Diskussion: Allmänna 5G-tråden - femte generationen mobilnätverk

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 15 maj 2019.

  1. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    316

    MINA ENHETER

    5G-test.jpg

    Har just hittat ett begagnat 5G-modem till någorlunda ok pris (2 500 kr). Jag hade helst velat ha ett utomhusmodem att montera på balkongen, men de är alldeles för dyra just nu och modemet jag köpte visade sig vara mer än tillräckligt bra för mina behov.

    Jag har tidigare testat att ansluta en 4G-telefon till min Asus-router och använda den som modem, men det var inte tillräckligt stabilt. Och min Xiaomi 5G-telefon ville inte funka alls med Asus-routern.

    Sedan testade jag ett 4G-modem (bryggkopplat och anslutet till min Asus-router) och fick hyfsade hastigheter (70–150 Mbit/s download, 30–60 Mbit/s upload och en ping på under 20 ms).

    Det blev lite skillnad när jag började använda mitt (begagnade) ZTE MC801A (bryggkopplat och anslutet till min Asus-router)! Det enda som inte håller toppklass är pingen, men det är inte så noga eftersom jag inte spelar. Nu går det undan!

    Om ni letar efter 5G-modem är det värt att vara medveten om att även om de flesta modem i teorin ska klara hastigheter över 3 Gbit/s är nästan alla begränsade till 1 Gbit/s via det fasta nätverket eftersom nätverksporten på de flesta modem endast håller gigabitstandard. Ett av de få undantagen är det utomhusmodem (Zyxel NR7103) som levereras med Tres 5G-paket och har 2,5 Gbit/s-anslutning via kabel, men det modemet verkar inte gå att köpa separat just nu. Några inomhusmodem har även högre hastigheter via Wi-Fi, men jag vet inte hur väl det funkar i praktiken. Den äldre versionen av mitt modem (ZTE MC801) har en 10 Gbit/s-port, men äldre och långsammare maskinvara.

    Jag är i alla fall grymt nöjd med mitt ZTE MC801A!
    Jag bor någorlunda centralt i Göteborg (250 meter från masten vad jag har lyckats lista ut) och har ett extra datakort från Telenor. Jag betalar alltså 89 kronor per månad för mitt ”fasta” 5G-bredband!
    Mätningen ovan är gjord via min dator som är kopplad till en Asus RT-AC86U (via kabel) och ett bryggkopplat ZTE MC801A.
     
    Last edited: 19 nov 2022
    namkrad, Marmbrandt, 6150 och 1 annan gillar detta.
  2. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    316

    MINA ENHETER

    Nu har pingen dessutom sjunkit till konstanta 19–21 ms.
    Jag har, efter en veckas användning, hittills aldrig haft en download under 750 Mbit/s eller en upload under 100 Mbit/s.
    Om jag är nöjd? Gissa …?
     
    6150 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bye-bye airplane mode: EU allows smartphones during flights

    Rätt intressant.
     
    andersp84, Majkey, 6150 och 1 annan gillar detta.
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Finns det en "Moore's Law" inom 5G? Sen snackas det att den lagen är död.
     
    Last edited: 29 jan 2023
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    1 011
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Nej, Moores law gäller antalet transistorer på ett chip.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det var inom citat, men liknade koncept.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Bara flyget har vettigt WiFi så brukar jag använda WiFi-samtal uppe i luften, fungerar faktiskt oftast helt okej.

    Blir intressant att se vilket flygbolag här i Norden som blir först med Starlink, för är väl det som krävs för högre bandbredd & lägre svarstid när 5G kommer i flygplan ?

    SAS använder iaf Viasat:
    Screenshot_20221123-161028_Chrome.jpg
    Fungerar sådär över Norge...

    Hur bra hanterar 5G-standarden handover i höga hastigheter ?
    Skulle väl vara tekniskt möjligt att koppla upp flygplan med 5G från marken genom antenner under flygplanets vingar / buk ?
    T.ex Stockholm - Köpenhamn, Stockholm - Oslo, Stockholm - Trondheim. Ja, ni fattar... gäller ju att det inte blir för stort avstånd mellan mobilmasterna.

    Teracom har ju sitt utrymme på 2,3 GHz vilket skulle kunna fungera inrikes ? Tänker att det skulle vara billigare än Starlink.

    Jag har flera ggr fått mottagning på mobilen trots att vi befunnit oss ovanför molnen de ggr man missat aktivera flygplansläge, då bör ju mottagningen vara ännu bättre på utsidan ?

    Får hoppas att 5G i flygplan kommer gå under EU-roamingen.

     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror främst att vad som avses är en 5G-basstation på planet som i sin tur är uppkopplad mot satellit, utöver WIFi. Antar att det blir mer sömlöst, så tex operatörer kan inkludera surf på flyg enklare, än att man skall behöva logga in via en portal först osv.

    Annars är det kanske också enklare att lägga till surfen den vägen. I dagsläget behöver man oftast skapa ett konto osv först, innan man kan surfa, och det är ju olika konton för olika flygbolag. Om det går direkt genom operatören kan man surfa i ett klicka/betala via operatören, oberoende av flygbolag/slippa krångla med användaruppgifter osv. Dessutom kan man ju då ta emot samtal och SMS fortfarande antar jag (fast när detta är färdigt lär väl alla ha stöd för wifi-samtal, hehe).

    WiFi-accesspunkter för buss, tåg, flyg osv tror jag är lite på väg bort om jag uppfattat trenden rätt.
     
    Last edited: 8 dec 2022
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tror du missförstod mitt inlägg.
    Jag menade uppkoppling av en 5G-basstation på flyg, och möjliga sätt att koppla upp den mot marken. Starlink Aviation var inte billigt precis..

