina ut och växa skulle jag säga minimum 8 timmar så dom inte blir så "gängliga" i sin jakt på ljus. Ska dom blomma eller till och med ge frukter 12-18 timmar ljus beroende på stadiet dom befinner sig i och framför allt kvaliteten på ljuset.
     
    Kristy och bernard gillar detta.