Fråga: Kamera för hem

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Putte i Parken, 2 dec 2022.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Ursäkta en en okunnig... Men att ha en kamera, för att hålla koll på hemmet via wifi, fungerar det på det sättet att man kan kolla av i realtid då & då via wifi/4G/5G på mobil eller surfplatta när man befinner sig på resande fot? Tips på en prisvärd kamera som är enkel att få igång och ger bra bild och kanske också ljud utan att bli ruinerad skulle uppskattas.
    Mvh.
    Putte
     
  2. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har en imou cue 2c tror jag den heter, 270kr på amazon. Kostar inget i månaden, du kan ha molnlagring, det kostar. Annars kan du bara ha ett sd minne i och spara lokalt. Det kostar inget. Den har rörelsedetektering, mörkerseende osv. Helt klart värd 270 kr
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har ett par tp-link Tapo C200 inne i stugan och en C310 (tror jag den heter) utomhus. Inomhuskameran säljs ofta för cirka 300 kr hos diverse butiker. Utomhuskameran kostar något mer. Det finns både ljud och bild med mörkerseende. Var precis inne på appen och kollade läget. Bifogar skärmbild.
    Kameran kan fjärrstyras och panorera så jag kan se fler vinklar vrår om jag vill. Har haft ungefär ett år och är otroligt nöjd!
     

    Bifogade filer:

  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kom på att jag ju har en gratis kamera som jag fick med Illustrerad vetenskap också. Var faktiskt ute förut idag och riktade den mot inkörsvägen som jag vill ha lite koll på under vintern. Inte för inkräktare utan för snöläget. Just nu snöar det...
     

    Bifogade filer:

  5. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Tack för tipsen, skall börja med att se om det går att hitta ett par beg. tp-link Tapo C200.
     
  6. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle kolla på Googles Nest kameror, har själv ett par modeller av deras utbud och är supernöjd med funktion/bild/Integrering mm.
     
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag köpte ett antal olika nedis kameror runt huset. Man får övervakning runt om för ett billigt pris. I carport, bak och framsida, husdjuret mm. Vissa är riktigt bra med skarpa bilder, vissa bara ok. Har hunnit prova dom flesta modellerna, både med nät och batteridrift. Som de flesta olika kinesmärken så köper dom in kameror från olika tillverkare och sätter sitt eget namn på dom.
    Det märker man tydligt.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    I den här tråden bör nog en skarp varning utfärdas: Det finns många lågbudgetkameror med kass säkerhet, där du omöjligt kan veta vem som har tillgång till kamerafeeden. Särskilt vad gäller kinesmärken hade jag varit uppmärksam men den största varningsklockan är nog priset, tyvärr. Det är ju även ett uppmärksammat problem med folk som helt ovetande sänder ut interiörbilder av sitt hem på Internet 24/7, ovetande om att de missat någon säkerhetsinställning, så att obehöriga kan kolla på exakt vad de gör i hemmet.
    Av ovan nämnda skäl skulle jag aldrig köpa någon superbillig produkt, utan välja ett etablerat varumärke, och jag skulle se till att jag har tillräcklig kunskap innan jag installerar kameran. Det kan för vissa modeller finnas kluriga inställningar av teknisk karaktär, där man bör veta vad inställningen betyder, så att man inte sänder ut sitt hem för hela Internet. De allra största aktörerna, typ Google, Ring och vilka mer som finns, tror jag man kan lita på mest. De har koll på sin IT-säkerhet och är pålitliga, oavsett vad diverse foliehattar försöker påstå om diverse företag.

    Jag skrev just ett inlägg i tråden "Frågor om Nest Cam" för övrigt, tråden ligger i samma delforum som denna tråd. Jag beställde 2 st av Googles variant av kameror förut idag, ska bli spännande. Men visst, Google kostar ju lite mer. Finns nog etablerade/pålitliga varumärken som är hyfsat billiga också.

    Kör denna kamera Wifi också, eller någon slags 4G-lösning?
    Har några bekanta som prenumererar på Illustrerad vetenskap, jag minns inte att någon av dem nämnt en kamera de senaste åren. Minns du när man fick den, var det ett utskick till alla?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kameran kör wifi. det var något sånt där introduktionserbjudande som de har ideligen för knappt ett år sedan tror jag.
     
  10. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Precis, man bör undvika dom sämsta kinesiska skitmärkena.

    Som Anker Eufy, t.ex.

    Sådan dynga bör undvikas till varje pris.
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har 4 st Google nest CAM Battery med strömsladd till samtliga. Dessa täcker allt runt huset och jag har även det stora abonnemanget så dom spelar in 24/7. Är svin nöjd med dom, enkla att hantera via Google home appen. Kostade en del men är så nöjd med dess funktion att det var lätt värt det
     
  12. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Förr hade jag en d-link cam sen rätt som det ville dom man skulle betala månadsavgift för att kunna spara på molnet
    Köpte en mi cam 360 och nu sker samma med den jag måste betala månadskostnad för att se live från mitt hem, saken är att den är motorstyrd och kan titta runt i hemmet att allt är okey, går titta runt när jag är hemma men har jag ingen användning för.
    Inte acceptabelt man ska betala abbonemang för sina prylar och frågan är vad köper man som nästa kamera och när sker samma sak där, denna nu har minneskort så lagringen sker på det är bara live funktionen som är störd