Behöver surfplatta och mediaspelare/streaming-enhet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 20 nov 2022.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa två inköp:

    1. Surfplatta. Ska användas huvudsakligen för att läsa nedladdade seriealbum, samt en del slösurfning och kanske kolla på streamingtjänster. Minst 10-tumsskärm, minst 3 gig RAM (hur mycket behövs för att slippa lagg och dålig respons?). Minst 32 gig intern lagring, samt plats för minneskort. Behövs 4G? Jag vet inte, räknar med att använda plattan mest hemma, och om jag tar med den på resor blir det nog ändå huvudsakligen offline-användning (läsa nedladdat material, som sagt). I övrigt bör väl skärmen vara bra, men jag tänker ändå att surfplattan ska vara ganska grundläggande och bara smidig att använda, så gärna en platta med lågt pris, så länge systemet är snabbt och smidigt utan lagg.

    Beräknad budget: Max 2000-2500 kr vid direktköp, eller ca 3500 om förmånlig avbetalning finns.

    2. Streamingenhet. Har ingen smart-TV (och har inte råd att köpa nu) så jag har hittills använt en Xiaomi Smart TV Stick med 1 gig RAM och 8 gig lagring men nu verkar enhetens grundsystem och appar ha blivit för krävande, så den är ofta ruskigt seg att använda. Behöver nu någon ersättningsenhet som är hyfsat billig (helst max 700 kr) men ändå ger bra användarupplevelse, så minst 2 gig RAM och 16 gig lagring bör det väl vara. Svårt att veta vilka av alla små mediaboxar som funkar tillräckligt bra, och jag orkar inte krångla med att köpa och bygga ihop en Raspberry Pie utan jag vill ha en färdig lösning med full tillgång till alla streamingappar som en normal Androidmobil normalt kan ladda ner och använda.
     
    Last edited: 20 nov 2022
  2. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    Du glömde en viktig aspekt: din budget.

    Om jag ska rekommendera en vettig platta under 5000 är det Xiaomi Pad 5 som just nu kostar 3200 kr på Netonnet.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Många av streamingboxarna har inte så mycket bättre prestanda än Xiaomi stickan. Finns några nyare som Nokia Streamview 8010:
    Nokia Streaming Box 8010 | 8010

    Då får man dessvärre gå upp i budgeten.
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tänkte att det var ganska uppenbart att det relativt enkla syftet betydde att plattan inte behövde kosta så mycket men förvisso kan man ha radikalt olika budgetgränser ändå.

    Nå, ska jag köpa en platta och betala allt på en gång vill jag inte lägga mer än max 2000-2500 kr (det är någon Samsungplatta på rea nu på flera butiker för 1490 men flera användare verkar tycka att den är lite seg). Kan jag hitta någon bra avbetalningsdeal i stil med det CDon erbjuder nu (tolv månader avbetalning utan ränta eller extra avgifter) kan jag gå upp till ca 3500 i pris så jag ska ta en titt på plattan du nämnde.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du vill ha en surfplatta utan påtagliga segheter och lagg tror jag nästan du måste skaffa en Xiaomi Pad 5. Androidplattor för runt 2K brukar vara riktigt sega och laggiga. Skillnaden mellan Galaxy Tab A8 10.5 och Xiaomi Pad 5 kommer vara som natt och dag.
     
    bernard gillar detta.
  6. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    formuler boxar är rätt bra
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, Samsung överlag tenderar ju att vara sega pga det egna systemet som läggs ovanpå vanliga Android.

    Xiaomi har jag hört positiva saker om.
     
  8. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    När du hittat plattan du vill ha, vad är tanken med streamingboxen? Media "du har lokalt" eller för att kunna använda olika tjänster typ Netflix? Klarar inte plattan det åt dig?

    Hade länge en box men gick sen över till att köra BubbleUPnP på platta och mobil, en lös eller inbyggd Chromecast hanterar mottagningen i tvn nästan alltid felfritt. Man får va lite noga med materialet bara.

    Har för övrigt en pad 5 jag också, kom över till bra pris här på forumet. Riktigt bra för det jag gav (2000-2500kr) men håller måttet för dryga 3500kr den kostar nu också.
     
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tyvärr en bra bit över min tänkta budget, jag skrev max 700 för sådan enhet.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis men det värsta är att systemchippen på billig plattor brukar vara usla så oavsett hur bra optimerad mjukvaran är orkar hårdvaran inte driva systemet snabbt och laggfritt.
     
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Streamingboxen ska vara till TVn, så jag kan kolla på saker (streama från Netflix, HBO, etc) ihop med sambon eller annat sällskap. Där har jag ingen nytta alls av en surfplatta.

    Jag vill ha en separat streaminglösning för TVn så att den inte blir beroende av att man har annan mobil enhet. Ibland kommer det barn som ska kolla på än det ena och än det andra. De kan använda vanlig fjärrkontroll men tillåts inte pilla på mobil eller annat sånt.
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det självklara valet: Google Chromecast med Google TV (4K) (Mediaspelare) bra pris på den nu!
     
    Sk1llz, Jowee, flipp och 2 andra gillar detta.
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

  14. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Den har 8 gig lagring. De flesta är väldigt nöjda med den, har en själv i sommarstugan då jag kör Apple TV hemma.
     
    flipp gillar detta.
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kollade en annan sida, även där stod det 4 gig. Men jag vet hur seg min nuvarande TV-pinne är och vad som händer med en mobil som har snålt lagringsutrymme, så jag tror jag borde avstå den ändå. Får väl ha den i åtanke dock.
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    5162D129-348D-44AF-883D-22AB2B1AA98C.jpeg
    Tror att systemet tar 4 gb och det är 4 gb kvar till appar. Utrymmet går att utöka med hjälp av en USB-hub om man vill. Det är ont om mediespelare som kör riktiga Google Tv. Nvidia shield är ett bra alternativ om du vill ha mer lagringsutrymme men då är det andra pengar.
     
  17. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, men Google TV som system är inte helt nödvändigt. Det är säkert som du säger, att minnet är på 8 men systemet tar 4 så då anger de bara det tillgängliga minnet, men rätt vad det är har Netflix, HBO och Disney vuxit och kräver 1 gig utrymme per app, och då var minnet slut. Sånt är lite oroande.

    Det är därför jag funderar på om någon budgetbox med typ 4 gig RAM och 64 gig lagring kan vara ett okej alternativ. Men sen beror det ju även på processor och systemchip, så jag får kolla upp sånt med. Kommer att läsa recensioner och kundomdömen noga innan jag köper någon random-box. Vissa funkar inte alls bra.
     
  18. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Lenovo Tab P11 Plus surfplatta 6gb ram/128 GB WiFi, finns för 2790kr

    Förmodligen bästa plattan för runt ditt pris.
     
  19. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det är en bra platta och ett bra pris, men en kompis varnade för Lenovo vad gällde just surfplattor och menade att de aldrig uppdaterar, så om man fått någon irriterande bugg blir man aldrig av med den.

    Mobilerna verkar de uppdatera, men hur är det med plattorna?
     
  20. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Med lite trixande har folk kommit över Samsung S8 wifi för 3500kr på samsung.se genom inbyte av värdelösa produkter 2000kr+värde.
     
    Skuggvarg och bernard gillar detta.