Diskussion: IKEA Trådfri / IKEA Home Smart

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 6 okt 2017.

  1. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Eller något annat fabrikat än IKEA prylar ?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ska försöka förklara hur jag gjort för att få soluppgång/solnedgång att fungera i ord. Kanske ännu svårare än att lyckas få till det i appen :D

    Skapa en ny scen
    Ge den ett namn och lägg till enheter och klicka på slutför
    I nästa steg väljer du om enheten ska slå på eller av genom att klicka på markerad ikon

    D2CDC079-4250-437A-8BA8-857F768DF8C9.jpeg

    Därefter kan du klicka på Startar och välja tid eller solnedgång/soluppgång, om den ska ske omedelbart eller med tidsfördröjning och vilka dagar

    När du sparat den scenen gör du en likadan fast tvärtom :D

    Hoppas detta hjälper dig på vägen

    Det man måste tänka på är att en scen startar oavsett om den stänger av eller sätter på något
     
    Baggen och bernard gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ytterligare ett tips, kanske bara för IOS användare. Använder man mörkt tema så blir aktivera/avaktivera soluppgång/solnedgång bakvänt då den indikerar med en svart punkt vilken som man har valt. Jag gjorde tvärtom i mina scener o trodde det var ett fel i appen tills jag nu testade med ljust tema o allt blev rätt :)

    Nedan är samma vald, soluppgång men med mörkt tema ser det ut som att man valt solnedgång (i mina ögon allafall)

    2175EB59-3657-47F1-BABF-A11B1281CDBB.jpeg 538D08AF-AE95-451A-AC04-698E1EF70076.jpeg
     
    Last edited: 3 nov 2022
    MultiMan och bernard gillar detta.
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Har vi nån mejl adress till Ikea?

    Vi måste börja mejla våra synpunkter om denna app... Dom vet nog vad allmänheten tycker dock.
    Inte fina recensioner på hemsidan på hubben.

    Men de är en slarvig release, de finns ingen riktig support sida. Endast för gamla GW.
    En change log måste dom fan fixa
    De hör med att skapa scener för att man vill att en lampa ska tändas käns inte genom tänkt.
    Man lär väl kunna skilja på timer och scen.
    Ja mycket åsikter blev det som jag lära få ur mig
     
    bernard och RexGalore gillar detta.
  5. smiffy

    smiffy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2021
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    241
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    Rocco420 gillar detta.
  6. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    126
    Mjukvaran har varit (enligt mig iaf) problemet i tidigare gw också, både att befintligt varit buggig men också att det tagit lång tid för nya features att införas. Trodde detta skulle bli någon form av nystart men ser inte lovande ut just nu iaf.

    Närmst att få kontakt utvecklarna skulle jag påstå är kanalen "tradfri" på reddit, representanter ifrån teamet finns där, men svarar på långt ifrån allt, men tänker att de tar åt sig av det som skrivs :-)
     
    RexGalore gillar detta.
  7. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    126
    Fråga mig inte varför men hade lite tid över och "release"-sidan som tidigare postats i denna tråd så hämtar den information ifrån ett Github-konto.

    Alltså,
    IKEA

    gör ett rest-anrop till
    https://backend-tmjr2jizpa-uc.a.run.app/api/devices/details/8

    Vars länkar för varje release kopplas till ett github-repo, tex
    GitHub - ikea-oss-distributions/DIRIGERA-hub-v2.96.011

    Varför detta upplägget är för mig en stor fråga, känns udda sätt att publicera licence-info. Allt verkar vara manuellt uppladdat ifrån en enskild github-användare. :/
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har lite dåliga nyheter. Haha.

    Nu har jag fått problem med att den börjar svara sämre (Dirigera). Har inte testat så mycket/rebootat ännu osv, men tycker inte det skall behövas.

    Det är problem med mina genvägar kopplade till scener (alltså de fysiska knapparna IKEA säljer för att aktivera scener) . Ibland fångar den inte upp kommandot från snabbgenvägen, och sedan när man trycker flera gånger/provar andra genvägar verkar det låsa sig ett tag, innan någon av genvägarna fungerar/svarar igen.

    Det är inte fullt så illa som det blev med gamla hubben, men verkar fortfarande finns problem med att det blir "kö" bland kommandon.

    Däremot missar den i alla fall inga enheter när den väl startar scenen, hittills har det varit fullträff på den punkten, så det är ju en klar förbättring. Jag hade bara hoppats på att det här problemet med att svarstiderna ibland blir dåliga var ur världen :ehm:

    Jag har 25 st ljuskällor, 5 st uttag, 8 st fjärrkontroller, 3 stycken sensorer, 1x gardiner i mitt system, så totalt 42st enheter. Jag hade inte lagt till rubbet från början, så jag vet inte om det beror på det. Dirigera är specad till att klara 100 enheter, så knappt hälften borde väl inte vara ett problem.

    (Sedan låter 100 enheter lite i minsta laget, jag har bara en lägenhet, har man hus och skall köra sensorer i alla fönster och allt så räcker ju inte 100 långt alls...... Om den här hubben skall hålla lika många år som den gamla är 100 enheter helt orealistiskt. 200 st hade låtit mer rimligt, men de utökar kanske i framtiden om hårdvaran tillåter)

    Är det bara jag som har lite strul med detta, eller någon annan med?
     
