Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Last edited: 16 nov 2022
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Märkligt, nya regeringen skulle ju börja bygga kärnkraft nästan från dag 1 och ha stödet redo 1 november. Det är nästan som om de inte hade en plan.
     
    Skinksallad och jnsson gillar detta.
  3. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man säger en sak före valet och så säger man en sak efter valet. :)
     
    Adebisi gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hade ju varit bra om dom betalar ut det stödet som utlovats på det gamla sättet genom elbolagen så hade ju problemet varit löst med det stödet som nu utlovats
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det blir f*n bara bättre och bättre oavsett vilken politiker som sitter och bestämmer. Ingen går att lita på!
    Alla tänker bara på sig själva!
    Men det är som tidigare, man får hoppas på en mild vinter med mycket blåst. Och sen göra det man kan själva påverka med sin förbrukning.
     
    Johnnyponken87 och polar590 gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Aftonbladet har en tydlig att agenda att misstänkliggöra den nya regeringen så mycket som möjligt.

    Fakta är att den nya regeringen redan har beslutat om ett elstöd på 55 miljarder. Det finns ett färdigt förslag och det väntar på godkännande hos Energimarknadsinspektionen. När de pengarna kan komma att utbetalas är i dagsläget oklart men regeringens ambition är att det ska ske i början av nästa år. Man har valt Försäkringskassan att sköta utbetalningarna. Men ett problem är att underlaget för hur mycket elstöd som ska betalas ut till var och en finns hos elnätbolagen och den informationen måste på något sätt föras över till Försäkringskassan.

    Visst det är en viss cirkus och många myndigheter och andra företag inblandade. Men pengarna kommer säkert så småningom.

    Sedan att Svenska Kraftnät idag inte kan gå ut och lova något om fortsatt elstöd är inte konstigt. Ingen vet hur elpriserna blir framöver och därmed vet ingen hur mycket flaskhalsavgifter som kommer in under nästa år. Det är väl bara logiskt att avvakta och se hur priserna blir under vintern innan man fattar något beslut om ett ev. elstöd för nästa år. I bästa fall behövs ju inget elstöd alls om priserna fortsätter att vara på den nivå som de var i oktober. Man får helt enkelt vänta och se hur det blir med elpriserna för att kunna fatta något beslut om ev. elstöd nästa år.

    Hjälp för elräkningarna de närmaste månaderna får vi ju i form av elstödet på 55 miljarder som ligger för beslut hos Energimarknadsinspektionen.
     
    Hazzze, rodak, stelin och 7 andra gillar detta.
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    55 miljarder för i år och ett år bakåt eller?
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det råder mycket förvirring om det där och regeringen har inte varit särskilt tydliga med vad stödet avser.
    Regeringen själva uttrycker det oftast som att stödet ska vara en hjälp för höga elräkningar utan att specificera någon särskild tidsperiod.

    Men som jag uppfattat det (och det enda rimliga) så är det stöd som kommer att utbetalas nu avsett att vara ett stöd för kommande elräkningar i vinter. Det finns ingen anledning att nu ge ett stöd en gång till för förra vintern. Stödet för förra vintern har vi ju redan fått.

    Så stödet som utbetalas nu är avsett som ett stöd för kommande elräkningar. Att det beräknas på förbrukningen ett år bakåt är bara för att få fram en fördelningsteknisk modell som ska vara någorlunda rättvis. Man kan anta att de som hade stor elförbrukning under det gångna året troligen får det i vinter också. Modellen är inte perfekt. Det kommer säkert att slå fel för några men det handlade om att ta fram en relativt enkel modell som går snabbt att betala ut.
     
    rodak, stelin, NiklasO och 4 andra gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Som Lena Mellin skrev i Aftonbladet, det fanns redan en modell för utbetalning, nu valde man en annan modell att gå via Försäkringskassan.

    FK har väl aldrig betalat ut pengar till företag, de måste få reda på vilka personer och företag som ska ha utbetalning och vilka belopp samt krångla in det i deras redan krångliga system. Lösningen är riktigt usel, FK har redan tillräckligt många problem att hantera sina existerande system och nu måste de dessutom lägga till ytterligare ett system.
     
    polar590 och Klurre gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tanken var väl att det skulle vara en relativt enkel modell för att fördela stödpengarna och att det skulle gå snabbt att betala ut.

    Sedan som så ofta förr har väl den svenska byråkratin varit mer komplex än man räknat med. Så pengarna kommer inte ut så snabbt och enkelt som man hade hoppats. Jag kan dela den kritiken och jag har ingen förklaring till varför man valde att gå ifrån modellen med att betala ut via elnätbolagen.

