Att köpa eller inte

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av xzenon, 19 nov 2022.

  1. xzenon

    xzenon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej
    Ni som äger eller ägt en pixel 7 pro rekommenderar ni att man köper en eller ska man köpa galaxy s22 ultra istället? Jag bryr mig inte så värst om prestanda jag tycker kameran är den viktigaste i telefon inte för att man fotar så mycket. Hur är det med pixel 7 pro och dess buggar man har läst om?
     
  2. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag kan absolut rekommendera att köpa P7Pro. Men om du ska köpa den eller S22 Ultra istället kan jag inte uttala mig om, inte använt någon Samsung på många år.

    Det beror nog mest på vilken stil på bilder och vilken version av mjukvara du föredrar.

    Efter november-uppdateringen finns det ingen anledning att avråda någon från att köpa en P7Pro längre. Dock så upplever en del användare problem med scoll och svep som kan upplevas som irriterande, lite beroende på vilken teknik man använder när man sveper på skärmen.
     
    bernard, Kristy och blunden gillar detta.
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om jag var du skulle jag, om möjligt, gå och klämma och känna på båda telefonerna i butik, nu när det faktiskt är möjligt även med Pixel-telefoner. Då menar jag alltså att stå där en lite längre stund och verkligen känna efter. Mjukvaru-upplevelsen är ganska annorlunda mellan en ren Android 12/13 och Samsungs OneUI, betydligt större än tidigare Android-versioner.

    Själv föredrar jag Googles version betydligt mer, men många gillar ju också Samsungs enheter och mjukvara. Det är helt enkelt väldigt individuellt. Båda är helt klart väldigt kompetenta telefoner och även Samsung är ju snabba med OS-uppdateringar sedan några år tillbaka.
     
    maRRtin, Kristy, Hatsune Miku och 1 annan gillar detta.
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Nu har iof bara haft Pixel 6 Pro men skulle välja en ren Android alla dagar i veckan. Å andra sidan kommer "snart" S23U och kamerorna på den visar sig vara fantastiska kan jag överse OneUI.
     
  5. xzenon

    xzenon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej alla tack för svaren. Jo jag har varit på elgiganten ett par gånger senaste idag och känt och klämt på dem. Det man ogillar med Samsung är all bloat ware och Exynos cpu. Men annars känns den solid och den har bra kamera. Och den är sänkt nu under black week till pixel 7 pro pris. Pixel 7 pro tar något mörkare bilder men annars är dom bra. och den har inte bloat ware vilket är ett stort plus. Men man oroar sig lite för buggarna.
     
  6. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Har haft igång min p7p nu i 4 dagar, kom från en op10pro jag köpte i somras. Inte känt av en enda bugg ännu, förutom en gång idag då den inte registrerade tap to wake eller lift to wake i bilen, utan jag var tvungen att trycka på powerbutton. Den var dock inkopplad till aa och spelade Spotify om nu det kunde varit orsaken. Annars känner jag mej befriad. Totalt. Op10pro är inte alls en dålig telefon, faktiskt riktigt bra men det är något visst med pixlarna som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Allting fungerar bara. Smarta hemmet, casting och själva upplevelsen är befriande. Tycker du ska testa den i alla fall.:)
     
  7. Krillz

    Krillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig varit nöjdare med en telefon tidigare än jag är med P7P, köpte på releasedagen och demonen som tidigare sa till mig att byta telefon en gång varannan månad har tystnat o_O
     
    kissidor och ratscore gillar detta.
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Slutligen blev det en p7 pro för mig också. Har en längre tid gått och känt mig lite sur på apple, och funderat på att gå tillbaks till android. Men varit lite orolig att jag kanske blivit alltför bekväm i appleträsket. Det är ju face ID, samspelet med klockan och iPads, smidigheten varje gång man byter till en ny ajfån - såna saker.

