Torra ögon

Diskussion i 'Off Topic' startad av svenix, 28 okt 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har på senare tid haft irriterade ögon. Först var de liksom grusiga och jag fick klia mig i ögonen ganska ofta. Senare har det gått över i att ögonen rinner ganska mycket. Först idag gjorde jag kopplingen med att det kanske har något att göra med hur mycket tid jag tillbringar framför en bildskärm.

    Jag googlade lite och fenomenet med torra ögon verkar relativt vanligt bland bildskärmsanvändare. Jag hittade lite tips och har idag dragit ner på ljusstyrkan ganska avsevärt på min bildskärm samt att jag skruvade upp fontstorleken till 125%. Mitt första intryck är att det känns ganska mycket mer vilsamt för ögonen.

    Till bilden hör också att jag börjar bli lite äldre (67 år) och att jag har en autoimmun sjukdom (Graves sjukdom) som kan irritera ögonen. Först trodde jag att all ögonirritation berodde på sjukdomen men nu börjar jag tro att en del eller ganska mycket beror på att jag tillbringar mycket tid framför bildskärmen.

    I denna tråd tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om någon har liknande problem. Vilka åtgärder kan man göra utöver de redan har gjort? Har någon provat ögondroppar och har det hjälpt? Vilka ögondroppar i så fall? Andra tips som kan vara nyttiga för att minska irritationen på ögonen?

    Ett självklart tips är ju att tillbringa mindre tid framför skärmen. Men som jag tror att ni alla känner igen så kan det vara svårt att tillämpa. Datoranvändande är tyvärr ganska beroendeframkallande... ;)
     
    Aniquibobo gillar detta.
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har torra ögon pga luften i solarier för många år sedan, använder Artelac och Oftagel som jag får på recept av ögonläkare ✿
     
    svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för tipset! :)
    Jag ser att dessa går att köpa receptfritt så det ska jag prova vid tillfälle.
     
    Nicole gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 756
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vissa kan ha problem med kvalster (demodex) som orsakar torra ögon. Dvs att man får problem med att de blir för många - de finns naturligt hos alla människor.

    Finns produkter som minskar mängden kvalster man kan prova, tex ilid dex. Inte säkert det gör någon skillnad, men kan vara värt att undersöka.

    Sover man med ögonmask kan det öka mängden kvalster då de verkar trivas under dem, enligt min optiker, så då ska man tvätta masken ofta.
     
    Kristy, Nicole, pernils94231 och 1 annan gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, jag sover inte med ögonmask så har inte den problemfaktorn. Jag ska läsa på om kvalstren. Tack för tipset! :)
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Att det kan ha med Graves att göra är ju tyvärr ganska sannolikt. Har du ögondroppar? Annars skulle jag testa det.

    Sen är det ju kanske inte så att Graves enbart orsakar problemen utan att det är en kombination av olika faktorer som irriterar ögonen. Det är jättebra att experimentera med ljusstyrka och textstorlek på dina datorer/telefoner samt se över inomhusklimatet där du vistas ofta. Skaffa en mätare för luftfuktighet och kontrollera att det inte är för torrt. Det är vanligt i nya välisolerade hus.
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  7. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har haft torra ögon i många år, troligen av genetiska orsaker, men ögondroppar varje morgon och kväll minimerar problemet för mig.

    Kör numera med dropparna Thealoz Duo, som inte innehåller konserveringsmedel men ändå har en hållbarhet på tre månader.
     
    svenix, bernard och Kristy gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Luftfuktigheten har jag koll på och den ligger runt 60% så det borde vara OK tycker jag. För övrigt så ska jag nog testa ögondroppar och fortsätta testa hur lågt jag kan skruva ner ljusstyrkan på skärmen utan att det ser helt kass ut. Jag har sänkt från typ 9 till 2,5. Default inställningen var väldigt hög på denna skärmen (AOC 32 tummare). Det känns betydligt vilsammare nu med svagare ljus på skärmen och större font.

