Problem: Mottagning är katastrof. Återkallning?

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Mackeee, 20 maj 2022.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 153
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Har dock haft bra uppkoppling på min Pixeln 7 utomhus. Inga problem så här långt för min del.
     
  2. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Ja precis över 4G.

    Mobilsurf har jag testat i både 4G och 5G och båda bryts ibland trots god signalstyrka. I detta fall på arenan där jag har haft återkommande problem finns det inget 5G nät utan där är det 4G av bra signalstyrka. Att ändra mobilens inställningar från 2G-5G till 2G-4G hjälper ej.

    Kan detta problem avhjälpas med mjukvaruppdatering? Med operatörsbyte?
     
  3. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Mjukvaruuppdatering får man hoppas kan lösa det.
    Osäker på ifall det är mest de med Telia (eller operatörer med samma utrustning) som drabbats av detta?
    Jag köpte min S22U (kanske dumt nog) via Comviq när det var en bra deal där. Blir säkert lite svårt att driva detta med dem när man nyttjar Telia istället även om det i sak inte borde spela någon roll.

    Har inte hunnit testa ifall felet återkommer även med Comviq/Tele2's nät, kanske någon annan som vet mer?
     
    Last edited: 19 okt 2022
    Arn83 gillar detta.
  4. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Har nu använt Tre sedan igår och inte haft några problem alls med att internetuppkoppling bryts. Samtal har jag inte hunnit testa från bilen men med Telia gick det inte att ringa ett samtal medan man körde bil på motorvägen eftersom det hela tiden bröts.

    Använder sig de olika telekombolagen av olika frekvensband för samtal och mobildata som förklara dessa skillnader?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 333
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enda skillnaden gällande frekvenser är att Telia använder B28 (700MHz) vilket Tre inte har tillstånd att använda och Tre använder TDD B38 (2600 MHz om jag minns rätt) vilket Telia inte använder. Annars är det som jag brukar säga att täckningen är väldigt individuell. Kan vara så att Tre har bättre täckning där du åker eller till o med har master närmare.
     
  6. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Tänker att det måste vara något i kemin mellan telefonen och operatörerna.

    Antingen är Samsung s22 svag på b28 som Telia har eller så är telefonen desto bättre på v38 som Tre använder. Telias sista budskap var att deras nät inte hade några fel och att jag skulle stänga av 5G samt vara snabb med mjukvaruuppdateringar som Samsung släpper. Att stänga av 5G hjälpte dock inte. Idag kom det dock en mjukvaru uppdatering. Kanske löser det problemet för er andra.

    Eftersom felet har uppstått lite överallt och inte bara något enstaka ställe tror jag inte har med täckningen att göra. Mer att denna telefon och Telia inte lirar bra ihop. Som ett äktenskap mellan två individer som saknar personkemi.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 333
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    B38 används nog bara i städer, då den har sämre räckvidd än t.ex. B20 eller B8
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER


    För ett par år sedan hade vi telenor och märkte att grabbens mobil (Galaxy Alpha) plötsligt tappade mobildata och gick inte att ringa med trots utmärkt 4G-signal, företrädesvis i stadskärnor där mobilen kopplar upp mot mer än en sändare.
    Även min S7 kunde upplevas seg och konstig på dessa platser, vilket verkade ologiskt.

    Jag tog då en runda på stan med appen Network cell info lite och konstaterade att mobilen bytte sändare väldigt många gånger på kort tid och det verkade som den av någon anledning "tröttnade" på det och la ner verksamheten.
    Vi bytte sedan till tre och med deras nät var det inte alls lika tätt mellan bytena av sändare, och inga avbrott.
    I övrigt var det samma signalstyrka och hastigheter, men möjligen inte lika tätt mellan sändarna dock tätt nog för att kopplas upp mot mer än en sändare samtidigt.

    Nu var ju detta ett par år sedan och mycket har hänt sedan dess med både mobiler och nät, men jag kunde konstatera att det skiljde sig kraftigt i hur näten och mobilerna samverkade trots utmärkt signal i båda näten, så det kan säkert uppstå olyckliga kombinationer även idag.
     
  9. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Har det blivit någon förändring för er som har Telia? Har den omtalade uppdateringen kommit som skulle lösa problemet? Jag har inte haft några problem längre sedan operatörsbyte.
     
  10. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Jag har nu haft möjlighet att under en tid testa med Telia på ett flertal ställen främst i Stockholm och även jämfört med en annan mobil med Qualcomm X65-modem också.

    Måste säga att det äntligen har fungerat riktigt bra med S22:n sedan den stora (och omtalade) uppdateringen anlände.
    Mobilen med Qualcomm betedde sig varken bättre eller sämre än S22:an avseende 4G-data iaf.
     
    Arn83 och Rospigg gillar detta.
  11. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46

    Så bra. Har även datahastigheten blivit snabbare eller är det främst att man slipper avbrott med att samtal bryts och datatrafik försvinner?
     
  12. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Datahastigheten var aldrig ett problem för mig. I de fall det gick sakta såg jag även samma beteende med andra mobiler vid samma tillfälle på samma plats.
     
  13. Zzoink

    Zzoink Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Min ultra med telia beter sig exakt likadant som den gjort sen jag köpte den.. dålig täckning, samtal bryts.. internet försvinner vid samtal.. blir tokig på det vill inte byta från Telia, vad finns det för Android lur som funkar?
     
  14. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Det låter som att ditt exemplar behöver servas alternativt bytas ut. Har du provat att skicka återkoppling med loggar via Samsung members-appen?
     
    Arn83 gillar detta.
  15. Zzoink

    Zzoink Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej det har jag inte, har testat att ringa samsung utan resultat.. (dom har aldrig hört om något liknande problem) samt Telia som säger att jag får leva med problemet eller byta telefon ska gå in i members och kolla hur man gör
     
    Arn83 gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag kan flika in, -130 är som du säger extremt dålig täckning, jag brukar se den siffran i ett källarutrymme under en kort stund innan telefonen tappar nätet. Det absolut sämsta jag sett är -133 en gång i samma källarutrymme. Med såna siffror skulle jag säga att telefonen inte ens kan koppla upp ett samtal, och om man har ett samtal igång så kommer det höras lite burkiga läten en stund innan telefonen ger upp och släpper samtalet.
     
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Upplever ni fortfarande bekymmer med detta ni som har Telia, och fått Android 13 ?

    Fungerar Samsung band selector fortfarande för er ?
    (Appen fungerar inte längre i min S21 Ultra).
     
  18. Zzoink

    Zzoink Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Japp, min dummar sig fortfarande med att internet försvinner efter att jag uppdaterat.. fick en till uppdatering nu i helgen och efter den har jag inte testat ordentligt.
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Okej, jag gjorde återköp och lägger pengarna på en Galaxy S23 Ultra istället, verkar vara mycket problem med S22 Ultra.
     
    Last edited: 22 nov 2022
  20. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Finns ingen garanti s23 Ultra blir bättre. Den betydligt nyare Pixel 7 pro har också problem med mottagning. Det är något med Samsungs chip som krånglar. Lyckligtvis blev mitt problem dock löst av operatörsbyte.