Kommer ni konsumera?

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 16 okt 2022.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Kommer ni konsumera som vanligt nu när vi går mot sämre tider eller drar ni in på eran konsumtion?
     
    ruf0ns gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det blir att spara in på en hel del. Pengarna kommer att gå åt till dyra elräkningar i vinter.
     
    Gorgeous och ruf0ns gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har inte villhöver konsumerat sedan i somras. Inga ”onödiga” köp överhuvudtaget.

    Kanske återgår till någorlunda inköpsvanor när solcellerna är uppe och börjar producera el nu under våren.

    Förutom elpriserna är mycket annat väldigt dyrt nu också. Barnbidraget och tonåringarnas studiebidrag är inte alls anpassat till de ny prisnivåerna och för en familj drar det mycket pengar.
     
    Jowee och DroidJunkie gillar detta.
  4. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Jag minskar konsumtionen. Mitt sista stora inköp blev en P7P för 10k, men nu är det stopp med ''lyx''.

    Aktierna har fått sig en rejäl smäll senaste månaden, -18.31% Det vänder, men vem vet när?

    Pengarna jag faktiskt kan konsumera åker in på sparkonto istället, Landshypotek till 1,5% ränta. Inflationen för september blev 9,7% så pengarna förlorar värde snabbt.
     
    Kristy och mange76 gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag lever redan väldigt sparsamt och behöver knappast ändra något.
    (Men nog märker jag när jag handlar att priserna gått upp!)
     
    Kristy, MultiMan, jnsson och 2 andra gillar detta.
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Nej, jag har inga planer på att snåla in på något! Tvärt om! Både jag och frugan har fasta anställningar inom kommunen och staten, har dessutom eget företag som rullar på som det ska. Elavtalet är låst till 2025 på 39 öre på alla 3 bostäderna. Och bolånen är nyss helt amorterade. Jag har dagens deals prisjakt som startsida bara för att hitta roliga grejer att bränna pengar på!
     
    DanielÖ gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Själva har vi konsumerat mindre senaste tiden.
     
    Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  8. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Drar ner/skjuter upp mycket onödig konsumtion. Gäller kläder, nöjen och typ teknologi. Försöker också spara el. Mat och hygien har vi ännu inte sparat in på.
     
    Kristy gillar detta.
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Er situation är ju extremt gynnsam. Billig el, inga lån. Det enda är då inflationen att hantera.
     
  10. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har en väldigt begränsad ekonomi så är sparsam i normalfallet. Extremt sparsam skulle jag nästan säga, fast på rätt saker. Inte dumsnål. Betalar gärna för bra och nyttiga saker som varar.

    Vad som ändrats är att jag redan i höstas började se olika obehagliga tecken på kraftigt ökande inflation och när sedan USA började varna om truppsammandragningarna vid Ukrainska gränsen så gick jag all in med att köpa lager av olika saker innan priserna exploderade. Det tog in i mars/april innan inflationen skenade på riktigt, särskilt på mat, men då var jag i stort sett klar och nu handlar jag bara minsta nödvändiga kanske var 3-4 vecka. Sånt som inte går att lagra på ett bra sätt. Därför har matinflationen inte påverkat mig så mycket och kommer inte göra det på ett bra tag. Samma med de flesta andra förbrukningsvaror.

    USA:s varningar gjorde att jag direkt i januari började leta elavtal (förra gick ut i juli 2022) och efter daglig spaning lyckades teckna för 35 öre i 3 år den 23 februari. Annars är det inte säkert jag kunna bo kvar, men det ger också mer utrymme för andra kostnadsökningar. Det (lilla) villalånet tecknade jag om på 5 år i november 2021 på 1,68%. Ännu ett orosmoln borta, men medvetet gjort eftersom jag följde vad som hände i världen och försökte förekomma istället för att förekommas.

    Enda dyrare pryl jag köpt sedan i våras är den nya Pixeln. Kommande månad blir fibern äntligen klar (efter 7 år typ) och då måste jag fram med nästan 20 000, så det svider, men är klart värt det. Det tömmer iaf min kassa, så därför gör den saken i sig att det måste snålas.
     
    bernard, Heleg, svenix och 3 andra gillar detta.
  11. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Utöver behövligt material för min hobby & mitt hem
    så har det inte konsumerats mycket mer än vanligt.

    Visst besöker man de större matbutikerna framför de mindre
    på hörnet, då priserna där stuckit iväg betydligt mycket mer,
    trist nog, då de på hörnet behövs.

    Förra månaden fick man sin "högsta" elräkning på många år,
    ca 400.-, men då man vet att man kan få ner förbrukningen
    till 50-70 kWh / månad så får man hoppas att det hjälper
    till för att hålla skatter/momser/momsskatter och skattmomser
    på elen nere.
     
  12. Johnnyponken87

    Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag kommer nog att i alla fall tänka mer på vad jag handlar. Men en iPhone 14pm blev det ju. Den får jag ändå se som värd pengarna eftersom jag använder den dagligen flera timmar.

    Min tanke och hjärta går mer ut till de som lever på försörjningsstöd eller uppbär sjukersättning av olika slag. De har redan lite att röra sig med och kommer få det ännu värre i och med att priserna överlag stiger.
     
