Diskussion: Telia och Viaplay i konflikt

Diskussion i 'Off Topic' startad av laserturken, 12 nov 2022.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Har egentligen inte gjort något. Kommer sakna världscupen i skidor när det startar men har beställt Norska kanalerna som verkar sända det. Kostade 49:- i månaden med en månads uppsägning
     
    laserturken gillar detta.
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag är bredbandskund hos Telia med har för längesedan valt bort den typen av TV-paket som olika företag försökt sälja på mig genom åren (inte minst Telia). Blivit blåst alldeles för många gånger med försvunna kanaler när man bundit sig i flera år, precis som dagens Teliakunder råkat ut för. Anpassat mitt TV-tittande till att använda alternativa sätt.
     
    laserturken gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det är rätt turbulent inom Telia nu. Man har väl fattat att de har ångrat köpet av TV4 och försöker sälja.
    Så jag tror mycket kan hända inom närtid som kanske löser upp knutarna.
     
    laserturken gillar detta.
  5. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Jag ska också tillägga, då vi inte kollar på dessa tre kanaler i någon större utsträckning så det är ingen större skada på det stora hela...
    Men främst då en annan familjemedlem står på TV abonnemang samt har både telefon och fiber från Telia så fick vi 250 Mbit till samma pris som 100 Mbit och då därav är vi kvar hos Telia.
     
  6. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Oj, är detta fortfarande inte löst? Har tv från Telia tillsammans med bredband och telefoni men kollar aldrig på tv på det viset så har inte själv drabbats.

    Riktigt uselt och är ju inte första gången de har problem att enas med leverantörer.
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Märkligt att ingen ännu vikt av i detta chickenrace. Hur länge klarar viasat att ha en miljon mindre kunder att sälja reklam till och hur länge kommer telia undan med att inte ha ”standardkanaler” i sitt utbud.

    Känns som den här grejen kan göra större skada för både telia som tvleverantör och viasat som kanalleverantör om dom inte löser det. Folk kanske börjar inse att dom inte saknar något i viasats utbud och kanske till och med kommer på att man inte längre tittar på tv överhuvudtaget så man kan lika gärna säga upp alla kanaler från telia.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Har tänkt samma sak. Fram till nu har jag inte saknat 3:an o 6:an alls faktiskt men kommer sakna 6:an när skidorna drar igång. 8:an vet jag inte om jag någonsin tittat på faktiskt :)
     
    Yoko666 gillar detta.
  9. Livsstil

    Livsstil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Var jag bor har hyresvärden ett avtal med Telia där deras Lagom paket är avgiftsfritt. Så jag är nöjd över situationen med tillgång till Cmore utan kostnad. :)
     
    Aene gillar detta.
  10. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Viaplay tecknade ett stort avtal med Telenor, så jag tror inte de är så sugna att subventionera Telia som de gjort tidigare. Blir nog inget om inte Telia öppnar plånboken, hur öppen än Telia håller dörren (enligt deras eget uttalande).

    Jag har inte sett regelbundet på en svensk kanal på runt 15 år, och egentligen är det en befrielse att slippa dem. Efter 10 år ser man Sverige genom helt andra ögon, och det är faktiskt ovärderligt. Det var heller aldrig sådana jag blev av med tidigare utan utländska specialkanaler.

    Det händer att jag ser på SVTPlay någon enstaka gång men då är det partiledardebatter och liknande.

    Ska vi ta F1 som exempel så är Sky Sports egna sändningar mycket bättre än Viasat någonsin mäktat med. Viasat motor var väl en kanal som försvann?
     
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag sitter och har "förhandlat" fram ett avtal med Telia för vår samfällighetsförening där vi har allt hos Telia. Jag kommer föreslå att vi tittar på annat än Telia när vi ska fixa nytt avtal i vår, helt och hållet pga. att de krånglar med kanaler titt som tätt.
    Inte för att jag personligen bryr mig men många av de övriga medlemmarna i föreningen lär ju bry sig desto mer om att de blir av med kanaler.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hade jag varit viaplay eller annan innehållsleverantör hade jag nog hellre sålt mina tjänster direkt till kund istället för att gå via telia som jag antar försöker sno en stor del av kakan och jag tror telia kan få lite hybris i den här typen av förhandlingar ”vi är störst och ni kan inte riskera att tappa oss som leverantör av er tjänst”. Tror att folk hellre tecknar avtal direkt med viaplay utan bindningstider och strulande mellanhänder.
     
    DanielÖ, katho och Kristy gillar detta.
  13. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kan de inte sälja lika mycket reklam till de mindre kunderna som större kunder? TV-konsumtionen tänkte jag kanske blir ganska lika fast fördelat på andra kanaler?
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Skulle aldrig falla mig in att skaffa Telia TV eller rekommendera någon skaffa Telia TV. Testade själv i augusti men fann att kvaliteten på deras TV var undermålig och supporten ännu sämre. Skyndade mig att säga upp inom ångerrätten (inom 3 dagar) och skicka tillbaka deras mediabox. har idag ännu inte sett några pengar tillbaka för mediaboxen trots mer än 15 långa samtal med Telia Support. Har fått alla besked från "det är klart för utbetalning" till att "du har inte skickat tillbaka boxen" samt "iphone 14 har släppts, returavdelningen har för mycket att göra just nu". Jag tror inte längre att jag kommer få tillbaka några pengar och räknar 3 dagars tvtittande på Telia kostat mig runt 1000kr + en massa timmar i telefon.
     
  15. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jo, det förstår jag och Telia är ju som du säger stora och kan kosta på sig att "ni kan inte riskera att tappa oss" men det är ju måttligt intressant som i vårt fall att betala paketerbjudandet till Telia enligt vårt avtal men sedan behöva köpa till nya paket för att få det som var vårt basutbud enligt avtalet (även om de inte inte utrryckligen lovat vissa kanaler enligt det finstilta).

    Jag själv bryr mig inte då jag inte kollar på TV, men kan ju tänka mig att vissa andra på gatan är måttligt roade av att ha tappat X antal kanalet för att Telia tror de är störst, bäst och vackrast. Jag kommer i alla fall kämpa för en annan leverantör som kan fungera lite bättre framåt vad gäller utbudet.
     
  16. Affeaff

    Affeaff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har köpt Telenor Stream mini, 79 kr i månaden utan bindningstid. Man behöver inte ha något abonnemang hos Telenor för att köpa stream mini
     
    Klurre och laserturken gillar detta.
  17. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Viaplay expanderar utomlands rätt snabbt:

    Viaplay is now live in the UK

    Viaplay to show PDC European Tour darts in the UK and 10 European countries

    Så Telia kanske blir en liten aktör i sammanhanget som de kan skippa.
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Gjorde likadant idag. Tog först NRK via Telia men kände att jag hellre vill ha den Svenska sändningen med allt vad det innebär o då blev Telenor stream mini en bra lösning

    Perfekt att köra på en Apple TV dessutom
     
    Klurre gillar detta.