Guide: Dela bilder utan kvalitetsförlust i Swedroid-trådar

Diskussion i 'Off Topic' startad av inact_046, 18 feb 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Forumbilder har nu stöd för Apple ProRAW. Till en början endast från iPhone 14 Pro och 14 Pro Max (jag måste manuellt bygga profiler för telefonerna med rätt kalibreringsprofiler).

    För att ladda upp ProRAW måste du ladda upp från mappen "RAW" under "Albums" efter att du tryckt på uppladdningsknappen på forumbilder:

    IMG_B8D2D7FD0A12-1.jpeg

    Om du inte väljer bilden ur RAW-mappen så kommer den ladda upp JPEG-versionen istället.

    Jag kommer trimma mina algoritmer för efterbehandling av RAW-filerna. Just nu är målet att få korrekt HDR helt utan fula skuggor eller glow, korrekt vitbalans i alla ljussituationer och rätt detaljnivå.

    Den mest uppenbara skillnaden mellan dessa bilder och Apples egna JPEG är att min efterbehandling är mycket mjukare och har ingen överskärpning eller överdriven kontrast. Det blir mycket naturligare helt enkelt.

    Exempel:

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 80, 48.77MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 100, 48.77MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.01s, ISO 64, 48.77MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 80, 48.77MP)

    100% crop ur en ProRAW konverterad med mitt verktyg:

    Screenshot 2022-09-18 at 01.54.11.png

    Väldigt naturlig skärpa och hög detaljnivå.

    Screenshot 2022-09-18 at 02.01.34.png

    Samma utdrag ur Apples 12mp JPEG.
     
    Last edited: 18 sept 2022
    Jowee, dannejanne, amstaffpwr och 5 andra gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Om du vill spara plats på din telefon kan du trycka på denna gröna knapp för att spara ner JPEG-versionen av en uppladdad bild till din telefon:

    Screenshot 2022-09-18 at 02.09.26.png

    Du kan sen radera originalfilen från din Photos-app. RAW-filerna är ofta 50-100MB medans mina 48MP-JPEG blir runt 10MB.
     
    Kristy, msandstedt, livinl0ud och 2 andra gillar detta.
  3. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 850
    Mottagna gillanden:
    5 685
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    KUNG är du!
     
    inact_046 gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Apple apple...

    Idag verkar inte min telefon vilja ladda upp DNG-filen via ovanstående metod längre. Grymt störande. Istället laddar den upp 12MP-bilden fast jag väljer ur RAW-mappen. Jag ska felsöka detta lite och se varför det blir så.

    En work-around tillsvidare (bökigt, men men):

    1) Öppna Photos/Bilder
    2) Gå till Albums och välj RAW-mappen
    3) Öppna den bild du vill dela och tryck på Share-knappen
    4) Välj att spara den i Files
    5) Ladda upp den på forumbilder men välj att browsa files istället för galleriet
    6) Välj DNG-filen som du exporterade i steg 4

    Mycket besvärligare tyvärr. Mycket skumt att det bara la av över en natt sådär utan att jag ändrat något.

    Om du har en dator med macOS kan du också exportera DNG-filen ur appen Photos/Bilder på macen genom att klicka på en bild du fotat i ProRAW och sen välja Export/Exportera och Unmodified original/Omodifierat original. Du får då en DNG-fil du kan ladda upp till forumbilder.

    --

    Kommer lägga till RAW-profiler som en option på forumbilder vid uppladdning av DNG. Jag har utvecklat tre olika.

    Magellan default - så som jag uppskattar fotografierna personligen. Väldigt mjuka detaljer (låg radius på skärpan) vilket ger minimal edge enhancement/överskärpning. Neutral vitbalans som liknar den som iPhone själv väljer med standardprocessning. Medelintensiv HDR som bevarar mycket naturlig kontrast. Fokus här är att inte få några artefakter i bilderna och så korrekta färger som möjligt.

    Magellan contrasty - Liknar bilderna med stock-kameran på Mi 12s Ultra. Högre kontrast och lågintensiv HDR. Lite större radius på skärpan men inte överskärpt. Lite mer aggressiv autotuning på vitbalans vilket ger varmare solnedgångar.

    Magellan GCam - Liknar bilderna från GCam med högintensiv HDR (ändå minimalt med artefakter) och överlag lite kallare vitbalans. Mycket punch i bilderna (kontrast och saturation snäppet högre än de andra två profilerna).
     
    livinl0ud och Kristy gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nästa steg i utvecklingen av forumbilder blir stöd för äkta HDR, dvs det utökade dynamiska omfånget som finns i bilder tagna med en iPhone.

    Det är än så länge väldigt mycket beta men jag tänkte bjuda på en liten teaser.