    Men sen blev jag alltmer grinig på en massa andra små saker som ackumulerades, som tex det där med att det bara går att skicka uråldriga sms till androidtelefoner, att precis alla appar suger nåt så fruktansvärt på svepskrivning i iPhone, att den eländiga pro maxen blir bara otympligare för varje år som går och den här gången var den verkligen sjukt snordyr också. (Jag köpte den och hoppades att jag skulle tycka den var värd det, men det gjorde jag inte, så jag gjorde mig av med den.) Hade kvar bara min 13 mini och min AW7 och körde en galaxy fold 4 som sidekick. Varje gång jag använde folden så tänkte jag typ "åh, android - fan vad smutt det ändå är". Men folden är ju på tok för åbäkig för att köra som sin main.

    Men jag tvekade och velade fortfarande om att gå över. Testade lite försiktigt med z flip 3 som redan fanns i huset tänkt åt dottern (men hon vägrar byta upp sig från sin s10, har tom varit tvungen att köpa en beg s10 åt henne när hennes första pajade o_O) och köpte en galaxy watch 5 med riktigt fin benifyrabatt för att få en jämförbar upplevelse. Men jag blev inte riktigt nöjd, men det var nog mycket pga flipens tillkortakommanden. Ganska kass kamera och sjukt kass batteritid.

    Men jag sneglade ju mot pixeln och kollade efter erbjudanden. Nån i nån tråd nånstans härinne tipsade om en anständig deal på halebop och det visade sig att jag fick riktigt bra inbytesvärde på ovan nämnda z flip 3 också så jag slog till. Har nu haft den i två dagar och idag kom det ett skal också så jag tordes flytta över huvudsimmet och koppla den till gw 5:an.

    Och: inga problem med nånting än så länge, batteritiden har varit kanon, den funkar klockrent med watchen, fingeravtrycksläsaren har funkat varje gång (har iofs inte fått hem skärmskydd än, men så problemfri som den är nu finns det inte en chans att man inte kan ha ett mjukt skydd iaf), google pay är minst lika smidigt som apple pay, den är lika stor men känns inte en bråkdel så klumpig som Iphone 14 pro max, etc etc - och vad som är svårare att sätta fingret på men en väldigt stark känsla av typ... nöjdhet och lättnad :D! liksom - jag är hemma igen :)!
     
    Last edited: 24 nov 2022
    spigen, baltzarffs, Hatsune Miku och 14 andra gillar detta.
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Vet exakt vad du menar. Välkommen hem :)
     
    kissidor gillar detta.
  10. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Spännande. Återkom gärna efter någon månad så vi får veta hur det går. Efter två dagar är man ju alltid i sjunde himlen :-)

    Jag känner väl likadant som dig, att Apple är så förbannat envisa med en del saker att jag blir galen och prissättningen på framförallt telefonerna är ju helt uppåt väggarna. Jag är också sugen på en Pixel, men allt jag har här hemma är Apple och jag vill ju ogärna bli av med samspelet som det ger. Dilemma!

    Jag har provat topp-androider en massa gånger men jag har inte lyckats komma överens med dem. Jag borde ha gett mig själv mer tid med dem mer än ett par veckor med facit i hand.

    Som sagt. Återkom gärna hur det har fått framöver. Ska bli intressant.
     
    Bart S och kissidor gillar detta.
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag har ju alltid känt mer för android i grund och botten, så jag vet inte om det blir svårt ändå. Det tog mig däremot från iPhone 6s+ fram till iPhone 11 pro max med årliga försök att vänja mig vid iOS innan jag till slut klarade av det :teeth:.

    Jag gjorde faktiskt en egen tråd härinne, om det försöket jag gjorde året innan jag klarade av det, med återkommande uppdateringar om hur det gick, plus och minus och så, i några veckor tills jag kastade in handduken. För att inte tala om när jag skaffade min första iPad, 2013 måste det ha varit. Köpte den på Elgiganten och hade ju då en månad på mig att ångra mig. Jag svär att de första två veckorna var det minst två gånger om dan som jag blev skogstokig på den och var på väg att åka och lämna tillbaks den, sen blev det bara en gång om dan och till slut hade jag väl vant mig någorlunda. Det fanns ju liksom inga anständiga alternativ på androidsidan då.

    Så jag vet inte om jag personligen skulle skriva under på "Efter två dagar är man ju alltid i sjunde himlen :-)". Snarare tvärtom för mig tror jag nästan :).

