Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

  1. Metric

    Metric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Du gör givetvis som du vill, men tycker det är kraftigt överdrivet gällande "buggarna". Telefonen är till 99% helt fantastisk och jag rekommenderar alla att köpa en.
     
    NEONKORTEX, katho, nuco och 4 andra gillar detta.
  2. nozz2014

    nozz2014 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2014
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har nästan alltid kört Samsung jag med, valde pixel 7 Pro, största delen till valet va just priset. Har inte använt den jätte mycket än men av det lilla jag testat är jag nöjd :) lite småsaker som är annorlunda jämfört med min s22 ultra som jag stör mig på. Men är enbart vane saker, tillexempel att strömknappen sitter över volymknapparna
     
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Sedan ska vi inte heller glömma att det jämförs ganska friskt mellan Pixel 7 Pro för 10' och iPhone 14 Pro Max för 16,5' eller andra betydligt dyrare telefoner än P7. När det är så oerhörda prisskillnader i Sverige så tycker jag det ska väga in i bedömningen och då blir det för mig lite märkligt att avråda köp pga en scrollbugg som jag aldrig ens märkt finns eller läst speciellt mycket om. En bugg som många vanliga användare tydligen måste bli uppmärksammad på finns, innan man ens har möjligheten att upptäcka den.

    Kritiken började bra, för det är alltid bra att vara vaksam på nya grejer, men sedan tycker jag den spårat ur där precis alla olika tänkbara samtalsstörningar, som jag upplevt ibland med alla telefoner jag haft, skylls på någon defekt i Pixel 7.

    Bara Apple och Samsung har intresse av att sabotera lanseringen av Pixel i Sverige, och det är inget jag vill vara delaktig i om det inte finns riktigt stabil mark att stå på, och det tycker jag inte att det finns, än iaf.
     
    Metric, nozz2014, Jowee och 5 andra gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    I vanlig ordning är det väldigt känsligt att kritisera Pixel-telefoner. Ser precis samma fenomen på XDA och andra forum. De är 99-100% perfekta och de inbitna Google-fansen har aldrig några buggar eller problem, samtidigt som vanliga kunder gör returer av sina telefoner för att de inte kan ringa eller ta emot samtal. Man måste verkligen ha tunnelseende för att inte inse hur många av Swedroids medlemmar som faktiskt haft problem med sin Pixel 7 (Pro). Att avvakta med köp i nuläget är en fullt rimlig rekommendation tycker jag.

    Jag har skrivit en ganska utförlig recension om telefonen här i forumet som tar upp både det som är bra och dåligt. Det bör vara ganska tydligt för vem som helst att jag inte är ute efter att svartlista Pixeln eller tala illa om den. Det är en i många avseenden fantastisk telefon, särskilt med priset i beaktande. Men den har buggar som inte är acceptabla oavsett om den kostar 2500:-, 10000:- eller 16000:-.

    Jag skriver att jag avråder från köp i nuläget. Jag tror nog att de flesta kan vänta några dagar och se vad Google fixar i November-uppdateringen. Om de löser samtalsbuggen och scrollbuggen är Pixel 7 Pro den bästa Android-telefonen man kan köpa enligt mig. Otroligt prisvärd. Fantastisk kamera. En mjukvara som slår all konkurrens när det kommer till smart assistans. En mycket vass och farlig konkurrent till Apple och Samsung, vilket verkligen behövdes på svenska marknaden.

    För att omformulera vad jag skrev tidigare: Går man i tankarna att köpa en ny Android-mobil och Pixel 7 Pro är med bland kandidaterna är mitt råd att avvakta till Google släpper sin November-patch och se om det löser de problem som många rapporterar om. Precis lika mycket som jag avråder från köp av Pixeln i nuläget så avråder jag även från köp av en annan Android-mobil än Pixel 7 Pro i väntan på patchen. Om Google fixar problemen så är Pixeln det överlägset bästa valet. Om det drar ut på tiden med att få problemen lösta så är det inget vidare bra köp. Jag har inte fullt förtroende för Googles förmånga att åtgärda buggar och problem baserat på tidigare Pixel-telefoner (jag har ägt alla utom Pixel 5).

