Fråga: Kablar från väggmonterad TV till medieskåp

Diskussion i 'Off Topic' startad av insu, 11 nov 2022.

  1. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Ska nu gå från att ha TV:n på mediebänken till vägg, men vill inte att kablar ska synas.

    Är det någon som har tips hur man lättast och snyggast drar en kabelkanal från väggen från bakom Tv:n ner till mediebänken?

    Jag tänker att det är bra om det snyggt om man tar bort Tv:n i framtiden, så att man kan sätta på någon vit kåpa om man tar bort Tv:n
     
    Last edited: 11 nov 2022
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Du kommer ändå ha hålen på väggen från monteringen och om den har suttit länge så kan solblekningen på andra delar av väggen göra att den ytan som teven täckt syns tydligt, sannolikt måste du ändå förbättra ytskiktet på hela väggen om du tar bort teven för att det inte ska se fult ut så varför ägna en massa extra tid för endast kabelkanalen?

    Ett tips för att hål ska synas mindre och du har tapet, skär ett kryss i tapeten och vik upp hörnen innan du borrar, när du återställer kan du fylla hålet och vika tillbaka hörnen så blir det gamla hålet inte lika fullt synligt.
     
    chraist och milky81 gillar detta.
  3. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag körde nån liknande sån här och använde klistret, sitter bra och ser helt OK ut på vit vägg. Borrar man hål och skruvar upp istället för att klistra dit den så bör det gå att fixa hålen på valfritt sätt efteråt om man tar ner kanalen. Vet inte hur pass hårt klistret sitter, det kanske är svårt att få bort utan att skada färg/tapet?

    https://www.kjell.com/se/produkter/...belkanaler/kabelkanal-vit-35x17-mm-2-m-p36235

    Vill man göra det ännu snyggare kan man dra kablarna inuti väggen men blir ju två lite större hål då efteråt.
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har köpt liknande kabelkanaler på jula, utan klister, avsedda att skruvas. Dock har jag inte fäst dem med skruv utan med en kraftig häft-pistol, märke Rapid.
    [​IMG]
    Kabelkanalerna finns i lite olika storlekar och jag använder dem även till en del lamp-sladdar och högtalarkablar.

    Kabelkanal | Skruvmonterad kabelkanal | ANSLUT | Jula

    m v h Henrik
     
  5. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Det finns såkallade ”kabelstrumpa” som man kan ha runt kablarna, ger en tygaktig känsla på utseende. Finns rätt slimmade, dem behöver inte fästas på väggen heller.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Det är definitivt snyggast men det beror ju på vad det är för material i väggen hur omfattande ett sånt jobb är!

    Betong; bila en ränna, lägg in en kanal och sen spackla/gjut igen rännan, lättbetong; då behöver man inte bila men måste ändå göra en ränna, gips; går att göra snyggt men det är inget enkelt jobb om man inte vet hur man ska göra, trä; borra hål, trä in något i övre hålet och försök få ut den genom det nedre hålet och sen kan man dra igenom kablarna.

    Hålen måste dock vara så pass stora i samtliga fall att kontakterna på kablarna går att dra igenom (man vill inte skarva sådana kablar).
     
  7. Beast109R

    Beast109R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8 Flip
    Telefon 3:
    Motorola Edge 30 Pro
    Platta:
    Sammsung Galaxy Tab S2
    Vet inte om det här är något alternativ, men hade en liknande sådan här för några år sedan, tv:n var en 55" och den stod "lutad mot väggen" kablarna är då gömda i själva stativet och syns inte alls.
    One For All WM 6471 universal justerbart TV-ställ