Abonnemang- och operatörserbjudanden [Diskussionstråden]

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DroidJunkie, 23 nov 2022.

  1. elementarn

    elementarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    26
    Fick svar av abonnemangsavdelningen att jag ska säga upp abonnemanget hos Tele2, absolut inte ångra.

    Börjar se mörkt ut detta
     
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Inga framsteg.

    Elgiganten vill fakturera mig 4990:- för telefonen om jag säger upp abonnemanget.

    Jag kommer lägga ett avslut hos Tele2 (alltså säga upp) eftersom att Elgiganten trilskas. Då kommer jag åka på cirka 40 dagars abonnemangskostnad.

    Således ljuger Elgiganten om minsta totalkostnad på sidan och jag kommer kontakta Telefonrådgivarna samt Hallå Konsument för rådgivning.

    Abonnemangsavdelningen har dessvärre ingen förståelse för minsta totalkostnad och vilseleder aktivt kunder. Jag återkommer med svar från Telefonrådgivarna och Hallå Konsument med mer information.
     
    Muwilo, selko, dinmamma1338 och 4 andra gillar detta.
  3. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Nu har jag kontaktat Telekområdgivarna samt Konsumentbyrån i min kommun.
    Jag har även frågat ifall jag har rätt i att minsta totalkostnad är den kostnaden jag behöver betala för att få det svart på vitt, eller om det finns kryphål som Elgiganten/Tele2 kan använda sig av.
     
    chraist, -=oopeteroo=-, Slinky och 5 andra gillar detta.
  4. erix0n

    erix0n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    38
    Hallons "egna" erbjudande är det mest prisvärt just nu? Coop o Benify kändes inte bättre..
     
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Fått svar från telekområdgivarna.
    Minst sagt luddigt svar.

    Inväntar svar från Konsumentbyrån innan jag går vidare till nästa steg med Tele2.

     
  6. J.U.

    J.U. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2017
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Var nog det sämsta svaret jag sett.
     
    skythread och DroidJunkie gillar detta.
  7. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Jag kommer ersättas för uppläggningskostnaden av EG om de inte lyckas övertala tele2 att ta bort den. Dvs en månads uppsägningstid (eller eg knappt en månad) betalar jag utöver 1921 för luren. Hänvisade till att de inte hade med den kostnaden vid köpet och att den nämns i finstilt på avtalet man får i efterhand är närmast bedrägligt. Sen är det ju inte löst innan det är löst.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  8. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Wow! Till mig skrev Elgiganten att jag ska betala uppläggningsavgift trots att det inte står på min avtalsbekräftelse och Tele2 har inte fakturerat mig för den ;)

    Vilken otrolig koll de verkar ha på abonnemangsavdelningen! Men grymt snyggt Mushi. Vi fortsätter!
     
  9. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    För min del vägrar Elgiganten skicka telefonerna jag beställt med hänvisning till att jag sagt upp Tele2 abonnemangen. Sitter kvar med en faktura från Tele2 för abonnemangen som telefonerna köptes med. Helt absurt. Anmält både till ARN och Telekområdgivarna.
     
    fretig gillar detta.
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Absurt är bara förnamnet. Bra att du anmält, antagligen blir det anmälan här med sen.
     
    fretig, Kristy och tooobe gillar detta.
  11. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Pffft...

     
    fretig gillar detta.
  12. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Isf en bugg som funnits där live i flera månader om inte år...
    Så jäkla uselt bemötande man får alltså. Elgiganten har förlorat en kund för livet här iaf, kommer göra mitt yttersta för att välja att handla från andra återförsäljare i framtiden.
     
    Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  13. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Här med! Man förstår hur lite koll de har när de skriver att uppläggningsavgift till 289:- till Tele2 ska betalas när inte ens Tele2 har fakturerat mig för denna... Skrämmande!
     
