Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Aktivt val Ja. Mitt val var att inte kapitulera mot staten och sänka min livskvalite igenom att köpa en tråkig Toyota corolla som inte ger mig någon livsglädje överhuvudtaget.

    Jag är redo att ta smällen men är fortfarande irriterad över malus systemet som jag tycker slår fel och inte är rättvist

    Sedan finns de goda skäl att inte stressa fram att köpa elbilar. Nya mer miljövänliga batterier är på. Gång, dagens batterier kommer med en klimatskuld från fabrik.

    Är bättre att vänta in batterier som är mer miljövänliga och bättre prestanda.
     
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Visst men en 3 år gammal bil är malusskatten borta och bilen som ny. Så skulle jag ha gjort men ja en del tycker inte om den skatten. Kör på och lev livet.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag kan ångra de ibland att man köpte en ny bil speciellt nu när räntan är 4 procent från 1. 8 procent men ja jag gillar åtminstone bilen.
     
    Klurre gillar detta.
  4. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Kina ligger en bra bit före oss vad gäller elbilar, redan 2023 kommer man troligen nå 50% i försäljning och även andra fordon ställs om rekordfort.
    Indien ökar det också snabbt i.

    Folk fattar inte vilken hög tekniknivå det är i Kina idag, vi börjar hamna långt efter.
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Någon som köpte elbil igår med bonusen?
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    En update gällande butiken. Tog och gjorde en beställning då de erbjöd betalning genom klarna, köp nu betala när du fått varan.

    Fina mattor som kommer blir bra nu inför vintern till fruns bil. Kan inget annat än att rekommendera butiken så här långt.
     
    bernard gillar detta.
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om man behöver fylla hål i statskassan skulle man kunna stryka alla subventioner till kollektivtrafik och spårburen trafik (tack till högre makter för att ostlänken stoppas).

    Är det bara jag som ser det orättvisa i att en del får sina resor till och från såväl arbete som fritidsaktiviteter subventionerade av skattemedel samtidigt som de utan tillgång till fungerande kollektivtrafik straffbeskattas med punktskatter, malus och pålagor i form av dyr reduktionsplikt?

    Visst, man kan ju vara orolig för det där med klimatet, men hur kommer det sig då att man inte väljer att elda med HVO100 i Karlshamnsverket som skall driva elektriska tåg och batterifordon?

    m v h Henrik
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Det är väl ändå så att malusskatten blev till och är kvar för miljöns skull. Styra över köpande av bil till bränslesnåla och till sist eldrivna på olika sätt. Att man subventionerar kollektivtrafik är också för miljöns skull. Att styra över människors beteende till cykel,gå,buss och miljö bilar. Man har också subvensionerat dieselbilar,gas,etanolbilar,etanol gas fortfarande. Synd om dom som inte har alternativ än bil men måste man köpa ny bil. 3år gammal och malusen är borta. Allt handlar om val.
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Vet inte om någon kan hjälpa mig men frågar ändå

    Har en bmw 320i 2018 som har otrolig hög bränsleförbrukningen. Den drar i snitt 9.6l/100km och det är ohållbart. Var definitivt inte så när jag köpte den, har inte gjort några modifieringar eller dylikt.

    Det är mest stadskörning jag kör och korta sträckor, men inte var bränsleförbrukning så hög när jag införskaffade bilen för lite mer än ett år sedan. Någon som haft liknande "problem" och vet vad lösningen är? Jag kör den mest i comfort läge och på motorvägen brukar jag lägga Eco pro.

    Jag ska snart byta till mina dubbade vinterdäck 16" just nu kör jag med sommardäcken som är 18" och har lite högre luft i sig... Vet dock inte om det spelar någon roll..

    Ska kanske också skriva att det är xDrive på den
     
    Last edited: 17 nov 2022
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Låter rätt normalt för en bensinare med fyrhjulsdrift som bara går korta sträckor i stan.
     
    bernard, matssoderstrom, Jojjenz och 1 annan gillar detta.
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    OK tack, kände bara att det var otroligt hög, men om det är normalt så kan jag leva med det. Jag arbetar mestaldes hemifrån och använder bilen till och från gymmet och för att handla i princip, sen blir det kanske en tripp till huvudstaden någon gång per månad inte mer än så.

