Diskussion: Allmänna tråden om hörlurar. Tips o diskussioner

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Fredriks, 4 dec 2019.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Tänkte det kunde vara intressant och bra med en allmän tråd om hörlurar. Här kan man dela erfarenheter som kan ligga till grund för köp för någon som är på G att handla. Letade själv efter en sån tråd inför mitt köp
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag började med att köpa ett par Sony WH-CH700N för 1290:- på netonnet. Var relativt nöjd men hade problem att det hackade i ljudet ganska ofta samt att samtalskvaliten var urusel, speciellt om man körde bil som var mitt största ändamål för hörlurarna.

    Beställde därefter ett par Bose 35 serie 1 för 1990:- och blev sanslöst imponerad. Brusreduceringen är helt otrolig på dessa om man jämför med Sony, det blir nästan knäpptyst när man slår på dessa. Körde häromdagen en bil med väldigt högt vägljud/vindljud o dessa tystar allt sånt helt galet bra.

    Samtalskvaliten är även den otroligt bra. Ringde mig själv o spelade in ett meddelande i 120 km/h och det lät så otroligt bra även i en extremt högljudd bil.

    En fördel med väldigt bra brusreducering är ju att man kan ha väldigt låg volym på hörlurarna o ändå inte störas av omgivningsljud.

    Vet inte om jag kommer klara att åka bil utan dessa hädanefter [emoji16]

    Kan varmt rekommendera dessa Bose
     
    Ramboline, nza, cobben och 1 annan gillar detta.
  3. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    431
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Bra initiativ!

    Kan bidra med mina nyinköpta Urbanista Paris, som jag införskaffade från Elgiganten för 699:- under BF. Det jag letade efter var ett par som påminde designmässigt om Airpods a la "douche buds" (För er som följer Flossy Carter :D ). Jag är inte jättepetig med det "renaste", finastw ljudet, för truth be told, Airpods faller inte heller inom den kategorin. Inte sant?

    Anyways, "douche buds" I utseendet med in-earpluppar, stöd för trådlös laddning (perfekt med omvänd laddning med min Mate 20 Pro så jag kan ladda case:t på baksidan av luren. I övrigt vad USB-C och åtminstone 5h speltid och touchkontroller mina krav. Urbanista Paris uppfyller (såklart) alla ovannämnda krav.

    Ljudet då? Klagar absolut inte, då ljudet läcker betydligt mindre än på exempelvis deras Stockholm, Airpods etc. Dessutom sitter de riktigt bra i öronen. Bra med bas för hiphop och liknande musik. Diskanten och mid är inte top notch men funkar absolut. Har testat att köra i max volym och tycker inte ljudet skär på något obehagligt sätt. Men jag föredrar att köra på ca halva volymen, då det känns som the sweet spot där.

    Enda jag kan klaga på är att de inte pausar musiken när man tar ut lurarna ur öronen, att de har en tendens att, ibland, hacka i anslutningen.
    En annan sak jag hade önskat hade varit en app för att påverka lurarna med lite inställningar, EQ etc..

    Samtalskvaliteten har iallafall varit bättre än i min bil, vilket får anses, enligt mig, vara ett plus! De har dock ingen brusreducering, men det får man acceptera för ett pris långt under tusenlappen.

    Slutsats? Rekommenderas, om du håller med mig gällande ovan. Tänk på att de kostade mig 699:-. Hade absolut inte varit nöjd om de hade exempelvis kostar det dubbla. Allt är relativt!
     
    Last edited: 6 dec 2019
    luddawg och Fredriks gillar detta.
  4. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Någon som kan tipsa om några True wireless buds för runt eller under 1000 kr?

    Men inget skräp alltså

    Jag kollar just nu runt och är intresserad av Jlab jbuds air icon, Creative outlier air och Sudio 5.
     
  5. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Har du kikat något på Gamesky? Gamesky
    Äger själv ett par Creative Outlier Air som hade trevligt ljud/bra batteritid men som inte riktigt passade bra i mina öron, speciellt mitt vänstra. Kanske hade ett dåligt exemplar men haft lite problem meed variernade volym mm, slutat använda dem efter 11 månader.

    Sedan två veckor tillbaka äger jag ett par enkla Soundpeats Truebuds Truebuds som jag kom över för 30 euro via amazon.es. Lite av en chansning men sitter ypperligt i mina öron. Använder de dagligen till träning. Som med andra buds som airpods så släpper de in allt ljud utifrån vilket är ett stort plus när man är ute och springer/cyklar enligt mig.
     
  6. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag köpte också ett par Soundpeats. Oväntat bra, trots goda recensioner på nätet. De sitter som de gör, och där är ju alla olika. Jag hade kanske önskat en bättre färg, för jag har tappat den ena ett par gånger, och då hade jag nog önskat en annan färg än svart.

    Men ljudet är otroligt bra (för att vara av den typen de är) och ljudet på mikrofonen vid samtal riktigt bra för vad de är.

    För den pengen tycker jag verkligen att man skall testa dessa!
     
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Vad tycker mods om att göra "hörlurar" till en egen kategori istället för ett underforum till "tillbehör"?

    @bernard@bernard ?
     
    Last edited: 10 aug 2022
    Supak och KiloEterna gillar detta.
  8. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Sitter och filurar på något sätt så jag kan streama från mobilen till en chromecast och ha ljudet i mina pixel buds pro, men hittar ingen lösning. Finns det något sätt? Missar jag nånting eller är det en Chrome eller android-tv jag måste ha för att det ska funka..
     
  9. andersp84

    andersp84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2013
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Anslut telefonen till tvns Bluetooth så är det löst
     
  10. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Tyvärr för gammal tv, men tyckte mej läsa att vissa lyckats koppla in sej på de nyaste chromecasts.
     
  11. andersp84

    andersp84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2013
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    På senaste chromecasten finns såklart Bluetooth så den kan man ansluta till
     
    bjsu562 gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har en Chromecast med Google TV kan du så klart ansluta BT-hörlurar till den. Gå bara in på inställningar->Bluetooth och sätt dina hörlurar i parningsläget, så skall de dyka upp där.

    Men har du en Chromecast utan Google TV funkar det inte.

    Jag kör ett par Pixel Buds så och det har fungerat prima så här långt. Inga problem med ljudfördröjningar heller.
     
    Holabanarne och bjsu562 gillar detta.
  13. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Tack! Det var svaret jag sökt. Då blire det köpa en nyare chromecast.
     
  14. Sovalkov

    Sovalkov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Är det någon som har koll på huruvida det är några Marshall Major V på gång? Börjar bli dags att uppgradera och IV har ju funnits ett tag nu.
     
  15. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Har ett par Sony wf 1000xm3. Vindbrusreduceringen är underbar när jag cyklar till och från jobbet. Har andra märken samma möjlighet till vindbrusreducering?
     
  16. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Antar att Jabra kommer släppa två nya lurar i "Elite"-serien inom en väldigt snar framtid? o_O

    Screenshot_20230815-201110.png
     
    murana och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Första jag skall kika efter är LE Audio-stöd :)
     
    Jowee gillar detta.
  18. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    256
    Jag är ingen hörlurskille men köpte mig ett par Jabra Elite 4 active igår. Satan va nöjd jag är. 850kr. Blir det verkligen bättre ljud/upplevelse av att gå upp i de dyrare klasserna?
     
    Gorgeous och bernard gillar detta.
  19. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Beror ju helt på vad du är ute efter och hur du använder de. De dyrare brukar ha bättre anc om du är i behov av det pga mycket ljud runt dig när du lyssnar. De dyrare brukar kunna behålla ljudbilden bättre med och utan anc på vilket många billigare sliter med.

    Dyrare brukar ha bättre separation av instrument och röst dvs du upplever instrument tydligare och luftigare enkelt beskrivet. Men vad gör det om du endast använder dina lurar på gymmet eller på tunnelbanan 10 min/dag?

    jag tränar med ett par lurar som kostar 399kr men när jag sitter och jobbar har jag ett par för flera tusen.. beror som sagt helt på vad/hur du upplever din musik
     
    Jowee gillar detta.
  20. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    256
    Tack för svar. Upplever du någon märkbar skillnad mellan de du har?
    Jag köpte ett par Elite 4 active. Ganska nöjd med det lilla jag testat. Är ingen extrem användare men hade gärna velat veta skillnaden. Problemet är att man inte får pröva olika hörlurar i butik...