    Starlink

    Att jag nämnde WiFi är för att det finns idag, i bästa fall.
     
    Last edited: 8 dec 2022
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte det är praktiskt möjligt att använda 5G på marken för att koppla upp ett flyg i luften. Kryssningshöjd brukar väl vara ~10 000 meter, och där får man ingen täckning.
     
    jnsson gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har glömt sätta mobilen i flight mode några ggr. Brukar ha välkomst-sms från alla länder man passerat under vägen, när man landar. Med en antenn på undersidan av planet är det nog inga problem :)
     
    Dockland och 6150 gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det teoretiska maxavståndet mellan sändare och mottagare i GSM-standarden är typ 35 km, har jag för mig (tidsluckor sätter gränsen). Jag vet inte hur det ser ut för nyare standarder, typ 3G/4G/5G. Ett flygplan kan vara ungefär 10 000 meter upp, som du säger (alltså 10 km / en mil upp i luften), vilket är inom gränsen som tidsluckor sätter.

    Vi kan ju göra en jämförelse med satelliter, som kan vara 55 mil upp från jordytan, eller ännu mer. Det finns ju experimentell teknik, bl.a. med SpaceX/Starlink om jag minns rätt, som möjliggör tvåvägskommunikation mellan mobiltelefoner och satelliter, inom ramen för befintliga mobilnätsstandarder (2G/3G/4G osv) och med dagens befintliga mobiltelefoner utan att särskild hårdvara eller mjukvara krävs, vilket är ganska häpnadsväckande. (Dock har man i satellitens utsändning gjort ändringar i tidsluckor och frångått mobilstandarden på olika sätt, pga det extrema avståndet, vilket dock telefonen inte märker av såvitt jag förstått). Hastigheten blir extremt låg och skulle antagligen inte duga för telefonsamtal. Det har väl talats om att ett sms skulle ta några minuter att skicka med den metoden, vilket främst kan vara av intresse i nödsituationer på olika platser på jordytan med obefintlig täckning. Jag gillar idén skarpt. Den som överlever en flygkrasch mitt ute i i världshavet skulle kunna tillkalla hjälp med en vanlig mobiltelefon.

    Så det man kan säga är att om en mobiltelefon kan kommunicera med en satellit 55 mil bort (vilket har testats tror jag, men experimentellt), så är ju avståndet mellan ett flygplan och jordytan (en mil) ingenting i jämförelse. Och en mil faller även inom det teoretiska maxavståndet som tidsluckorna i GSM orsakar, om jag minns rätt, med reservation för att siffran kanske är annorlunda för nyare standarder. Alltså: På 10 000 meter bör man kunna ha täckning, men frågan är om det skulle duga för telefonsamtal eller internettrafik? Ingen som testat? Kate ovan har ju vittnat om att det duger för sms i alla fall ;)
    Har man en dedikerad sändare på flygplanet, så blir det säkert bättre. Men då kan man väl lika gärna installera något som kommunicerar med satellit, istället för något som kommunicerar med jordytan? Med satellit kan man ju närmast garantera mottagning överallt, medan sändning till jordytan skulle sluta funka så fort man flyger över större vattendrag/hav osv.
     
  13. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tror du glömmer att mobilmaster inte är riktade uppåt. Har svårt att tänka mig att du får så mycket täckning på 10000 meters höjd. Dessutom går ju flygplan så snabbt så jag har en känsla av att handover inte skulle fungera särskilt bra. Satelit är nog den teknik vi får förlita oss på i flygplan.
     
  14. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 229
    Mottagna gillanden:
    876
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    5G har kommit till lilla Knivsta
     
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vet vi teoretiskt hur många 5G band man kommer max ha i Sverige? Vi kan säga med säkerhet att det inte blir flera 4G band, dagens antal band kommer kvarstå tills 5G börjar ta över radioband. Varför man frågar är hur framtidssäker dagens 5G lurar är, skulle suga om 3 år senare att det fattas ett band som skulle göra livet lättare. Sen finns det ju VoNR också men det är också i en gråzon, kommer dom första 5G-ready lurar från 2019 få VoNR efter 2025 t.ex.
     
    Last edited: 3 jun 2023
  17. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Om man tittar på det spektrum som operatörerna har och som PTS har pekat ut så är det utöver de frekvenser som används idag, även 24,25-27,5 GHz - bandet (n258) som är intressant, även 27,5-29,5 nämns i PTS rapport.

    För vanliga terminaler (mobiltelefoner) så kan man tänka sig 5G på n28, n20, n8, n3, n1, n40, n7 samt n78 i Sverige i närtid beroende på utfallet av den stora spektrumauktion som kommer i höst, då hela banden 8, 1, 7 och 38 är ute för auktion samtidigt.

    Sedan har det funnits tankar och planer att auktionera ut spektrum i 1500-bandet (1427 - 1518).

    Läs gärna vidare på Spektrumanalyser | PTS
     
    Last edited: 3 jun 2023
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Hur långt når dem? Krävs fri sikt?
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Ju högre siffra, desto kortare räckvidd. Men nu vet jag inte konverteringen va MHz och GHz, är 1000Mhz lika som 1Ghz?

    Men frågan är, om jag ska köpa en 5G lur, vad ska jag tänka på dom viktig för framtiden. Ett exempel är 5G router, man kan ju välja radioband och där finns det band som inte är 3500mhz eller 700mhz.
     
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Har dagens telefoner med modem från Samsung, Apple, Qualcomm, Mediatek, Broadcomm stöd för dessa. Förväntas det mjukvara för att låsa upp stödet för dessa band?