Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu har jag siffrorna för oktober, det vill säga Novemberräkningen. Kostnaden blev 634:- och saldot ligger nu på 5203:- tillgodo. Men det är ju först i november det varit kallt, priserna skyhöga och då ger solcellerna nästan inget, så då blir inte lika roligt.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Snittpriset för mig under tre decemberdagar nu är 508 öre/kWh. Det är helt sjuka prisnivåer och det riskerar att bli värre med kallare väder och avstängda kärnkraftverk. Just nu lutar det mot en elräkning på runt 10 000:- så jag eldar med ved en hel del, det var inte alls tanken. Förmodligen så kommer det att bli ännu värre i Januari och Februari. Teoretiskt så kan elpriset bli hur högt som helst, det finns inget tak. Vi har bommat igen ett par sovrum och stängt av värmen där och sänkt värmen i huset till 19 grader och så eldar vi med ved i vardagsrummet och kök för att få det behagligt ändå. I vårt sovrum som vi använder har vi 16 grader.
     
    Last edited: 4 dec 2022
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är intressant information för de som funderar på solceller och om det lönar sig:
    "En viktig aspekt kring folks intresse av solcellsinstallationer är frågan hur lång tid det tar innan man tjänat in det man får betala för dem. Från att tidigare ha handlat om 10–15 år har ekonomin i det blivit bättre.

    – I vissa fall kan det gå så snabbt som 5–7 år."

    Kaos och konkurser väntar när solceller blir billigare
     
    Kristy gillar detta.
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    När kriget är över kommer priserna sjunka men kommer det bli överskott på solpaneler? Så bolag kommer bli tvungna att sälja paneler i förlust då efterfrågan minskar.
     
  5. davveno1

    davveno1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2016
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Är det 100% säkert att man får 5% mer i stöd om man betalar nästa år?
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har tittat på elpriserna imorgon och mellan 18 och 19 så är priset uppe i helt sjuka 906,5 öre kWh inklusive moms. Det blir fruktansvärt dyrt! Normalt har varit någonstans 40 till 80 öre. Jag har inte sett såna priser tidigare.

    Det finns inga garantier för att priserna går ned på grund av kriget tar slut. Europa lär knappast återuppta köp av rysk gas och olja även om kriget tar slut. Troligast är att efterfrågan på fossilfria energislag bara kommer att öka för att slippa beroende av gas och olja ifrån diktaturer, men också därför att vi ska göra en klimatomställning.
    Med den här regeringen så ska du inte lita på något fören det är ett faktum. Vad regeringen lovar och vad som sen händer har inget samband överhuvudtaget.
     
    Last edited: 12 dec 2022
    mattihp gillar detta.
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    jag menar inte rysk gas men generellt. Att det är krig är en variable som ändrar priserna. Undrar om vi skulle ha samma priser utan krig men att EU bojkottar rysk gas utan anledning. Då betyder det också att Ukrainas kärnkraft skulle exportera mer el.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det som ökat elpriserna är i första hand att rysk gas inte längre kommer till Europa mer än i obetydliga mängder, men också att många kärnkraftverk står stilla. Att många kärnkraftverk står stilla kan man inte skylla kriget på. Oljepriset är exempelvis inte särskilt högt längre. Det finns all anledning att inte köpa energi ifrån Ryssland, beroendet är farligt som vi kan notera. Ukraina kommer att behöva lång tid för att bygga upp sina energisystem igen då Ryssland satsar på att just förstöra energiförsörjningen i Ukraina. Vilka elpriser vi har när kriget tar slut någon gång går knappt att ens gissa, det beror på oerhört mycket olika saker, inte minst på hur lång tid det tar och hur mycket Europa lyckats ersätta gas och olja med andra energikällor.
     
    Last edited: 12 dec 2022
    Kristy gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Elpriserna började stiga påtagligt redan innan kriget, värt att notera
     
    DroidJunkie gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det berodde på att Tyskland lade ned sin kärnkraft samtidigt som man försökte fasa ut kolet (vilket man fått ändra på, man använder kol igen i brist på gas och kärnkraft) och att Frankrike haft enorma problem med sin kärnkraft, kylvattnet blev för varmt så kärnkraften fick stängas av och många kärnkraftverk behövde och behöver repareras.
     
    DroidJunkie, Kristy och Leo83 gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Bra att det syns i debatten tänker jag för det skylls mest på Putin och kriget även om han är värd världens all skit. Det är som du skriver flera orsaker till dagens elkris och den gissar jag är inte löst före 2030. Solcellerna lär fortsätta sälja och några överlager tror inte jag på i närtid
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Snart är mina 35 paneler monterade. Firman har några kvar och växelriktaren är på plats. Sen är det bara att invänta vårsolen :)
     
    Ara, bernard och Kristy gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad kostar detta?
     
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kostar ganska mycket. Kollar upp om det finns förutsättningar att få 20% istället för 15% avdrag.

    Gissar att slutsumman hamnar på runt 170k-180k. Men oavsett ser jag fram emot att inte ha ångest över elpriserna på samma sätt, man får sälja mkt på vår/sommar/höst och använda vinsten för vintern.
     
    Ara och bernard gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Alla som funderar på om det lönar sig att ha solceller så kan jag tala om att vi inte haft någon elräkning sedan i april och det är först i Januari som vi troligen måste betala en del, vi har fortfarande nästan 3000:- tillgodo. Prognosen säger att vi kommer att få betala ca 3000:- i Januari och att det blir så lågt är för att vi snålat och eldat med ved, men då tillkommer kostnaden för ved också. Det finns många skeptiker till det vettiga med solceller, men jag undrar om de fortfarande är skeptiska. VI är väldigt tacksamma för våra solceller idag.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag är kanske lite sen på bollen gällande solceller. Men from idag är allt monterat och klart. Jag känner mig oavsett vad som sker på elprisutvecklingen ganska lugn numera.
     
    bernard, Kristy och Ara gillar detta.
  17. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Behövde du renovera taket? Alltså inga problem med solceller men sen är problemet att huset är för gammalt och den tekniska skulden för taket måste betalas. Sen kan man tänka sig flytta, och om jag tar exempel från fiber höjs inte huset värde alls vid försäljning. Förväntar du dig att bostadshusets värde nu går up med 200000 kr?
     
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Taket byttes 2005 så jag ansåg att det var tillräckligt. Det jag däremot gjorde var en ordentlig taktvätt.

    Jag förväntar mig inte att husvärdet ökar 200k, historiskt har värdet på fastigheter ökat oavsett (framförallt i populära områden). Det som däremot ökar är att mitt hus sannolikt blir attraktivt med tanke på bergvärme och solceller. Men vad just det är värt i kronor är nog svårt att svara på.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Man är kluven, installera allt för billig el men flytta senare.
     
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Någongång flyttar man ju alltid. Frågan är när. Men som jag skrev. Investeringen är nog återhämtad efter några år i dagens läge.
     
    Kristy gillar detta.