Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Allt är ju relativt men jag tolkar detta som inte under överskådlig tid (samma artikel):
     
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Nu kom det första beskedet från svenska kraftnät om elprisstödet. 4,1 miljarder kr vill dom änvända till det. Skulle ge ca 300kr/år lägre elpriser till villaägare. Så lätt var det.....
     
    bernard och msandstedt gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Sitt lugnt i båten. :)
     
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Källa? Det enda som de gått ut med är att de vill använda 4.4 miljarder under 2023 för att balansera elnätet..

    Svenska kraftnät vill sänka balansansvarsavgiften för 2023
     
    katho gillar detta.
  5. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

  6. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Tycker båten håller på att sjunka redan...
     
  8. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    EU vill begränsa gaspriserna men den som bestämmer är väl bara Putin & Co.

    Har aldrig varit köparen som bestämmer priset(kanske funkar det på blocket men ej hos företag)
     
    Klurre gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om man läser artikeln så står det:
    Det här är alltså inte den enda åtgärden för att stödja elkunderna. Det kommer mera. Just den här åtgärden kommer att innebära att elkunderna slipper en extra avgift på c:a c:a 300:- som annars hade uppstått p.g.a. att balansavgifterna blivit högre i takt med de högre elpriserna. Så de c:a 300:- är inget direkt stöd till elkunderna utan det är pengar som elkunderna slipper att betala. Utan denna åtgärd hade strömmen blivit ÄNNU dyrare.

    Men som sagt. Bara ett första steg på vägen och på intet sätt är detta allt vi får. Det kommer att komma mera.
     
    Kristy gillar detta.
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Det får vi tro och hoppas
     
    svenix gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Först och främst "ÄNNU dyrare"?
    Det snackas om elräkningar på tiotusentals kronor per månad och du skriver med versaler ÄNNU dyrare om en åtgärd som ger en fjuttig tjuga i månaden?

    Sen skulle jag gärna veta vad för information du sitter på här, första steg, det kommer mera? Regeringspartierna vet ju inte? Du såg väl citatet jag skrev? Ebba säger i princip att det regeringen och eu kan göra är marginellt men att de ska satsa på planerbar fossilfri kraft. Vilka alternativ har vi då? Vatten och kärnkraft. Vilket årtionde? Det tar ju tre år att rita om en detaljplan i Sverige

    Jag förstår ärligt inte din agenda om du nu inte har kunskaper om saker vi i allmogen ännu inte fått kännedom om.
     
    Klurre gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var värst vad du tar i.

    Jag har ingen "agenda". Jag tolkar helt enkelt det som stod i artikeln och det gjorde jag med citat som jag hoppades skulle tydliggöra det jag skrev. I artikeln och citatet står det:
    Det står alltså i artikeln som citerar Malin Stridh på Svenska Kraftnät att detta är "en liten, liten del i det kommande högkostnadskyddet på el". Samt att hon säger att "Vi tittar på flera åtgärder för att minska kostnaderna för slutkunden".

    Jag tycker det är tydligt att det är en representant från Svenska Kraftnät som säger detta och inga lösa påståenden från min sida.

    Sedan anledningen till att jag skrev "ÄNNU dyrare" med versaler var för att tydliggöra att detta stödet inte betalas ut i direkta pengar utan att det används för att hålla ner elpriser som annars skulle varit ännu dyrare utan detta stöd. Det kanske var onödigt med versalerna men jag hade ingen direkt baktanke med dem utan det var som sagt för att förtydliga hur det fungerar.

    Jag hoppas du får en trevlig dag trots att jag tydligen råkade göra dig upprörd. :)
     
    Kristy, NiklasO, MultiMan och 5 andra gillar detta.
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Busch tonar ner förväntningar på sänkt elpris skriver SvD, artikeln är bakom betalvägg men man kan läsa ingress och lite av brödtexten. Jag tror verkligen inte att Ebba Busch är elkrisens frälsare (pun intended) men om inte Energi- och näringsministern säger ja till åtgärder blir det inga. Och då kommer vi till varför jag reagerade, hon tonar ner och du upp (med stöd av källa). Men som sagt. Bara ett första steg på vägen och på intet sätt är detta allt vi får. Det kommer att komma mera.

    Agenda var ett dåligt ordval från min sida, det kan låta konspiratoriskt. Jag borde ha skrivit vad jag skrev sakligt, det gjorde jag inte och för det ber jag om ursäkt och önskar dig en fin dag
     
    Kristy, Leo83 och svenix gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det rör det som förra regeringen pratade om att frikoppla gaspriserna i EU.
    Förra regeringen sa att det kunde halvera våra el-priser vilket inte verkar vara fallet. Återigen så är det bara en av flera åtgärder, och detta inom EU.

