Diskussion: Första intrycken & omdömen Pixel 6a

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Swedroid, 11 maj 2022.

  1. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hur störande tycker ni det är att telefonen blir varm? Och hur ofta blir den märkbart varm? Hade en Nexus 4 som ju också blev varm av bara att surfa i Chrome och jag vill minnas att jag störde mig på det
     
  2. Gumo

    Gumo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2014
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har aldrig upplevt luren som varm. Haft detta problem på många andra mobiler men inte på 6A. Spelar dock inte grafiktunga spel men streamar en hel del.
     
    Visper och Cherokee gillar detta.
  3. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Slog till på en 6a igår för 2999 kr på Elgiganten. Mycket bra pris. Kommer ersätta min 2 år gamma 4a5g som köptes på Fnac för €500. Kändes ovant att bara kunna gå in på sin närmsta Elgiganten och köpa sig en ny Pixel istället för att behöva posttracka den genom halva Europa i 14 dagar

    Första intrycket är att den känns väldigt lik min 4a5g men jag kommer ha nytta av ett bättre batteri under mina långa arbetsdagar och resor. Snajdigt att fingertrycksavläsaren är borta och ersatt av en punkt på skärmen. Kameran alltid lika vass på Pixel. För 2999 kr är det bästa telefonen du kan köpa just nu!
     
    spigen och flipp gillar detta.
  4. makikaltio

    makikaltio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Få som har uttryckt sig om kameran. Duger den?
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är en Pixel, självklart duger kameran och mer än så.
     
    Bill Lumbergh och jnsson gillar detta.
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Har inte testat Pixel 6a men både Pixel 6 Pro (med samma SoC) och Pixel 7 Pro. Den blir absolut varm vid tyngre spel men inte vid vardagssysslor som surf eller youtube.
     
  7. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Kameran är en stor anledning till att jag fortsätter med Pixel (jag kommer från 4a). Tycker den är väldigt rapp och ger fantastiskt bra foton under de flesta förutsättningar. För en 2990:- mobil så är den outstanding skulle jag säga. Men nån länkade till ett "proffstest" av kameran under "allmänt"sektionen här, ta en titt. Fick mkt bra omdöme där.

    Google Pixel 6a Camera test - DXOMARK
     
    Kristy och makikaltio gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 152

    MINA ENHETER

    Blir kameran bättre med gcam?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, i o med att Google camera är den app som används redan i telefonen ju. Gcam används på andra telefoner
     
    Kristy gillar detta.
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 130
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kört min ett par dagar nu och tycker kameran är riktigt bra, absolut likvärdig med iphone 13 pro som är min huvudtelefon, ibland är den ena bättre än den andra och lika ofta tvärtom, lite olika bildstilar helt enkelt
     
    katho, Kristy och makikaltio gillar detta.
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 152

    MINA ENHETER

    Inte dåligt av en mobiltelefon som kostar hälften av en iPhone 13
     
    Atmos och msandstedt gillar detta.
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 130
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Men den saknar ju Tele objektiv som sagt, annars tycker jag det är en riktigt trevlig telefon på det stora hela, känns som den bästa Android jag testat (men då har jag inte haft något Android-flaggskepp på flera år) senaste Androiden var Pixel 4a som jag sålde i våras, 6a är ett stort kliv till det bättre än den, prestanda, skärm men även kameran även om det är samma sensor.
     
    makikaltio gillar detta.
  13. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Lyckades köpa en 6A under Tele2/Elgiganten kampanjen. Kör en 13 Pro som privat mobil men har alltid haft en Android som extra mobil

    Men är väldigt imponerad av hur mycket telefon man fick för pengarna. Självklart i jämförelse med 13 Pro märks sämre flyt och inget teleobjektiv tex Men jämfört med jobb mobilen som är en iPhone 11 så är Pixeln klart bättre
     
    msandstedt gillar detta.
  14. näthamstern

    näthamstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Beställde från Elgiganten och fick min 6a i fredags. Måste säga att jag är nöjd hittills. Gick från en Samsung galaxy S9 och skillnaden är enorm. Sen är den ju ingen flaggskeppstelefon vilket märks, men den är fullt kapabel.

    +Snabbt chip. För en lur för 3k får man riktigt mycket kräm före pengarna. Rapp i det mesta man gör och spel t.ex Genshin impact funkar fint.

    +Bra batteritid. Är ingen flaggskeppsbatteritid, men med tanke på priset får man lång skärmtid. Räcker en dag utan att man måste snåla. Stor skillnad jämfört med S9 som har klent batteri.

    +Stock android. Behöver man nämna något mer?

