Diskussion: Aktuella uppdateringar Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

  1. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det ser ut som att du helt enkelt håller fingret kvar för länge? Jag får samma fenomen på min Oneplus 5T om jag håller kvar fingret bara pyttepyttelite för länge vid svepningar.
    Det är väl inte omöjligt att tänka att olika tillverkare väljer lite olika "känsla" eller olika antal millisekunder i sina inställningar för sådana enkla funktioner. Säker på att det inte bara är en vanesak?

    Det som talar för att det är så är ju att du upplever samma sak på alla Pixel 7 som du testat samt att de flesta andra inte märker något alls.

    Annars skulle det vara något hårdvarumässigt fel med touchfunktionen på alla enheter som du testat och som gör att den har någon typ av fördröjning vid touch antar jag? Men då borde väl hela UIt kännas segt.
     
  2. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Någon som har fått OTAn än?
     
  3. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER


    Tråkigt!

    Jag testade att gå till Google UI från Nova för att testa på min.

    Det jag beskriver är hur jag har dragit tummen, inte åt vilket håll animationen varit.

    Inga problem att dra nerifrån och upp, lite glapp uppifrån och ned.

    I bildgalleriet blev det glapp 1/5 svep från höger till vänster, felfritt vänster till höger.

    Samtalsproblemet upplevde jag första gången och enda gången någon dag efter jag bytt från Halebop till Fello. Fungerade utan problem med Halebop.
     
  4. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    313

    MINA ENHETER

    Njae på reddit och XDA är det rätt många inlägg om scroll buggen. Jag gjorde en snabb sökning i Pixel subreddit och det var typ 15+ trådar med 100+ inlägg. Sen så är touch/scroll väldigt subjektivt
     
  5. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kan inte, hur jag än gör, återskapa det du upplever. Jättekonstigt.

    Sen har jag inte problem med samtal heller. Beror det kanske på att jag har Halebop?
     
  6. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    To be fair så har de ju heller inte angett att det fixats.

    Jag tror att de som har problem med samtal kanske borde köra den där flight mode-grejen och ha lite is i magen.
    Scrollbuggen lär väl vara irriterande för den som drabbas, men jag tror att man kommer runt den genom att vara lite mer bestämd när man scrollar, tills de löst den.
     
    Gorgeous gillar detta.
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    893
    Mottagna gillanden:
    1 440
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag får enbart stopp i skrollningen ibland om jag har kör enhandsskroll med min 60-åriga stela högertumme, då rörelsen inte blir naturligt svepande utan mer hackig. Då jag för det mesta använder telefonen med två händer märker jag aldrig av det. Jag skulle kalla det en egenhet som rätt enkelt går att undvika om man vill. Men det kräver att man förändrar sitt användande lite, men så gör jag med alla nya teknikprylar, märker dess egenheter och anpassar mig efter det. Alla är vi olika.

    Samtalsproblemen är givetvis helt oacceptabla men jag tror personligen att det beror främst på extrem energispar och inget hårdvaruproblem. Jag fick tillbaka problemen efter att ha aktiverat smart batteri igen, efter en natts vila. Igår var det då tillbaka, så jag stängde av det igen och startade om. Idag fungerar alla samtal perfekt igen, som de gjorde hela tiden Smart Batteri (och VoWiFi) varit avstängda. Google måste lösa det i förrgår i vilket fall.

    Smart Batteri fördröjer aviseringar på ett sätt jag ogillar (var samma med Huawei men där var det mycket svårare att fixa till), så därför stör det mig inte att ha det av. Batteriet räcker 2 dygn ändå utan vidare.
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nej, det har inget med det att göra, tyvärr. Om man drar långsamt och använder i princip hela skärmens bredd när man sveper så funkar det. Men korta snabba svep (som har fungerat på alla telefoner jag använt tidigare) som är viktigt om man snabbt vill scrolla upp/ner på en webbsida eller bläddra mellan bilder i hög hastighet i kamerarullen - det funkar inte på de Pixel 7 Pro jag testat (två som jag köpt och ett tiotal i butik).

    Det är mycket möjligt att det är just det som skiljer oss som har problemet från de som har ”problemfria” enheter. Hur ofta man scrollar snabbt med korta sveprörelser. Det är dock en dealbreaker för mig då jag behöver en rapp touchskärm.
     
    nozz2014 gillar detta.
  9. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @Magellan1378@Magellan1378 Det där ser verkligen jävligt trist ut.