    Obs, fungerar bara i Safari för tillfället och din skärm måste ha stöd för HDR (dvs Macbook med XDR, Apple Display XDR, iPad 12" med XDR eller iPhone med AMOLED):

    Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning - Med HDR
    Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning - Utan HDR (som det visades tidigare)

    Första och just nu enda webbtjänsten som har stöd för att visa bilder på det här sättet... :)
     
    Last edited: 20 sept 2022
    polar590, Ugga, Jowee och 4 andra gillar detta.
  6. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 075
    Mottagna gillanden:
    1 466
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @Magellan1378@Magellan1378 Testade att titta på både iPad Pro 12.9" och MacBook Pro 16 och det ser riktigt fint ut. Trevlig initiativ. Grymt jobbat! :)
     
    Kristy och inact_046 gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Lite fördjupning om HDR

    Ni som följer tråden och använder forumbilder har säkert märkt att på vissa bilder dyker det upp en HDR-ikon i nedre vänstra hörnet när en bild öppnas. Jag tänkte skriva lite mer om detta för er som är intresserade av fördjupad information.

    Vi börjar med två bildexempel. Ni som har en bildvisare som är kapabel att återge ett stort dynamiskt omfång (t.ex. iPhones med AMOLED, den senaste Macbook Pro-lineupen med Retina XDR-skärm eller iPad Pro 12" med XDR) och använder webbläsaren Safari kommer se en stor skillnad mellan hur dessa två bilder återges:

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (HDR, ProRAW, Stock camera, 1x, 0.2s, ISO 2000, 12.19MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.2s, ISO 2000, 12.19MP)

    (Klicka på bilderna och titta i ett mörkt rum för att se skillnaden)

    Det är faktiskt exakt samma bild men den första återges med "HDR" - High Dynamic Range och den andra visas precis som allt annat innehåll på webben - i "SDR" - Standard Dynamic Range. Den praktiska skillnaden blir att SDR-versionen ser plattare och tråkigare ut, medans HDR har ett ljus som mer efterliknar det ögat ser i verkligheten.

    Ögat har ett närmast obegränsat dynamiskt omfång - det vill säga skillnaden i det mörkaste och ljusaste som vi kan uppfatta på samma gång. Du kan stå ute på natten och beskåda stjärnhimlen samtidigt som du ser dina billyktor som lyser bländande starkt och en skylt bredvid vägen i mörkret klart och tydligt. På samma gång.

    När vi fotograferar denna vy blir det inte alls samma upplevelse som det vi såg i verkligheten. Billyktorna lyser inte lika starkt. Stjärnorna syns inte och skylten bredvid vägen är omöjlig att se. Kameror och bildskärmar har ett patetiskt dynamiskt omfång när vi jämför med våra ögon.

    Lösningen på problemet, eller i vilket fall en förbättring av situationen, är det som kallas för HDR. HDR är egentligen två olika saker - det är dels hur vi fångar bilden med vår kamera. Men det är också hur vi visar bilden på vår bildskärm. För att komma så nära ögats egenskaper som möjligt så behöver vi HDR både när bilden fångas och när den återges.

    När HDR omnämns i kamerasammanhang tänker vi ofta på funktionen som funnits i många år - knappen i kameramjukvaran som gör att himmelen inte blir överexponerad och att de mörka delarna i fotografierna inte blir helt mörka när vi fotograferar t.ex. en solnedgång. Den fungerar på följande sätt: När du tar en bild på ett motiv som har både ljusa och mörka partier så tar kameran egentligen flera bilder på kort tid. Dessa bilder exponeras olika. Vissa överexponeras för att fånga detaljer i de mörka delarna. Andra underexponeras för att fånga detaljer i de ljusa delarna. Sedan slås dessa bilder ihop till en bild med perfekt exponering i alla delar. Det är steg ett och så långt är nästan alla mobilkameror med i matchen idag.

    Men när filen sen ska lagras på din telefon så görs det vanligtvis i ett bildformat som gör att det dynamiska omfånget begränsas. Informationen som säger exakt hur ljus solen var i ditt fotografi, eller hur mörkt det var under parkbänken i solnedgången går förlorad och kastas bort. Sedan iPhone Xs har Apple varit den enda mobiltillverkaren som inkluderar denna "extrainformation" i bildfilerna. Det går alltså att läsa ut hur de olika delarna av den sammanslagna bilden har exponerats och hur ljusa de ska vara i förhållande till varandra. Denna information är avgörande för att inte bara kunna undvika över/underexponering utan för att också kunna visa bilden på en bildskärm precis som verkligheten såg ut.