    Telefonsamtal måste fungera och jag vill kunna scrolla genom mitt bildarkiv i Photos utan att den konstant hela tiden hakar upp sig och jag fastnar på en bild. Jag vill kunna swipa bort notiser utan att det kräver 4-5 försök för att de konstant studsar tillbaka när touchen inte registrerar mina svep korrekt. Det är inte för mycket begärt för 9990:- och ett absolut krav för att jag ska rekommendera telefonen.

    Ta det inte så personligt. Glöm inte att att Google, Apple, Samsung och alla andra tillverkare är stora företag som tjänar stora pengar på oss konsumenter. Telefoner har blivit väldigt dyra och vi kan förvänta oss att de ska fungera felfritt. Vi ska inte ta tillverkarna i försvar när de gör ett dåligt jobb. Kritiken handlar inte om att någon här vill "sabotera Pixelns lansering i Sverige". Varför skulle nån vilja det? Att Pixeln kommit till Sverige är det bästa som hänt på väldigt länge.

     
    Hatsune Miku, PEE, spigen och 9 andra gillar detta.
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Inte känsligt överhuvudtaget, halmgubbar de luxe. Aldrig ägt (eller använt) en Pixel innan sjuan.
     
    Gorgeous, KiloEterna, katho och 1 annan gillar detta.
  6. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Köpte en Pixel 7 i lördags, oerhört nöjd generellt! Kommer från en Galaxy S20 FE, spelar Pokemon GO och Pokemon Masters och tycker båda två laggar mycket mer på Pixeln än S20 FEn, borde det vara så? Tycker det flyter på sämre än min tidigare Moto Edge också. Vet att Pixelns processor inte är den bästa för gaming men det trodde jag inte Exynos-versionen på min Samsung var heller.
     
  7. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Har kört med Pixel 7Pro strax över veckan nu.Och det är min första Google pixel. Har inte haft några samtalsproblem och telefon rullar på jäkligt bra.

    Enda som jag kan klaga på det är ansiktsupplåsningen som är värdelös så det var ju bara att stänga av.
     
  8. NEONKORTEX

    NEONKORTEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    123
    Du skriver långt men inlägget saknar objektivitet. De flesta verkar trots allt inte uppleva samtalsproblem eller konstigheter med scollning, mig inkluderad. De flesta verkar också ha löst det genom att starta om telefonen. Google kanske släpper en uppdatering som löser detta, samtidigt vet vi inte om det beror på Google eller användaren, operatören osv. Det jag menar är att avråda är en drastisk åtgärd baserat på sin personliga upplevelse. Hade det varit på tal om ett stort utbrett problem där de flesta (om inte alla) telefoner var drabbade så skulle jag också avråda ett köp. Men nu verkar det som sagt drabba ett fåtal i sammanhanget.
     
    nuco, matssoderstrom, eastbound och 1 annan gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Saknar objektivet... Jag baserar det jag skriver på mina egna upplevelser så de är givetvis subjektiva. Det ju rätt tydligt att när till och med tidningen M3 snappar upp samtalsproblem-tråden här på Swedroid så handlar det inte om några enstaka drabbade. Det är ett utbrett problem.

    Jag har givetvis rätt att avråda vem jag vill från att köpa Pixel 7 Pro. Jag är inte MKBHD. Jag är bara en obetydlig person som uttrycker min åsikt på ett forum. Att vissa av er gör en så stor sak av det säger rätt mycket om er objektivitet.

    Att starta om telefonen/aktivera flight mode hjälper bara tillfälligt så det är knappast en lösning.

    Att skylla på användaren är väldigt löjligt. Man ska bara behöva sätta in sitt simkort och kunna ringa och ta emot samtal. Hur kan det någonsin vara ett användarrelaterat problem?

    Om det beror på operatören så är det väl upp till Google att berätta för sina samarbetspartners vilka inställningar som krävs på deras sida för att det ska fungera. Jag använder Telia som är en officiell partner med Google och den exklusiva operatören för Sverige-lanseringen. Jag skiter fullständigt i om det är Telias fel eller Googles. Om de gemensamt marknadsför telefonen i tunnelbanan så förväntar jag mig att kunna gå in i en butik, köpa en telefon och ta emot och ringa samtal.
     
