Diskussion: Aktuella uppdateringar Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

  1. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    264

    MINA ENHETER

    Det känns som att det ligger något i att den registrerar och avbryter scrollningen för att man håller kvar den lilla sista biten och inte släpper mitt i svepningen. jag kan dra nästan över hela bredden lugnt och lyfta i svepningen och går felfritt..

    Men det bör ju kunna vara ett vägval vilken typ av scrollare man är och kunna ställa in därefter
     
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag upplever också förändrad funktion med scrollen. Jag har dock svårt att se det som en bugg. Det var störigt dag 1 men sen har jag vant mig. Känns som att den är lite ”trögare” att registrera hel swipe. Man måste göra tydligare rörelser. Då funkar det varje gång. Så känns som en rätt enkel inställning? Tycker det ser ut så på ditt klipp också @Magellan1378@Magellan1378 - att det är korta snabba rörelser som ibland inte registreras som ett swipe, oavsett håll.
     
  3. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Jag har redan forcerat 120hz och haft i princip sen start, det kan ju vara därför jag inte har samma omfattning på problemet. Jag hade ju problemet att telefonen kändes laggig, just vid scrollning fast vid användning i webbläsare.

    Problemet finns fortfarande där, vilket du säkert också märkt, men inte alls i samma omfattning. Det tror jag dock de kan lösa med mjukvara. Samtidigt är det som du säger att många har samma scrollbeteende som dig, vilket gör att problemet är för många, således borde förhoppningsvis Google lyssna och lösa det så det passar alla...
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

  5. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Jag kom också inte riktigt överens med scrollen vid första försöket. Kändes inte "direkt" som den gjorde på min S22U. Men uppfattade inte samma problem att "skärmen" fastnade och hakade upp sig när man bläddrade. Mer att den kändes lite slö och inte direkt. Tyckte att det kändes "bättre" när man fick på ett skärmskydd (i plast). Placebo eller om man vant sig vid beteendet. Men känner inte av det nu.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag använder ju två telefoner så då blir svårt att "vänja sig". Jag vill bara att det ska funka som det alltid gjort tidigare.
     
  7. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Uppdaterade november-patchen via OTA och allt gick bra. Testade sedan efter ett tag att manuellt uppdatera "Systemuppdatering for Google Play" (via Inställningar - Om telefonen - Android-version) och fick då en kB-stor uppdatering, startade om telefonen när denna bad om det och gick sedan in och fick en till ny kB-uppdatering, startade om telefonen och allt verkar nu uppdaterat.

    Är det en bugg med dessa små uppdateringar eller var det något som faktiskt uppdaterades? :-S
     
  8. jesperk

    jesperk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu hade jag en uppdatering av telefonappen på 7 mb... Verkar handla om call screen på enheter i USA men man vet ju aldrig... Ikonen bytte färg iaf.. :)
     
    Last edited: 8 nov 2022
  9. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Nu installerar jag uppdateringen. Kom OTA när jag sökte efter den
     
    Jowee gillar detta.
  10. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Fick en OTA på ca 51.61mb till 7 Pro
     
    Last edited: 8 nov 2022
  11. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Kom en till uppdatering nu på 30,99 MB under "Systemuppdatering". Får se vad denna gör. Om man kommer (som jag) från iPhone och iOS känns hela systemuppdateringsförfarandet på Android sjukt spretigt och på massa ställen. Man borde kunna samla det där bättre. Dock bra med splitt på appar i Play Store för uppdatering av enskilda tjänster.
     
  12. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Det gäller endast samtalsappen och ska nog inte avhjälpa "call drop"-felet. Nya ikoner på telefon, meddelanden, kontakter osv.

    Release notes för appar verkar godtyckligt minst sagt. Känns som det borde vara tydligare krav på vad som faktiskt är ändrat och inte en initial text som appen kom med för något år sedan.. verkar annars poppis och bara skriva "Produkt- och säkerhetsfixar" :-)
     
    Lobo gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Det du beskriver är ju en fördel i min värld. Att kunna uppdatera tex kamera-appen eller annan system-app direkt via store,utan att behöva vänta på en os uppdatering. Helt absurt att ha det inbakat i en os-uppdatering 2022
     
    katho, Mr. Ofi, blunden och 1 annan gillar detta.
  14. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Jo men det finns ju redan ("Dock bra med splitt på appar i Play Store för uppdatering av enskilda tjänster."). Det jag pratar om är kernel, modem, säkerhetspatchar för Android OS, uppdateringar för Google Play Services osv. Som verkar vara uppdelat på minst två ställen. Under inställningar finner du inga uppdateringar för t.ex. en kamera-app utan det är systemuppdateringar endast. T.ex. kamera, gallery osv. är i Play Store och det är toppen. Apple borde dela upp sitt mera.

    Är man lite tech-sawy som jag tror du och jag är så lär det inte vara ett problem att hamra uppdatering på 1-2-3-4-5-6 ställen men ska tant Greta uppdatera sin telefon så är ett (1) ställe helt klart mera intuitivt. Funktionerna är väl till för att hålla telefonen säker och buggfri och inte för att göra det roligt för teknikintresserade..?
     
    livinl0ud gillar detta.
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Sker det automatiskt så ser jag inga som helst problem. Alternativt att man får en notis.
     
    katho och blunden gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Uppdatering av Play Services (på svenska Google Play Tjänster) uppdateras via Play Store som alla andra appar
     
    katho och WuUmn4x8ad1# gillar detta.
  17. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Ja, undrar vad detta är. Flashade OTA igår...
     

    Bifogade filer:

    Gorgeous gillar detta.
  18. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Juste det gör den. Skönt att det inte är krångligt iaf! Ang. notiser så undrar jag hur snabbt från att telefonen "fångar upp" en uppdatering tills att den promtar användaren? När jag använde iOS så var den så seg att jag han gå från Stockholm till Spanien innan det skedde. Dock har iOS en fördel att alla telefoner (läs hela världen) fick uppdatering vid release svensk tid 19.00 samtidigt. Aldrig vänta, alltid uppdatera alla enheter direkt vid release osv. Här verkar det vara en större delay. Förstår flera tillverkare, olika komponenter osv. dock kvarstår faktorn att massvis med enheter inte blir uppdaterade. Adoption rate på Android versionerna kan inte vara en rolig historia..
     
    namkrad gillar detta.
  19. WuUmn4x8ad1#

    WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33
    Den rullar just nu hos mig och tar låååång tid. Kanske löser "call drop"-problemet? Om ja, väl värt väntan! :-)
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med en annan nackdel att servern blir så seg så det tar lång tid att hämta hem. När jag hade iPad för många år sedan kunde det ta närmare någon timme o få ner om jag försökte ladda ner uppdateringen när den kom ut.