Diskussion: Garanti / reklamation vid batteriproblem

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av mobilapan, 6 jul 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Pratade med Samsung support igen och fick för det gamla vanliga svaret

    "Det var tråkigt att höra detta, men batteriet har 12 månaders garanti och är plattan äldre än detta så täcks inte batteriet av garantin längre."

    sen som svar på argumenten jag gav ovan med ifrågasättande av förbrukningsvara och att reklamationstiden är tre år så fick jag svaret:

    "Jag förstår hur du tänker, dock är inte detta något jag kan ändra på utan det är verkstäderna som avgör om något täcks av garantin / reklamationsrätten eller inte."

    när jag påpekar att hon borde se det uppenbart felaktiga i att verkstaden nekar reklamation enbart med hänvisning till garantiregler så blir jag hänvisad till Samsung VOC och ska få en blankett för detta.

    Mailade dock Samsung VOC redan igår och har inte fått någon respons därifrån.

    Kommer inte orka tjafsa mer med Samsung Service eller Samsung Support angående detta (förutom att jag nog inte kommer kunna hålla mig från att säga vad jag tycker om detta när jag hämtar ut plattan hos Samsung).
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Skickade nu in en ifylld blankett komplett med ärendenummer till den Voice of Customer-address jag fick av supporten, så får vi se om det händer något (mina förväntningar är ganska lågt ställda vid det här laget).

    Vill Swedroid skämma ut Samsung med en artikel om deras sämst-i-branschen garantivillkor eller brott mot konsumentköplagen så finns det i alla fall rikligt med material att använda.
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är ju larvigt. Fattar inte hur "de ger" 12 mnd bara för någon (vem undrar jag) säger det skulle vara förbrukningsvara.

    Har tyvärr ett liknande spektakel på ett måndagsex batteri på min mbp. Det var inte kul. I det fallet hade jag tur att den är lite äldre (2011 eller 12) så bytte skiten själv.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det "lustiga" är ju att Samsung skyller på verkstaden fast det är deras egna bestämmelser (sen kan man ju tycka att Samsung Service borde förstå hur reklamationsrätten fungerar).

    Det hade inte varit så svårt att byta själv men svårt att veta vilket batteri på ebay som faktiskt är original.

    Nästa gång borde jag fråga Samsung om de säljer batterier, det är ju en förbrukningsvara...
     
  5. TOMPICA

    TOMPICA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Fruns s6 har nu också gett upp pga svullet batteri bakstycket lite uttryckt samt displayen var några månader kvar på garantin men efter ha läst här på forumet så insåg jag att det inte skulle gå på garantin
    Men då kom det ett mail idag från conmodo där stod .

    Ej garanti på grund av icke auktoriserat ingrepp.
    Display och bakdel är tillbakalimmad, Samsung använder sig av tejp.
    Garantin upphör att gälla. icke auktoriserade enheter repareras inte.
    Om ni inte vill att enheten returneras skrotas den utan kostnad.

    Jag höll på att gå i taket med andra ord så har jag mixtrat med den själv eller låtit någon annan gjort det
    vi köpte telefonen ny i en Telenor butik och asken var med sigill och den har aldrig repareras förut.
    Har pratat med supporten på Telenor support,conmodo, samsung support men samma svar conmodos teknikers bedömning gäller,,, fan va man blir less på alla jävla firmor!!
    Dom "erbjöds sig" att inte ta ut nån ersättning om jag skrotade telefonen annars skulle dom ha 395kr
    nu ska jag ta den till en firma i stan som håller på med rep av dom bara för att höra vad dom säger att den ska vara limmad.
     
  6. Mc_Piloten

    Mc_Piloten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Batteriproblem på moto z.

    För ett par veckor sedan hämtade jag min moto z som då hade varit på rep för kasst ljud samt att min kamera mod, ( Hasselblad true zoom) fungerade när den ville.

    Sedan jag fick tillbaks den efter ca 5 veckor kvarstår felet med moden.
    Men ett nytt fel har dykt upp.
    Telefonen kunde plötsligt stänga ned sig, trots att det var rimligt med batteri i den.
    Till dessa lurar kan man även montera extra batterier, vilket jag oftast har.
    När den dött o trycker kort på on / off knappen, visas batteri styrkan. På modebatteriet visas klart styrkan, medan interna batteriet kort visar styrkan som var innan den dog, o sedan en betydligt lägre styrka, oftast nära 0% och gult utropstecken.
    Efter flera försök till uppstart, har den sedan startat upp igen. Den har då ofta tagit ca 20% batteri för att starta upp.
    Jag har haft flertalet kontakter med supporten hos Motorola.
    De tyckte jag skulle kalibrera batteriet som de kallade det via någon sekvens som jag testade.
    Senaste kontakten var runt jul o då meddelade jag att jag hoppas den överlever nyår, så mitt mobila bankid funkar för räkningar etc, å att jag skulle göra fabriksåterställning, för det har jag ej gjort sedan förra inlämningen till service.

    Nu går det ej att få igång luren alls längre.
    Batteriet visar nu frågetecken trots laddning under natten.
    Jag kan nu ej återställa inför service.
    Hur stort problem är det?
    På tidigare lurar har jag kunnat göra en manuell kryptering före service, det finner jag ej på denna. Hur stort problem är det?
    Är det ett rent hårdvarufel, eller kan någon app, fil etc ställa till detta?
    Någon mer som råkat ut för detta?
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon som vet vad det är för garanti på Xiaomi Mi 11 ultra vad det gäller batteri ?

    Batteriet gick från 28 procent till när det var 1 grad ute...produkten ska rimligtvis klara minus grader den bör vara testat för sådana förhållande.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Redan skrivits i en annan tråd men kan säga här också att om att det är väldigt svårt att få en Xiaomi telefon fixad på garanti om man inte köpt telefonen i Sverige från officiella återförsäljare. Även om man köpt från en officiell återförsäljare i ett annat EU land så är det knappt så att man kan få det fixat. Xiaomi har inte heller någon världsgaranti så telefoner köpta från Kina gäller garantin bara i Kina mig veterligen
     
    Kristy, bernard och Oceanic gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När den beter sig så brukar det betyda att batteriet sjunger på sista versen.

    Som @jnsson@jnsson säger har Xiaomi dåliga garantivillkor jämfört med alla andra. I Sverige beror det liksom på vilken butik du köpt telefonen av för att ens få möjlighet att laga den, så telefoner köpta utanför Sverige är liksom helt uteslutet (har för mig du importerade din?).

    Detta var iofs OK så länge telefonerna var billiga, men nu är de inte lika billiga längre, så det är lite hög tid att de fixar detta.

    Men du kan ju alltid testa skicka iväg ett mail till dem och se vad de säger. Tyvärr kommer de nog inte att erbjuda sig att laga den "out of warranty" ens en gång, och då kan man inte få ett "officiellt" batteri heller misstänker jag, utan får nöja sig med en kopia.
     
    Oceanic gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Japp. Precis vad jag brukar säga.
    Nog för att det kan vara svårt att få en telefon som är köpt utanför EU lagad i Sverige, men att det till o med spelar roll i vilken butik den är köpt i I SVERIGE är otroligt egentligen...
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju helt galet egentligen. Jag vet inte ens om man får göra så som tillverkare om man säljer inom EU. För det är inte som så att de andra telefonerna som säljs inte kommer från andra distributörer inom EU.

    Tvivlar på att det skulle hålla i alla fall. Säljer man en produkt "officiellt" i ett visst land och andra också säljer den produkten (dvs modellnummer osv inte skiljer sig åt), och om man erbjuder reperationer/service, så får man nog inte diskriminera på det viset, men Xiaomi gör det i alla fall.

    Köper du en Toyota i Tyskland som även säljs i Sverige kan Toyota inte säga "Nä, vi rör inte din bil, för den är inte svensköpt hos "Bilia", fastän den inte skiljer sig åt på något annat vis (har samma specar/modellnummer som svensksålda) om du vill ha service.

    Skiljer sig däremot modellnumret åt och enheten är såld utanför EU och inte heller kommer från någon EU-distributör så gäller ju inte samma regler så klart.
     
    Last edited: 27 nov 2022
    Kristy gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade gärna kunnat byta ut mitt batteri på min Redmi Note 5, men då den är köpt i Kina så kommer inte det kunna göras :( Det märks verkligen på batteriet numera. Sätter jag telefonen på laddning t.ex. i ca 45 minuter (gjorde detta för ca 1 vecka sedan) så är det i princip onödigt. Även fast telefonen indikerade på att batteriet var fulladdat så gick den ner till samma % som den var på innan laddning på typ 30 minuter. Se bild nedan. Eller att se på fotboll i typ 45 minuter på 4G drog från ca 50% till 30%.
    Screenshot_20221121-133851133.jpg Vad sägs? Sitter den däremot på laddning under hela natten så går den inte ner så där direkt.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det är otroligt dåligt. Men jobbar inte EU på att "tvinga" tillverkarna att erbjuda reservdelar i alla fall, så att man själv ska kunna fixa? Bara så man i alla fall kan få officiella batterier.

    "eBay-batterier" är ofta sjukt dåliga/håller nästan aldrig den kapacitet som är specad. Jag har nästan bara dåliga erfarenheter av dem. Det känns inte heller särskilt tryggt att köpa sådana batterier.
     
    Kristy gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker mig minnas det.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag köpte ett batteri på eBay till min Redmi Note 5, men det batteriet var typ lika bra som mitt nuvarande batteri som då hade ca 3 år batterislitage så bytte tillbaka till originalet. Tror inte jag har någon bra erfarenhet där heller :/

    Ps, om du har tid, se Slack PM.
     
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Även farliga...
     
    jnsson gillar detta.
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Samsung har bara sex månaders garanti på batteriet, sväller det upp efter 7 månader får man själv betala bytet. Varken Samsung eller Apple har världsgaranti på mobiler heller...
     
    bernard och flipp gillar detta.
  18. FredrikTheRabit

    FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2022
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    161
    Hade likande fel på min rogphone 5 fick typ samma svar som dig tillbaks.
    Så jag svarade med ( Tack för snabbt svar butiken ansåg inte mobilen som en säker produkt att använda, men om ni påstår att detta är utanför garantin så kommer jag fortsätta att använda produkten som den är, skulle vilja ha ett skriftligt medgivande att produkten är säker att använda och inte kommer kunna orsaka några personliga skador i form av läckande batterivätska eller brand eller bränd skador då den ligger nära huden när man bär den i största tiden i fickan. Sen vill jag göra en reklamation på displayen som börjat lostna då tejpen är dålig , orsaken är troligtvis för mobilen blir extremt varm vid laddning och tejpen inte klarar av värmen men det borde gå på garantin då det inte står något om att tejpen är en förbrukningsvara .

    Fick svar tillbaks ganska fort efter det . ( Vi får ta in din produkt för en analys och du kan bli debiterad en felsöknigskostnad på 800:-) sen fick jag en avi på mailen och skickade in den dom lagade den och behövde inte betala något fick batteri och skärmen utbytt men va bara batteriet som va defekt men fick en ny skärm med . Är nöjd lite krångligt men det löste sig tillslut :)
     
    Kristy, chraist, Buzz och 1 annan gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, det var en rätt smart strategi.

    Att begära en skriftlig garanti på att telefonen fortsatt är säker att använda, trots att batteriet svält och att du uttryckt din oro över detta till tillverkaren, som väljer att lämna det utan åtgärd, är kanske inte så dumt.

    Egentligen skall batterier inte svälla om det inte är något tillverkningsfel på dem, eller att det blivit utsatt för yttre åverkan (men är telefonen skadefri i övrigt är det ju svårt att hävda). Argumentet om att det är en föbrukningsvara tycker jag själv därför inte håller, och detta har fungerat när jag haft liknande diskussioner vid garantiärenden. Nu var det dock några år sedan sist.

    Vad som åysftas, som jag förstår det, när man talar om batterier som förbrukningsvaror, är kapaciteten. Inte att det skulle vara normalt med batterier som expanderar och/eller riskerar skada både telefon och användare, och att detta är något som användaren skall acceptera och betala för att åtgärda utanför garantin.
     
    Last edited: 3 dec 2022
    Kristy gillar detta.