    Förra gången när utbetalningen skedde via elnätbolagen gick det ju inte jättesnabbt heller. Det blev några månaders väntetid. Så jag vet inte om man bytte metod för att försöka få det snabbare? Men i praktiken verkar det bli ungefär lika lång väntan denna gång.

    Just nu väntar vi dock på att Energimarknadsinspektionen ska godkänna det hela. Så inget lär hända innan det beslutet är klart. Det sades ursprungligen att det skulle vara klart inom två veckor från den 27 oktober men så blev det inte. Den svenska byråkratin finner alltid på nya förseningar.

    Men det är bara att vänta tåligt så kommer pengarna, kanske någon gång under januari.

    Sedan om man vill skrika och gapa om löftesbrott så kan man väl göra det. Men sanningen är nog att oavsett vilken färg vi har på regeringen så tar det tid för byråkratins kvarnar att mala.
     
    katho, ffodil, stelin och 2 andra gillar detta.
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    @svenix@svenix Ja, nu fick man elmätaren utbytt till en Sagemcom T211. Någon här som kör antingen Slimmelezer eller Homewizard P1-wifi dongeln för att hämta ut realtidsdata? Jag tycker att det är klart bättre att pengarna kommer ens konto via FK eller någon annan instans än elbolaget.

    På Ellevio:s hemsida så har de räknat ut hur mycket el jag förbrukade den perioden. Så det blir väl 2600 tillbaka. Hade iofs hellre sett att SvK beställt en reaktor och använt flaskhalsavgifterna för att finanseriera bygget.
     
    katho och svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Energimarknadsinspektionen har idag godkänt regeringens och Svenska Kraftnäts förslag till elstöd. En mindre korrigering gjordes för riktigt stora förbrukare (större företag) som måste ansöka om stödet.

    Så nu kan arbetet för att betala ut stödet rulla vidare.

    Klartecken för elstödet
     
    stelin, Klurre, MultiMan och 2 andra gillar detta.
  13. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Riktigt rövigt tillfälle att ha hoppat på förvaltat elpris from oktober månad. 258 öre/kWh. Oddsen på att det skulle sjunka så brutalt mkt kändes ju dock som en lågoddsare för 2mån sedan. Snark.
     
    Klurre gillar detta.
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Svårt att få billigt idag tyvärr,säg upp och prova rörligt pris.
     
  15. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tanken var ju att det inte skulle störtdyka som det gjort. Isåfall hade jag ju aldrig hoppat på förvaltat. Alltid svårt med så grova svängningar.
     
  16. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag har också gjort samma ”tabbe” får utvärdera om några månader och se om det är lönt att behålla eller inte.
     
  17. Johnnyponken87

    Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vill bara göra en liten inflik här om min månad som tyvärr blev en glappmånaf mellan mitt fasta avtal och mitt nya rörliga avtal.

    nu bor jag inte så stort så det blev inte så dyrt som jag trodde det skulle bli. Men ändå, från 60 öre som jag hade förut till nästan 400öre.
    Men kommer inte den förvaltade elavtalet att justeras utifrån det rörliga? Det trodde ju jag. Kanske man skulle kört på ett rent rörligt jag också då. Det kunde man ju dock inte veta 1,5 månad sedan.
     
    Klurre gillar detta.
  18. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    " I en stigande elprismarknad är förvaltat elavtal ett tryggare alternativ då 70 procent av elen köps in i förväg och prissäkras på så sätt. Resterande 30 procent är rörligt vilket påverkas direkt av elpriserna på börsen. Elavtalet förändras alltså månad för månad men det blir inte samma pristoppar som i ett rent rörligt elavtal."

    Som jag har skrivit tidigare. Man får lite billigare el när det sjunker men slipper dem höga topparna, jag fick ett pris för Oktober med Årsunnda Kraft 1,58Kr. SE3.
    Som er så trodde man att el priset skulle vara uppe emot 3-6k. "Tur" det så det låg.
    Vem vet, om en månad kanske priset skjuter igen mot 2,5kr.

    Bara för en månad var billigt nu, betyder inte att nästa elller om 2 månader är samma.
    Som tur har Årsunda 11 dagar uppsägningtid ifall det skulle fortsätta bli billigare med rörlig el.

    Just nu. Väntar och se vad som händer nu.
     
    Kimball och Klurre gillar detta.
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter