XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Edge och H+ är ju inte toppen men inte heller nåt man dör av. Eftersom jag kör Comviq och rör mig till 99% mellan södra och centrala Stockholm tror jag inte jag skulle få några större problem. Nu blev jag sugen på en 12s Ultra igen. :) Planerar mest att skaffa en för att testa en Xiaomi under ett halvår eller så, sen är det dags att förnya mobilabonnemang och därmed hämta ut en ny telefon igen (S23 troligen). Och ett halvår med risk att gå ner på Edge emellanåt tror jag inte vore nån personlig kris.
     
    bernard och zztop007 gillar detta.
  2. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag har tre och märker inte av något speciellt. Tre:s nät verkar kanske mest kompatibelt om man kollar på listan längre upp i tråden. Rör mig iof inte så mycket utanför städerna men GBG, Lomma, Lund, Borås, Stockholm mm fungerar bra. Mindre orolig nu än när jag satte i sim kortet. Gissar att jag kan få en del problem i Turkiet och Indien men får väl plocka med mig lilla företagsluren.

    Som smartphone/kamera (möjligtvis med undantag av ett par missade band då) är den helt fantastiskt. Snabb som en iller, lång batteritid, fantastiskt kamera som bara kan bli bättre och bra size och skärm.
     
    RURAL och bernard gillar detta.
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Frågan har väl ställts tidigare, men:
    Bästa, enklaste, stabilaste Gcam för telefonen? Helst en färdigkonfiguerad.

    (jag har handlat 12sU av Silverfang)
     
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    BigKaka tror jag. Fungerar out of the box på stock 12su
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det finns tyvärr ingen välfungerande GCam till EU-ROM ännu. De som funkar har medioker prestanda och de som inte funkar... de kraschar...

    Jag har skickat en hel del feedback till utvecklarna bakom EU-rommen med det jag tror är orsaken till de problem som finns. Tråkigt nog är även Stock-kameran mycket sämre på EU än CN och videofilmning är väldigt buggigt.

    Jag återinstallerade stock China-ROM på min då jag endast använder den för fotografering och ej är i behov av svenskt språk eller fungerande notiser.
     
    Kristy, bernard och spigen gillar detta.
  6. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Vad konstigt! :)
    Jag kanske också drar i China-ROM igen, har inte helt bestämt mig. Avsaknad av Windows-PC gör det lite svårt men jag får be sambon ta med sig jobbdatorn hem.

    Kikar dock lite på Recovery ROM-metoden som verkar enklare - men som jag aldrig använt tidigare. Är den att föredra nu för tiden kanske?
     
    Last edited: 16 sept 2022
  7. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Av allt att döma har jag flashat in CH-ROM nu men jag är lite förvånad över att telefonen inte rensades, utan allt är kvar, allt från appar till inställningarna i min launcher. Det är ju nice men det känns lite som att jag bara la nån Kina-mantel över den installerade EU-ROM;en.
     
    zztop007 gillar detta.
  8. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Installerade BigKaka på min efter att ha sett alla fina resultat med den men på EU-rom som jag har är den så extremt buggig att den är oanvändbar. Har tagit några bildder och de är jättefina man den kraschar så ofta att man oftast är chanslös på att hinna ta någon bild innan appen craschar.
     
  9. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Oerhört retligt f.ö att (de flesta) bilder blir så pass mycket bättre med min gamla Mi 11 Ultra. I övrigt gillar jag 12:an, den är t.ex mycket snabbare och flyter på bättre med fingeravtrycksläsaren etc MEN o andra sidan är det ju pga kameran jag köpte 12s Ultra.

    Läste någon teardown där de påstod att 12s Ultra än så länge hade disablat xiaomis egna chipp för bildbehandling, dvs i nuvarande firmware används det ej. OM detta stämmer så står väl hoppet till att de får ordning på sin kod och börjar använda detta i kommande uppdateringar.
     
  10. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    V


    Vad är det som är bättre med 11U?
    Det jag har att anmärka på utöver den komiskt kassa selfie kameran (som jag ändå inte använder) är att det kan vara svårt att lita på vitbalans och hdr. Men när det väl sitter är det en klart bättre kamera än jag är van med. Jämför med S22U, iPhone 13 pro och Pixel 6 Pro.

    Ovan borde lösas med uppdateringar tänker jag.
     
  11. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Skall precis sova så jag svarar lite kortfattat bara. Det finns EN punkt där 12:an är mycket bättre och det är just vitbalansen.
    Men i övrigt:
    Nattbilder blir mycket bättre med 11:an, stor skillnad vilket ju är förvånande för det mesta andra borde ju vara lika och sen ca 20% större sensor i 12an men det spelar ingen roll att jag VILL att det skall vara så, sanningen är att bilder när det är riktigt mörkt blir avsevärt bättre med 11an. Jag TROR (har inte riktigt upplevt det) att det GÅR att hitta vissa scenarion när det bara är lite mörkt och man bör få bättre bilder (om man fotar föremål som inte är helt stilla) med 12an pga att den tycks välja snabbare slutartider.

    Ett annat område där 11an också är mycket bättre är när man har stort dynamiskt omfång. På 11an ser jag ofta strukturer (oavsett om det är i tyget på en stickad tröja eller om det är en husfasad) men tar jag samma bild med 12an så blir det bara svart. Jag talar alltså nu om situationer av typen människa med tröja fotad där bakgrunden är ljusare. Eller om du tar kort mot ett höghus och har en ljusare himmel bakom etc.

    Är så besviken att jag nog lutar åt att sälja den (och då är ju dessa ärliga kommentarer inget som höjer priset direkt). Samtidigt hoppas jag som du säger att de löser det med kommande firmware.
     
    flipp, zztop007 och pallish gillar detta.
  12. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Screenshot_2022-09-22-16-53-30-677-edit_com.android.chrome.jpg
     
  13. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 270
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    Någon som låst upp bootloadern? ochj flashad EU.
    Funkar bluetooth bättre då?
    Är telefonen sig likt eller tappar den någon prestanda?
     
    Last edited: 4 okt 2022
  14. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Yepp upplåst och eu inflashat, som natt o dag, mkt mkt skönare!
    Har inte märkt någon degradering men kör inte så mkt krävande spel. Android Auto fungerar perfekt nu, notifieringar och rcs inga problem
     
    Jowee, Ramboline och poipen gillar detta.
  15. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 270
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    Har du någon smartklocka? Funkar det bra att connecta?
     
  16. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Har en Garmin, inga problem att ansluta men den är inte lika grym att återansluta om jag skulle vandra iväg utan den en dag
     
    poipen gillar detta.
  17. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Vad är det som gör att Telia ofta fungerar sämst med mobiler som har dålig täckning?

    Apropå denna mobil xiaomi 12 s ultra, finns det sådana med bättre och sämre täckning eller är det ungefär samma på alla dem som idag finns i Sverige importerade från olika sidor?
     
  18. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Jag har låst min connect app,då återanslutar den sig direkt
     
  19. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 270
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    Telia kanske saknar dom band denna telefon inte har
     
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Det verkar bero på vilka band olika leverantörer har. Finns en lista i en post jag lade in för ett tag sedan. Tre verkar fungera fint, jag har inte upplevt några direkta problem. Skall bli intressant att se hur telefonen reagerar i 4g only Turkiet nästa vecka. Saknas ett band