Diskussion: Aktuella uppdateringar Pixel 7 och 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Swedroid, 6 okt 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, men jag har läst om användare på Reddit som bytt ut hårdvaran 5-6 gånger och alla enheter har varit drabbade så det känns väldigt osannolikt. Jag har säkert klämt på 15-20 Pixel 7 Pro (framförallt butiksexemplar) och alla har haft det. Så det känns som mjukvara...

    Undra om Googles utvecklare ens använder en Pixel... Jag börjar tvivla.
     
  2. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Hårdvara tror inte jag heller på. Jag upplever att det ska vara som det är. När man lärt sig hur känslig skärmen är och vilken längd och hastighet man ska använda är man mer effektiv än på många andra telefoner, enligt min erfarenhet alltså.

    Ta exempel när man ska bläddra bland bilder i kameran. Där måste man vara exakt med korta, rappa rörelser i mitten av skärmen för att bläddra bland tidigare tagna bilder (då går det också blixtsnabbt och utan fel) och långsammare, längre svep från kanten för att återgå till att ta fler bilder med kameran.
    Fumlar man med tummen så hamnar man ofta tillbaks till kameran istället för bläddrandet mellan bilderna.

    För mig är detta inget fel utan helt normalt för denna telefonen. När man gör rätt går det både snabbt och effektivt, bättre flyt än det mesta annat jag använt. Varför göra på något annat sätt än det telefonen gillar? Så gamla är ni väl inte att det är omöjligt att anpassa sig (jag är 57).

    Byter jag till en iPhone ett tag tar det kanske 10 minuter, sedan är jag inne i hur den vill ha det. Skulle jag ha en iPhone parallellt hela tiden så hade det gått mycket fortare.

    Långsökt jämförelse, men jag försöker inte prata mandarin med assistenten om den är inställd på svenska. Det är dömt att misslyckas.
     
    katho gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Men vad skulle poängen vara med denna ändring? Varför gå emot hela mobilbranschen (inkl deras egna tidigare telefoner) och ta bort i princip allt moment vid korta svep på skärmen? Varför ska man behöva lära om och ändra sitt scrollbeteende för att telefonen ska fungera normalt?

    Din jämförelse med mandarin och svenska har en viss poäng. Pixel 7 Pro pratar mandarin medans alla andra telefoner pratar svenska.

    Nej, jag tror inte det är meningen att telefonen ska fungera såhär. Frågan är om det är hårdvara, mjukvara eller konfiguration som är problemet.

    Känns lovande att det är den mest rapporterade buggen i senaste betan. Då kan iaf inte Google missa det.
     
  4. chrkad

    chrkad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Pro (12.9) + Pencil
    Övrigt:
    Fossil Sport,Google Home,Nest Hub,Chomecast Ultra/Audio
    Jag kom till Pixel 7 Pro från Pixel 2 XL, och för mig är det absolut ingen som helst skillnad, jag har inte ändrat hur jag använder telefonen, utan det fungerar precis likadant som det gjort på alla tidigare telefoner.

    Prövar jag med någon av de iPhone 13/14 Pro Max som finns i hushållet, märker jag inte heller någon skillnad. Håller jag telefonen med en hand använder jag tummen för att scrolla/svepa (når nästan högst upp på skärmen)

    Så det är ju helt uppenbart att en del scrollar/sveper på ett sätt som Google inte tänkt sig.
     
  5. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Ett syfte med förändringen skulle kunna vara att det är ett (inte helt lyckat) försök att göra scrollen mer lik iOS. Att begränsa ”oavsiktliga swipes”.

    Jag upplever ibland scrollen i Android som alldeles för ”lätt”. Att man vill scrolla lite men att sidan bara sticker iväg.

    Men bara en gissning ur det blå.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Så kan det ju vara och det är ju en bra idé men då har de verkligen misslyckats:


    View: https://youtu.be/UppZtaKRQFE


    Jag har inlett ett garantiärende med Google nu. Ska försöka få min lur utbytt. Blir tredje exemplaret i min ägo. Vore väldigt skönt om det var hårdvaran.
     
  7. chrkad

    chrkad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Pro (12.9) + Pencil
    Övrigt:
    Fossil Sport,Google Home,Nest Hub,Chomecast Ultra/Audio
    IMHO så är den vänstra scrollningen hemsk, den ska ju inte fortsätta scrolla så långt efter man släppt. Den högra ser ut att göra precis så som användaren gör.
     
    kingbuzz gillar detta.
  8. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag precis tvärt om. Jag hade blivit galen om den betett sig som den högra gör. Är sugen att prova en Pixel 7 men det där ser verkligen frånstötande ut.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är ju så alla andra telefoner beter sig. Du har haft tur med Pixel 7 Pro.

