Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Såg inte ens det där när jag tog bilden. I detta fall hade jag ställt in telefonen på Endast 3G och detta är i västra Stockholm.
    Dom sa inte någon siffra, lyssnade dock i videon nu och dom säger en relativt många kunder.
     
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Låter mest som svammel i mitt tycke... Alla telefoner använder alltid hela tidsluckor, i både GSM och LTE/NR.

    Jag tycker det är bra att operatörerna stänger ner 2G och 3G, så kan man återanvända spektrumet istället för att låta det ligga oanvänt. Det enda jag stör mig på är att Android ska visa den fula VoLTE-ikonen hela tiden, men förhoppningsvis försvinner den snart.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är inte Android, utan tillverkarna som valt att visa ikonen. På Pixel telefonerna så visas ingen VoLTE ikon t.ex.
     
  4. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Tele2s problem visar sig för samtal som tappade samtal och för andra tjänster att de bryts. Sålänge man maximalt använder en halv tidlucka så fungerar Tele2s GSM bra. Jag är ganska säker på att Tele2 vill ha det så.

    Telenors problem visar sig på ett flertal sätt:
    När man ringer kortnummer 220 för att kolla saldo och giltighetstid, så säger tjänsten att den inte är tillgänglig. Den är det dock omedelbart efter att Telenor har startat om simkortet, men så snart du har fått ett 16 bitars SMS (som Telenor (och SMS-reklam) automatiskt skickar strax efter att simkortet är omstartat) så slutar den att fungera igen. Felet går att upprepa så många gånger som Telenors kundtjänst startar om simkortet.

    Ett annat problem är att vissa kortnummer (t.ex. 222 till kundtjänsten) och 020-nummer som skall vara avgiftsfria kostar.

    Ett tredje problem är att SMS som kommer från andra än Telenor-användare är feldaterade vad gäller när de har skickats. Istället visas tiden när de togs emot.

    Ett fjärde problem är att SMS som kommer från Telenor inte sällan är "blanka" och så står det bara kort och gott att "viss text saknas". Den text som "saknas" skulle kunna visas (möjligen med undantag för något enstaka tecken) om Telenor kodat SMSet korrekt.

    Telenor vet om felen, men gör absolut ingenting för att rätta till dem, så jag antar att de vill ha det så.
     
    Diavox gillar detta.
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Vad pratar du om? Ingen mobilstandard låter dig använda en halv tidslucka.

    Hur menar du att Telenor skulle "starta om" SIM-kortet? Vad innebär det?
     
    Rocco420 gillar detta.
  6. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Det är användarovänligt och konsumentovänligt att inte kunna använda sin telefon för VoLTE-samtal med valfri 4G-/5G-operatör utan bara med dem som det finns VoLTE-profil för, särskilt som man inte vet vilka operatörer det är förrän man provar att stoppa in operatörens simkort.

    VoIP fungerar för tal över alla databärare som tillhandahåller mer än ca 128 kbit/s och som har tillräckligt små fördröjningar. Tal med televerkets högsta kopparhastighet fungerar inte över EDGE (och inte heller klassisk fax), men IP-fax gör det. Det går alldeles utmärkt att använda VoIP också över WiFi och få nästa vilken 4G- eller 5G-lur som helst att automatiskt byta till WiFi som databärare istället för cellulär access.

    Det går _inte_ att ringa nödsamtal med en 4G-/5G-telefon _med_ simkort isatt om telefonen inte har VoLTE-profil för simkortsoperatören. Det är inte användarvänligt att man skall behöva ta ur simkortet för ringa nödsamtal med 4G-/5G-telefon utan VoLTE-/VoNR-profil för simkortsoperatören.

    VoLTE har inget existensberättigande (utom möjligen för att ringa nödsamtal _utan_ simkort)!
     
  7. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Kundtjänsten startar om simkortet. Simkortet blir som ett sprillans nytt simkort (men tekniken för själva simkortet ändras inte, t.ex. ett SIM blir inte ett USIM bara för att det startas om) och alla nättjänster "återställs" till dem för ett nytt simkort.

    Men - om du har (säljstoppade) tjänster som operatören inte längre kan omstarta, så försvinner de när simkortet startas om och kan sedan aldrig återfås.

