Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Hur är det med att sälja det man inte själv förbrukar då? Får man kass betalt eller skattas det bort?
     
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja det borde det vara. Har själv beställt en anläggning som kommer att leverera ca 12500 kwh/år. Vi förbrukar runt 15000 kwh/år.

    Du kanske kommer (eller redan har) köpa en elbil och bara det är nästan skäl nog att investera.
     
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Frågan är hur många år det tar innan investeringen är betald
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Min payoff tid är 7.9 år enligt offerten. Men det beror ju naturligtvis på elpriserna i framtiden.
     
    bernard gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tänkte på samma sak.

    @Ara@Ara nåt inlägg dan skrev du att du gick med vinst, är det inte från försäljning av överproduktion eller hur funkar det?
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man säljer till gällande spotpris och köper till gällande spotpris plus ett litet påslag. Om du under året har producerat mer än vad du förbrukat så får du betala skatt på den delen som överskrider förbrukningen.
     
    Kristy, Leo83 och bernard gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vi producerade 581 och sålde 348kWh. Mälarenergi släpar med ersättningen en månad, vilket är trist, så vinsten låter vänta på sig och jag vet inte vad den hamnar på
     
    Ara, Kristy och bernard gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag skrev inte helt korrekt där. Vi gick 298 kronor i vinst på oktoberräkningen, men den gäller för det som hände i september.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det finns en gräns på 50kkr för uthyrning av privatbostad innan man behöver skatta. Jag har hört påståendet att det gäller all vinst från bostaden. Dvs att om man inte hyr ut så kan man sälja el för motsvarande utan att behöva skatta. Men också tvärtom då, dvs att om man hyr ut så ska man räkna ihop både hyran och vinsten på elen för att se om man passerar den gränsen.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Som solcellsägare (med en huvudsäkring på som mest 100 A) har man rätt till skattereduktion på 60 öre per kWh för såld el. Man får bara skattereduktion för såld el som motsvarar mängden el som köps in. Dvs om man producerar mer solel än vad man gör av med på ett år blir den el som överskrider årsförbrukningen värd 60 öre mindre per kWh."

    Hur fungerar skattereduktionen? - Solcellskollen
     
    Kristy gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om jag minns rätt så har du har elbil dessutom så det måste ju kännas kanon!
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, eftersom jag har timavtal så kan jag ladda bilen när det är som billigast med el. Så det blir riktigt nice.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Men också:
    "Om du inte själv förbrukar all el utan matar in el på elnätet och får ersättning av din elhandlare för den elen, ska du redovisa inkomsten i din inkomstdeklaration. I många fall behöver du inte betala inkomstskatt eftersom du varje år får ett schablonavdrag på 40 000 kronor som dras av från de totala inkomsterna för varje privatbostad. Det kan till exempel vara inkomster av uthyrning och försäljning av produkter från privatbostaden, där el är en sådan produkt. Om dina totala inkomster från privatbostaden är mer än 40 000 kronor blir mellanskillnaden mellan den totala inkomsten och 40 000 kronor skattepliktig som inkomst av kapital."
    Mikroproduktion av förnybar el – privatbostad).
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, du behöver inte betala inkomstskatt. Och? Du måste fortfarande betala en skatt på 60 öre per KWh som du producerar över egen förbrukning.
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Sant. Olika skatter.

    Men då beror det väl på hur mycket man får betalt för elen? Med dagens priser kan det väl fortfarande löna sig om man får mer än 60öre?
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, men du vet ju inte vilka elpriser vi har om ett par år. Det är en chansning, det är upp till dig. Vill du vara mer säker så installera inte mer än du förbrukar.
     
  17. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det är väl inte precis så att man betalar en skatt på 60 öre för varje kWh som man producerar utöver egna förbrukningen utan man blir utan skattereduktionen på 60 öre/kWh för den överstigande produktionen. Eller är det jag som förstått fel? Jag tolkar Skatteverkets information som att man inte behöver skatta något för mikroproduktion, men man får en skattereduktion på sin vanliga inkomstskatt för produktionen upp till den mängd el man själv köpt.

    Så man kan väl inte direkt gå back på att sälja el även om man producerar för mycket, om man har sålt mer än man köpt och säljer el för t.ex. 10 öre/kWh så blir det ju 10 öre/kWh du får för den produktionen. Men för den el som är berättigad till skattereduktion skulle man ju då i praktiken få 70 öre/kWh där 60 öre/kWh kommer som skattereduktion efterföljande år då.

    Självklart blir det mer lönsamt att sälja elen om man får skattereduktionen, men så länge det inte är negativa elpriser så lär man väl inte gå back på några sålda kWh tänker jag.

    Rätta mig gärna om jag har fel. :)
     
    Kristy gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du får räkna på kostnaden för att köpa extra solceller mot vad du kan få betalt och sen se om det kan löna sig. Är elpriserna höga så kan det säkert löna sig.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Sant, så är det ju. Svårt att veta hur elpriserna kommer se ut framåt dock, men man får väl hoppas på att det går runt iallafall. Anläggningen som jag har beställt som är på g att installeras snart beräknas ge ca 10900 kWh/år och det är ungefär vad vår årsförbrukning är också. Så om vi använder 50% av det själva och köper 50% så blir det väl ganska precis så vi får skattereduktion för allt, men det återstår att se hur det blir. Kommer ha batteri också. Anläggningens storlek valde vi nog främst efter att det är precis vad som får plats på taket dock, men det kändes ändå hyfsat rimligt utifrån vår förbrukning.

    Men som sagt, svårt att veta hur lönsamt det blir. Återbetalningstiden kan ju variera rätt ordentligt beroende på hur elpriserna kommer vara, men hoppas iallafall på att det ska vara en ok investering. Oavsett vilket så kommer det väl kännas trevligt med mindre elräkningar som ska betalas. :)
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Äntligen har jag något att presentera.
    Timspot Produktion -319 kWh 2,4183 -771,44 (0915-0930)
    Timspot Produktion -348 kWh 1,0341 -359,86 (1001-1031)

    Blir inte riktigt klok på det här, hur har man räknat fram priset? Är det vid produktion aktuellt eller ett vägt (spot)pris per månad? Har du koll på hur det är för dig? Skapade ett ärende hos Mälarenergi som jag använder men har inte fått hjälp alls faktiskt. Ska garanterat byta 2405 då dagens förbrukningsavtal löper ut
     
    bernard och Ara gillar detta.