    Tack för tipsen! :)
     
    Kristy och Nicole gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för bra tips om ögondroppar. Ska testa dem! :)
     
  10. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Har haft besvär när jag köpte en 34 tums 1440p skärm, och av någon anledning kände jag av att mina ögon inte klarade av skärmen. Då körde jag alltså på 100% förstoring som är standard men mina ögon ansträngdes så pass mycket att jag inte kunde köra på 100%, fick höja till 150% innan ögonen kändes bättre igen. Har sedan början av året också skaffat ett par glasögon som jag endast använder till skärmar och det har underlättat supermycket för ögonen. Är dock ganska ung, under 25, men allas ögon är ju olika och påverkas olika. Har också märkt av att jag fått sämre syn när det börjar bli mörkt ute. Har inte någon stark styrka alls på mitt recept till glasögonen (H, 1,00 sfär, -0,50 cylinder, 20,00 axel // V, 0,75 sfär, -0,50 cylinder och 180,00 axel) så det är ju intressant att det kan underlätta ganska mycket. Funderar på att helt enkelt gå över till glasögon till vardags, är ju ganska hippt att göra det nu för tiden. Hjälper inte heller att man i princip är beroende av datorer till studier, arbete och fritidsnöjen som spel med mera. Man kanske skulle bli en eremit? :D
     
    Kristy gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lustigt! Jag skaffade också en 32" 1440p skärm förra sommaren och jag upplever att det är sedan dess någon gång som besvären kommit. Min sjukdom upptäcktes också förra sommaren så det är svårt att säga om det ena eller det andra är orsaken, eller en kombination.

    Ibland har jag faktiskt funderat på att byta tillbaka till min förra 27" skärm för att se hur det känns. Få se om jag krånglar med det. Jag körde också på 100% ända tills idag när jag ändrade till 125%. Nu känns texten väldigt stor. Den måste bli helt enorm om man ändrar till 150%?

    Jag gillade 100% för man fick plats med två fönster bredvid varandra och skärmen blev en väldigt stor arbetsyta. Nu blir det mer som det var förr med en mindre skärm. Men det känns klart skonsammare för ögonen som jag har det nu.

    Jag har glasögon sedan rätt många år och betydligt starkare än du. Jag ligger nog på styrka 2,5 tror jag. Men det är klart att bra glasögon alltid är viktigt. Det är några år sedan jag skaffade nya glasögon så det är väl också en sak jag borde göra. Fast jag tycker att jag ser skarpt med de jag har. Men kanske att jag spänner ögonen onödigt mycket ändå.

    Tack för dina tankar! :)
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Både mormor, morsan och jag har problem med torra ögon ska finnas droppar. Aldrig använt själv dock.

    Människan är ej gjord för att stirra på en skärm.
     
  13. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag använder Systane droppar av lämplig sort som passar ens ögon om jag är torr eller irriterad. Påverkar inte synskärpan märkbart heller vilket andra produkter kan göra som jag provat (Viscotears t ex, är som att se genom vaselin). Tror jag använder Systane Complete mest, men man får prova sig fram som sagt. Är som balsam för ögonen iaf och verkar länge.
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kan säga efter att ha kört med sänkt ljusstyrka och 125% storlek på fonter m.m. så känns det betydligt behagligare att sitta vid datorn. Så det kan rekommenderas om någon har liknande besvär.

    Nu känns det som att det jobbigaste är att se på TV på kvällarna. Jag tror att jag ska prova att sänka ljusstyrkan där också. Återstår bara att se om resten av familjen (frugan) kommer att protestera. Min relativt gamla Philips LCD TV har ett inställningsprogram för att ställa in skärmen optimalt och hittills har jag förlitat mig på det. Men jag ska prova att dra ner ljusstyrkan rätt rejält som jag gjorde på bildskärmen till datorn.
     
    Nicole och Kristy gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag har en inställning på mina skärmar (två välvda Samsung-skärmar) som ska ge bättre ögonkomfort men den ljusstyrkan är för stark så jag stängde av den funktionen och sänkte ljusstyrkan manuellt för att det skulle vara mer skonsamt för ögonen.

    Jag är närsynt (mer på vänster öga) och har ganska kraftig astigmatism (mer på höger öga) och är helt beroende av glasögon. Jag har även terminalglasögon som jag måste använda när jag har mindre text på skärmen, jag blir torr i ögonen ibland men inte så värst ofta (värst känns det när jag är trött pga dålig eller lite sömn eller efter en lång dag).

    Jag jobbar framför datorn (egenföretagare som jobbar till största delen med programmering) men inte så vansinnigt många timmar i stöten och ser till att komma ut på dagarna i dagsljus och rör på mig.
     
    Kristy och svenix gillar detta.