Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

  1. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    vart uppgraderar eller rullar man tillbaka carrier services? Riktigt jobbigt att inte kunna prata i telefon på jobbet.
     
  2. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Du går in i Play Store och söker på operatörs tjänster. Där kan välja att avinstallera den senaste uppdateringen.
     
    hussseein och chraist gillar detta.
  3. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock

    How to uninstall app updates

    1. Go to your phone's Settings app.
    2. Select Apps under Device category.
    3. Tap on the app that needs a downgrade.
    4. Choose “Force stop” to be on the safer side. ...
    5. Tap on the three-dotted menu at the top right corner.
    6. You'll then select the Uninstall updates that appears.
     
    hussseein och chraist gillar detta.
  4. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Fick precis en notis om "Sim1 är inte tillåtet" ... Så fick man en överkryssad "mottagnings" ikon. Detta försvann dock efter 10 sekunder eller så.. kan det vara att operatörerna gör något nu?
     
  5. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    tack!!
     
  6. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER


    Uppskattas!
     
    NoNick2 gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är ju med största sannolikhet nån sorts codec-problematik med VoLTE (jag har inte Wifi-samtal påslaget). Första sekunden på samtalet fungerar och sen kopplar den ner, antagligen när den försöker byta till VoLTE. Om den jag ringer till inte har stöd för VoLTE verkar det fungera att ringa dit. Inte hundra på detta men det är en känsla jag har just nu iaf.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det lät som att problemet där folk med Telenor inte hördes när de ringde vissa personer berodde på codecs, ja. Att det fungerar en kort stund och sedan kopplar ner är troligen något annat dock eftersom codec-förhandlingen och uppsättningen av ljudströmmarna lär ske medan samtalet kopplas upp, inte efter att en äldre teknik först använts för att koppla upp ett samtal. Tänk på att VoLTE är tänkt att fungera som en ersättare för samtal över 2G och 3G så de kan per definition inte vara beroende av dessa. Jag tror inte heller att VoLTE växlar codecs under samtalets gång (även om det finns flera möjliga), men det är i och för sig inte omöjligt. Just den biten borde man kanske läsa på lite om dock. :)

    Däremot kan det ju vara något annat kompabilitetsproblem som gör att det bara drabbar VoLTE, inte äldre tekniker. :)
     
  9. slajdas

    slajdas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2018
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    30
    Haft min Pro i en vecka nu med alla inställningar aktiverade, först i dag har jag fått besked om att jag inte kunnat nås. Helt tyst i andra änden, ingen kopplingston alls. Comviq.

    Har något lyckats returnera sin tyska lur genom svenska Google?
     
  10. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Samma som för mig. Avinstallera senaste uppdateringen av operatörstjänster och avaktivera adaptive connectivity och se om det fungerar för dig.
     
  11. slajdas

    slajdas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2018
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    30
    Det besvärande är ju att när man vill testa fungerar det varje gång.
     
  12. slajdas

    slajdas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2018
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    30
    Gissar att det är "Carrier Services" för oss som kör på engelska?

    Har någon erfarenhet av att vara med i betan?
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag får iaf ett SMS från Telia när någon försökt ringa och telefonen inte accepterat det. "<nummer> försökte nå dig <tid>". Då kan man ringa upp från en telefon som fungerar. Så uselt detta.
     
  14. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Fick igår hem min Pixel 7 som ska få ersätta min Pixel 4 som jag haft i tre år. Visade sig dock att jag också drabbats av samtalsproblem med 7an. Första samtalet jag testade att ringa igår kväll kopplades ner direkt, försökte ett par gånger i följd med typ samma resultat, samtalet avslutades efter 1-2 sekunder. Slog på och av flygplansläge, sedan funkade det.

    Idag återkom problemen, provade att stänga av Adaptive connectivitiy, gjorde ingen skillnad. Sedan stängde jag av VoLTE/4G-samtal och då fungerade det igen. Wifi-samtal har varit avstängt hela tiden sedan jag startade upp telefonen första gången. Har Telia som operatör.

    Vet inte om någon försökt ringa mig och inte kommit fram, men känns ju inte orimligt att så skulle kunna vara fallet.

    Kan ju nämna att Pixel 4an inte hade några som helst spår av dessa problem, med samma Androidversion (13). Dock fungerade det inte att använda VoLTE på den (iallafall inte med Telia), så jag får ju lite av intrycket att detta är lite VoLTE-relaterat.

    Fascineras lite av att detta verkar vara ett problem framförallt i Sverige och då är det ju synnerligen ironiskt att tidigare Pixel-telefoner inte haft dessa problem trots att de inte officiellt sålts eller supportats här, men när de väl släpps officiellt här så fungerar de inte ordentligt... :P

    Blir kanske tvungen att byta tillbaka till 4an tillfälligt men det känns ju inte lockande precis.

    Är det någon som testat att köra en adb logcat under tiden ett samtal kopplas ner och se om man kan få ut någon info om vad som händer där? Jag ska nog testa det nästa gång problemet visar sig iallafall och se ifall det säger mig något.
     
    blunden gillar detta.
  15. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag har testat att inaktivera VoWifi, Adaptive Connectivity, rulla tillbaka uppdatering av carrier services, I olika omgångar och inget funkar. Nu ikväll har jag inaktiverat VoLTE, får se om det blir någon skillnad.
     
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Hur deaktiverar man VoLTE?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inställningar -> Nätverk och internet -> SIM-kort -> Om du använder 2 SIM, välj det SIM-kort du vill stänga av VoLTE -> Du kan behöva trycka på Avancerat och sedan heter det antingen VoLTE eller samtal över 4G beroende på operatör.
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tack. Det gjorde tyvärr ingen skillnad så då är min teori officiellt dödad :neutral:
     
    NoNick2 gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    blunden gillar detta.
  20. tobbexxx

    tobbexxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Godmorgon!
    Jag har inte kunnat ta emot samtal ordentligt på någon vecka. Min lösning är helt enkelt att slå av VoLTE i några sekunder och sen fungerar det igen. Väntar fortfarande på svar ifrån google om dom hittat något i min buggrapport.