Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Amen på det!
     
    inact_046 gillar detta.
  2. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag vill ju tro det :eek:;)
     
  3. StrikerLee

    StrikerLee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)
    Har du testat att stänga av touch feedback?
    Sett några på Reddit prata om detta: Länk

    Är själv sugen på att köpa en Pixel 7, så vore intressant att veta om detta gör någon skillnad eller om det är placebo.
     
  4. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har läst och testat det mesta, ingenting som avhjälper. Möjligen kanske det blir lite bättre men kan vara placebo
     
    StrikerLee gillar detta.
  5. StrikerLee

    StrikerLee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)
    Tråkigt att det inte hjälpte så mycket. Konstig bugg detta, som inte alla verkar få.
    Är det något du tror man vänjer sig vid över tid eller hur uppfattar du denna buggen?
    Är det en dealbreaker?
     
  6. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Jag upplever verkligen ingenting negativt med telefonen, tycker att scrolla funkar helt perfekt, har aldrig fastnat. Läste om alla buggar och konstigheter innan vilket fick en att tveka bytet från op10pro men är helt betagen. Tveklöst den bästa telefon jag haft. Att man kan uppleva det så olika, eller så har jag väldigt hög tolerans. Men den här funkar minst lika bra om inte bättre än min op10pro. :)
     
    MultiMan gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Det är ju för att det inte är så mycket ett fel som en konfiguration av skrollen som inte passar alla/fungerar med hur de sveper
     
    Kristy, MultiMan och StrikerLee gillar detta.
  8. StrikerLee

    StrikerLee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)
    Testade P7 på Elgiganten idag och försökte återskapa scroll buggen i affären, så som jag har sett på Youtube när folk visat. Har inte själv lyckats återskapa det, men har inte testat så mycket heller.

    Kanske är en vanesak.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag tycker nog att det är ett fel rätt och slätt, för om det hade fungerat precis som på Pixel 6 Pro så hade alla varit nöjda. Det är ju inte en fråga om tycke/smak där en användargrupp blir missnöjda om det är konfiguration A och den andra om det är konfiguration B. Att vissa inte tycker att det är ett problem är ju såklart bra men touchskärmen har ett felaktigt beteende som går emot hur precis alla andra telefoner på marknaden fungerar utan att ge något mervärde.

    Genom att svepa/scrolla med väldigt långa drag på skärmen eller med extremt hård "snärt" på slutet kan man absolut reducera problemet men att det skulle gå att vänja sig vid det är iaf omöjligt för mig.

    Nja, jag är helt säker på att de kommer fixa problemet så det är bara att ha is i magen och vänta. Det finns förtjänster på denna telefon som uppväger irritationen med scrollen. Men som den fungerar i dagsläget skulle jag personligen inte vilja ha den som enda telefon och om jag fick svart på vitt att det inte kommer fixas hade jag gjort mig av med den. Men förhoppningsvis blir det fixat redan i morgondagens uppdatering.
     
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Last edited: 5 dec 2022
    Kristy och Leo83 gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Fast det är just det den inte är, det är ju precis det jag menar. Den är konfigurerad annorlunda och då blir det precis som du nämner att en användargrupp har inga problem med det medan en annan har det.

    Sen att det finnas en viss konfiguration som passar "alla" är ju en annan femma. Det är är inte felaktig kod/mjukvara som är problemet - det är en annorlunda konfig som vissa inte uppskattar.
     
    Last edited: 5 dec 2022
    katho gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Vad som exakt är felet vet väl varken du eller jag. Om du vet så får du gärna kontakta Google och tipsa dem. Om det är fel i koden/mjukvaran eller i en konfiguration som jag inte kan ändra känns ju rätt irrelevant i sammanhanget. Om det nu är konfiguration så ska väl tillverkaren sätta ett default-värde som flest användare blir nöjda med, t.ex. det som fanns på Pixel 6 Pro och inte skapade en sån här irritation. Om det finns någon som helst fördel med att ha det konfigurerat som det är nu på Pixel 7 Pro (vad det nu skulle vara har jag absolut ingen aning om) - så gör det till något som användaren själv kan konfigurera.
     
