Diskussion: P.F.C. - ett svenskt alternativ till Revolut

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 15 dec 2018.

Taggar:
  1. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Svea Bank har alltså 0% valutaväxling utan gräns, låter lite intressant vid första anblick.

    Kollade upp det lite närmare, Ogillar starkt att prislistan är gömd.
    Verkar vara en gräns på uttag på 2000kr/dag och 10000kr/30dagar i sverige, nämns inget om utlomlands. Antar att det är samma. Överlag väldigt svårt att hitta information. Verkar inte finns många tjänster till den heller.
     
    Last edited: 6 feb 2022
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    02C07191-C6FD-4480-91FD-50F1BEEE1474.png

    Nu finns Gpay för P.F.C.Hade för mig att det redan fanns, men fick nyss följande på mailen.
     
    Oceanic och milky81 gillar detta.
  3. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    De har i all tysthet nu även lanserat Apple Pay..

    Blir mer och mer förbryllad över detta företag.. när de väl lanserar något som folk frågat efter i evigheter så glider det in i appen utan att man märker det..
     
    Oceanic och bernard gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fick både e-post och notifikation. För mig räcker det, men tycker de kanske borde gjort en uppdatering på deras twitterkonto också. Verkar som det har varit inaktivt sen Juli 2021 :D
     
    Hogge gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Funkar för mig utmärkt här om dagen.
     
    bernard gillar detta.
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 897
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    dum fråga

    P.F.C Freemium 0 kr/månad
    är det kort där man själv sätter in pengar för att använda eller är det kreditkort?

    har idag Rocker med gratiskort men för dom nya kunderna kostar fysiska kortet
    tänkte till en vän som inte vågar använda sitt VISA-kort på resan

    kravet är
    Kostnadsfritt kort
    Ingen växlingsavgift
    Swish till/från kort

    endast Virtuellt kort i Google & Apple Pay är inget vännen vill ha


    tackar för hjälpen
     
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    379
    Precis, Freemium är ett pre paid-kort som du själv sätter in pengar på. Det går att koppla en kort-kredit också som de kallar Flex, men denna måste man aktivt ansöka om och aktivera som jag förstått det.
    Ett annat alternativ som annars matchar de kraven du listar, är Lunar-kortet. Detta har dessutom lite fördelar mot PFC som jag ser det. Exempelvis får du ränta (fn 1,05%) på pengarna du har på kortet, plus att gränsen för kontantuttag är betydligt högre (15000kr kontra 1000kr om jag minns rätt).
    Ser dock att du anger att du även vill kunna swisha från kortet. Detta har mig veterligen ingen av dessa kort stöd för.
     
    huskul gillar detta.
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 897
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    banköverföring från PFC funkar nog oxå annars
    får kika närmare på Lunar oxå
    tackar för tipset
     
    chhans gillar detta.
  9. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Mail från P.F.C. idag:

    "Hej!

    Som gratisanvändare av P.F.C. kan du ta ut 1 000 kr i kontanter per kalendermånad avgiftsfritt.

    Användandet av kontanter har minskat drastiskt i samhället och vi ser att efterfrågan från våra kunder att använda kontanter minskar. Samtidigt har kostnaderna och riskerna för företag som P.F.C. att hantera kontanter ökat.

    Från februari 2023 ändras avgiften på uttag på mer än 1 000 kr/ kalendermånad till 3%. Om du inte tar ut mer än 1 000 kr/ kalendermånad kommer du inte påverkas av den här ändringen."
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    P.F.C. blir väl bara stadigt sämre och det finns egentligen ingen anledning att ha det kortet som jag ser det. T.ex. Lunar är betydligt bättre.

    Jag valde för någon vecka sedan att avsluta mitt P.F.C. Jag följde instruktionerna som sa att man skulle kontakta dem på chatten för att avsluta kortet. Deras chatt är bra på det viset att man inte måste sitta och vänta på svar utan man får ett mail när de har svarat. Det är också det enda positiva man kan säga om min chatt-upplevelse med P.F.C.

    Efter att ha startat chatten och förklarat mitt ärende att jag ville avsluta så fick jag ett autosvar att beräknad svarstid till en handläggare skulle svara var 3-4 timmar. Efter c:a tre timmar svarade en person att de skulle titta på ärendet. Sedan gick det ett dygn utan att något hände. Efter ett dygn skrev jag igen och påminde om ärendet och att de hade lovat att svara för ett dygn sedan. Några timmar senare svarade en person och bad om ursäkt och frågade om jag fortfarande ville avsluta kortet. Jag svarade ja och några timmar senare var det klart.

    Sammanfattningsvis kan man väl säga att min support-upplevelse av P.F.C. var ganska katastrofal. Det tog c:a ett och ett halvt dygn att få ett ärende hanterat i chatten. Långt från de 3-4 timmar de utlovade.