    För kontantkort kolla saldo innan du begär omstart och verifiera att kundtjänsten lägger tillbaka det saldo du hade före omstarten (måste göras manuellt).
     
  8. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Nu pratar vi GSM-standard (eftersom det är det du citerar):
    Fullratestalkodare (Motorola) och EFR-talkodare (Nokia) behöver en hel tidlucka. Halvratestalkodare (Ericsson) klarar sig med en halv tidlucka, men inte mindre. AMR-talkodare (Ericsson?) klarar sig med bråkdelar av en tidlucka som är mindre än en halv.

    Genom att varje användare bara lägger beslag på en bråkdel av tidluckan kan operatören tillåta fler att prata samtidigt med användning av väldigt lite radioresurser.

    Det borde väl du veta, om du är ingenjör och jobbar på Ericsson!
     
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det Telenor troligen gör när de säger att de ska "starta om" SIM-kortet är att rensa ut cachen på den MME du är uppkopplad mot. Jag köper inte att de fysiskt startar om SIM-kortet, hur har du fått för dig det, och varför skulle det påverka hur nätverket kopplar dina samtal?

    Kör du half rate så innebär det inte att halva tidsluckor används, det innebär att hälften så många tidsluckor används. Samma sak sker i LTE och NR beroende på vilken codec man använder, dock via QoS-mekanismer. Det finns inget fall där två användare använder samma tidslucka i någon mobilstandard. Anser du att jag har fel så får du gärna länka 3GPP-specen som definierar den typen av beteende.
     
    Majkey gillar detta.
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    [​IMG]
    Jesse WTF are you talking about!

    Först av allt, du ger oss inte info om vad du behöver hjälp med. Du vill bara trasha en teknik och du låter väldigt teknisk konservativ. Om du vill ha hjälp, ge oss info om din telefon, operatör, täckning. Vi ser att du är ny här men utan att ge dina konstanta variabler kan vi inte hjälpa dig.
     
    Last edited: 7 dec 2022
    Rocco420 gillar detta.
  11. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag är inte ute efter att förstöra någonting. Tvärtom hoppas jag att det skall bli klart för en bredare allmänhet att VoLTE är precis så dåligt som det beskrivs tidigare i tråden, se Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet och Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet.
    Dessutom kan man lägga till att diverse operatörer listar ett antal telefonmodeller som sägs stödja VoLTE, men det står aldrig för vilken 'firmware'-release det gäller. De flesta telefoner finns med olika 'firmware' för olika marknader (t.ex. internationell, europeisk, skandinavisk, nordisk, ...). Det är lätt att tro att om man köper en telefon med internationell eller europeisk 'firmware' så skall alla operatörer inom området finnas med i telefonens lista av simkortsoperatörer, vars VoLTE-profiler telefonen skall ha försetts med enligt operatörernas listor, men så är det inte (alltid).

    Det är direkt vilseledande när PTS försöker ge sken av att det räcker att telefonen "har VoLTE" för att man skall kunna ringa och ta emot samtal över 4G:
    "För att kunna ringa med 4G behöver din mobiltelefon ha stöd för tekniken som gör det möjligt att ringa med 4G. Den kallas Voice over LTE och förkortas volte (VoLTE). LTE är i sin tur en förkortning för long term evolution."
    (text från fliken "Hur ringer man utan 2G eller 3G? Vad är volte?" här: Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS ).

    Det luriga är att många kan förledas att tro att de har skaffat en telefon som det går att VoLTE-ringa med, men inte märker att så inte är fallet förrän både 2G och 3G avvecklats, och då är det så dags.

    Den som vill läsa mer om VoLTE-profilens betydelse kanske kan börja med att övertyga sig om att den har en betydelse. Det står i avsnittet 3.2 på sidan 11 i dokument som finns här: https://www.gsma.com/aboutus/workin...21/01/VoLTE-Implementation-Guide-Jan-2021.pdf; och i avsnitt 5.5 på sidan 17, första punktstycket i dokumentet som finns här: https://www.gsma.com/aboutus/workin...22/07/VoLTE-Implementation-Guide-Jul-2022.pdf.

