Diskussion: Uppdateringar - OnePlus 9 Pro

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av Swedroid, 27 mar 2021.

  1. OssianG

    OssianG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2017
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S4
    LE2123_11_C.66 finns nu tillgänglig. Enda förändringen som finns angivet är uppdatering system security till oktober 2022.
     
    nickname gillar detta.
  2. OssianG

    OssianG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2017
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Någon som fått Android 13?
     
  3. OssianG

    OssianG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2017
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Fick just en uppdatering via Oxygen Updater, LE2123_11_F.16. Förändringarna är måånga! Filen 4,42 GB stor.
    Är detta den aviserade Android 13 uppdateringen?
    Är det någon som provat?
     
  4. OssianG

    OssianG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2017
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Fick just när jag skrev ovanstående en artikel som säger att F.16 är Oxygen OS 13. Så jag antar att detta är Android 13 med OnePlus små justeringar och tillägg.
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det är 13. Jag var ju kvar på 11 men tänkte väl att det var dags att testa. Fick uppgradera till 12.1 först innan jag kunde installera 13 från Oxygen Update. Än så länge verkar det helt okej. Tycker att skärmens uppdateringsfrekvens känns långsammare bara men det kanske är en vanesak. Får se hur det går.
     
  6. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Fungerar BankID, Google Pay osv?
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    BankID funkar fint. Google Pay/Wallet visar det som ska visas men jag har inte testat att betala än.

    Ljusstyrkan är lite för stark tycker jag men det kanske ordnar sig. Tycker också att färgerna ser mer urvattnade ut än tidigare. Lekt runt med inställningarna men inte fått det som innan. Vissa saker känns större. Chrome visar färre ikoner på rad där man ser sidor man ofta besöker. (Edit Man kan ändra visningsstorlek så blir det mer plats men allt blir mindre) Det irriterande färgvalet utifrån bakgrund är kvar men går att anpassa lite via externa appar. Att lägga till sekunder på klockan fortfarande borta sen 12 men går att få tillbaka med app. Notiserna från vissa appar hamnar under "Tysta notiser" så man märker det först när man drar ner hyllan. Annars fotfarande ok. Tänk på att jag jämför mot A11.

    Edit
    Reddit känns laggigt när jag scrollar på home men inte om jag går in på en post och skrollar bland kommentarerna. De tycks ha grejat med signalstyrkan. Den visas som helt full här hemma, det har den inte visat på 11. Stapeln har bara 4 streck så det kanske stämmer..
     
    Last edited: 10 nov 2022
    nickname gillar detta.
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Saknar inställningar för notiser.
    I inställningarna finns det inget val för hur notiser ska visas. Ska finnas ett val för Tyst och ett för Normal eller Larm. Sen ska det finnas ett val för om notiserna ska minimeras eller inte. Det finns inte heller. Har en del notiser som dyker upp under "Tysta notiser". Ingen ikon eller något om att det har kommit en notis. Enda sättet att ändra är att hålla in på notisen när den kommer och välja "Ställ in som larm".

    Oförklarligt så ligger det några appar här också
    Screenshot_2022-11-10-19-19-12-27_8142442b4340f41fb3bd44535ad8f76b.jpg

    Går inte att slå på aviseringar om jag väljer en app där. Knappen är inaktiverad. Samma sak i inställningar för appen. Går inte att aktivera. Har visst med appen att göra. Konstigt att Wallet finns med där. Kan aktivera om jag avinstallerar uppdateringar till Wallet...

    Tar sån tid att ställa in mobilen igen så jag är inte sugen på att testa återställning.
     
    Last edited: 10 nov 2022
  9. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Oneplus har nu publicerat changelog:

    • Aquamorphic Design
    • Adds Aquamorphic Design theme colors for enhanced visual comfort.
    • Applies the Aquamorphic Design philosophy to animations to make them natural and vivid.
    • Adds Shadow-Reflective Clock, with shadow simulating the orientation of the sun and moon.
    • Adds a Home screen world clock widget to show the time in different time zones.
    • Upgrades to Quantum Animation Engine 4.0, with a new behavior recognition feature, which recognizes complex gestures and provides optimized interactions.
    • Optimizes UI layers for a clearer and neater visual experience.
    • Applies real-world physical motions to animations to make them look more natural and intuitive.
    • Optimizes the widget design to make information easier and quicker to find.
    • Optimizes fonts for better readability.
    • Optimizes system icons by using the latest color scheme to make the icons easier to recognize.
    • Enriches and optimizes illustrations for features by incorporating multicultural and inclusive elements.

    • Efficiency
      • Adds Meeting Assistant to enhance the meeting connecting and note-taking experience, and introduces an option to make notifications more subtle and less distracting.
      • Adds large folders to the Home screen. You can now open an app in an enlarged folder with just one tap and turn pages in the folder with a swipe.
      • Adds a new type of Always-On Display that shows live information about music, ride-hailing, and food delivery (Supports only some apps).
      • Adds media playback control, and optimizes the Quick Settings experience.
      • Adds more markup tools for screenshot editing.
      • Adds support for adding widgets to the Home screen, making information display more personalized.
      • Adds Sidebar Toolbox. You can open a floating window inside apps for smooth operation.
      • Upgrades Doodle in Notes. You can now draw on graphics to take notes more efficiently.
      • Optimizes Shelf. Swiping down on the Home screen will bring up Shelf by default. You can search content online and on your device.

    • Seamless interconnection
      • Optimizes cross-device file transfer, with more file formats and device models supported.
      • Optimizes Screencast, with cast content automatically adapting to the target screen.
      • Optimizes earphone connectivity to deliver a more seamless experience.