    Som jag hänvisat till tidigare så ska SVK återkomma med mer komplett information senast 15e november.
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tolkar det som att Ebba Busch kommenterar EU:s åtgärder för att försöka frikoppla det europeiska elpriset från gaspriserna och vad det kan komma att innebära för elpriserna i Sverige. Ebba tror inte, och det gör inte jag heller, att den åtgärden från EU:s sida kommer att betyda så mycket för elpriserna i Sverige.

    Men det är en sida av saken som handlar om EU:s åtgärder. Det är en annan sak vad den nya regeringen kommer att göra när det gäller stöd från den svenska staten till de svenska elkunderna.

    När det gäller statens åtgärder för att stödja de svenska elkunderna så sa den tidigare socialdemokratiska regeringen att 60-90 miljarder av Svenska Kraftnäts flaskhalsintäkter skulle användas till stöd åt hushåll och företag. Och den regeringen gav Svenska Kraftnät i uppdrag att utreda hur detta ska gå till. Den utredningen ska vara klar senast den 15 november.

    Den nya regeringen "ärver" detta uppdrag till Svenska Kraftnät. När Svenska Kraftnät är klar med sin utredning och lägger fram förslag till åtgärder är det upp till den nya regeringen att fatta beslut om hur man vill göra. De kan då förändra förslagen eller godta dem som de är.

    Vilket det blir vet vi inte. Men det är väl rimligt att anta att den nya regeringen inte vill vara sämre än den gamla så troligen kommer det att bli stödåtgärder i samma storleksordning. D.v.s. 60-90 miljarder.

    Ska man döma av vallöftena så ville moderaterna ha ett högkostnadsskydd som ersätter 75% av kostnaden över 1kr/kWh. Nu är ju moderaterna inte ensamma i regeringen utan det är fyra partier som ska komma överens. Så den exakta utformningen kommer troligen att bli en kompromiss mellan vad dessa partier vill. Men alla fyra har sagt att de vill införa åtgärder för att stödja elkunderna.

    Som jag bedömer det är det bara att vänta och se vilka förslag som kommer att läggas. Det kommer med all sannolikhet att klarna under november. Och det är nog ganska troligt att det blir stödåtgärder i samma storleksklass som den socialdemokratiska regeringen utlovade. Men exakt hur de kommer att utformas får vi vänta på att se.
     
    Kristy, MultiMan, bernard och 3 andra gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2022-10-26_12-25-13.png

    Verkar vara så gott som samma priser idag i norr som i söder.
     
    Ugga gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så klart inte så lätt att säga, men verkar som det kan bli något kallare än vanligt för vår del i alla fall: Prognos: Iskall 90-talsvinter väntar Sverige

    Hittills har det i alla fall varit rätt milt. Hoppas det står i sig.
     
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
  19. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Inte jättedyr el den här månaden. Är det lugnet före stormen?

    Medelspotpriset på elbörsen den 1-27 oktober (ex moms)
    Bara 4 dagar kvar av månaden, så det borde stämma ganska bra.

    Elområde 1
    52,83 öre/kWh

    Elområde 2
    53,79 öre/kWh

    Elområde 3
    81,33 öre/kWh

    Elområde 4
    81,33 öre/kWh
     
    bernard gillar detta.
  20. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag tror att det är ungefär samma artikel som finns här: Busch kan få EU:s priser på el och gas i knät .
    Vad jag fortfarande inte förstår är varför tyskarna inte börjat gräva upp mer kol och göra stadsgas av den istället för att man skall hålla på att jiddra om naturgas tills det blir vår. De har snart haft ett år på sig att få ordning på gasverken. Kol som kol ...
    Vindkraft har visat sig alltid innebära någon form av kolkraft (om än i gas- eller oljeform) eftersom det inte blåser när elen behövs som mest och bl.a. Svenska kraftnät inte ställer krav på att vindkraftbolagen skall lagra energi att använda när det inte blåser ... och det inte är ekonomiskt lönsamt för vindkraftsbolagen. (Vattenkraft går inte att använda för balanseringen eftersom Svenska kraftnät inte tycker att överföringskapacitet från norr till söder behövs när energi produceras lokalt, och EU i praktiken stoppar utbyggnad av lokal vattenkraft.)