    Heleg, Kristy, polar590 och 1 annan gillar detta.
  13. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Problemet med de mindre butikerna är att varorna kan vara dubbelt så dyra för precis samma sak, jämfört med stora butiken och det är inte hållbart för någon i längden. Mejeri och sådant skiljer mindre (10-25%) och därför brukar jag köpa lokalt av sådant. Men att betala 40kr för en burk Abba fiskbullar som kostar 22 på Willys går inte, inte för mig iaf. Abba tonfisk 50kr. Torrjäst är precis dubbelt så dyr också, t ex. Läsk köper jag mycket sällan men ser att den är ungefär 40% dyrare. En del bröd bara 10% mer, medan annat är 50% dyrare. Frukt och grönt både mycket dyrare för det mesta 30%+ (inte ovanligt med 100%) och ofta ofräsch. Kattmat 60-100% dyrare. Samma med papper, disk- och tvättmedel och annan hygien.

    Så kan jag fortsätta med många varugrupper, tyvärr, för den enda lokala butik jag har.

    Jag lever i en region där allt från bygden är bäst i världen oavsett verkligheten, så man blundar och knyter näven i fickan istället för att ta en diskussion om att göra det ekonomiskt hållbart istället för att ha butiker med ständigt återkommande ekonomiska problem. Jag pratar alltid om vad jag ser och ger förslag till förbättringar, men det kräver ju att den man pratar med är villig att lyssna och förstå resonemangen.

    Ni som bor i större städer brukar ha mycket bättre utbud av småbutiker som dessutom fyller funktioner som en lanthandel inte klarar eller kan. Men, jag vill inte bo i storstad, så får ju anpassa mig efter hur det ser ut där jag bor.

    När jag bodde i de södra delarna av landet var det mycket bättre ställt med lanthandlarna (fanns många riktigt bra och med rimliga prisskillnader), men det var ju också 25 år sedan, så det kanske är mycket sämre idag.
     
    Kristy gillar detta.
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag köpte in 10 kubik ved innan den gick upp så brutalt. Sedan fällde jag egna träd och fick ihop säkert 7 kubik där med.

    Jag har stängt av all uppvärmning och kör med enbart ved vilket gör att jag kan laga mat på vedspisen med. Hade tänkt köpa en ny Elbil men tack o lov så ångrade jag mig i tid så tänker köra med mina vanliga bilar ett tag till. Precis innan Ukraina kriget så bytte jag varmvattenberedare till en större och snålare. Halverade el förbrukningen bara där men köpte även ett årskort till simhallen med friskvårdsbidraget.

    Stängde även igen andra våningen så där är det runt 10c för att ha mindre yta att värma upp.
     
    polar590, DroidJunkie, Kristy och 1 annan gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För några år sedan satt dottern (40+) och jag och pratade om livsstil. Då noterade hon att plötsligt var en massa saker som jag gjort hela hennes liv (och därmed varid tämligen töntig och otrendig) rena hipster-fasoner. Köpa begagnat (innan det hette "second-hand" ;) ), återbruka och ta vara både saker och livsmedel, baka, odla (om än i VÄLDIGT liten skala) etc.
    Plötsligt är man trendig och helt i tiden! :D
    (Elförbrukningen håller jag nere för att dra mitt strå till "samhällets" stack. Inte för att spara pengar även det självklart inte heller gör ont!)
     
    bernard, Heleg, MultiMan och 5 andra gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Nog drar man ned lite. Går inte på de dyraste restaurangerna och sånt längre.
     
  17. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Inte så värst mycket. Jag är väldigt sparsam av mig annars. Köper det jag vill ha när jag behöver det. Majoriteten av pengarna går till att köpa teknikprylar. Har inga lån och bor i lägenhet i Stockholm
     
    Kristy gillar detta.
  18. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag hyr och har inga större lån, men jag har "förlorat" smärtsamt mycket på börsen i år. Förlorat inom citationstecken eftersom det är först när man säljer sina innehav som man vet vad utfallet blir, men det känns som att man blivit fattigare, och jag kommer nog hålla igen med konsumtionen framöver av den anledningen, och såklart även för att mer pengar än innan går till mat och bensin.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  19. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag har varit student under de senaste 2 (3?) pandemi/krig åren. Så jag har inte konsumerat så mycket. Däremot så har jag billån som är rätt låg samt hade hyra men tyvärr det gick inte att ha lägenheten längre pga. att csn lånet samt pengarna man fick genom att jobba på deltid (timmar) inte räckte. Fick flytta hem igen och nu har jag fått heltidsjobb med bra lön. Kommer inte köpa något som är dyr så, men har precis köpt iphone 14 pro genom comviq som jag delbetalar. Det jag vill komma fram till, är att jag konsumerar rätt så lite då jag har varit student och inte haft inkomst samt är singel just nu. sparar hellre pengarna till att köpa lägenhet/hus eller något senare när räntan är lägre. Varit inne på att köpa ny bil eller leasa en elbil men blir bra mycket dyrare än min nuvarande bil då räntan är så hög och även elen börjar bli/är dyr..
     
    polar590 och bernard gillar detta.
  20. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Ja och nej. Har dragit av konsumtionen när det gäller köpa saker. Dock istället så spenderar mer pengar för att köpa upplevelser och lite mer käka ute tillfälle. Har börjat tröttna lite på att köpa teknik och sånt. Känns liksom att det händer inte så mycket utveckling längre eller så tillverkarna håller handbromsen på halvvägs. Det är bara rent spekulation. Jag minns på 90' 00' talet där varje MHz ökning gjorde killnad
     
    polar590 gillar detta.