Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

  1. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu när jag vaknade testade jag att ringa min telefon igen. Nu fungerar det inte igen :(. Adaptive connectivity satt till off har räckt för mig i typ 1 vecka. Men efter igår då nya operatörerställningar installerades så fungerar det inte igen. Tog såklart bort uppdateringen och det såg ut att fixa problemet igen, kunde ta emot samtal hela kvällen igår. Men nu på morgonen så kunde jag inte det igen, efter att inte använt den på hela natten. Testade en massa saker men när jag stängde av VoLTE så hoppade samtalen igång igen. Kanske det sker någon ny uppkoppling mot mobilnätet eller nåt när jag stängde av det. Ungefär samma som man sätter den i flygplansläge och tillbaka. Börjar bli rätt trött på den här telefonen nu, synd då den är bra i övrigt.
     
  2. Pheidias

    Pheidias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag skall få min p7 idag men har en 4a 5G som alltid varit lite svajig när det gäller att samtal. Ibland får man bara ett sms om att man missat ett samtal utan att det ringer och lite då och då så hör inte den man ringer till något när man kopplat ett samtal. På Tele2. Var samma med en 3a där man inte kunde aktivera volte eller vowifi. Kanske är basstations specifika problem? Så tror inte det är pixel 7 i sig som har ett unikt problem.
     
  3. tobbexxx

    tobbexxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Samma som jag kommit fram till. Jag har meddelat Google att det är lösningen för mig och jag tog ut loggarn och skickade efter det. Har du Tele2 ?
     
  4. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja har Tele2
     
  5. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hittade en uppdatering av telefonen nu. Om man går in under inställningar->säkerhet->Systemuppdatering via Google Play. Där fanns det en uppdatering för oktober, man kan ju hoppas den innehåller någon fix för detta.
     
    NoNick2 gillar detta.
  6. Runeja

    Runeja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Upplevde exakt detta första gången igår efter att ha haft 7 Pro i en vecka. Även för mig löstes det temporärt av att starta om telefonen, men sen var det tillbaka. Har dels chattat med Google som skickade mig den felsökning flera andra nämnt (ännu inte utfört den dock) samt pratade med Telia nu som ska ha skickat ut nya nätverksinställningar. Får se ifall det sistnämnda har hjälpt.
     
    blunden gillar detta.
  7. rackerton

    rackerton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2019
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Har en Pixel 6 Pro m Tele2 och har/haft också dessa problem, ibland får jag ett sms om missat samtal och inget missat samtal i samtalsloggen. Hänt så sällan att jag inte har blivit särskilt upprörd över det, men visst är det lite störigt. Så att det här ska fixas i en handvändning känns inte så hoppfullt, men man kan ju hoppas.

    Bytte för övrigt operatör från Halebop till Tele2 eftersom Pixeln skickade dubbla SMS med VoLTE påslaget. Så visst har de lite egenheter, Pixlarna
     
  8. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Har även jag pratat med Telia, och eftersom problemet uppstår på båda mina sim (E-Sim privat och fysiskt företag) så skulle inte nya nätverksinställningar påverka alls hävdade den jag talade med, utan vederbörande var tämligen säker på att felet ligger i telefonen.
     
  9. tobbexxx

    tobbexxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har mitt abonnemang ifrån Tele2 via jobbet så jag bad hon som är ansvarig att felanmäla och det har hon gjort. Spännnade och se vad dom svarar :)
     
    nuco gillar detta.
  10. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Känns ju inte som en vidare lansering för Pixeln i Sverige om det är så mycket problem. Att kunna ringa på en telefon känns ju som en fundamental funktion på just en telefon...

    Hoppas google och operatörerna försöker lösa detta.
     
    Visper, blunden, livinl0ud och 2 andra gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag pratade med en tekniker på Telia idag och de hävdar att det inte finns något de kan göra utan det är bara Google som kan lösa detta.

    Om jag hade varit Telia hade jag dragit tillbaka alla annonser för denna telefon och helt slutat sälja den för att pressa Google till en fix. Helt otroligt att det fortfarande inte är löst.

    Mig personligen drabbar det inte då mitt primära SIM aldrig kommer sitta i den här telefonen (måste verkligen kunna lita på att det funkar 100%) men jag lider med er som har problem.
     