    Om jag vore du, ta kontakt med Google supporten eller visa hur den beter sig inne på Elgiganten för att eventuellt få en ny enhet. Sådär ska det inte vara, uppdatering eller ej!
     
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag är tyvärr mer och mer övertygad om att alla enheter har detta problem men att det enbart triggas om man använder telefonen "hetsigt". Jag har redan bytt en gång och även testat alla 7 Pro jag haft möjlighet att testa och de är alla drabbade. Jag är typ säker på att det är en mjukvarubugg eller snarare en fråga om hur själva skärmen är trimmad (hur mycket rörelse som krävs för att trigga ett visst touchbeteende). Jag kan ju scrolla mitt bildbiblitek utan att det hakar upp sig på Pixeln om jag ändrar mitt naturliga sätt att interagera med telefonen (dra långsamt och längre).

    Men om nån kan lägga upp en video på när de scrollar sitt bildgalleri i Photos så här utan att det hakar upp sig på Pixel 7 Pro kanske jag får börja misstänka hårdvarufel: VEED - PXL_20221108_091409912.TS.mp4

    Problemet reduceras i princip helt när man stänger av 120hz, vilket också gör att jag misstänker mjukvarubugg.
     
  11. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Har ingen annan telefon att filmen med just nu, men jag kan hetsa hur mycket jag vill utan att det hakar sig. Jag kör Nova launcher.

    Testade igen med Googles egna, då blir det som en väntetid efter ca 8 bilder på någon millisekund. Och jag får swipea om

    Har ställt in i developer att tvinga 120hz
     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag ska testa Nova och även force 120hz. Känns ju inte som att launchern ska kunna påverka hur scroll i appar beter sig men inget är väl omöjligt. Tack för att du testade.
     
  13. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Här kommer video, då är det med nova som grund

    VID_20221108_122949 - VEED


    EDIT.

    Testade att göra långsammare, jag har naturligt i mig att jag gör nästan som en pisksnärt(kastar iväg sista biten) med tummen när jag bläddrar. Tog jag det lite lugnare och inte med samma pisksnärt får jag snarlika som du får.

    Om man ska jämföra det lite som att måla med roller på en vägg, man rollar inte, stannar och lyfter bort utan rollar och lyfter bort rollern samtidigt som man rollar.

    Det är väl den närmaste liknelsen jag kan göra för att förklara hur jag klarar mig från att inte få hacket och lyckas få hacket oftare.
     
    Last edited: 8 nov 2022
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det ser onekligen lovande ut. Är det Nova beta?
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Jag scrollar oxå snabbt , men upplever inte alls problemet du beskriver. Förutom att det har hänt vid
    Så är det för mig med med nova,märker ingen skillnad om jag kör pixel launcher
     
  16. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Vanliga utgåva av Nova från Play store.

    Se min edit på inlägget så lyckas jag få samma problematik som dig
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag fattar. Testar nu att göra "pisksnärt" och då går det att scrolla utan att den hänger upp sig.

    Tydligt att detta är relaterat till att vi alla har olika "scrollbeteende" och därför drabbas vissa och inte andra. Det var dock aldrig ett problem för mig på Pixel 6 Pro så något är ändrat till det sämre för min del.
     
  18. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Frågan är om det finns någon mjukvara som kan programmera scrollbeteendet?
    När man inte använder sig av pisksnärten så borde man ju ändå kunna ställa in att man scrollar 2cm, då ska den gå vidare annars om man scrollar mindre än 2cm så agerar den som att man vill stanna på vyn och inte byta?
     
  19. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Kan även tillägga att jag kan swipea lugnt också, sålänge jag lyfter på tummen i swipeandet så går det bra. Dock om jag swipear och stannar upp för en liten mikrosekund innan jag lyfter tummen så stannar den kvar på samma bild
     
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det har ju skrivits massor om detta i andra forum (jag är långt ifrån den enda som upplever det som ett problem). Det har konstaterats att det har något att göra med att ett scrollsvep "tappar sin energi" för snabbt.

    Det har ju funkat perfekt på alla andra Pixlar så jag har svårt att se att det inte bara handlar om en feljustering av touchskärmen som inte drabbar de som har mer "snärt" i scrollningarna.