    Kristy och blunden gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Jo faktiskt, det är precis vad det är. Hoppas en uppdatering löser det för dig och några andra.
     
    Leo83 gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    What's with the tone?

    Varför konfigurera det annorlunda, varför gillar vissa mättade färger medan andra vill ha naturliga...

    Finns tusen tals konfigurationsparameter som användare inte tillåts ändra på, detta råkar vara en av dem.

    Nej ingen av oss vet vad felet är men med tanken på hur det ter sig så kan man dra slutsatser. Visst det skulle kunna vara hårdvarufel eller begränsningar i hårdvaran. Eller för all del fel i koden men med den insynen som vi bägge har så tror jag mer på konfiguration och jag får väl också lyfta fram min åsikt?

    Ja irrelevant på så sätt att oavsett om det är konfiguration eller kod så är det det något som man kan ändra på, värre är det om det är relaterat till hårdvaran. Men med tanke på att det är irrelevant från det avseendet så reagerar du väldigt starkt på benämningen konfiguration kontra fel i kod. För mig som mjukvaroutvecklare är det dock en distinkt och väsentlig skillnad där av att jag nämnde det.

    Med allt det sagt så +1 jag detta så fort det dök upp så att alla ska få en trevlig upplevelse när de skrollar, så även du.
     
    Last edited: 5 dec 2022
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det jag reagerar på är att du får det att framstå som att det skulle finnas någon fördel med hur Pixel 7 Pro beter sig jämfört med t.ex. Pixel 6 Pro.

    Om det finns en sådan fördel så förstår jag mycket väl att det kan handla om tycke och smak. Det är ju ganska glasklart på ditt exempel färgmättnad. Men om du nu har använt Pixel 7 Pro och kan berätta för mig hur detta beteende på något sätt kan vara en fördel är jag nyfiken.

    Jag personligen tror att det är relaterat till hög framerate på något sätt då 60hz gör störst skillnad för att minimera det.

    Hoppas precis som du att det är lätt åtgärdat.
     
    blunden gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Nej, det skulle jag inte vilja påstå och tror inte jag gjort det tidigare heller. Jag har endast nämnt att det verkar vara konfigurations relaterar mer än att det skulle vara ett fel och att den konfiguration passar vissa bättre än andra.
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Vi får väl enas om att vara oense i frågan. Jag kan verkligen inte se hur detta ska kunna vara en fördel på något sätt och ingen annan har kunnat förklara fördelen heller. Tvärtom är det galet irriterande och man vill inte använda telefonen för vardagliga sysslor vilket är synd när den är så bra på allt annat.

    Jag ser det som ett fel eller en bugg och är övertygad att Google kommer fixa det så att den beter sig som en Pixel 6 Pro eller valfri annan mobiltelefon på marknaden.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Fast jag tycker ju inte det är en fördel o_O så vi är ense om det.

    Det är bara klassningen som vi oense om och det beror på att vi misstänker olika saker, inget konstigt i det.

    Så här tänker jag när jag läser det...
    Kan det vara att hårdvaran som inte hinner registrera touchen när man sveper?

    Eller kan det vara samplingen som inte matchar frame rate:n, gud vet att man kan få konstigt beteende vid missmatch?

    Men nog spekulerande, hjälper ju inte och förhoppningsvis så har de med mer insyn redan en lösning men framförallt så vaknar barnen om 5 timmar måste få lite sömn innan dess.
     
    Kristy, blunden och inact_046 gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag tror du är inne på rätt spår.

    Gå och sov nu istället för att diskutera med mig som inte har barn och därmed har en oschysst fördel. :cool:<3
     
    Kristy, Jowee och blunden gillar detta.
  20. dettox

    dettox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telness/Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telness/Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Kopplar ni upp er på 5G utan problem i Sverige?
    Jag har operatör som ligger på Telia-nätet. Kompisen bredvid med iPhone och Telia får 5G men står inte att jag har det.
    Preferred network typ är inställd på 5G.