    Så jag ångrar inte ett ögonblick att jag valde att avsluta mitt P.F.C.
     
    Sale gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Instämmer de sista dom behöver göra är att göra tjänsten sämre, enda nya som är på gång är möjligheten att investera i krypto.

    Men nu har väl PFC funnits i 4 år...
    Vill man lyckas så får man nog snegla mer på Revolut...
    Jag tycker det är kul att följa neo bankerns utveckling...och ja det kostar ju ingenting...
    Men Revolut är fortfarande den enda jag använder... Lunar hade väl varit andra alternativet.
     
  12. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Att säga upp det är väl det enda rimliga, men så länge det är gratis så får det ligga och samla damm. Kanske dyker det upp nåt oväntat användningsområde där man får nytta av det...
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag brukade använda mitt P.F.C. med 70-80 kr på till olika prenumerationserbjudanden på dagstidningar. Typ att man får läsa tre månader för en krona men sedan kostar det 169:-/mån om man fortsätter. Då visste jag att de kommer inte att kunna dra pengar ifall jag missar att säga upp när provtiden gått ut. ;)
     
    Sale gillar detta.
  14. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad pfc lever av.. kan knappast ha många aktiva användare längre. Än mindre folk som betalar för tjänsten. Inte mycket har hänt sedan Svea ekonomi tog över
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Duger väl som ett kort att ge till sina barn om man är föräldrar så man kan göra över veckopengen typ hehe
     
    Sale gillar detta.
  16. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Känner flera som använder det som kort till barnen...
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag använder PFC och vill gärna ha ett "kontoutdrag" varje år, en lista där alla mina transaktioner syns, gärna som PDF-fil eller exporterbart på annat sätt. Någon som vet om det är möjligt att få? Jag får skriva till kundtjänsten och fråga kanske.
    I PFC-appen listas bara xx antal händelser, så att försöka göra någon export därifrån känns fel då den kanske inte blir komplett.
    En möjlighet jag funderat på är annars att begära registerutdrag enligt GDPR en gång årligen, det borde omfatta en lista med transaktioner/händelser. Någon som vet om de levererar GDPR-utdrag elektroniskt eller på papper? Om det sistnämnda skulle gälla så faller den tanken bort.

    Något annat:
    Varför klagar ni på PFC så mycket? Bara nyfiken. Jag har inte läst så mycket i tråden, men något särskilt ni anser försämrats, förutom ändringen vad gäller kontantuttag? För mina syften funkar PFC bra, det jag använder det till är för alla mina vardagliga kortbetalningar (med Google Pay, som min huvudbank inte stödjer). På så sätt har jag även två betalkort (PFC + SEB) vilket är perfekt som reserv ifall något skulle hända, så att man inte står handfallen utan möjlighet att betala. Bonus orkar jag inte bry mig om. Är det bonus som försämrats?
     
  18. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Någon här som har värvat någon till P.F.C. på sistone?

    Jag har inte värvat någon på evigheter, då fick man bara 50kr i bonus och nu skall man få 100kr men vad behöver den som man har värvat göra för att både jag och hen skall få varsin 100kr?

    Räcker det med hen skall göra ett köp på valfri belopp i en fysisk butik eller det skall göras 3 köp?

    Tacksam för svar, lyckades värva igår en bekant...
     
  19. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag fick inget svar på min fråga 28 dec och tänkte informera intresserade hur värvningen funkar just nu, så här gick det till för min värvade bekant som fick 100kr insatta på sitt P.F.C konto:

    Det enda ni behöver göra är att klicka på värvningslänken i mobilen, ladda ner P.F.C. ap: https://getpfc.app.link/56AVcstfrvb för att registrera Er och beställa deras gratis debitkort.

    Under själva registreringen så kommer det komma upp en ruta att dom vill att ni sätter in pengar men det behöver ni inte göra, om ni inte vill.

    Det finns inga sådana krav för att få 100kr i värvningsbonus så bara tryck bort den.

    När kortet är beställt så tar det ca 3-5 bankdagar för kortet att komma.

    När kortet har kommit så ska ni bara aktivera det genom en länk och pengarna 100kr kommer då direkt in på kontot och skulle man inte vara nöjd med kortet så kan man alltid överföra pengarna från kontot till sitt eget bankkonto.

    Skulle Ni inte gilla kortet så kan Ni alltid värva nya kunder och få in en hundring för varje värvad kund, den nya kunden får också 100kr.
     
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ska nu tydligen gå att köpa krypto via deras app. Lite roligt eftersom deras ägare var väl någon storbank, och storbankerna är väl kända för att vara kryptofientliga
     
    Sale gillar detta.