Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har också denna, funkar fint!
     
    Dune1, nexusS och bernard gillar detta.
  2. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Skapligt väder idag, kanske sista dan på mycket länge så jag sticker nog ut och drar ned batteriet till ca 40% inför vinterförvaringen.
    Edit; Naturligtvis skulle det här inlägget ha hamnat i Elcykeltråden och inte här.
     
    Last edited: 6 okt 2022
    bernard och Dune1 gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Laddar du den inte under vintern?
     
  5. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Mellan 40-80% ska man förvara batteriet i vid längre förvaring. Det mår som bäst då.
     
    bernard och polar590 gillar detta.
  6. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Nix, den kommer stå hela vintern, jag har 2 andra cyklar som kommer rulla istället.
     
  7. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Någon som provat, eller har åsikter kring denna elscooter?

    365GO 350W Electric Scooter 31KM/H 8.5 Inch Anti-Slip Electric Kick Scooter 7.8AH Adults Off Road Smart Escoot
    https://www.aliexpress.com/item/1005004782642610.html

    Kostar för nuvarande endast 2670 kr - och på pappret klår den många andra elscooters eftersom den är vattentät, har punkteringsfria däck m.m. Räckvidden är inte den bästa, men helt okej för priset. Den är kanske för snabb för att vara godkänd i Sverige enligt gällande lagstiftning, men man kan ställa ner hastigheten i appen. Tror inte någon polis kommer stoppa den så länge man åker lagligt, för den ser ut som xiaomis elscooters.

    Som sagt - vore toppen mer lite åsikter kring denna. Kanske är det bara skräp? Men den ser onekligen bra ut på pappret.
     
    joker1976 gillar detta.
  8. Holyss

    Holyss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! köpte en begagnad El scooter Lyfco 3000w premium som var upptaderad med 2x36v för 6 månader sen, alltså 72v istället för 60v som i original och 14,6 ah istället för 12 ah vilket skulle göra den starkare och snabbare enligt säljaren och gå 70km/h. Var ute idag och provade den rejält och mätte upp den på knappt 60kmh i lite nerförsbacke på telefeon i nån app. Hastighetsmätaren funkar ej och det jag tyckte var märkligt var att det stog hela tiden på batterinivån att den va full, tills full plötlsigt böjra försvinna sen stendog den och var nere på empty och, inga tecken alls på att den blev slöare eller nåt sånt heller...
     
  9. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Inte jättekonstigt att batteriindikatorn inte fungerade när din scooter inte stämde överens med konfigurationen.
     
  10. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Är det för bra för att vara sant så är det oftast det. Särskilt på Ali Express...
     
    bernard gillar detta.
  11. Holyss

    Holyss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan jag köra med min Lyfco 3000w scooter nu i vinter? nu när det kommit lite snö men är mest blask nu? så efter jag varit ute och åkt så är man oftast blöt själv och scootern blir också dygnsur av allt slask:P
     
  12. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    RAWBIKE E1 + | Rawbike





    FILTRERA


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    KICK SCOOTER
    RAWBIKE E1 +

    • [​IMG]
    11 190,00 kr 9 795,00 kr

    RAWBIKE E1+ är en lätt och kraftfull elsparkcykel i minimalistisk stil. Möjligheten att kunna vika ihop den på endast 3 sekunder gör den idealisk att ha med sig överallt och med dess låga vikt och långa räckvidd på upp till 65km passar den utmärkt för dig som vill pendla. Att köra i uppförsbackar är inte heller några problem då den klarar lutningar på upp till 20%. För din säkerhet finns även LED-lampa fram. Motorn är på 500W och får därför endast framföras på inhängnat område.

    Förhandsboka din redan idag med leverans i slutet av Januari.
    RAWBIKE E1 + mängd

    Artikelnr: 501901Kategori: Kick scooter
    Beskrivning
    Ytterligare information
    Specifikationer
    Specifikationer
    • Namn: Rawbike E1 Plus
    • Batteri: 36V/15,6Ah (löstagbart)
    • Räckvidd: 65km
    • Vikt: 23kg
    • Hastighet: 20km/h
    • Maxvikt förare: 100kg
    • Maxvinkel uppförsbacke: 25º
    • Motoreffekt: 500W ( monterad i bakhjulet )
    • Laddningstid: Ca, 8-9h
    • Däck: Punteringsskyddade
    • Vikbart styre: Ja
    • Bredd ståplatta: 18,3cm
    • Mått utfälld: 1110 x 500 x 1230mm
    • Mått ihopfälld: 1110 x 500 x 540mm
    • Köras: På privat område
    RAWBIKE E2 | Rawbike

    • Namn: Rawbike E2
    • Batteri: 36V/10Ah (löstagbart)
    • Räckvidd: 45km
    • Hastighet 20km/h
    • Vikt: 15kg
    • Maxvikt förare: 100kg
    • Maxvinkel uppförsbacke: 15º
    • Motoreffekt: 250W ( monterad i framhjulet )
    • Laddningstid: Ca, 5-6h
    • Däck: Ej Punteringsskyddade
    • Vikbart styre: Ja
    • Bredd ståplatta: 15cm
    • Mått utfälld: 1083 x 420 x 1186mm
    • Mått ihopfälld: 1083 x 420 x 460mm
    • Köras: På allmän väg
     
  13. Sottet

    Sottet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Ännu en fråga om lås till elsparken. Har letat efter lås ett tag och hittade nyligen denna (Bygellås med inbyggt alarm | E-Wheels®). Tror ni den skulle fungera bra eller ska man gå för ett kryptonite bygellås istället?
     
