Diskussion: Att sitta i en styrelse (BRF)

Diskussion i 'Off Topic' startad av wmb, 11 mar 2022.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har blivit erbjuden att erhålla en plats i styrelsen i vår bostadsrättsförening. Tydligen några som ville ha med mig där

    Någon som har erfarenhet av detta och skulle vilja dela med sig om erfarenheter ?
     
  2. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Varit ordförande i en Riksbyggen förening, är det något speciellt du funderar över?
     
  3. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Kontrar med att beroende på ansvarsområde och storlek på föreningen kan det vara rätt mycket att göra. Jag lade ett par kvällar i veckan plus arbete dagtid titt som tätt. Men samtidigt är det ju rätt kul och man lär sig mycket!
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Sitter i en styrelse nu, men kommer kliva av. Är det en HSB-förening så är det betydligt enklare då man får mycket hjälp och det sitter en representant från HSB på varje styrelsemöte. Det man inte kan så kan man köpa in. Dock rekommenderar jag inte småbarnsföräldrar att bli medlem i styrelsen. Möjligvis som suppleant för att känna lite på hur det är. Jag är mark och fastighetsansvarig och det går att lägga hur mycket tid som helst på det. Jag fixade ett år, men under det här året har vi gjort mer än någonsin. Man får inte vara rädd att skita ned händerna, bara kavla upp armarna och kriga. Kolla också vad för ersättning du får för att vara med i styrelsen. Vi delar på ett prisbasbelopp... så det blir 5 lök var. Absolut inte värt om man tänker pengamässigt (ett övertidspass för mig är motsvarande belopp.). Jag kliver av för att tiden inte räcker till.
     
  5. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Ett råd är att ta en utbildning i vad det innebär om du tackar ja. Du har ett personligt ekonomiskt ansvar ifall det går åt h-e, men om det är god ekonomi så "go for it".
    Som det skrevs tidigare så lär man sig en hel del och är kul om det är en "bra" förening.
    Kinesiska muren Malmö är ett skräckexempel.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Om du är ung eller techsavy, då kan du fixa ett bättre abonnemang för alla. Typ omöjligt att få Bahnhof när dom stora operatörerna smörjar pensionärer.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 125
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om medlemmarna består av griniga pensionärer och vuxenbebisar som tror att de bor i hyreslägenhet, fly för livet...
     
  8. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Suttit med i 2 styrelsar.
    Båda med god ekonomi, väga långsiktiga beslut och bygga god förvaltning är bra att tänka på.

    bor i villa nu :)
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Stort tack för alla svar! Försöker summera svar åt alla

    Det är HSB, radhus, drygt 60st lägenheter. Ekonomin är nog god, men samtidigt inkomster ganska låga för det har satsats på att hålla avgifter lågt. Det har också i förlängning betytt att underhåll och främst satsning framåt inte varit prio. Således saknas laddstolpar, fiber, gemensamt elavtal osv. Här är väl förvisso jag en ganska bra representant med mina kunskaper och intressen.

    Jag som person har redan en form av ledande roll i arbetet, och driver mindre projekt idag.

    Minus-listan:
    1. Tror personligen att min tid är mitt motstånd. Jag är småbarnsförälder och har ju egentligen inte riktigt tid med livet som det redan är.
    2. Arvodet motsvarar knappast övertidsersättningen från jobbet, så pengar är inte drivkraften här.
    3. Lite rädd för konflikter som sabbar mitt eget välbefinnande

    Positiva listan:
    1. Man får inflytande. Älskar att driva saker framåt
    2. Det verkar vara en bra merit att ha på sitt CV. Har inget ideellt arbetet på CV idag
    3. Viss möjlighet att påverkar saker som betyder något för mig själv, såsom bredband, laddstolpe osv
     
  10. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Se det också som att du förvaltar ditt boende / din investering. Du äger ju faktiskt inte lägenheten utan en andel i föreningen så det borde vara i ditt intresse att föreningen förvaltas väl. Det är ju bara att hoppa av uppdraget om tiden inte räcker till eller resten av styrelsen visar sig vara knäppa. Jag satt flera år i vår föreningsstyrelse, man kan försöka välja delar man tycker är lite roliga ouch viktiga, även om allt ju måste göras av någon i slutändan. Jag lyckades t.ex bl.a upphandla 10ggr snabbare internet via fiber till halva tidigare kostnaden (100Mbit->1Gbps)
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jo precis. det är bra poäng!
     
    tooobe gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Suttit ett år i en Hyresgästförenings styrelse. Tar lite tid förstås men lite inflytande får man ändå.
    Hoppade av för att ordföranden då var rätt gammal/virrig och som jag tyckte prioriterade fel saker.
    Numera är föreningen föryngrad så det har gått åt rätt håll.

    Så det kan bli både en positiv och negativ erfarenhet.
     
    bernard gillar detta.
  13. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Suttit 3 år i en BRF styrelse. Kommer absolut hoppa av nu då jag gjort alldeles för mycket.

    Om det är tydliga ansvarsområden med engagerat folk ser jag inga problem. I min BRF bor det mycket ungdomar som inte riktigt bryr sig. Vet inte varför folk sitter i vår styrelse, men det är väl egentligen 2 av 6-8 stycket som bryr sig där 3 av de är suppleanter. Vi tog in flera stycken för att avlasta och att de skulle lära sig från oss men de verkar liksom inte ha något driv att ens vilja göra skillnad.

    Men iallafall, jag har iallafall varit med flera omförhandlingar, dels av försäkring, fastighetsskötare och det som jag drev i princip helt själv va omförhandling av leverantör av BB/TV/Tele.

    Så man har rätt mycket att säga och tycka om man nu brinner för det. Samtidigt som det finns mycket huvudvärk om man själv blir för mycket belastad.
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Du är ju i min sits, vår förening, HSB har 41 radhus. Mitt tips är att du avvaktar. Vi har tex en vattenläcka som tidigare styrelse inte tagit hand om. Vi är skyldiga staden x antal 100k för vattenförbrukningen. Så för familjens skull. Hoppa inte på det. Till alla som säger hoppa av om du inte trivs. Gör inte det.
     
  15. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Er input har varit väldigt mycket värd. Har haft era argument i bakfickan när jag förhandlat och fört diskussioner med styrelsen.
    Deras svar har varit på den nivån att jag vågar hoppa på detta uppdrag.

    Inte nog med det så ville damen hemma också vara med, så hon kommer försöka ta en roll som suppleant
     
    katho, Kristy och Page03 gillar detta.
  17. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Spännande! Sitter med i tre stycken brf styrelser i jobbet och belastningen kan variera kraftigt. Se till att inte ta på dig för mycket. Lycka till!
     
    wmb och Kristy gillar detta.
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Ska börja med att säga att jag aldrig suttit med i någon BRF styrelse men förvånar mig att det är så mycket jobb. Trodde att det mesta är event styrt dvs det är endast när något hänt som man behöver agera. Tex om man bestämt att måla om eller sätta upp något eller fått för sig att byta internetleverantör osv.

    Men kan förstå att det ekonomiska kanske är mer tidskrävande å andra sidan så har man väl för det mesta en extern revisor för det.
     
  19. Lingström

    Lingström Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har suttit som ordförande i min egen BRF nu i lite mer än ett år. Det var "svårt" att undvika då jag arbetar med fastighetsförvaltning och är utbildad fastighetsförvaltare.

    Det kan vara väldigt krävande, detta kan man dock ofta styra. I mitt fall så prioriterade jag att göra om allting från grunden (skriva ny underhållsplan, budget, inventera alla avtal, genomföra projekt/investeringar, ny hemsida, info-brev, nya rutiner etc) och nu efter ett år så har arbetsbördan minskat samtidigt som BRFen nu är bättre rustad för hårdare tider som kommer.

    Visst, slår man ut arvodet med antal arbetstimmar så blir det skrattretande, men Tooobe skrev så förvaltar man ju en av sina största investeringar! Om man är duktig på att förvalta och lägger ner en del tid så kan ju värdet på allas bostäder gå upp!

    Så om man då kombinerar den faktoren med arvode så kan timpenningen bli rätt bra. Samtidigt så kan det även vara väldigt roligt och socialt och det är många erfarenheter man får.

    Det var faktiskt så roligt att jag startade mitt eget konsultföretag så att jag nu kan erbjuda mina tjänster till andra bostadsrättsföreningar!

    Med vänlig hälsning
    Alfred Lingström
    Lingström Fastighet
    lingstromfastighet
     
    greenjuice och Leo83 gillar detta.
  20. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Hej,

    Många bra kommentarer från andra i tråden. Själv har jag varit med och ombildat en förening i Lund, ca 200 bostadsrätter samt suttit i den styrelsen ca 5 år. Under tiden gjorde vi ett stambyte.

    Sedan bott i hyresrätt och lovat mig själv att inte köpa en BR igen. Men det gjorde vi :) Jag kunde inte låta bli när jag blev erbjuden en plats i den styrelsen. Satt i denna under 4 år. Nu är jag inte med längre utan arbetar som medlem och engagerar andra medlemmar att förbättra sitt boende. Många medlemmar vet inte hur de ska agera i en BRF. Jag finns där som stöd och expertis. Föreningen är inte enbart styrelsens eget ansvar utan allas boende.

    Mina tips:
    - Det går att sitta i en styrelse och samtidigt vara småbarnsförälder. Det gjorde jag. Men du ska vara tydligt med hur mycket du vill och orkar med. Kommunikation är A och Ö.
    - Gå en BRF kurs. Har övriga i styrelsen gjort det? Ha det som ett roligt kick-off ihop och lär er om varandra och hur ni ska samverka ihop
    - Det är viktigt att man är ödmjuk. Styrelsen är inte någon diktatur eller VIP klubb
    - Akta dig för rättshaverister. De kan göra ditt liv till ett helvete om du inte är alert
    - Prova dig fram och våga att göra fel så länge du lär dig av det. Be om hjälp när du inte kan.

    Lycka till!
     
    Leo83, Buzz, bernard och 1 annan gillar detta.