Greenely / smart el - erfarenheter?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 19 apr 2021.

Taggar:
  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ah, det kunde man ju kolla efter, men det blev ju bra ändå
     
  2. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @bernard@bernard Är du fortfarande nöjd med Greenely? Jag har ju bara använt appen för att hålla koll på förbrukningen på mitt lantställe som jag nämnt tidigare i tråden. Mitt nuvarande elavtal går ut första juli här i lägenheten(lantstället har jag till våren 2024 för 48öre/kWh inkl moms utan avgift :D) så funderar på att köra på Greenelys rörliga utan avgift via elskling och förhoppningsvis kunna omförhandla efter ett år eller byta. Alla fastpris var så dyra nu tycker jag.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det tuffar väl mer eller mindre på. Kan inte påstå att det varit någon skillnad från Tibber som jag körde tidigare. Vad gäller priset är det väl lite hugget som stucket så länge man får ett erbjudande där månadsavgiften är borttagen.
     
    Ugga gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är lite dumpar (bor i Skåne) på senaste priserna med Greenely för egen del, dvs med kampanjpris 12 mån.

    Snittpriset har varit 141 öre/kwh i år enligt statsen. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt bara :)

    Kollar jag på Elskling visar den just nu 124.18 öre för greenely på mitt postnummer/förbrukning. Greenely hamnar högst upp i listan när jag söker. Tror de visar snittpriset för en månad tillbaka där?

    Så här ser det ut:
    upload_2022-5-2_15-41-33.png
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 2 maj 2022
  5. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @bernard@bernard Inte billigt elpris på kvällarna hos dig. :) Ser lite bättre ut här uppe i södra Norrland. :D
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, mellan 18:00 och 24:00 är i regel särskilt kass, så då gör man ju helt klart klokast i att undvika tvättmaskinen eller diskmaskinen osv.
     
  7. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Oftast den tiden alla i familjen är hemma och dundrar på med TV och surroundsystem osv. :D
     
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    560

    MINA ENHETER

    Priset mellan Greenely och Tibber är ju väldigt liten om man kollar Elskling. Men Tibbers app är väl väsentligt bättre än Greenelys? Kör elbil så gillar funktionen att Tibber laddar bilen på natten när elen är som billigast. Löser Greenely det med?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tibber skulle jag säga ligger lite längre fram, men att schemalägga elbilsladdningen går väl också i Greenely. Jag har dock inte testat själv då jag än så länge har kvar mitt bensindrivna gamla åbäke: Greenely Smartladdning- Greenely

    De har stöd för 13 bilmärken står det, så du behöver förstås kolla upp att din modell stöds.


    Ja, skillnaden dem emellan är rätt liten sett till kwhpriset. Är ju mest att man kan slippa abonnemangsavgiften genom att haka på 12-månadersdeealen.
     
  10. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    560

    MINA ENHETER

    Aha så det är bara Greenely som har det erbjudandet? Via Elskling då lr? Från Tibber får man ju dock 500kr att köpa prylar för. Gott om dom nu har något vettigt där
     
  11. romb

    romb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    jag är en ny Greenely kund och fick min första faktura för någon vecka sedan. Efter att ha försökt få tag i någon kundsupport (tog en vecka innan man fick någon respons) fick jag dem att skicka fakturaspecifikationen för jag förstod inte hur de räknade. Mitt avtal tecknade jag via Elskling. Detta var det avtal jag fick:
    upload_2022-9-22_17-51-45.png
    I avtalet ska påslaget vara 7,66 (senaste månaden). Sedan när jag fick fakturan blev det ett påslag på 25,44 istället för 7,66:
    upload_2022-9-22_17-53-35.png
    Jaha tänkte jag då måste väll priset på Elskling ha uppdaterats till detta nya högre påslag tänkte jag men nej.. det är lägre (screenshot från idag):
    upload_2022-9-22_17-55-43.png
    Nu känner man ju sig lurad..

    Det lustiga är att priset som visas i deras app matchar priset i avtalet och vad jag kan räkna mig fram till genom dra ner mätdata från elleverantör samt spotpriser från Nordpol. Men i fakturan har de lagt på ett skyhögt pris för "Avgift Balansansvar".

    Tyvärr har jag inte fått någon klarhet i varför påslaget är så högt då deras support bara säger att fakturan är rätt allt annat är fel. Har ni andra kollat upp vad Greenely egentligen fakturerar er? De är skyldiga att skicka ut specifikationer på elräkningen. Om man räknar så ligger detta påslag på 10-12% av totala beloppet vilket kan bli många tusenlappar i vinter.
     
    bernard gillar detta.
  12. romb

    romb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Har varit i kontakt med dess kundsupport nu. Det är så att Greenely har ett extremt högt påslag på kwh, totalt 33,68 öre per kwh ink moms (Augusti). De säger dock att de inte har något påslag genom att de har ett bolag i mellan som sköter deras balansansvar och det är ju de som då får dessa pengar. Man kan ju undra vem som äger detta bolag... I praktiken innebär det att de kan sätta vilket pris de vill.

    Motsvarande siffra för Tibber för denna period är 7.45 öre vilket är mer skäligt och inkluderar balansansvar. Det blir att säga upp Greenely imorgon.. om man nu lyckas nå någon på deras support igen.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket intressant @romb@romb. Det låter ju rätt lömskt att göra det på det viset. Jag ska kika på mina fakturor, tog bara för givet att uppgifterna på Elskling stämde. Har iofs redan bytt, men det förklarar kanske varför jag tyckte mitt kwh-pris var rätt högt i jämförlelse med många andra i pristråden. Har rätt lågt förbrukning, så reagerade inte på det förrän priserna stack iväg ordentligt för augusti.
     
  14. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Tack för denna post. Har sjävl Tibber sedan en kort tid och tyckte deras höjning utan kommunikation från runt 4->7.45 öre var dåligt. Läste på ett annat forum Greenely har lägrew samt första året utan via länk, men ser ut som om det inte stämmer.

    Tycker båda bolagens kommunikation gällande denna avgift är riktigt dålig.
     
  15. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Går det att använda Greenely/Tibber-apparna kostnadsfritt utan att ha ett elabonnemang hos dem? Dvs enbart för att på ett smidigt sätt följa sin timförbrukning av ren nyfikenhet. Har en elmätare som klarar timavläsning.
     
  16. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag har Greenly-appen men el från annat bolag. Timförbrukningen blir synlig ca ett dygn i efterhand.
     
    katho och fraxion gillar detta.
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Som @kalle85@kalle85 skriver så kan du använda Greenely utan att köpa elen från Greenely. Funkar inte med Tibber.
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Upptäckte av en slump att Greenely fortfarande visar all data, vilket är riktigt tacksamt. Är ingen skillnad på den punkten om man är kund eller inte som Katho säger. All historik osv syns med och är snyggt presenterad.

    Jag bytte till Mälarenergi för inte så länge sedan och deras rapportering är usel. Man kan bara se timmarna i en rörig tabell, och någon sammanställning över förbrukningen får man inte förrän efter månaden är slut, så använder Greenely-appen friskt fortfarande.
     
    Last edited: 3 nov 2022
    katho gillar detta.
  19. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag har "turen" att ha eon som nätleverantör och även dom presenterar förbrukningen på ett bra sätt. Men det roliga med Greenly är att kunna tävla mot kollegorna vem som har lägst förbrukning :D
     
    bernard gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Titta på din nätägares sida, de borde kunna visa betydligt mer information än elleverantören.

    Ellevio som jag har har en fantastiskt bra sida.
     
    bernard och jnsson gillar detta.