VIVO X90/PRO/PRO+

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 12 nov 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Den röda var ju superläcker! Huvudobjektivet (1x) verkar också högintressant. Just Vivo med deras Zeiss-objektiv har väldigt lite lens flare, mycket neutral/korrekt kalibrering, nästan inga HDR-artefakter och verkar vara den enda Android-tillverkaren som kan matcha iPhone 14 Pro och på allvar kan leverera skarpa bilder i full upplösning i RAW.

    Men:

    - Bara 3.5x periskopzoom. Vad är poängen med det? Då kunde de nästan lika gärna ha haft ett icke-periskop-objektiv och därmed slippa alla artefakter som periskopet orsakar. Hela poängen med den tekniken är ju att komma lite längre, gärna 5x. Visst ser den digitala zoomen hygglig ut upp till kanske 7-8x men det är ändå ett udda val

    - Extremt kurvad skärm. När ska denna styggelse till trend dö ut

    - B28 är viktigt på vissa operatörer, t.ex. Telia

    - Allt bök som kinesisk mjukvara innebär...
     
    Oceanic och spigen gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag håller med dig till fullo.

    Det är riktigt synd göt huvudkameran kanske är den bästa... Vivo har helt klart bättre color science än Xiaomi. Det är synd att Vivo klantar sig på detta sätt... De snubblar alltid på målsnöret som hindrar mig från att köpa en vivo mobil. Mjukvaran känns även den väldigt stabil och innovativ vill gärna prova något annat än miui.. Men ja jag antar det blir en Xiaomi 13 ultra... Då.. Riktigt synd.. Varit små sugen på både X70, X80 och x90.

    Men att den inte har stöd för B28 gör nu helt klart valet mycket enklare även om man skulle få för sig att köpa den för huvudkamerans skull.

    Blir ett en global variant kommer den säkert hart ha max 256 gb vilket är för lite för mig.

    Utseendemässigt tycker jag Xiaomi 12s ser brutalare ut.

    Vill ju gärna ha viewfinder på baksidan så man kan ta selfie med huvudkameran så hoppas Xiaomi 13 ultra erbjuder detta.

    Jag håller med kurvadskärm är något som måste försvinna är en gåta hur tillverkana kan ha missat det de flesta föredrar icke kurvad samt att iPhone inte har det...
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 388
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Många gillar utseendet på mobiler med kurvad skärm samt att svepgester fungerar bättre. Verkar även ha blivit någon form av utseendemarkör för att urskilja flaggskepp vs. upper midrange. Dock tycker jag ändå att kurvorna på Vivo IQOO 9 Pro på gick att leva med när jag hade den, tycker inte de kändes så branta IRL som på bilderna. Tror X90pro+ har liknande kurvor.
     
  4. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ser bra ut ser fram emot fler tester
     
  6. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hur ligger det till med banden, är något bekräftat? Den finns på t ex giztop med info att den stöder svenska band, även sett det på flera andra sidor, men några andra säger att den inte gör det. Sjukt förvirrande: Vivo X90 Pro Plus
     
  7. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    här ifrån wonda
    D170F51B-D692-4DCD-82EB-811EC57ECD33.png

    Vivo X90 Pro+ 5G Dual SIM 12GB/256GB
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  9. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Om man bara kan vara säker på att den har svenska band blir den nästan säkert ett köp för min del.. Var är bäst / snabbast / säkrast att beställa från? Vilka levererar från inom EU, har snabba leveranser etc? Och helst att man kan dra momsen om man köper den på sitt företag.. Rekommendationer?
     
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Såg för övrigt nu att enligt giztop saknar den även band 20, men det bandet finns enligt tradingshenzhen (och som vi märkte tidigare, tvärtom vad gäller band 28). Man blir ju lite tokig på att det står helt olika band på varenda site, verkar svårt att skaka fram någon officiell info.
     
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att Wondamobile är absolut snabbast. Har fått telefoner på bara 2 arbetsdagar från dem. Förutsatt att tullen är på bra humör och samarbetar.
     
  12. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Var skickar dom ifrån? Brukar det fastna i tullen och bli extrakostnader, eller kommer det från inom EU?

    Mitt "problem" är att jag kan köpa en telefon på företaget, dvs dra momsen. Så jag kan köpa t ex en Pixel 7 och dra av moms, eller beställa från utlandet. Vissa företag har stöd för det (dvs jag kan genom att uppge moms-info vid beställning få dra av svensk moms), men långt ifrån alla. Och beställer man från kina är det fullpris + eventuellt prispåslag i tullen. Så det kan bli rejält mycket dyrare beroende på var man beställer.. Får försöka hitta någon som iaf skickar telefonen från EU så att tullen inte blir ett problem.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 388
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du slipper tull om du beställer från wondamobile, tradingshenzhen eller giztop. Skulle defintivt välja wonda eller trading över giztop då den senare butiken har ett sämre rykte.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 388
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stämmer det fortfarande? När jag kollade nyss står det "Shipping Handling (9-12 Working Days)". Tidigare tror jag det fanns ett snabbare fraktalterantiv som kostade mer som man kunde välja. Har noterat att wonda mer och mer verkar efterlikna tradingshenzhen. De har nu en prisnivå och fraktalternativ som är snarlika tradingshenzhen. Tror de tappade rätt mycket kunder till tradingshenzhen som ofta var påtagligt billigare på kinalurar än wonda.
     
  15. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ok, då är bara frågan om jag är beredd att betala 25% påslag för en vivo motför en telefon som finns i sverige.. Ska gräva lite i återförsäljare och se om någon kan lösa det :).

    Har googlat runt lite ang banden med, men det står verkligen helt olika på varenda sida. Vivo själva verkar inte lista specs heller, konstigt nog.. Om någon snubblar över officiell info ang det, posta gärna här!
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 388
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Wonda eller tradingshenzhen borde ha mest korrekt info om banden då dessa butiker generellt är mest trovärdiga.
     
  17. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, wonda visar att den har band 28 och tradingshenzhen att den inte har det, så lite svårt att veta vem man ska tro på..
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det har funkat för mina senaste två ordrar från wonda. De har skickats med Fedex International och kommit fram på 3 dagar trots att det stod 9-12. Man får väl dock utgå från att det kan ta upp till 9-12 dagar om de skriver så.

    Wonda förlorade kontraktet med DHL Express efter att de "fuskat" med tulldeklarationen för att få ner tullvärdet. De deklarerade alla paket som MP3 Player med ett värde av $100. Dock har de ju alltid varit extremt tillmötesgående vid de få tillfällen jag blivit upptaxerad av tullen. Har alltid fått refund på tullbeloppet direkt.

    Att importera från Kina och "ha extremt bråttom" är nog ingen bra kombination. Beställer man dessa Kina-lurar får man nog ställa in sig på att det tar ett par veckor och ha is i magen. Kommer den snabbare är det bara en kul överraskning.
     
    flipp gillar detta.
  19. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Verkar vara fullt kompatibel om man ska gå på Kimovil.

    upload_2022-11-30_12-40-12.png
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 388
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GSM-arena skriver också band 28. Kollade lite äldre Vivo-lurar på tradingshenzhen och de hade alla stöd för band 28 det får mig att tro att det är tryckfelsnisse på beskrivningen av X90P+ på trading.
     
    Oceanic gillar detta.