Diskussion: Är det värt med Apple trots ännu högre priser?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 27 nov 2022.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag är all in i apples ekosystem.
    Men jag kör google Foto för alla bilder. Drive för både jobb, privat, förtroendeuppdrag. Kontakter på google. Kalender på google

    Googles paket med drive, kontakter och foto är riktigt bra på iphone
     
    Kristy gillar detta.
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Kör 100% apple i familjen. Två barn 9 och 6 och det är sjukt smidigt att styra deras enheter när det kommer till skärmtid, vilka appar de alltid ska få använda (music, storytel, skolappar, osv) kör även apple one där alla i familjen får apple music, delar på 250 gig online storage, apple tv+, arcade osv.

    Arcade är skönt, där finns det bara "bra" spel utan reklam och att man ska köpa massor med skit - barnen får ladda ner vad de vill där vilket utnyttjas flitigt.

    En annan bra sak är hur lätt det är att spåra var barnens enheter är - för de lägger ifrån sig dem stup i kvarten, i huset kan jag låta ipdaden ringa så de hittar den och är de ute och leker kan jag lätt se var de är. I vanlig apple-anda så fungerar bara allting - fördelen med att de äger hela kedjan I guess.

    MEN priserna är sinnessjuka tbh - jag har bolag så kan ta lite grejer där genom men tror min 14 pro gick på typ 17k? Mina barn kör varsin iphone 8 med halvdassig batteritid och spruckna baksidor. Men de får ändå de senaste uppdateringarna av iOS vilket är rätt imponerande faktiskt.

    Japp det är dyrt, men allt bara fungerar och det fungerar riktigt bra.
     
    Intedennitror och RuffyMan gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skulle tippa på att iOS 16 är sista stora versionen för iPhone 8
     
  4. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt, men med tanke på hur gammal den är - tror den är typ 5 år gammal
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nu när Pixel är släppt i Sverige är jag sugen på att byta, helt klart. Priserna på iPhone är helt bisarra med tanke på vad jag egentligen använder telefonen till.

    Men de senaste två åren har mitt teknikintresse dött ut lite, så jag orkar liksom inte byta från iOS just nu. Tidigare hade jag älskat att pilla med ett byte från iOS till Android. Nu får jag ångest. Jag gick från iPhone 12 Pro Max till en 14 Pro Max nyss vid releasen av ren vana, men jag orkade inte ens packa upp den nya telefonen på en månad :neutral: Är jag gammal? Hehe
     
    greenjuice gillar detta.
  6. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Samma här, höll på och flasha roms och greja - nu vill jag bara att det ska funka och minsta möjliga friktion - vi är gamla 100%
     
    Kalven gillar detta.
  7. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER



    Låter ju som en bra kompromiss. Men tappar man inte lite tanken med Apples ekosystem, det med enkelheten om man ska behöva köra 2 system?

    Min tanke med Apple är att det blir en liten form utav döstädning. Min familj ska inte behöva oroa sig för alla olika konton, sms-backupprogram, bilduppladdning, komma ihåg att ta över betalningen av Google extrautrymme som jag delar osv osv. Det ska vara enkelt och smidigt. Men å andra sidan så har Google blivit bättre senare år på allt detta.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man måste ju inte hålla på o flasha med Android heller nu, om man köper en telefon med en mjukvara som man gillar från start :)
     
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Laaame haha självklart - var bara referens till energin som fanns en gång i tiden :D
     
    jnsson gillar detta.
  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är därför Pixel lockar mig. Man får styrkorna med Android men slipper det dåliga. Inte 25 olika appar som gör samma sak men där typ ingen går att avinstallera.
     
    namkrad och jnsson gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Där är även Motorola och Asus bra tycker jag :) Väldigt rena Android versioner :)
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men då får man väl vänta ett år på uppdateringar? Jag är bortskämd med iOS. Jag vill ha uppdateringar direkt. Annars byter jag inte. Inte en chans.
     
    livinl0ud gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Motorola tar sin tid, däremot inte 1 år. Asus ZenFone 9 ska få A13 runt årsskiftet om jag förstått rätt.
    Nähä, då får du pröja överpris (i mitt tycke) istället :)
     
    Jörgen Ö och Kalven gillar detta.
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hehe, du har absolut en poäng!
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Ett alternativ till plattformsbyte är ju det som många redan varit inne på - att vänta ett år till (eller mer) med uppgradering. Utvecklingen både vad det gäller finesser och prestanda går ju långsammare och långsammare för varje ny generation och behovet av att alltid ha det senaste är inte lika stort som det en gång var tycker jag.

    Apple var oschyssta i år som lät konsumenterna ta hela smällen för valutakostnader och det rådande ekonomiska läget. Halva vägen var hade känts mer fair och Apple har ju absolut råd att minska lite på sina marginaler. Det gav faktiskt lite dålig smak i munnen, särskilt nu när Google släppte Pixel 7 med ett mycket konkurrenskraftigt pris på svenska marknaden.