  14. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag har tröttnat väldigt mycket på mitt kryptonite bygellås. Det är stort och tungt, ska låsas upp, krånglas fast och sen låsas igen.

    Jag tänker istället att rätt lösning är ett separat larm, handklovslås och en airtag.

    Mer specifikt så har jag beställt denna typ av handklovslås.

    Det borde vara mycket smidigare att använda, samtidigt som det är betydligt svårare att forcera än ett vajerlås och knappast något som en tjuv vill krångla med under tiden som larmet väsnas.

    Master locks handklovslås tittade jag på först men blev avskräckt av den enorma mängd recensioner där nyckeln slutar fungera och man i vissa fall tvingats att kapa låset själv för att få hem cykeln.
    Låset i länken har helt annan typ av nyckel och förhoppningsvis inte samma problem.
     
    Last edited: 15 dec 2022
    Sottet och Dune1 gillar detta.
  15. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Min sambo har funderat på en sparkcykel ett tag för att underlätta tågresan (Hon använder en elcykel nu).

    Vi kollade på Xiaomi pro 2. Men blev nojiga över att den bara hade IP54 samt kostar 6000.
    Då tänkte vi att det är inte mycket till nästa steg (en Navee N64) som har bättre IP klassning. Men då tänkte vi, fan då är det nära en Ninebot 30 som uppfyller allt.

    Men nu såg vi att Xiaomi Pro 2 verkar vara på utförsäljning eller något i Sverige och lyckades beställa en för 4200 från Elgiganten som fyndvara.

    4200 för en Xiaomi pro 2 kändes plötsligt helt okej. Även om det skulle visa sig att den faller ihop pga lite regn eller att hon bara kan använda den under våren/sommaren.
     
    bernard gillar detta.
  16. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    M365 och syskonet Pro 2 har gemensamt att det är ett riktigt helvete att reparera punkteringar, som dessutom inträffar ofta.

    Dom slanglösa däcken på G30 löser i princip det problemet helt men den väger nästan dubbelt så mycket. Att fälla ihop och bära runt den är en väldigt teoretisk möjlighet. Det går med normal fysik bra i några meter.

    Vad vattentålighet beträffar så är det inget problem alls att åka runt i slagregn eller gigantiska pölar där man nästan flyter fram med M365 (och gissningsvis ingen skillnad alls för Pro 2).

    Dock så behöver motorns vattenskydd återställas med silikon vid varje däckreparationstillfälle (du måste öppna motorn för att komma åt en plastbricka som håller fast ventilen och sen måste du såklart sätta tillbaka den igen och återförsluta med silikon för att det ska bli tätt och vara precis lika omständligt vid varje reparationstillfälle).

    G30 är också praktiskt taget vattentät men det är lämpligt att se över ståplattans sidor och att täta eventuella hål vid svetsskarvarna med Sikaflex eller motsvarande vädertålig och elastisk fogmassa.

    Väder är helt enkelt inget bekymmer i något av fallen. G30 är bättre på precis allt utom just att den inte är bärbar. Så om det skulle vara smidigt att ta ombord på tåget så är troligen Pro 2 det bättre alternativet, det obeskrivbara helvetet med däcken till trots.
     
  17. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Det är stor skillnad på 4200 och 10000 för något du ska pendla med till ett tåg. Att byta däck till slanglösa kostar inte många hundralappar.

    Det kommer ta lång tid för att reparation av däck och liknande kommer ikapp mellanskillnaden.
     
  18. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    G30 kostar just nu 6 350 kr med frakt från polskt lager på dhgate.com

    Solida däck kostar inte så mycket att köpa men du behöver även avsätta en dag till att koka och montera dom eller betala någon för att göra det. Resultatet blir sedan att du har en sparkcykel helt utan stötdämpning eftersom det är det som luften i slangen är till för. G30 har större luftfyllda däck utan slang och betydligt bättre komfort vid rekommenderat däcktryck.

    Om du byter till solida däck så händer det givetvis aldrig. I annat fall går det troligen fortare än du tror. Givet att du inte betalar 10 000 kr för G30.
     
  19. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Kanske, men det spelar ingen roll. Jag har redan köpt den och jag kommer aldrig någonsin köpa dyrare teknikprylar från utlandet igen.
     
  20. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag läste slarvigt och såg inte att du redan hade beställt den. Då är det ju mycket riktigt inte så mycket att diskutera.

    Vad köpa dyrare teknikprylar utomlands beträffar så är mellanskillnaden så stor att var tredje är gratis. Man får var väldigt otursförföljd för att gå back på det. Men visst kan det vara trevligt med garanti, så det är ju något var och en får bedöma.
     
    FBGKimpan gillar detta.