    +Bra kamera. Duger till det mesta. Hade inte mått illa av en bättre sensor och något högre upplösning (blir lite suddigt om man cropar en bild), men för att vara en budgetlur kan man inte begära mer. För mig som kom från en s9 är vidvinkelobjektiv en trevlig bonus.

    +Helt ok skärm. Kommer man från en annan 60hz modell som mig så spelar uppdateringsfrekvensen ingen roll, tvärtom känns den rapp för att vara 60hz. Färgerna är verklighetstrogna och betraktningsvinkeln är bra. Har ännu inte testat den i fullt solsken, så återstår att se om den är ljusstark nog.

    +Fuktskyddad IP67. Kanske inte nödvändigt men ändå en trygghet. Saknas i endel andra budgetlurar som exempelvis nothing phone 1

    -Jämfört med min S9 känns telefonen aningen klumpig och hal. Å andra sidan har den ju större skärm, men önskar att den hade varit något mindre.

    -Något "svampig" skärm eller hur man ska uttrycka det. När man trycker känns det som att skärmen trycks in en bit i skalet. S9 skärm känns betydligt fastare och mer välbyggd.

    -Fingertrycksavläsaren. Trots att många säger att de har fått bukt med den med sedan uppdateringen måste jag säga att den är rätt dålig. I bästa fall är den långsam och gör sitt jobb, i värsta fall läser den inte av alls. Får använda alla fyra avläsningar till samma finger. Ingen dealbreaker för egen del men litet störningsmoment. Här är S9 betydligt bättre trots fingerläsare på baksidan.

    -Ingen trådlös laddning. Visste såklart om detta, men ändå något jag kommer sakna endel.

    Överlag en grym smartphone för priset och ångrar inte en sekund att jag köpte den. Förstår dom som vill ha det allra bästa och köper en 7 pro/ iphone 14 pro/ S22 ultra. Men för mig känns det som ett enormt slöseri när man kan få en fullt kapabel mobil för en tredjedel till en femtedel av pengarna. Då lägger jag hellre pengar på mina andra intressen.
     
    Last edited: 27 nov 2022
    stelex, Visper, katho och 6 andra gillar detta.
  15. Friis av V...

    Friis av V... Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    25
    Hur blir man av med sidan vid högersvipe. Har efter mycket letande i varje fall lyckats tömma den på innehåll, men att ta bort den har jag inte lyckats med.
    Tycker att det börjar bli lite mycket icke önskvärda funktioner som poppar upp lite här och där. Sådant borde vara lätt att stänga av, vilket nu istället skapar irritation. I varje fall hos mig.
    Någon som kan hjälpa mig med detta?
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 130
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Långtryck på hemskärmen, välj startinställningar och stäng sedan av svep för att öppna Google-appen.
     
    Pernilla, fryguy och chraist gillar detta.
  17. Friis av V...

    Friis av V... Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    25
    Fungerade perfekt, tack msandstedt.
     
  18. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Spontanköpte en 6a under black week mest pga priset.. Får ligga i byrålådan ett tag medan jag sliter ut det sista ur min 4a :-)

    Provade att köra igång den för att kolla så allt fungerade som det skulle. Lite skeptisk till storleken då jag tycker 4a har perfekt storlek men man vänjer sig nog.

    Det jag gillade lite mindre var bakstycket, den plasten hade lite tråkig känsla, ganska ful och fortfarande hal känsla. Matt svart plast som på 4a hade varit bättre tänker jag just nu, även om den också är i halaste laget. Efter Nexus 5X har det gårr utför med baksidorna...

    Beställde ett original-skal som anländer snart, hoppas det ska bättra på greppet? Tips på andra skal som har låg profil och bra känsla?
     
  19. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Har haft min nu nån vecka och jag är överlag mycket nöjd. Speciellt med tanke på priset! 2990:-

    Jag kommer från Pixel 4a och så extremt stor skillnad är det inte (förutom batteritiden, som började bli lite trist på 4a:n efter 2,5 år). Jag spelar inte så jag behöver inte nån värstingskärm eller processorer.

    Det som jag tycker är mindre roligt är storlekshoppet 4a-6a. Tyckte storleken var perfekt på 4a. Även om det bara skiljer ca 7mm på höjden och ca 2mm på bredden, så märks skillnaden tydligt. Betydligt tyngre också.

    Men, men. Sammantaget är 6a ett mkt bra köp enligt mig och jag är väldigt nöjd. IP67, lite vassare videoinspelning med OIS (stillbilderna är som vanligt suveräna), lite rappare överlag och kraftigare batteri.

    Hade de bara klämt in det i 4a:ns storlek hade det varit den perfekta luren (för mig!). Men man vänjer väl sig..
     
    criced, Winter, PEE och 2 andra gillar detta.