    Kristy gillar detta.
  14. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det bästa ur deras mailsvar (som tar dagar/veckor att svara på mina mail) är ändå
    "Jag har ringt dig åtta gånger totalt under denna veckan, utan svar. Jag har tyvärr inte tiden att jaga dig"

    Han får det att låta som att han har sökt mig i flera veckor på telefon. Han ringde mig 4 gånger på rad typ 20 på kvällen när barnen sover och jag därför har mobilen på ljudlöst, och 4 gånger till en kvart senare
    När jag ber att bli uppringd ringer däremot ingen...
     
    Winkull, Kristy, KTM och 1 annan gillar detta.
  15. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Nu kommer Elgiganten med en helt annan historia än vad de sagt till mig i 1,5 månad. De skriver att det är ett skrivfel på hemsidan, samtidigt som de anklagar mig för att jag skulle ha "kringgått" avtalet, som att jag skulle ha hackat deras sida eller något befängt. Anklagar mig också för att ha "återkallat" abonnemanget hos Tele2, vad nu det skulle betyda. Svarade, återigen, att jag har sagt upp abonnemangen helt enligt avtalets villkor.

    Elgiganten:

    "Eftersom att vi inte har återkallat dessa abonnemang så måste detta vara utfört av dig som konsument då Tele2 inte har rättighet att återkalla våra abonnemang utan kontakt från kunden eller oss. "

    "Avtalet och erbjudandet skulle vara med 1 månads uppsägningstid, men med 24 månaders bindningstid för att kunna finansiera en ny mobiltelefon. Även för att undvika missbruket att signera upp en massa avtal med syftet att direkt säga upp dem. En del kunder har på något sätt lyckats kringå 24 månaders avtalstid, vilket innebär att minsta totala kostnaden inte stämmer då de ska bindas. Detta felet har uppstått mest där delbetalning inte finns, då mallen är utförd för obundet abonnemang, men 24 månaders delbetalning.

    Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande."

    Bojkott av Elgiganten framöver från min sida. Anmälan till ARN är gjord, hoppas Elgiganten inte kommer undan med sånt här konsumentfientligt beteende.
     
    fretig, Muwilo, Kristy och 1 annan gillar detta.
  16. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Riktigt vidriga. Dock, att de hela tiden ändrar spelreglerna är för de inte har en aniiiiing om vilka regler som gäller.
    Kompetensen på abonnemangsavdelningen är inte i topp.

    Snacka om att skylla på kunder för sina egna misstag. Har för mig att Netonnet gjorde samma misstag någongång, de löste allt för kundens bästa.
     
    fretig, Muwilo och Kristy gillar detta.
  17. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jo kompetensen om konsumenträtt är verkligen riktigt, riktigt låg. Alla företag gör fel/misstag ibland. Då handlar det om hur man hanterar kunden. Man kan göra en kund ännu mer nöjd trots att det inte blir som det var sagt från början, och det behöver inte ens kosta mycket/något alls. Mer än att man visar lite vilja att vilja lösa det på ett bra sätt.
     
    fretig, Muwilo, KTM och 2 andra gillar detta.
  18. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Glömde skriva, att det RIKTIGT absurda är ju att Elgiganten bokstavligen jagade mig för att registrera abonnemanget på nytt då det blev något fel vid köpet så att abonnemanget inte registrerades hos Tele2 (trots att jag signerade avtalet). Varför gjorde de det om det var ett felaktigt erbjudande kan man ju undra. Inkompetens är väl svaret misstänker jag.
     
    Muwilo och DroidJunkie gillar detta.
  19. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Hej
    jag kommer vara i 6 måander i usa. Har förstått att 3 är det billigaste teleabonnemanget för surf, det kostar lika mycket som här (jag ringer sällan). Har någon bättre tips så tas det gärna emot (vill ogärna använda de amerikanska, men är inte omöjlig) och borde jag vänta på något erbjudande ifrån 3?

    Har just nu Fello (som jag är nöjd med).
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    3världen funkar riktigt bra. Dock ingår det bara med fri surf-abonnemanget (399 kr/mån).

    Har dock för mig att det är en begränsning på tre månader utomlands, om man surfar i följd, fast jag vet inte hur hårda de är med det (?). Skall se om jag hittar villkoren för det.
     
    Kristy och astrob0y gillar detta.