Hemlarm

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av alna6431, 1 nov 2021.

  1. alna6431

    alna6431 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Hej

    Är på väg att beställa ett larmsystem och kollat mest på Ajax (via Safelands hemsida).

    Någon som kan dela med sig av erfarenhet med Ajax?
    Någon annanstans man kan beställa från?
    Black Friday närmar sig, någon som vet om Safeland brukar sänka sina priser?
     
  2. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag har haft Ajax i tre år och är nöjd. Har varit stabilt hela vägen till nu. Ställ gärna specifika frågor om du har några.


     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror de körde 20% förra Black Friday om jag inte minns fel, så kan vara läge att vänta.
     
    alna6431 gillar detta.
  4. alna6431

    alna6431 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Tack, här kommer lite specifika frågor. Tänkte köpa POE kameror från Reolink, kommer dessa funka med larmet? Använder du kameror

    Vilken hub rekommenderar du? Ska man slå till stort och köra Hub 2 plus, keypad plus och fireprotect plus? Värt att uppgradera enheterna motionprotect till combiprotect?
    Läst att hemmasirenen har dåligt ljud, vad är din erfarenhet?
     
  5. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Kameror: Så länge kamerorna har stöd för RTSP så ska det vara möjligt att lägga till dem i Ajax-appen. Har inte koll på just Reolink men efter en snabb googling verkar det vara möjligt. jag har själv ingen kamera idag, men jag överväger att skaffa något.

    Hub: jag har basicvarianten "Ajax hub" som gör jobbet väl. Det är möjligt att de andra är snabbare eller möjliggör fler funktioner, men utifrån våra behov klarar vi oss väl. Flera av de nya hubbarna fanns inte på marknaden när jag införskaffade Ajax. Den enda nackdel jag då kunde komma på var att hubben bara hade 2g-stöd, vilket inte kändes framtidssäkert. Men ha i åtanke att flera av "värstingvarianterna" riktar sig mot företag. Bra jämförelse här: Vilken Ajax Hub passar dig? - Skillnaderna mellan Ajax fyra hubbar

    Keypad plus: ja, den vill man verkligen ha. Perfekt om någon annan ska komma hem till en och larma av, eller om man av misstag aktiverar larmet och snabbt vill stänga av det. Dessutom rätt snygg produkt.

    Fireprotect plus: har en på varje våning. Snyggare än en traditionell brandvarnare och jag gillar att den är "smart". Dock lite jobbigt om man lagar mat och råkar aktivera brandlarmet så att även utomhussirenen låter. Känns lite overkill men det kan ju ställas in.

    Motionprotect vs. combiprotect: man får helt enkelt göra en bedömning utifrån husets förutsättningar. Är det sannolikt att en inbrottstjuv skulle krossa glaset är ju combiprotect motiverat (t.ex. om det är på markplan). Jag har combiprotect på markplan och motionprotect på övervåningen.

    Inomhussirénen: den hörs nog inte så bra utifrån även om den inomhus låter ganska högt, så det finns helt klart en poäng med utomhussirén också. En gång hade jag glömt mina nycklar och var utelåst. Min fru låg hemma och sov och hörde inte när jag ringde på dörren, och telefonen var på ljudlös. Så jag aktiverade helt enkelt inomhussirénen för att väcka henne, dock utan framgång, då hon låg och sov med ett par Bose-lurar med ANC :-)

    Efter tre år har jag knappt behövt byta batterier på någon produkt. En nackdel är att de olika produkterna kräver olika batterier men det kanske man får räkna med.
     
    Kristy och alna6431 gillar detta.
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har kört Ajax i fyra år och är riktigt nöjd.

    Köp en så ny hubb som du kan, den jag har får inte längre nya funktioner.

    Utomhussirenen låter högt men inte inomhussirenen men den är bra för att få pip när du kommer hem och det är larmat.
     
    alna6431 gillar detta.
  7. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Bumbar denna tråd, är folket nöjda med sitt Ajax larm system? Jag har kollat runt och funderar på att köpa det.

    Är alla sensorer trådlösa? Monterar man det med skruv eller tejp?
     
  8. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag är i alla fall nöjd. Skruv funkar men dubbelhäftande tejp medföljer till så gott som alla tillbehör.
     
  9. spyx

    spyx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt nöjd dock bara haft det sen november.

    har du tänkt köpa kolla in smarthets.eu i särklass Sveriges billigaste återförsäljare 2års garanti också på allt och gratis hjälp för att få rätt utrustning.
     
  10. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Bumpar tråd igen.
    Detta är väldigt intressant.
    Hur funkar det när man larmar på? Startar kamerorna då och börjar spela in? Eller är de alltid igång?