    Jag personligen är dock alldeles för djupt investerad i Apples ekosystem för att ens överväga ett byte. Jag använder både laptop, platta, telefon, hörlurar, mediabox, airtags och klocka. Vill såklart att de ska lira 100% perfekt tillsammans som de gör med Apple. De största svagheterna i konkurrerande ekosystem är väl framförallt på datorsidan (avskyr Windows som pesten) och klockan (Apple Watch Ultra är klassledande både i mjukvara och hårdvara). Jag försöker använda så mycket Google som det bara går dock - t.ex. Gmail och Google Photos. Eftersom jag (nästan) alltid har en Android-lur som sidekick (mest för kameragrejer) så vill jag ha en plats där jag kan hitta alla bilder från båda telefonerna och då fungerar Google Photos bäst.

    Det är förstås helt individuellt men för mig som i princip använder hela Apples ekosystem så blir mervärdet väldigt stort. Ser jag till den funktionalitet jag får så tycker jag inte att det är särskilt dyrt. Om man enbart använder en iPhone däremot känns det inte lika prisvärt.

    Byt inte plattform enbart för att "spara pengar" om det innebär en stor försämring i användarupplevelse/funktionalitet. Behåll grejerna lite längre istället för att kompensera för prishöjningar och försök få ut så mycket värde som möjligt ur investeringarna tills de verkligen är slutkörda och behöver bytas ut. Det är mitt råd.
     
    RuffyMan, Asawi, Kristy och 2 andra gillar detta.
  16. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Ja, det kan ju diskuteras. Det kan ju vara svårt, eller snarare krångligt, att byta "ekosystem", och därför har jag varit noga med att inte låsa in barnen i Apples; visst, första plattan eller mobilen som liten parvel kan väl vara begagnad eller ärvd, eller vadsom, men när barnen blir större, och de vill ha en NY mobil/platta, vad kostar det då?

    Vi är en blandad familj i detta avseende. Jag är mer PC, och min fru mer Mac, om man säger så. Hon kör en gammal 15.4" Macbook Pro och med tanke på priset på en 16" Macbook Pro med 1TB lagring så lär vi inte köpa en ny i brådrasket. (hon vill inte ha 13-14", vilket jag förstår)

    Samtidigt har jag lämnat Windows pga att Windows blivit så mycket mindre användarvänligt, eller så har jag blivit äldre. Men har kört Windows från och till sedan Windows 2 (!), och Windows 8 blev knäcken för mig. Visst har jag Windows 10 på datorn, men min PC kör numera MacOS som första operativsystem ("hackintosh").

    Så på datorsidan menar vi nog att MacOS är bättre än Windows, men att det prismässigt är svårt att motivera köp av Mac om man inte ska ha den till studier, arbete, etc.

    På mobiler har vi gått all in på Android, det har varit billigare och (för mig åtminstone) mer praktiskt med att kunna ha olika användarkonton på samma telefon exempelvis.
    (Jag har huvudkonto X, och slask-konto Y, köper spel i konto Y, barnen och min fru har sedan sitt eget konto + Konto Y i plattan/mobilen och kommer då åt alla köpta spel utan att komma åt mitt konto X osv, detta startade jag innan familjedelning av inköp blev möjligt)

    Vi har även en Ipad Mini, generation...5 kanske? Den är rätt bra fräs i, men till det vi använder den kunde vi lika gärna haft en Android egentligen. Köpte den delvis pga extrapris och delvis för att min fru använder en Ipad i jobbet och ville ha en liknande hemma för att kunna samordna bättre eller nåt.

    Summa summarum: Jag tycker inte Iphone är prisvärda, däremot är Ipad det om man köper efter behov. Imac och Macbook mer diskutabelt om de är prisvärda, visst är de bra och snabba men om man bara surfar, lyssnar på musik, ser lite youtube eller netflix - behövs då en dator för 27 000?
     
    Jörgen Ö, cobben, Kristy och 2 andra gillar detta.
  17. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 447
    Mottagna gillanden:
    1 113
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Trams
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte vilken information som är så viktig att få ut från just Apple Maps men det är inga problem att komma åt fotografier, kontakter, e-post, kalender och annat via iCloud som har både webbinterface och Windows-klient.
     
    Ugga gillar detta.
  19. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Skönt att läsa att jag inte är inte ensam om det :), bytte upp mig till 14 Pro från 12 mini. Fick ångest :scared: när jag beställde nya iPhone och orkade knappt packa upp och överföra allt från minin till Pro. Jag tror att jag är väldigt tekniktrött numera. Jag har förut tyckt att det varit kul att pilla och sånt. Hade också Android-mobiler förut och de nya Pixel-telefonerna lockar väldigt mycket.... Men orkar..... :neutral:
     
    Jörgen Ö och Kalven gillar detta.
  20. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Det är ett mycket bra råd. Det är mitt strategi nu när allting blivit dyrt. Apples produkter håller mycket länge numera.

    Medan flera av er är tungt investerade i antingen Apple eller Google så är jag mycket inne i MS. Fast jag använder Apples hårdvara dvs Apple TV och iPhone. Kör också Google TV. Jag försöker använda plattformoberoende tjänster så att jag inte blir inlåst i ett visst digitalt ekosystem som Apple, Google eller Microsoft. Jag försöker ha bra balans på tjänster som erbjuds idag.
     
    Jörgen Ö, kissidor, katho och 1 annan gillar detta.