    Vill man översiktligt läsa mer om just VoLTE-profiler kan man göra det här:
    https://www.docomo.ne.jp/english/bi...echnical_journal/bn/vol15_2/vol15_2_037en.pdf

    Vill man läsa mer om de tre (i praktiken två) olika sätt som roaming kan företas på och som jag lite slarvigt nog inbegriper i telefonens VoLTE-profil, men som inte är egentlig del av VoLTE-profilen sådan den definieras, kan göra det här:
    https://www.docomo.ne.jp/english/bi...echnical_journal/bn/vol17_3/vol17_3_003en.pdf

    Eftersom man därför inte kan använda en 4G-(eller 5G-)telefon med vilken operatör som helst för att ringa eller ta emot samtal, om operatören inte har minst endera 2G eller 3G, så kommer VoLTE att vara skit så länge det förhållandet består. Att de statliga operatörerna Telia och Telenor "skitit i det blå skåpet" när de till synes definitivt beslutat avveckla både 2G och 3G är i första hand deras huvudvärk, inte användarnas (eftersom det finns riktig, nätoberoende, VoIP).

    Att PTS inte tillåter operatörerna att lägga anbud på och bygga 3G på den frekvens som de valfritt har ekonomiska (eller andra) möjligheter att köpa vid auktionsförfarandet 2023, visar att PTS auktion 2023 inte är teknikneutral.

    Bara ett potentiellt behov för en blåljusmyndighet eller för bredbandig järnvägskommunikation att använda frekvensbanden 2600 MHz (eller 2100 MHz) verkar nu kunna stoppa PTS stolliga auktionsvillkor med poolade frekvensband 2023.

    God Jul!
     
    Last edited: 19 dec 2022
  12. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Försöker man gräva lite i varför operatörer inte godkänner vissa telefoners generiska VoLTE-profil ('one fits all'), annat än för 112/911/..., eller varför vissa mobiltillverkare spärrar VoLTE när man sätter i simkortet i telefonen (när telefonen inte har simkortoperatörens VoLTE-profil, eller simkortet en VoLTE-lösning med (U)SIM Application Toolkit), och man därför måste ta ur simkortet ur telefonen om man vill VoLTE-ringa till 112/911 ... (som alla operatörer lovat PTS att koppla fram VoLTE-samtal till), så verkar det som att det är upplänken i LTE som är akilleshälen.

    Det anmärkningsvärda är att PTS verkar vara medvetet om svagheterna i LTEs upplänk enligt vad som framgår av PTS-dokumentet: https://www.pts.se/globalassets/sta..._2600/extra-konsultation-om-tackningskrav.pdf , där PTS dels ger hastighetskrav längs huvudsakligen stambanorna för tåg för mobiloperatörer som förvärvar mer än 40 MHz (upp och ned) i frekvensbanden 2100 eller 2600 MHz och dels reserverar 10 MHz (upp och ned) med särskilt täckningskrav på frekvensbandet 900 MHz inför frekvensauktionen i september -23, där villkoren skall spikas denna månad (januari -23).
    För 900 MHz är hastighetsspecifikationen:
    - möjliggöra att med en handburen terminal ta emot data med en hastighet om minst 10 Mbit/s (nedlänkskrav) och att sända data med minst 128 kbit/s (upplänkskrav), vid normala förhållanden.

    PTS säger att kapacitet och prestanda ska motsvara åtminstone vad som kan åstadkommas med 2×10 MHz LTE med 2×2 MIMO.

    För 2100/2600 MHz är hastighetsspecifikationen
    - möjliggöra att med en handburen terminal ta emot data med en hastighet om minst 30 Mbit/s (nedlänkskrav) och att sända data med minst 256 kbit/s (upplänkskrav), vid normala förhållanden.

    Hastighetsskillnaden mellan upp- och nedlänk är alltså 80 resp. 120 gånger. Det är dessutom "oanvändbara" upplänkshastigheter om man vill undvika rimlig fördröjning även för vanlig web-surfning, enligt vad Ericsson beskriver här: Uplink speed & time-to-content - Mobility Report - Ericsson

    Det stämmer också med observationer som beskrivs här: Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet

    Enligt Ericsson-artikeln är sannolikheten för upplänkshastigheter under 300 kbps med LTE inte ovanliga (2016).

    I en artikel på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/4G beskrivs ett tidigt LTE-nät hos Telia (2009) där man redovisar uppmätt hastighet för en TCP-förbindelse över LTE. Ned var genomströmningen ca 80% av den maximala länkhastigheten (kategori 3), men upp tappade man nästan 80% av den maximala länkhastigheten. Eftersom det då inte var flera användare som orsakade tappet, så är min anspråkslösa slutsats att det blir väldigt mycket fel i upplänken som fordrar omsändning, vilket i sin tur dessutom skapar fördröjning. Är det något som är dåligt för realtidsapplikationer som telefoni, så är det just fördröjning (och förstås (för) låga bithastigheter).

    Det allvarliga ur ett systemperspektiv är att något liknande inte iakttagits eller beskrivits för HSPA (som jag känner till eller lyckats hitta) trots att HSPA funnits mycket längre. En möjlig förklaring till ett sådant, för HSPA fördelaktigt, förhållande finns här: Jösses vilka elpriser!

    Telefontillverkare och operatörer har alltså anledning att vinnlägga sig om att inställningarna i telefonen är sådana att VoLTE-samtal inte låter för illa och att de inte klipper. Därför kopplas de inte fram alls över 4G utan förutsätter 2G eller 3G när operatör/telefontillverkare så väljer.

    Det kanske mest anmärkningsvärda är att PTS, medvetet om bristerna i LTEs upplänk framhärdar med att behandla frekvensbanden 2100 MHz och 2600 MHz som ett enda frekvensband i de föreslagna auktionsvillkoren för frekvensauktionen 2023, och därmed försvårar för operatörer som redan investerat mycket i och/eller kanske skulle vilja driva HSPA(+) eller DC-HSDPA eller annan radioaccess på 2100 MHz att lägga anbud specifikt på 2100-MHz-frekvenser.

    I sin kommunikation 2022-02-24 skriver PTS:
    "Enligt artikel 52 i Europarlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/197239 ska beslut om konkurrensfrämjande åtgärder grundas på en objektiv och framåtblickande bedömning av marknadens konkurrensvillkor, om åtgärder är nödvändiga för att upprätthålla eller uppnå effektiv konkurrens och hur sådana åtgärder kan komma att påverka marknadsaktörers befintliga och framtida investeringar i nätinfrastruktur. Spektrumtak är den vanligaste regleringsåtgärden i samband med spektrumtilldelningar."

    Enligt de planerade auktionsvillkoren har varje operatör ett "spektrumtak" på 120 MHz (totalt) för de båda frekvensbanden 2100 MHz och 2600 MHz gemensamt, samtidigt som det tillgängliga frekvensutrymmet i frekvensbandet 2100 MHz är endast 60 MHz (upp och ner). En enda kapitalstark operatör kan därmed helt radera ut en annan operatörs investeringar i frekvensbandet 2100 MHz, samtidigt som konkurrenten får svårare att verka, och konsumenternas valmöjlighet utarmas. Hur väl rimmar det med talet om konkurrensfrämjande åtgärder?

    PTS har haft och har all anledning att kombinera det gemensama spektrumtaket för de båda frekvensbanden med separata frekvenstak, varje frekvensband för sig!

    Man kan också notera/ifrågasätta vad PTS och operatörerna menar med "avvecking av 2G/3G". Är det hela systemen som avvecklas eller i första hand radioaccessen. Det påverkar möjligheten att skicka SMS över LTEs radio: Telefoner som inte simkortsspärrar VoLTE, kan normalt användas för att skicka SMS utan behov av något 2G-/3G-nät, genom att användaren slår på telefonens hantering av SMS över IMS, eftersom de flesta svenska operatörerna verkar acceptera telefonens generiska IMS-inställningar för SMS. Telefoner som simkortsspärrar VoLTE har i de flesta fall inte den möjligheten (IMS-inställningarna ingår i VoLTE-profilen) utan är beroende av att den egna operatörens SMS-kommunikation använder MSC från 2G-/3G-nätet (s.k. SG-SMS). I och för sig finns det några (virtuella) operatörer som tillhandahåller en simkortslösning med användning av (U)SIM Application Toolkit för att möjliggöra SMS över IMS också på (några av) dessa telefoner. Total avveckling av 2G och 3G betyder alltså att såväl mobiltelefoni som mobil-SMS försvinner, och gör det orimligt krångligt att ringa 112/911/..., för väldig många användare.

    Varför har PTS inte kommunicerat avveckingen av 2G och 3G med någon konsumentorganisation eller motsvarande för yttrande?

    Fortfarande är (såvitt jag vet) inte villkoren för frekvensauktionen i september 2023 spikade. Förslag för yttrande senast 2023-02-27:
    https://www.pts.se/globalassets/sta...ilaga-b---tillstandsvillkor-21-ghz-bandet.pdf -- utan spektrumtak för 2,1 GHz.

    Vem förmår övertyga PTS om att ändra sina planerade auktionsvillkor? -- innan det är försent!
     
    Last edited: 23 mar 2023
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Fast såväl 2G som 3G är ineffektiva, osäkra och föråldrade protokoll; standarder som inte utnyttjar radiospektrumet på ett resurseffektivt sätt, och där abonnenternas privata information är utsatt för risk att komprometteras (vilket LTE inte helt har rått bot på, men ändå en betydligt bättre säkerhet). Jag förstår inte hur du kan förespråka att 2G/3G ska behållas. De borde istället ha skrotats för ett flertal år sedan. Det du hellre borde fokusera din energi på, är att problem med LTE/VoLTE ska upp på dagordningen, så att operatörer, PTS och andra aktörer faktiskt fixar problemen. LTE är här för att stanna, 2G/3G är inte här för att stanna, det kan vi nog ta för givet. Så vi får göra det bästa av det hela. Jag tror de flesta barnsjukdomar vi sett med VoLTE är på väg bort, eller redan borta. Jag märker inte av många personer som idag har problem med LTE/VoLTE. Så fort Pixel-telefoner började fungera med VoLTE så har det varit som en dröm för mig, och funkat klockrent. Jag tror de problem du sätter fingret på, mestadels är lösta eller kommer lösas innan 2G/3G går i graven helt. Det skulle väl vara roaming och lite andra grejer som fortfarande behöver fokus, för att säkerställa så inga problem finns kvar. Branschen borde förstå den kritikstorm de står inför, om de inte lyckas lösa så t.ex. nödsamtal går igenom, och att viktiga tjänster fungerar. Ditt engagemang är bra, men kan du inte försöka få PTS att sätta press på operatörerna att säkerställa att LTE/VoLTE verkligen fungerar för alla och i alla situationer? Att propagera för att 2G/3G ska behållas, kommer ju inte leda till något.

    Vad skulle skälet vara till att upplänken i LTE fungerar dåligt, kan du pinpointa vad i standarden som leder till det resultatet?
     
  14. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Du tänker för lokalt, vad har PTS med saken att göra, vi snackar globala standarder där PTS är en myra i detta spelet.
    Jag håller med om att vi såklart vill ha bort 2g och 3g problemet är just misslyckandet med 4g standarden att få till tal på ett lika bra sätt som i 2g och 3g där man aldrig behövde fundera på profiler och inställningar för att få de att fungera.
    De äe möjligt de senaste telefonerna har fått detta att fungera väl men glöm inte att de finns miljoner telefoner där ute som fortfarande används men saknar mjukvara med bra volte stöd.
     
  15. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Handen på hjärtat: Vill du det? Varför då?
    Det må likna "Fem myror ...", men om en skall bort av 2G, 3G, 4G och 5G, så är det väl 4G? Om man som operatör nöjer sig med endera 2G eller 3G må vara hänt.

    New Radio/NR/5G är redan här och telefonerna finns på markaden. Priset på NR-telefoner hinner gå ned lite till 2026. Vad har 4G att tillföra 5G?

    Om LTE bara erbjuder mindre än 300 kb/s på 30MHz bandbredd (upp), som PTS anger som täckningskrav längs järnväg, så är det knappast mycket till effektivitet att yvas över. Orealistiska maxhastiheter som inte går att uppnå är ointressant vid praktisk användning.

    2G erbjuder möjlighet att täcka stora ytor för tal och meddelanden.