    • Personalization
      • Optimizes Bitmoji to offer more Always-On Display animations.
      • Optimizes Insight Always-On Display, with more personalized Always-On Display settings available.
      • Optimizes Portrait Silhouette Always-On Display, with more drawing tools and line colors available.

    • Security & Privacy
      • Adds an automatic pixelation feature for chat screenshots The system can identify and automatically pixelate profile pictures and display names in a chat screenshot to protect your privacy.
      • Adds regular clearing of clipboard data for privacy protection.
      • Optimizes Private Safe. The Advanced Encryption Standard (AES) is used to encrypt all files for enhanced security of private files.

    • Health & Digital wellbeing
      • Adds Kid Space. When in Kid Space, your browser app automatically switches to Kids mode to create a child-friendly space.
      • Adds Eye comfort in Kid Space to protect children's vision.

    • Performance optimization
      • Adds Dynamic Computing Engine to improve the system speed, stability, battery life, and app experience

    • Gaming experience
      • Upgrades to HyperBoost GPA 4.0 to stabilize the frame rate and balance the performance and power consumption in key scenarios.
     
  10. Blundberg

    Blundberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 6 - OP 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 6 - OP 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.8"
    Info:
    CMR-AL09
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab Pro 10.1"
    Info:
    SM-T525
    Övrigt:
    Chromecast Generation 2
    Kör 13 nu. Första som jag upptäckt är att jag inte ser hur mycket batteri jag har kvar ‍♂️ Screenshot_2022-11-11-10-40-30-99_fc704e6b13c4fb26bf5e411f75da84f2.jpg
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vill man ha samma storlek på grejerna i Android 13 som i 11 så kan man aktivera utvecklaralternativ och ändra minsta bredd till 384 dp. I Android 13 (och 12?) sätter OnePlus standard till 360 och det är för stort (enligt mig). Man kan ändra Visningsstorlek i inställningarna till Stor, Standard eller Liten. Standard var alltså för stort med 360 dp för min smak och liten var för för liten. ;-) Har också stängt av den där otroligt störande effekten när man når slutet eller toppen när man skrollar. Fattar inte hur Google tänkt där. Sett att många inte vill ha den.

    Edit: I OPs Android 11 så var 411 Liten, 384 Standard och 360 var Stor

    I 13 är Liten 411, standard 360 och stor 320.
     
    Last edited: 11 nov 2022
  12. zednet

    zednet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Well, nu snart kanske man kan våga släppa OOS11 så man får lite nyare säkerhetsuppdateringar. Orkar dock inte vara early adoptera längre. Ni får gärna fortsätta skriva hur ni upplever funktioner och UI för oss som avvaktar!
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag börjar närma mig känslan av att 13 är helt ok. Jag har dock fått tweaka lite själv via Utvecklarinställningarna. Sen är en del rättigheter för appar nollade osv så det tar ett tag att gå igenom allt. Jag postar lite om det jag gör och vad jag hittar här.
     
  14. zednet

    zednet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Perfekt
    Perfekt, gör nog en fabriksåterställning och börjar om när jag ändå hoppar hela os-versioner tänker jag. Ska bara orka sitta en stund och fixa allt igen...
     
    NiklasO gillar detta.
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inga problem att handla med Google Pay/Wallet. Notisen om köpet kommer ändå men låg under tysta. Ändrat till Larm (vilket verkar vara Normal).
     
    dagr gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Bubblorna med konversationer är som sagt mycket mindre jämfört med 11. Efter ett tag slutar de funka helt för mig och jag får nya meddelanden i vanliga notiser. Mycket irriterande. Någon annan?

    Tycker att uppdateringsfrekvensen inte riktigt funkar som den ska heller. Det är svårt att förklara men det är "jobbigare" att skrolla i flöden. Trögt liksom. Vibrationen vid notiser verkar också mindre intensiv och väldig kort så det är lätt att missa notiser om man bara har på vibration. Men men, jag kanske vänjer mig.

    Telefonen blir varmare under laddning.
     
    Last edited: 12 nov 2022
  17. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    Google Wallet fungerar fortfarande inte för mig, samma issue. Rollade tillbaka innan till OX12 och då fungerande det bra. Störande!
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har bara handlat två gånger med olika kort och det har funkat bra. Kanske inte funkar nästa gång. Man vet aldrig..

    Det här med notiser är väldigt rörigt. Vet inte om det är Oneplus som tycker att det är bra eller om det är en Googlegrej. "Banderoller" är avstängt för många av mina appar. För att slå på så måste man in på notiser för appen och klicka på varje enskild notistyp och markera "Banderoll". Där kan man välja om notisen ska vara tyst osv men som sagt, man måste välja varje typ och en app kan typ ha 20 olika val. Antar att det hade varit bättre med total återställning

    Exempel på Google-appens inställningar. 28 olika och jag måste vänlja manuellt på varje. Som man ser står det "Banderoll" på vissa men bara på ett fåtal. Vet inte hur den hittat på den ordningen. Får notiser när jag läser långa texter i helskärm men vet inte vad det är för att det inte kommer upp någon banderoll. Måste ut ur helskärm eller dra ner fältet. Stängt av att den ska minimera notiser i helskärm. Mycket osmidigt.
    Screenshot_2022-11-12-23-34-00-80_8142442b4340f41fb3bd44535ad8f76b.jpg
     
    Last edited: 12 nov 2022
  19. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    [​IMG]

    För er som det fungerar, har ni 2st Google Pay profiler också?
     
  20. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej. Jag har bara en.
     
    zyrien gillar detta.