Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Majsan87 och chraist gillar detta.
  2. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Idag drabbade det även mig.
    Skulle ringa sonen men ingen ton gick fram och kom tillsist till mobilsvar. Smsade honom och bad honom ringa mig och inte heller det fungerade, tillfälligt fel blev svaret han fick.
    Jag provad då ringa till dottern som var på väg hem och till henne gick samtalet fram och fungerade utan problem.
    Testade då åter sonen med samma fel som tidigare, inga signaler som hördes..
    Har en kontantkortsmobil hemma som jag då provade till, fungerade inte.
    133, dvs röstbrevlåda funkade däremot fint.
    Även till arbetetsmobilen med A3 (tre?) funkade det.

    Tycker detta är väldigt märkligt, ett samtal till en iPhone m Telia som fungerade. Till sonens Samsung m. Telia och till kontantkortsmobilen (samsung) m Telia fungerade det inte.

    *edit* just det. Efter omstart så fungerade det till alla nummer igen.
     
    Last edited: 20 okt 2022
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Har du och din son pixel 7?
     
  4. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Jag har en Pixel 7Pro, han en Samsung A42
     
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Om du ringer en Samsung-mobil och det går till mobilsvar låter det ju som ett nätfel hos operatören alternativt att det är fel på samsungen och inte på pixeln. Eller tänker jag fel?
     
    blunden, MultiMan, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  6. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Precis det jag tycker men det blev samma till kontantkortsmobilen och att det sedan gick till sig efter en omstart. Jag är helt övertygad att detta är ett mjukvarufel-
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Låter ju som det. Tyvärr är Google inte jättesnabba på att fixa buggar.
    Börjar själv vela lite nu. Har inte haft problem men inte kul om det uppstår senare.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har folk problem även utan VoLTE och VoWiFi aktiverat? Tycker fortfarande detta är lite otydligt eftersom bara en del skriver vilka inställningar de kör. Man ska naturligtvis inte behöva stänga av de funktionerna, men vore bra att veta om det är en möjlig workaround tills detta fixas i en uppdatering.

    Eftersom jag i så fall kör denna som jobbtelefon kommer jag inte ha de konsumentskydd som er som köper den som privatpersoner har.
     
  9. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Det Verkar inte ha kommit någon lösning på detta ännu. Haft kvar simkort i min iphone i väntan på någon lösning. Snart går tiden ut för returhantering .
    jobbar som timanställd och behöver bli nådd. Så tyvärr får det nog bli en retur. Väldigt nöjd annars med kameran. Och systemet i sig.
     
  10. Johan Hillborg

    Johan Hillborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Har min telefon i jobbet med, blev retur idag. Trist på en fin telefon. Verkar som om "samtalsbuggen" är rätt utbredd så vi får hoppas det kommer en lösning snart. Jag har inga möjligheter att vänta in detta så den fick lämnas tillbaka.
     
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Kan lägga till att det har krånglat med att den andra parten inte kan höra mig både med och utan Bluetooth, så problemet bör inte ligga där.
    Har förvisso klockan ansluten via Bluetooth, men det borde inte påverka...
     
  12. Osyx

    Osyx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8
    Telefon 3:
    OnePlus 8 Pro
    Jag har testat olika kombos av VoLTE, VoWiFi, Adaptive Battery, Adaptive connectivity mfl som har föreslagits här och ingen har hittils funkat för mig tyvärr. Däremot så verkar det gå att ringa igen precis efter att man slagit av/på VoLTE, men sedan så återkommer problemet som vanligt efter någon timme eller två.
     
    blunden gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har skrivit där tidigare. Verkar mer utbrett i Sverige än man först kanske trodde.
    Känns surt man kanske trodde att de skulle ha testat Pixel 7 serien nog ordentligt för Svenska förhållanden/telefonoperatörer..:ehm:
     
    Kristy, blunden och Visper gillar detta.
  14. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Men vad är det egentligen som behöver göras? Det finns en drös minimala tillverkare som ger ut mobiler som fungerar ypperligt att ringa med. Hur kan ett stort företag som Google misslyckas med en sån grundläggande funktion?
     
    Lehning gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja märkligt. Är det Android 13 som spökar? Många andra märken är försiktiga med att införa den, utan väntar en bit in på nästa år.
     
