Aptx adaptive bakåtkompabilitet

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Simbasam, 5 dec 2022.

  1. Simbasam

    Simbasam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Nån som kan förklara varför jag inte kan använda aptx (classic) på min 6a med mina LG T90 ( som har aptx adaptive)? Borde inte " bakåtkompatibiliteten" göra att jag åtminstone kan välja aptx (classic)?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är bara Qualcomm-chipp som har AptX-stöd, inte Samsung/Tensor, annars har du helt rätt i att det skall vara bakåtkompatibelt.

    Du bör dock få stöd för AAC i alla fall.
     
  3. Simbasam

    Simbasam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack. Men 6a supportar ju aptx och aptx HD. Jag vet att den inte supportar adaptive, men jag borde få "normal aptx".
     

    Bifogade filer:

  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! My bad.

    Testa i sådana fall aktivera utvecklarinställningarna i Android och gå sedan in under Bluetooth-avdelningen under utvecklarinställningar och se om du kan välja codec manuellt där. Om du provar att byta till aptX manuellt och sedan kopplar från och ansluter lurarna igen, så "fastnar" det ibland, så att den fortsättningsvis använder aptX. Hade ett liknande problem med en ASUS Zenfone där det gick att göra på det viset i alla fall.

    Andra alternativet är att testa uppdatera till senaste firmware på hörlurarna, och se om det gör skillnad. Dvs om du inte redan gjort det.

    Dessvärre finns det inte så mycket annat man kan ändra på den punkten (i alla fall inte utan root-behörighet). Möjligen kan du prova byta AVCRP-version, men det borde egentligen inte ha någon betydelse för valet av codec.
     
  5. Simbasam

    Simbasam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack. Aptx är "utgråat" i developer settings. Kan inte bocka för det. Har även provat att ändra AVCRP utan framgång. Nåja, jag får överleva detta I-landsproblem.
     
    bernard gillar detta.