    Så om man har använt en iPhone av nyare snitt för att ta bilden så finns informationen där. Men hur återger vi den i HDR? Apple har redan löst detta med "Photos"/"Bilder" på telefonen. Den känner av när en bild har ett stort dynamiskt omfång och kalibrerar då om skärmen så att de delar av bilden som behöver återges ljusare än omfånget för SDR (Standard Dynamic Range) kan göra det. Ni har säkert märkt detta på alla vackra solnedgångar som får ett nästan bländande starkt ljus när man tittar på den i bildgalleriet på telefonen medans bildens mörkare delar förblir mörka. Fantastiskt bra, tills du skickar bilden till någon eller lägger ut den på nätet. Då återges den bara i begränsat dynamiskt omfång och ser mycket tråkigare ut.

    Just detta problemet försöker jag råda bot på med den nya funktionen på forumbilder.

    För att lösa problemet har jag använt ett antal fula trick. Det finns nämligen ingen standard för att få en webbläsare att visa bilder i stort dynamiskt omfång. Lösningen som jag hittat är att ta en videofil som är kodad i HDR med storleken 1x1 pixel och visa den på samma sida som fotografiet. Webbläsaren förstår då att den ska byta till HDR-läge och sen kan jag presentera bilden i HDR. För att bilden ska visas korrekt tar jag DNG-filen (Apple ProRAW) som innehåller all den information jag behöver för att kunna avgöra vilka delar av bilden som utnyttjar det större dynamiska omfånget och räknar ut vilken ljusstyrka varje pixel i bilden behöver ha för att återges med utökat omfång. Detta är tyvärr inte "lossless". Det enda sättet att föra över själva bilden till webbläsaren är i ett utrymme som är begränsat till SDR (JPEG). Jag får alltså klämma ihop ~120% data i ett utrymme som maximalt kan bära 100%. I praktiken innebär det ingen synbar försämring. De delar av bilden som inte behöver det större omfånget återges helt korrekt medans vissa delar kan boostas till de högre ljusnivåerna.

    Det här är inte helt enkelt och jag kommer behöva trimma det rätt mycket innan jag är helt nöjd och kan aktivera det för alla ProRAW-uppladdningar. Men jag tror att det kommer göra det mycket roligare att titta på bilder som är tagna med en iPhone (om man har en kompatibel bildvisare, det vill säga).

    Nästa steg är att göra tekniken kompatibel med Chrome och Windows. Det kommer inte vara några problem.

    Sen såklart att fortsätta trimma mina algoritmer så att jag kan koda bilderna optimalt.

    Kända problem: När man pinch-zoomar på mobiltelefon försvinner HDR-visningen (lösning på g).

    Stay tuned, som man säger.
     
    Last edited: 21 sept 2022
    Jowee, Ugga, msandstedt och 2 andra gillar detta.
  8. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    [​IMG]
    Taget med Samsung SM-F936B (Stock camera, 1x, 23mm, 0.1s, f/1.69, ISO 800, 11.88MP)
     
    niclasc, poipen, DaBull och 3 andra gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kan du testa en annan bild än de två som strulade tidigare?

    (Vi byter tråd till denna så att vi inte spammar ner bildtråden)
     
    DaBull gillar detta.
  10. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 43, 12.53MP)
     
  11. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Okej, tror jag hitta varför den inte tar dem andra

    Dem var tagna i porträtt läge, denna var det inte
     
  12. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (GCam, 0.7x, 16mm, 0.04s, f/2.28, ISO 506, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.09s, f/1.78, ISO 44, 12.53MP)
     
    polar590, Kristy och msandstedt gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skall testa lite och se varför den vägrar porträttbilder. Jag antar att vad som avses är bilder tagna i porträttläget med primärkameran?
     
  14. Livsstil

    Livsstil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har en fundering. Hur tar man bort bilder som är uppladdat?

    BEEFDE53-92C9-4AAB-8F6E-40D75C92952E.png
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    De dyker bara upp där om du väljer att spara dem i ditt galleri.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Livsstil

    Livsstil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER


    Jag valde att spara i galleri när jag laddade upp.
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Mycket märkligt. Är det bilderna du la upp i bildtråden nyss?
     
  18. Livsstil

    Livsstil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Nej inte dom bilderna dom 3 som syns på tråden, ser att det är 10st uppladdade.
     
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nyheter på g till forumbilder. De som har en Pixel-telefon kommer kunna ladda upp bilder som innehåller rörelse (genereras automatiskt vid längre exponeringar).

    En liten teaser bara, mer instruktioner kommer när det är helt driftsatt... (Det kan ta några sekunder att ladda om du inte har en snabb anslutning)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 7 Pro (Movement, GCam, 5x, 117mm, 12.3s, f/3.61, ISO 16, 12.53MP)
     
    Heleg, Kristy, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  20. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.04s, f/1.78, ISO 5984, 12.53MP)

    Vad roligt! Blev utvald till galleriet på mobilfoto.se med den här bilden på katten. Kanske inte så svårt att bli det men kul ändå.
     
    Last edited: 27 nov 2022
    polar590 och Kristy gillar detta.