    Visper, blunden, Johnh3 och 2 andra gillar detta.
  12. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Mig veterligen har jag inte något problem, men funderar att använda min iPhone istället.
    Bara vetskapen att samtal kanske inte kommer fram gör upplevelsen mindre bra.
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Blir svårt att någonsin lita på denna telefon för samtal efter detta. Tur att 14 Pro Max har dubbla SIM. Jag kommer dock vänta en stund med att flytta över mitt sekundär-SIM för att se om de löser problemet.
     
    livinl0ud gillar detta.
  14. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Har de släppt en enda telefon utan något allvarligt problem?
    Fick en notis om missat samtal trots att telefonen legat på bordet med god täckning.

    Returnerar min idag. Löser de detta kanske jag skaffar en igen. Räknar inte med att det sker i närtid.
     
    Xygen och livinl0ud gillar detta.
  15. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, detta är allt annat än lyckat. Och det blir ju inte bättre av att Telia hävdar att de inget kan göra och att det är Google som ska lösa problemet, medan Google tycks mena att problemet ska lösas av operatörerna..

    Är lite nyfiken på det som skrev ang Telenor en bit bak i tråden, angående att de identifierat något codec-problem (om jag minns rätt) och att de hade gjort ändringar hos dem. Har det varit några som rapporterat problem med Telenor efter detta?

    I mitt fall överväger jag att gå tillbaka till Pixel 4 så länge, men det tar emot. Ringer inte jättemycket samtal numera visserligen, men man vill ju kunna lita på att det går att nå en ändå. Den workaround jag har gjort just nu är att slå på WiFi-samtal och prioritera detta före samtal via mobilnätet (lite lustigt kanske med tanke på att en del fick mindre problem genom att slå av WiFi-samtal). För när jag ringer via WiFi har det aldrig strulat hittills.. och jag har ändå för det mesta tillgång till WiFi. Men funderar annars på att skaffa typ ett kontantkort och slänga i gamla luren och vidarekoppla mitt vanliga nummer dit tillsvidare för att kunna bli nådd ordentligt men samtidigt kunna använda 7an för typ allt annat, men då måste jag ju gå runt med två telefoner hela tiden.
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Man ska nog inte ta det på 100% sanning vad en tekniker av alla på Telia säger
     
    Mr. Ofi, fryguy, MultiMan och 2 andra gillar detta.
  17. Ari

    Ari Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Är det någon som har Tre/Hallon som haft problem? Jag har haft telefonen från dag #1 och fått/ringt mängder av samtal utan problem. Har jag bara haft tur eller är Tre förskonat? Har iofs nästan alltid wifi-mottagning och slog direkt på att wifi-samtal ska prioriteras.
     
    Visper gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar de som har problem att felanmäla till både Google och operatören.

    Just i fallet Telia är det ju extra illa eftersom det är den enda officiella operatören för Pixel 7 och då kan man ju förvänta sig att det helt säkert ska fungera. Nu känns det ju som att det är Telia-användare som har mest problem.

    Jag hoppas att det är något som operatören kan fixa utan Googles inblandning. Google och buggfixar är en riktigt sorglig historia överlag och då får man väl vänta till nästa år innan samtal funkar korrekt.
     
    blunden gillar detta.
  19. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag chattade precis med Google o de körde bara manus felsökning....
     
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, precis. Telia-kunder är just nu i en riktig skit-situation där Google inte vill kännas vid problemet och Telia skyller på Google. Otroligt oproffsigt när de marknadsför telefonen så hårt överallt.

    Telia om någon borde ju sitta på perfekt loggmaterial för att skicka till Google, förslagsvis via nån sorts prioriterad teknisk support för operatörer som är officiella Google-partners. Vi kunder ska ju inte behöva göra felsökningen tycker jag.

    Om det nu är ett operatörs-problem och inte ett mjukvaruproblem på telefonen så borde ju Google om någon kunna berätta för Telia vad de ska ändra i sina system för att det ska fungera.

    Att inte kunna ta emot eller ringa samtal kan ju få ganska allvarliga konsekvenser om det vill sig illa.

    Nej, det här är nog den största fiasko-releasen jag sett i mobilbranschen.
     
    livinl0ud och jnsson gillar detta.