    Last edited: 9 nov 2022
    olaf, milky81 och RexGalore gillar detta.
  9. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Men fortfarande ingen normal enkel change log på enheter eller ens appen va jag förstår ?
     
  10. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    126
    Äger ingen dirigera-hub själv men ja det är min tolkning också.
     
  11. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nä, den lampan är inte smart, men du kan köpa ett av deras smarta uttag om du bara behöver slå av/på den. Blir ju svårare om du vill kunna dimma den dock.
     
    olaf och Kirchen gillar detta.
  13. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    mm det var mitt sista alternativ, tänkte om det redan fanns en smart växtlampa som man kan använda sig av
     
  14. Kirchen

    Kirchen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
  15. Tollgren

    Tollgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har verkligen försökt att få en 3:e parts brytare att lira med Ikea Dirigera.
    ENVILAR ZG302-BOX-RELAY (Zigbee inbyggnasbrytare Zigbee 3.0, 400W). https://www.plusled.dk/amfilera.../file/download/file_id/87/

    Att lägga till den i Ikea Trådfri går bra om man ansluter den med en fjärrkontroll.
    Det går inte att göra i nya Ikea Smart Home med Dirigera GW.
    Nya Smart Home stödjer inte att man lägger till enheter med en fjärr vilket verkar vara kravet för att ZG302-BOX-RELAY ska lira.

    Jag börjar bli trött Ikea och deras hoppa genom ringarna. Finns det någon annan hub-lösning som skulle kunna fungera?
    Jag vill kunna styra Zigbee reläet med en Genväg som aktiverar det i 2h och sedan slår av den.
    Jag har förstått att tex Ikeas saker går att ansluta till Philips Hue GW. Är det fullt stöd för alla Ikea prylar, även Genväg? Hur kompetent är automations logiken i Philips Hue?

    Har sneglat lite på Homey Pro och det är svårt att inte bli kär i Advanced Flow och lokal data. Finns det open source alternativ som är bra?
     
  16. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Samma problem för mig när jag försökte lägga till en utomhuslampa från Hue till Dirigera. Lampan fungerar bra att para ihop med en fjärrkontroll direkt och därefter även gamla IKEA Trådfri om så önskas. Men verkar vara omöjligt att få till direkt mot Dirigera, eller för den delen via en fjärrkontroll... :(
     
    bernard gillar detta.
  17. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Den bästa genvägen att få allt att funka är väl egentligen Home Assistans
    Men de är lite startsträcka och kan bli mycket pillande.
     
  18. Tollgren

    Tollgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har satt upp HA på en server före pandemin men jag kom aldrig längre än installation ;)
    Vad behöver jag till HA för att den ska hitta mitt Zigbee 3.0 relä, installation är på en Windows server?

    Har jag förstått det rätt så kopplar jag Ikea Smart Home till HA och sedan kan jag accessa alla enheter som finns i Ikea Smart Home i kombination med enheter som finns i andra system som jag kopplat till HA? Kan jag tex använda Genväg fjärren från Ikea Dirigera och styra mitt Zigbee relä i Ikea Trådfri enligt de parametrar jag sätter upp i HA?
    Nu är jag inte super hypad av mätningar och styrning via en Walboard eller mobilapp utan jag vill koppla funktioner till brytare och helst inte behöva pilla med dem mer utan bara styra dem "mekaniskt". När allt fungerar som det ska så vill jag inte behöva pilla med en app.
    Så önskemål om bibehållen funktion vid offline är egentligen väldigt viktigt, om inte för mig så för WAF. Väldigt svårt att förklara varför lampor inte går att tända eller släcka bara för att nätet är nere.
    Funderar faktiskt på att skippa Ikeas GW så mycket det går och bara köra lampor och brytare direkt mot varandra...

    Var det någon som hade erfarenhet av Philips Hue? Klarar den Ikeas Genväg? Och Offline?

    Slutar väll att jag i slutänden lägger 5k på Homey Pro...

    <EDIT>
    En snabb googling så hittade jag Node-RED till HA. Känns som det solklara valet ;)
    Dock kvarstår frågan om lämplig hårdvara för att samla upp alla 3:e parts produkter så man kan se dem i HA.
     
    Last edited: 22 nov 2022
  19. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    126
    Ny release idag till Dirigera-huben

    • Maintenance release for hub: - Shortcut button randomly activating scenes in Homekit - Homekit lamps were addressed with wrong percentage/intensity - Improved onboarding flow - Improved stability, general optimizations and minor bug fixes - Improved and optimized cloud state reporting

      Version: 2.155.001
    Referens: https://backend-tmjr2jizpa-uc.a.run.app/api/devices/details/8
     
    Rocco420 gillar detta.
  20. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Bytte till en Dirigera och det gick ju snabbt och smidigt. Tills jag insåg att jag använder ju Flic-knappar för att styra mina Trådfri. Och de har inte stöd för nya hubben... Jag antar att stöd inte kommer förrän både Flic och Ikea stöder Matter. Förhoppningsvis Q1.

    Så tänk lite mer än jag innan ni byter ;)
     
    RexGalore gillar detta.