    Den officiella förbrukningen enligt NEDC säger 7.4l/100km i stadskörning men den kanske man ska ta med nypa salt
     
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Nya Priusen ser oväntat bra ut.

    [​IMG]
     
    Prillinator, Lobo, Klurre och 2 andra gillar detta.
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det finns många saker som påverkar bränsleförbrukningen:

    Det senaste året har inblandningen av etanol ökat i 95-oktan detta ger en liten ökning i sig, prova att tanka 98-oktan några gånger, den har mindre etanol och se om det blir nån skillnad.

    Större däck drar mer, 18-tum gissningsvis breda har större yta mot asfalten än 16-tum, vilket drar mer.
    Högre lufttryck minskar förbrukningen, men kan om det blir för högt slita däcken ojämnt.
    Slitna däck får slätare mönster än nya vilket också ökar ytan och drar därmed mer.
    Mao däcken har stor betydelse för förbrukningen.

    Är den servad enligt schema? Slitna tändstift, igensatt luftfilter osv. kan göra att motorn går orent vilket drar mer.

    Körstilen, en kallstart drar mycket bränsle, man behöver köra en bra bit innan snittförbrukningen lugnar ner sig.

    Det är ju som du säger dags för vinterdäck, du bör märka en klar sänkning med dem på, annars fundera på om det är dags för service, eller lugna ner körstilen :-)
     
    bernard och ASR gillar detta.
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag håller nog med det andra redan skrivit att det nog är rätt "normalt"
    Jag har haft 2 st 320d (2012 och 2014) och körde en steg 1 trimning på dom och båda gick ner en del i förbrukning, nästan med 0,1 l/mil till c.a 0,5/mil.

    har en 330d -17 nu och den blev också 0,1 snålare.
    Dom flesta som gör dessa optimeringar vill ju främst ha effekten, men som du ser ger den ju också lägre förbrukning (beroende på hur gasglad man är iofs)

    https://www.skandinaviskmotoroptime...rs/bmw/3-serie/f3x-lci-062015-2019/318i/9130/
     
    bernard gillar detta.
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Stora service gjordes i augusti och då bytte olja, tändstift och alla filter och serviceplanen har följts. Jag misstänkte också att det eventuellt kan vara 95-bensinen som jag tankar så jag tänkte testa 98 nästa gång och se om det blir någon skillnad. Annars är det som du skriver, däcken lär nog påverka en del också.

    Är faktiskt inte så tung på gasen, utan har den senaste tiden "gubbkört" för att se om det påverkar förbrukningen men icke. Det är en hel del kallstarter
     
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Synd bara att de förverkat maskinförsäkringen, annars hade jag lätt kunnat trimma den. Nu är det också en nyare bil, så jag orkar inte pilla men har också läst att många fått ner förbrukningen vid steg 1 trimning. Nåja, bara att leva med det :D
     
  17. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Fick precis mail om att nya bilen är färdigbyggd och nu ska transporteras till Sverige. Leverans innan Jul?
     
  18. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    976
    Mottagna gillanden:
    803
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Inget är som väntans tiden :D Vad blir det för bil?
     
  19. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det blev lite stressigt med återlämning av förra bilen (Nissan Leaf) och att hinna med bonusen innan den sänktes från 70k, så det fick bli en Citroen e-C4. Provkörde en kvart och kom fram till att den var "good enough" för våra behov (skjutsa barn till skolan och åka 20 mil till svärfar några gånger om året). ´
    Förr hade jag trålat hela internet efter detaljer om precis varje val sex månader i förväg, men numera lägger jag energin där den behövs bättre och då får det bli såna här val ibland, hehe. Har ingen aning om det är en bra bil, men idag är väl även de sämsta bilarna hyfsade, så det blir nog bra. :D
     
    DanielÖ gillar detta.
  20. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    976
    Mottagna gillanden:
    803
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det är säkert som du säger mer än good enough. Det är lätt att stirra sig blind på alla feta siffror om acceleration och räckvidd men det enda av dem man (jag) använder konstant är accelerationen. Räckvidden är bara aktuell de ggr man kör långt, och gör man bara det nån gång då och då så är det inget problem heller med laddning längs vägen.

    För egen del så är det bara välkommet med laddstopp efter ca 30 mil för att passa på att sträcka på benen också.