    Man kanske kan undra varför jag var så enträgen om att jag prompt skulle vänja mig vid iOS när jag från början hade så svårt för det, men det var ju så ett tag där att iPhones och iPads var helt enkelt så fruktansvärt bra att man kände att man gick miste om nåt annars, och lite nördig som man var hade man svårt att acceptera det. Men det har aldrig varit så att jag har föredragit iOS, jag har bara vant mig vid det. (Plus att det har ju blivit mycket bättre med tiden också förstås!) Men sen finns det som sagt fantastiska kompensationer för nackdelarna med det, och visst tusan kommer jag att sakna face ID tex!

    Vissa saker blir en ren byteshandel "jaja, jag blir av med det där - men kolla, jag fick det här istället och det är ju lika bra!" Tänker tex på att ok, nu kan jag inte skriva långa mess från iPadsen längre (ja, jag messar - jag är gammal :P), men istället kan jag skriva dom från windowslaptopen.

    Och sen har jag en sak till som talar för att det här kan gå bra. Nåt som jag tror håller många kvar men inte gäller för mig. Har hela familjen iPhone är det svårare att bryta sig ur det. Men för mig så har hela familjen/släkten android, så på den punkten är det faktiskt lite fördel android :). Och sen har jag aldrig släppt android helt, jag har alltid haft minst en androidenhet också, som jag gått till när jag känt att behövt lugna nerverna efter att ha försökt ladda ner och skicka vidare filer i min iPhone eller något sånt.

    Men jag behåller dock min 13 mini med mitt andrasim i, för den älskar jag så mycket att jag förlåter den alla dess tillkortakommanden utan förbehåll, och det finns ju ändå inget som riktigt motsvarar den på androidsidan (ja, jag känner till zenfone 9, men ändå). Och den är ju så djäkla liten att det är inget som helst besvär att ha med sig den också, man vet knappt om man har med sig den eller inte, det märks fan inte :D! Och så väntar jag för säkerhets skull iaf nån månad som du säger innan jag säljer aw7:an - man ska ju aldrig säga aldrig :).
     
    bluppblupp, Tompi och Rockson gillar detta.
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    @kissidor@kissidor Glöm inte att installera den modifierade Samsung Health Monitor-appen på telefonen och klockan så att du inte tappar funktionalitet där bara för att du inte har en Samsung-telefon. :)
     
    Kristy gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    tack för tipset @blunden@blunden :)! låter kanon att man kan få full funktionalitet där även om jag överlever utan. då ska jag ge mig ut och googla efter den här modifierade samsung health-appen snarast!

    Tillägg: Hittat (för gw 4 iaf, hoppas samma funkar för gw 5 också!) men verkar lite pyssligt för en fredagskväll just :D.
     
    Last edited: 25 nov 2022
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är samma version till båda. Klockorna är ju till stor del identiska och kör i princip samma mjukvara.

    https://forum.xda-developers.com/t/...ce-restriction-removed-25th-oct-2022.4322527/
     
    Kristy gillar detta.
  15. xzenon

    xzenon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    11
    Nu har jag bestämt mig och det vart en pixel 7 pro . Jag beställde en med 256gb igår. Efter ha haft huawei p20 pro sen den kom ut 2018 någon gång så kändes det dags att uppgradera. Hoppas bara att pixel 7 pro är lika slit stark som huawei p20 pro.
     
    Kristy och namkrad gillar detta.
  16. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Sitter och velar jag också men har ännu inte tryckt köp. Jag har en OnePlus 5T som jag haft sedan 2017, inget fel med den egentligen. Till och med batteritiden är fortfarande bra!

    Men jag har länge varit sugen på en mobil med riktigt bra kamera. Jag föredrar rent och snabbt Android-UI men det känns som att OnePlus har tappat det lite och jag har därför gått och väntat på en bra Pixel.
    Kikade lite på Galaxy S22 Ultra vid black friday men njaa.

    Det finns ingen perfekt telefon men Pixel 7 Pro 256 gb har det mesta och den verkar ha tagits emot väl, men ändå vrider jag och vänder på mig och funderar om det verkligen är så stor skillnad och om 11000 är värt det.

    Återkom gärna med synpunkter efter att du fått din Pixel!
     
  17. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Bara hoppet från 60 Hz till 90 Hz som jag först upplevde på OnePlus 7 Pro är gör att allt flyter så löjligt mycket bättre. Hoppet från 90 Hz till 120 Hz var märkbart, men betydligt mindre.

    Sedan övergången till en modifierad variant av Oppos ColorOS i och med uppdateringen till Android 12 anser jag att OnePlus inte längre är ett alternativ. Tror dock aldrig din telefon fick den så den har förmodligen fortfarande en ganska ren version av Android, utan en massa dåliga Kina-anpassningar.

    Föredrar man utseendet på Android 11 över Android 12/13 är Samsung absolut ett alternativ. De är ju numera riktigt snabba på uppdateringar också. Det är dock personligen inte vad jag själv föredrar. :)

    En ren Android 13 är en fröjd att använda. Du bör absolut gå och testa i butik om du inte redan gjort det. Tyvärr är ju butikernas demo-exemplar av Pixel 7 Pro ganska nedlåsta dock, men man kan ändå bilda sig en ganska bra uppfattning.
     
    Clueless gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Absolut Pixel 7 Pro om du frågar vad jag personligen föredrar. Det är den bästa Androidtelefonen jag använt (även om den inte är perfekt).

    Om vi bortser från tycke och smak (och smaken är ju som baken) så är de objektiva fördelarna med S22 Ultra:
    • Längre optisk zoom (men för mycket för de flesta - möjligen användbart för de som fotograferar djur eller månen)
    • S-pen (om man gillar att rita eller skriva anteckningar, jag personligen älskar den i teorin men använder den aldrig i praktiken)
    • Lite större skärm (men också tyngre och otympligare telefon)
    • Matt baksida som ger mer grepp och färre fingeravtryck
    • Mer pålitlig fingeravtrycksläsare (men Pixeln funkar rätt bra den med numera)
    • Bättre selfiekamera
    • Pålitligare scroll/svep-hantering på skärmen
    • Större utbud av tillbehör
    Fördelarna med Pixel 7 Pro
    • Mjukvara som känns modern, vackert designad och genomtänkt funktionsmässigt (avskyr personligen designen på OneUI på Samsung)
    • Otroligt bra batteritid
    • Bättre högtalare
    • Bättre skärm utan tint i vinkel och mer korrekt återgivning
    • Snabbare OS-uppdateringar (syftar ej på säkerhetspatchar)
    • Mer användbar brännvidd på zoom (5x istället för 10x)
    • Mest kraftfulla HDR av alla mobilkameror som dessutom kan justeras live i sökaren
    • Bästa kameran för astrofoto
    • Mycket bra mörkerprestanda på alla tre objektiv
    • Lägre input-lag än alla andra Androidlurar (iPhone-känsla)
    • Lätt för sin storlek
    Jag är överlag extremt nöjd med Pixeln som Android-sidekick och alla buggar utom scrollen är redan fixade av Google. Scrollen är dessutom inte något alla märker av eller stör sig på. Testa den ordentligt i butik och om du inte märker något konstigt är det bara att slå till.
     
    Kalme, R3b0rn, kissidor och 7 andra gillar detta.
  19. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Jag är iphone-användare men far åt satan så trevlig lilla vanliga Pixeln var när jag testade en i butik. Perfekt design!
    Hade det inte varit för klappkassa säljare hade jag kanske köpt en, men jag fick inte ens ett "hej" utan de var mer intresserade av att prata med varandra.
    Priset är det inte mycket att orda om, men för mig är största hindret att jag är så djupt inne i Apples ekosystem och det är faktiskt inte att förringa. Det lutar att jag köper en nästa helg bara för att få prova om det känns rätt.
     
    fryguy, kissidor, Lobo och 4 andra gillar detta.
  20. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    tack för tipset/hjälpen :)! efter lite pust och stånk tog jag mig igenom proceduren för några dar sen. jag är lite kluven - känner å ena sidan att jag totalt lagt av mig det här med att hålla på och rådda med ADB och dylikt efter 3 år som iPhoneanvändare och att det i ärlighetens namn är lite jobbigt, men å andra sidan känner man också av en liten antydan till segerrus när man väl tagit sig igenom det :teeth:
     
    Kristy gillar detta.