Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

  1. Xygen

    Xygen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Returnerade min också. Inte acceptabelt med en telefon med så pass mycket buggar och fel!
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Nu ser jag extra mycket fram emot din fotoguide för iPhone @Magellan1378@Magellan1378 :)
     
    namkrad, DaBull, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  3. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    För att Telia skulle gå vidare med min felanmälan så var jag tvungen att tillhandahålla tre tidpunkter det hänt, samt vilka telefonnummer jag var i kontakt med när felet inträffade.
     
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Fortfarande inga samtalsproblem efter att ha återaktiverat Smart Batteri. VoWiFi fortsatt deaktiverat.

    ***

    Angående missade samtal där telefonen ligger på platser "med god täckning" eller hur någon uttryckte det, så skulle jag inte kunnat behålla någon enda telefon jag haft då det alltid förekommit missade samtal i de områden jag bor och har bott i. Har tidigare beskrivit ett tillfälle hur det gick till (med en iPhone 8+). Det kan bli radioskugga på 1/2 m2 i ett rum, t o m på flera ställen.

    Vad som var nytt med P7 var att den kopplade ner samtal inom 1-2 sekunder som kopplats upp med bra ljud. Det har jag aldrig upplevt tidigare, men det problemet är också borta nu, så antingen har någon uppdatering löst det, eller så var det relaterat till VoWiFi hos mig (som ställt till det med andra telefoner tidigare också).
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tänkte sammanfatta de fyra olika fel som jag har beträffande samtal på Pixel 7 Pro med Telia som operatör:
    1. Inkommande samtal till Pixel 7 Pro misslyckas och den som ringer får "Call failed"-meddelande på skärmen. I detta scenario får jag inget SMS från Telia om att någon försökt nå mig då samtalet överhuvudtaget inte kopplas upp. Den som ringer mig kommer inte till min röstbrevlåda eller liknande.
    2. Inkommande samtal till Pixel 7 Pro kopplas inte fram och den som ringer får samma typ av beteende som om jag hade stängt av telefonen (dvs de kommer till min röstbrevlåda). I det scenariot får jag ett SMS från Telia att personen försökt nå mig med tidpunkt osv.
    3. Utgående samtal från Pixel 7 Pro fungerar med bra ljud i 1-2 sekunder och sen kopplas de ner (tut-tut, samtalet avbrutet)
    4. Samtal med Pixel 7 Pro har ljudproblem där jag hör den jag pratar med men den jag pratar med hör inte mig
    Jag har testat både fysiskt SIM och eSIM - ingen skillnad.

    Jag har testat olika kombinationer av 4G Calling av/på, wifi-samtal av/på, adaptive connectivity av/på. Nästan varje gång jag ändrat någon av dessa inställningar så fungerar samtal igen under en viss period, gissningsvis 30-60 minuter, sen återkommer problemen.

    Testade i morse att backa till den äldsta versionen av Carrier Services och då försvann problem 3-4 men nu kl 14:33 är problemen tillbaka igen så det verkar inte vara någon långsiktig lösning heller. Har återinstallerat senaste carrier services.

    Det är en lägesrapport om hur det funkar just nu. Jag har skickat liknande information till både Telia och Google.
     
    Majsan87, blunden, namkrad och 3 andra gillar detta.
  6. drwlz

    drwlz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Har du provat att låsa mobilen till 3G eller satt SIM-kortet i en annan telefon för att utesluta att problemet ligger i just pixeln?

    Jag har jobbat en del med telekom och nästan alla fall där folk har felanmält att ingen kan ringa deras nummer så har operatören löst problemet på ett eller annat sätt. Problemet är väl att man som slutkund sällan kommer i kontakt med "3rd line" som kan pilla lite djupare på saker och ting rent tekniskt.
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Självklart har jag testat det. SIM-kortet fungerar perfekt i två andra telefoner.

    Låsa till 3G är inte aktuellt då jag använder data mycket mer än telefonsamtal och behöver hastigheten. 3G-mottagningen är också ganska dålig i Uppsala jämfört med 4G. Men jag ska testa det i felsökningssyfte och se om det gör nån skillnad.
     
  8. drwlz

    drwlz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Då var det lite värre. Man blir ju onekligen nyfiken på vad det är i just Pixel 7:an som gör att det skall strula så pass mycket. Minns dock att många iPhone-användare under åren har haft samma problem med att samtal inte kommer fram.

    Troligtvis löser det inga problem att låsa till 3G, men värt ett test om man inte har provat redan :)
     
  9. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag tror inte jag har några problem med min, har haft flera samtal dagligen sedan jag packade upp den och det är ingen som har klagat på att dom inte kan nå mig, hittils i alla fall.

    Har Telenor.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Denna var ny. Skulle ringa sambon och det stod bara "Calling". Fick aldrig någon typ av rington. Väntade i ett par minuter och när jag gav upp hade jag ingen service alls. Var tvungen att starta om telefonen.
     
  11. tobbexxx

    tobbexxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej! Fick följande svar ifrån Google supporten. Har varit en jobbig jävel och kompletterat mitt ärende så fort det bråkat.

    Hi Tobias,

    I am really sorry for what happened. I have raised your case w/ the bug report you were able to generate along with the affected users with this concern. Right now, our software engineers are working on fixing the issue and we are hoping that a fix will be available the soonest or on the next software update which will happen and start every 5th of the month onwards.

    I am really for this inconvenience that this has caused you and I personally appreciate your utmost cooperation with patience.
     
    blunden, Mr. Ofi, eastbound och 3 andra gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Skönt att Google erkänner att det är deras fel. Då är det bara att vänta på den 5e då och se om det löser problemen.
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Jättebra att ni ligger på men det känns lite som ett standardsvar. Hoppas verkligen de faktiskt jobbar på det.
    Har de en lösning borde de släppa en hotfix snarast och inte i samband med den vanliga månadsuppdateringen.

    (Jag saknar redan telefonen :ehm:)
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Har själv inte upplevt några problem eller fått till mig att det skulle vara problem så hoppas det förblir så. Hade dock problem att skicka sms idag . /Comviq
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Jäkligt skumt..jag kan inte skicka sms från mig(Comviq) till 2 test personer som båda har Comviq, men en som inte har Comviq kan jag skicka till.
     
  16. Mojo88

    Mojo88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag har problem med att Pixel 7 Pro inte tar emot samtal alls. Kopplar inte ens upp.
    Är ute och kör mycket leveranser till verkstäder på jobbet och ibland tillkommer det nya stopp under färden. Chefen blir förbannad när han inte kommer fram och verkstaden inte får sin grej.
    WhatsApp och Snapchat verkar funka som det ska dock.

    Först trodde jag att det var Android Auto, men det verkar uppstå utan att jag använt det också.
    Enda som hjälper är att starta om telefonen, men jag kan ju inte hålla på att starta om telefonen på måfå hela dagen.
    Har provat att ändra så telefonen inte använder 5G men det verkar inte hjälpa heller.

    Testade att byta till Tele2 eSIM igår. Har inte kunnat testa om jag får samtal än dock.

    Funkar inte det får det väl bli en full återställning.
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tyvärr är det nog bara en uppdatering från Google som kommer fixa det.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 924

    MINA ENHETER

    Flygplansläge hjälper inte, du måste stänga av alltså? För annars hade du kunnat sätta upp att men automatisk slår av/på det varje halvtimme eller dylik tex via Automate eller Tasker
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Telia och Elgiganten borde tillfälligt pausa försäljningen. Nu börjar det bli så pass många som har problem.
    I USA hade väl Google fått en gruppstämning på sig om de hade haft sånt strul.

    Sen när de vet exakt vad som fallerar kan de börja igen.
     
    Visper gillar detta.
  20. Lehning

    Lehning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Ja vad hade hänt om det varit samma scenario i USA? Med stämningar/skadestånd mm hit och dit
     
    Visper gillar detta.