    Last edited: 1 nov 2022
    rodak, livinl0ud, PEE och 2 andra gillar detta.
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Herregud...tagga ner lite. Världen har inte gått under.
     
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Så du menar att alla modeller från olika märken här på forumet har en 20 sidor lång tråd med samtalsproblem?
     
    blunden, spigen och jnsson gillar detta.
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Det är väl fullt rimligt att avråda från köp om det finns risk att samtal inte fungerar. Det här är ett allvarligt problem även om det bara drabbar vissa.
     
    Hatsune Miku, livinl0ud, krajzing och 3 andra gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Självklart får man avråda, men man måste ju oxå kunna ha en diskussion samt att andra kanske inte håller med utan att skriva pixelmaffian eller andra barnsliga saker.
     
    MultiMan och nuco gillar detta.
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Absolut. Dock var en del inlägg kanske lite väl ursäktande ibland. Denna typen av buggar brukar inte finnas på ens de billigaste telefonerna som nästan är e-waste direkt från fabrik. Att som sin personliga åsikt avråda från köp tills de är fixade tycker jag är helt rimligt.

    Google råkar tyvärr ofta ut för allvarliga buggar som i princip alla andra tillverkare lyckas undvika, vilket är en av anledningarna till att jag ännu aldrig ägt en Pixel-telefon (trots att de egentligen är som gjorda för mig), dock flera Nexus-telefoner. Delvis är det väl för att de normalt är först på en viss Android-version, men vissa andra tillverkare brukar numera inte vara långt efter. Denna gång vill jag verkligen köpa en av deras telefoner, så det är extra tråkigt att det vanliga mönstret upprepar sig ännu en gång.

    Sedan är det ju naturligtvis samtidigt viktigt att höra från de som har en problemfri upplevelse så att man kan försöka bilda sig en uppfattning om hur vanliga eller ovanliga dessa problem faktiskt är. En poll hade varit intressant, även om den riskerar att bli mer negativ än verkligheten.
     
    Bobby83 gillar detta.
  15. NEONKORTEX

    NEONKORTEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    123
    Jag skyller inte på användaren på det sätt du verkar tro. Det jag menar är att vi inte vet exakt vad problemet beror på. Jag själv jobbar en del med testning i vardagen och när man felsöker så går det inte att peka på orsaken direkt - man måste ta höjd för alla typer av scenarios. Där menar jag att användarens inställningar, appar och daglig användning kan orsaka fel. Det är det som är både för och nackdel med ett öppnare operativsystem som Android. Utbudet av inställningar och appar blir större, men det kan krocka och orsaka fel. Utöver det är jag fullt medveten om buggarna som fanns vid lanseringen av Android 12 och Pixel 6 med nya Tensor, det var ganska omfattande och jämför vi med Android 13 är det nästan som dag och natt. Men det ska bli intressant att se vad Google fixar i nästa uppdatering. Jag hoppas vi slipper vänta flera veckor som vi fick vänta med Pixel 6.
     
    MultiMan och eastbound gillar detta.
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  17. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    blunden gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ber givetvis om ursäkt om någon tog illa vid sig av det uttrycket. Ska redigera mitt inlägg och ta bort den raden omgående.

    Varför jag skrev som jag skrev är att i ingen annan forumdel blir man påhoppad för att man avråder någon från att köpa en viss telefon. Jag gillar inte när andra har åsikter om vad jag ska tycka. Det går emot vad ett forum handlar om för mig.

    Är totalt ointresserad av ryggdunkande. Kommer inte skriva en rad till om Pixel 7 på det här forumet då det uppenbarligen är väldigt känsligt att kritisera den.
     
    nuco gillar detta.
  19. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Du ska redigera ditt tidigare inlägg pga kritik för hur du uttryckte dig, ändå kunde du inte låta bli att börja fäkta och måla nidbilder på slutet av inlägget. Trist.
     
    KiloEterna gillar detta.
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Utmärkt, tack!

    Lustigt ändå att de beter sig olika med tanke på att båda bygger på Chromium.