Fråga: Försäkring, kvaddad lur?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Millwad, 17 okt 2022.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Var med om en rejäl cykelolycka igår där både kameran och skärmen på luren sprack. Luren är en Mi 11i och köpte den på Elgiganten för några månder sedan. Mobilen säljs ju inte på marknaden längre och priset jag fick den för motsvarar inte det riktiga värdet, är det bara att slänga luren då eller går försäkringsbolaget på det faktiska marknadsvärdet?

    Och jag skulle ödmjukt vilja be er allesammans att aldrig cykla utan hjälm. Jag själv började efter väldigt långt velande använda hjälm så sent som förra veckan, trots att jag cyklar nästintill dagligen. När cykelolyckan inträffade så cyklade jag i 40 km i timmen i en backe och ramlade av cykeln och slog huvudet rejält i asfalten och hjälmen tog emot smällen med bravur. Hade utan tvekan hamnat på akuten utan hjälm.
     
    StorJohan66, Gorgeous, vibsp97 och 5 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Försäkringsbolaget brukar kolla vad som är det aktuella priset för prylen som gått sönder då tanken ju är att den skall ersättas, och värdet är ju vad som är marknadspriset. För några månader blir det väl inget åldersavdrag (?), så du borde få tillbaka vad det kostar att köpa en ny identisk modell just nu. Det hjälper ju inte dig att ersätta telefonen med en likadan modell om den blivit mycket dyrare sedan du köpte den annars.

    Tanken är alltså att du skall få pengar, minus självrisken, som räcker för att köpa varan i butik igen. Det är så jag uppfattat det i alla fall, att det fungerar bland de flesta försäkringsbolag, även om det var ett tag sedan jag hade ett försäkringsärende.
     
    R3b0rn och Millwad gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Då är det nog värt att skicka in en skadeanmälan, tack för svar!
     
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  4. TheMuffinMan

    TheMuffinMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    32
    Ring och kolla. Har fått ok betalt för gamla lurar som inte säljs längre.