Problem: Säkerhet, Android vs IOS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av vic viper, 11 okt 2022.

  1. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Arbetar på ett mindre företag med moderbolag i Finland, det ska snart upprättas en VPN-tunnel mellan bolagen och nu har IT-nissen tutat i vår VD att vi kan glömma Android handsets pga säkerhetsriskerna, enligt honom finns det för stora luckor i Android som IOS inte har.
    Jag påstår att det är rent skitsnack och har inte fått några rimliga svar.
    Då alla använder sina jobbtelefoner också privat är det en rätt stor grej för bl.a mig som fullkomligt avskyr IOS.
    Finns det någon sanning i dessa påståenden?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  4. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER


    Det hela känns väldigt underligt, IT-nissen påstår att vi måste byta ut vår router till en ny som kostar ca 100 lök för att kunna garantera säkerheten och att det i samband med detta krävs att alla går över till IOS.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Försvarsmakten och en del andra har de här som är Android:
    Tutus | Säker Smartphone

    Så att det inte skulle gå ha säkra Androider är nog inte sant.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är väl snarare om man kör enheter som inte patchas. Samsung har ju 5 år säkerhetspatchar på sina, så där skiljer det sig inte mycket från Apple skulle jag påstå.

    Annars har ju de flesta device management-verktyg stöd för både iOS och Android-enheter, så det bör ju inte vara något problem där heller.

    Men för att konfa lite mindre kan det ju vara bekvämt antar jag, från IT-nissens håll, om man enbart kör ett OS bland de anställda.
     
    Kimball och Johnh3 gillar detta.
  7. vic viper

    vic viper Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER


    Jo det känns som att det är här bollen ligger, det blir enklare för IT-nissen om alla kör samma plattform.
    Kommer fasen inte att klara av IOS, har haft Android sedan start och gillar inte ens IPhones hårdvara.
     
    Johnh3 och eastbound gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Menar han att det är just VPN-tunneln som orsakar problem, att Android har säkerhetsproblem avseende VPN-tunnlar, eller syftar han på generella säkerhetsproblem som han nu vill ta tag i, och det råkar sammanfalla med VPN-tunneln?

    Jag skulle påstå att Android mycket väl kan vara säkrare än Ios. Om en säkerhetsbrist hittas i Iphone, då går det att ta sig in i så gott som samtliga Iphones på marknaden, eftersom de i mångt och mycket kör samma hårdvara, mjukvara, programvaruversion osv. Medan Androids fragmentering i detta sammanhang är en säkerhet - bara för att en hackare tagit sig in i en specifik enhet, så innebär det inte att samma säkerhetsbrist kan användas mot andra Android-enheter som kör annan version, annan mjukvara, annan hårdvara osv. Det finns företag som lägger stora pengar på att knäcka säkerheten i Ios, till exempel ett israeliskt företag som tagit emot stora pengar från diverse regeringar som vill spana på folk. Det sjuka är att detta företag och andra liknande faktiskt har fungerande metoder för att knäcka säkerheten i Ios, som såvitt jag förstår funkar fortfarande, utan att Apple lyckats/velat patcha det. Mig veterligen har det aldrig framkommit att något sådant företag haft fokus på Android, och inte heller har det framkommit att det funnits parter som varit beredda att betala samma stora summor för att spana på Android-användare. Det är helt enkelt inte lika lönsamt att knäcka säkerheten i Android. Därför känner jag mig väldigt trygg med Android, förutsatt att man kör senaste versionen osv.

    Men sen kan det säkert vara så att Android ger användaren något större friheter, så om man har oteknisk personal så kanske dessa kan råka ställa till med något som de inte hade kunnat i Ios. Men den aspekten tror jag - tyvärr! - har blivit mindre på senare år, då Google låst ner användarens frihet i Android ganska mycket, och så finns det ju administratörsverktyg som tar bort användarens frihet numera också.
    Samtidigt tillåter Ios numera installation av tredjepartsappar utanför App Store, så samma risker gör sig nog gällande även för Ios, om man nu har oteknisk/klåfingrig personal.

    Mycket har hänt på senare år. Jag skulle säga att IT-nissen lever kvar i gamla tider. För 5-7 år sedan hade han nog tyvärr rätt om säkerheten i Android/Ios, men inte längre anser jag.
     
    katho, Ramboline och eastbound gillar detta.
  9. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Android kan ju vara allt från Pixel till kina lurar. Jag tror inte en Samsung lr Pixel är sämre än iPhone när det gäller säkerhet

    Däremot är det ju betydligt enklare för IT avdelningen med iPhones. Med Android kan en person köra Samsung med 4 års uppdateringar medans nån annan tar en Motorola som behöver bytas ut om nåt år. Det blir rätt bökigt för IT att hålla koll på
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så går det att uppdatera Android mycket mer utan att behöva en ny uppdatering som tillverkaren skickar ut, till skillnad från iOS.
     
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  13. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Out of the box är nog både android och iOS lika säker. Jag läste en artikel för ett tag sedan att det största säkerhetshoten mot organisationer är användare med för höga behörigheter på sina enheter. 85% av de kritiska sårbarheterna som upptäckts kan man skydda sig mot genom att ta bort administratörs rättigheterna. Artikeln gällde Windows.

    Tror att många "IT-nissar" kanske ser Android som en Windows dator där användaren är admin.
     
    jnsson gillar detta.
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    It-nissar med otillräcklig kunskap är största risken...
     
    drewN och Heleg gillar detta.
  15. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Spelar det nån roll? Om din mobil inte längre får säkerhetsuppdateringar så är den inte säker. Att du kan fortfarande uppdatera Chrome via Play hjälper ju inte särskilt mycket i det scenariot. Din telefon behöver ändå bytas ut
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enligt @kajsthlm18@kajsthlm18 så gällde artikeln du länkade till Windows och inte telefon.
    För mig är inte säkerhetsuppdateringar det viktigaste för mig. Jag körde med en custom ROM på min huvudtelefon mellan 2019-2022 och den fick den sista uppdateringen i december 2019, men i o med Android så har jag fortfarande kunnat uppdatera många systemappar mm till skillnad från iOS
     
    katho gillar detta.
  17. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Jag tänker att jag låter dig läsa igenom inläggen i lugn och ro en gång till
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har läst alla inlägg i denna tråd. Står fast vid vad jag redan skrivit
     
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Säkerhetshål av kritisk natur är aldrig i något som kan uppdateras i Play store. De är i kärnan, systemtjänsterna eller delade bibliotek i operativsystemet.

    Varken Android eller iOS är säkert om man inte omgående installerar de systemuppdateringar som släpps. De som upptäcker säkerhetshål är oftast ute efter ersättningen som de får förutsatt att de inte avslöjar något om svagheterna innan tillverkaren släppt uppdateringen. Så fort uppdateringen är släppt blir svagheten allmän kännedom och ett hot för enheter som inte uppdaterats.

    iOS har fördelen att det är en kodbas som snabbt kan uppdateras och skickas ut till alla enheter med systemet. På Android är svårigheten att varje tillverkare gör sina egna anpassningar som också måste underhållas.

    iOS är dock ett mycket mer intressant byte och utsätts i större utsträckning eftersom det är vanligast hos kritiska myndigheter med höga säkerhetskrav.

    Grundregeln är alltså: uppdatera direkt när det är möjligt och undvik oseriösa tillverkare.
     
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    @vic viper@vic viper , Vita Huset godkänner iOS och Android-enheter, till och med som BYOD. Borde väl vara tillräckligt för er IT-Nisse att få upp ögonen. ;)
     
    drewN och Heleg gillar detta.