  16. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det är rent av troligt att det är Android 13 som spökar. Det här är min första Pixel, men jag har tidigare haft flera Nexus. Nyfiken som man är så drog man alltid in alla beta-versioner och som väntat så råkade man ofta ur för buggar. Det som var konstigt var dock att det ofta var buggar på grundläggande funktioner, som både hade funnits och fungerat i flera versioner bakåt. Jag kommer inte ihåg specifikt vad jag råkade ut för, men ungefär som att samtalsfunktionen strular som på Pixel 7 och att den alltid kom tillbaka i beta 1 och sen försvann runt beta 3. Man kunde tro att Google skrev om koden från scratch varje gång, så att samla buggar var tvungen att nystas ut igen.
     
    Johnh3 gillar detta.
  17. Lehning

    Lehning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Kan bara hålla med. De om några borde kunna släppa telefoner/OS som är testade 100% för att leverera en bra produkt, oavsett om det är mjukvara eller hårdvara, men speciellt en kombination av de två. Google är ett STORT företag med massvis av resurser och kompetens, det här känns som ett väldigt förhastat beslut av de. Vilket tyvärr gör att intrycket och känslan för företaget (för spec nya kunder) kanske sviker.

    Alla släpper idag telefoner med mer eller mindre sjukdomar, men av erfarenhet är det tyvärr så att Google kan dröja med sina fixar (om det nu ens finns någon).

    Väldigt synd att första release i Sverige verkar bli en riktig flopp… kommer de undvika Sverige framöver? Eller kommer kunderna (Sverige) undvika Pixel framöver??? Synd att det inte bara gick smärtfritt…
     
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Fortsatt felfria samtal efter att jag, som jag skrivit i tråden flera gånger, avaktiverat Smart Batteri och VoWiFi.

    Edit: VoLTE är inte aktuellt att stänga av ens som försök då 3G är nerlagt där jag bor och på , många många andra ställen.

    Edit 2: Innan ni drar så extrema slutsatser så ska ni inte glömma bort all den omställning som sker med nedläggning av 3G och ändring av frekvenser, nybyggt 5G som bara vissa operatörer stödjer, så det kan kanske vara en del av problemen. Därför jag bytte från Fello till Halebop, då Fello inte stödjer 5G trots Telias nät. Det kan kanske ställa till för er som kör Fello.

    Jag haft haft några av de andra störningarna ni pratar om med min andra Poco med Fello-abb, tillfälligt pga ombyggnationer i nätet. Jag påstår inte att den telefonen är kaputt och inte borde släppts för det eftersom det är tillfälliga störningar av olika karaktär, som nog precis alla med mobiltelefoni vet händer ibland. Tidigare skrev jag också om en händelse med radioskugga på två ställen i ett rum som störde samtalen.
     
    Last edited: 21 okt 2022
    katho, blunden och Jowee gillar detta.
  19. Krillz

    Krillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har haft några enstaka gånger då folk ej kunnat ringa mig, har på min iphone alltid haft full täckning där jag bor med Tele2, och "halv" täckning med Pixel 7 Pro, nu gick jag med i betan imorse, samt att jag fick jag en uppdatering genom playstore som hette "Operatörstjänster" Nu har jag full täckning i lägenheten, vilket jag aldrig haft förut vad jag vet. Kan helt klart vara inbillning men det återstår att se under dagen när samtalen börjar ramla in om det fungerar eller inte.
     
    Kristy, katho, Jowee och 3 andra gillar detta.
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Riktigt surt. Vilken operatör har du?

    Det verkar fungera bra i USA och de andra länderna där de väl testar den lite mer noggrant.

    Android 13 introducerade en ny telefoni-stack för datatrafik så möjligen kan det vara så. Har dock inte kollat vilka faktiska skillnader det är mellan dem.

    Ja, det hjälper knappast att operatörerna håller på att bygga om och bygga ut näten samtidigt som folk testar detta.

    För att kunna jämföra behöver man i och för sig titta på dB-värdena snarare än antalet staplar eftersom det inte är standardiserat vad de olika staplarna betyder. Åtminstone historiskt har de under perioder varit lite av en glädjemätare snarare än något objektivt mått tyvärr.

    Meddela gärna om problemen försvinner dock. Finns nog flera som kan tänka sig att köra en beta-version ett tag i så fall. :)
     
    Kristy, Visper och MultiMan gillar detta.