    Då får du hoppas att Google inte fixar det ;)
     
  10. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Spelade in en skärminspelning på min scroll som jag tycker funkar helt felfritt. Försökte leta en svart tråd som är lång. Jag håller i början telefonen med vänster hand och använder tummen. Sen byter jag och håller den i vänster hand och scrollar med höger pekfinger.
    Jag använder telefonen till 90% som jag gör i början. Vänster hand och vänster tumme ..


    https://youtube.com/shorts/Ez-BR0PoqFE?feature=share
     
    royalnerd och katho gillar detta.
  11. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Då scrollar jag inte heller som Google tänkt sig tydligen, frågan är bara hur dom tänkt sig är det optimala sättet är att använda pekskärmen på sin P7PRO för jag fick ingen instruktion ang detta med telefonen?

    Jag scrollar på precis samma sätt som jag gjort på mängder av telefoner genom åren och kan inte påminna mig om att jag stött på detta "konstiga" sätt att behöva scrolla för optimal funktion.
    Ja det går att få den att scrolla på ett vettigt sätt om man gör långa/hårdare/snabbare swipes men har som sagt inte stött på någon annan telefon där man behöver göra på ett så precist sätt för att telefonen ska kännas go att använda. Just nu känns det bara skit och uppenbarligen för många fler användare.

    Min upplevelse är dålig då jag inte kan scrolla precis som jag brukar.
    Alla gör väl antaligen lite olika och dom som inte upplever problemet gör förmodligen längre/hårdare/snabbare swipes.
     
    spigen och inact_046 gillar detta.
  12. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ser bra ut, antar att du gör rätt långa swipes och med annat än tummen?
    Kan också för det mesta få telefonen att se ut så om jag använder två händer för att nyttja min telefon för att scrolla. Pröva att göra lite lösare swipes med tummen när du håller i den med en hand?
    Ser det ut på samma sätt då?
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Han skrev ju i inlägget hur han gjorde, först tumme sen pekfinger
     
  14. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Låter toppen att du tycker det är bra, själv använder jag telefonen med 1 hand till 90% och då är detta ett väldigt stort problem för mig som scrollar med tummen. Du skriver ju själv ovan att du måste tex måste bläddra bland bilder i kameran på ett precis sätt för att det ska fungera på ett bra sätt. Detta kan du väl knappast tro att det är optimerat så med meningen? Andra tillverkare löser ju detta så varför skulle det inte kunna vara så i detta fallet?
     
  15. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    I början kör jag med tummen bara sen byter jag sida och håller den med vänster och scrollar med höger pekfinger. Men jag gör korta snärtiga swipes kanske. Ska göra en bara med tummen, lösa så ska vi se. Jag har aktiverat så touchen syns i skärminspelningen.
     
  16. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det skriver han ju faktiskt, läste för dåligt sorry!
     
  17. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Sorry såg det nu!
    Jo jag tror precis så som du säger att du gör rätt snärtiga swipes, då kan jag också få telefonen att fungera skapligt. Anser dock att det är väldigt jobbigt/störigt sätt att behöva använda sin telefon för att få ett bra flyt. Har aldrig behövt tänkta på det förut och jag har testat igenom många tillverkare och telefoner vid det här laget.
     
  18. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Här gör jag extremt lösa rörelser med bara tummen:
    https://youtube.com/shorts/HUdbJiCnuM0?feature=share
     
    katho gillar detta.
  19. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Min hackar inte alls på det sättet men du sveper ju som om du har svår artros i fingret (inget personligt utan mer för att försöka beskriva det jag ser). Om man drar mer normalt snärtigt, fast kort drag så flyter mina listor fram som skridskor på en nyspolad is. Testade precis i 3 olika appar.

    Jag tror det är du som förväntar dig vissa saker baserat på iPhone och inte vill ändra på det. Jag känner inte igen mig i din beskrivning att det bara skulle vara P7 som beter sig som din om man fingerhackar fram som du visar i videon.
     
    KiloEterna gillar detta.
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det har inget med iPhone att göra. Det har fungerat lika bra att scrolla på Pixel 6 Pro, Xiaomi 12s Ultra, S22 Ultra osv. Har aldrig känt att scroll varit ett problem tidigare. Så där är du helt snett ute.