    3G erbjuder möjlighet att täcka medelstora ytor med väl så bra upplänkskapacitet som 4G (preample-format 0) enligt PTS täckningskrav och erbjuder dessutom möjligheten att skicka tal "kretskopplat".

    Att MSC från 2G och 3G finns i nätet är också en förutsättning för att det skall vara möjligt att skicka/ta emot SMS över 4G-/LTE-radio med väldigt många 4G-/LTE-telefoner. Då är det 4G-radio som är obehövlig, inte 2G-/3G-MSC.

    5G har det som 2G och 3G saknar: Möjlighet att skicka data med riktigt hög hastighet. Det behövs inte LTE för (längre).

    Här hittar du fler och mer detaljerade jämförelser av 5G och 4G:
    30 Important differences between 5G NR and LTE
    What is the Difference Between 5G NR and 4G LTE? – Router Switch Blog

    Den första länken länkar också till en föreläsning av en av de främsta bidragarna till HSPA:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=PDD7OGAO4tc
     
    Last edited: 25 feb 2023
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    4G och 5G är väldigt lika varandra när det kommer till hur RBs tilldelas, vilket gör att man kan köra båda på samma spektrum samtidigt. Det går inte med 2G eller 3G, alltså är det bättre att stänga ner dessa för att få så mycket spektrum som möjligt tillgängligt för alla.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Fast du glömmer det faktum att 2G och 3G är enorma säkerhetshål som knappast är lämpliga för dagens kommunikation, där vi förväntar oss säker kommunikation som inte kan avlyssnas av främmande makt eller kreti och pleti. Det finns ju till och med en "rainbow table" för 2G, herregud, och kryptering är valfritt i det protokollet...
    Sen är resursanvändningen mindre effektiv i 2G och 3G. Nyare protokoll ger större nytta för samma bandbredd.


    Det är väl inget särskilt i 2G-protokollet som gör det extra lämpligt för yttäckning? Det handlar väl snarare om att man låtit 2G få de lägsta frekvenserna, således bäst yttäckning. Om t.ex. 4G övertar de lägsta frekvenserna (vilket i stor utsträckning redan skett eller är på gång) så kommer ju 4G få samma yttäckning som 2G en gång hade, fast med bättre resursanvändning?
     
    Majkey, Scaniaogge och jnsson gillar detta.
  18. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Nu har Telenor klargjort vad som gäller för dem. Telenor kommar att forsätta tillhandahålla Sg-SMS/SMS över NAS även efter att de släckt GSM- och UMTS-radion. Därmed kommer det vara möjligt att skicka/ta emot SMS med alla LTE-telefoner som använder Telenors LTE-nät.

    När får vi veta hur övriga nätoperatörer gör?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man har ju alltid kunnat ta emot SMS på 4G ju?
     
  20. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Tvärtom! Tack vare att man kan allokera 4G- och 5G-trafik till samma frekvens/bärvåg, behöver man inte släcka 2G och 3G för att frigöra spektrum till både 4G och 5G, som statliga aktörer försöker få oss att tro (https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten). GSM och UMTS är relativa smalbandsteknologier (även om UMTS lanserades som bredband) i förhållande till 4G och 5G (även om det är möjligt att köra 4G och 5G "smalbandigt"). Det är inga problem att driva 3G på 5 MHz om efterfrågad trafikkapacitet inte kräver mer. GSM kräver ännu mindre. Det går alltså utan vidare att driva både 2G och 3G tillsammans med 5G på samma sätt som det går/gick att driva 2G och 3G tillsammans med 4G idag/igår. Tack vare möjligheten till en mjuk övergång från 4G till 5G på samma frekvens får man alla fördelarna. Alla telefoner fortsätter att fungera för både telefoni och SMS, med bättre batteritid än om de måste använda 4G, och äldre och andra som föredrar sina gamla strömsnåla GSM- och UMTS-telefoner med riktig knappsats kan fortsätta använda dem. De som oroas av att använda 2G och 3G, och har telefon som fungerar bra för det, kan fortsätta att använda 4G/5G.

    Det är en myt att 2G och 3G skulle behöva avvecklas för att frigöra tillräckligt med bandbredd för 5G.