Diskussion: Sony Xperia 5 IV (2022)

Diskussion i 'Xperia 5 IV (2022)' startad av Ascended, 21 aug 2022.

  1. Ostrand

    Ostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skumt, för mig är det valet grått för båda korten. Har du också XQ-CW54 med ett e-sim och ett fysiskt sim och Android 12?
     
  2. Kosskash

    Kosskash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2019
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    67
    Hur upplever ni överhettningen? När börjar den? Hur länge får jag räkna med att t.ex. använda kameran och ta bilder innan telefonen börjar bli varm så den känns varm? Hur länge kan man spela innan den blir varm så den känns måttligt varm i jämförelse till tidigare telefoner ni haft?

    Vad får ni för SOT siffror?

    Var köpte ni skärmskydd?:)
     
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Är inte mycket av en fotograf så kan inte svara på din fråga gällande överhettning när kameran används. Rent allmänt så har det förbättras mycket efter senaste uppdateringen, hoppas vi får se fortsatta förbättringar nästa uppdatering.

    Jag postade en skärmbild på SoT tidigare i tråden, har sedan dess inte riktigt haft någon koll på det. Det jag mest har tänkt på är att mobilen brukar ligga på en 50-60% när man kommer hem från jobbet, vilket var en enormt förbättring jämfört med tidigare mobil.

    Men visst Xperia 5/1 IV har ett SoC tillverkat av Samsung, nästa års modeller lär bli en stor förbättring.

    Använder ett skärmskydd från Amazon, inte perfekt då ingen ram för montering ingick. Utbudet av tillbehör är generellt ganska uselt tyvärr.

    På japanska Amazon är det dock desto bättre, kanske importerar något därifrån.

    Annars är jag nöjd med kolfiber-skalet från Aliexpress.

    I det stora hela är jag ganska nöjd med mobilen, även om den tyvärr hålls tillbaka lite av SoCn.

    Det finns inte speciellt många alternativ om man vill ha en liten och lätt mobil dessa dagar.

    Ser mycket fram emot Xperia 5 V! Men nöjer mig med IV-modellen så länge :)
     
    Kosskash gillar detta.
  4. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Jag har Android 12, ett eSIM och ett fysisk. Däremot är det XQ-CQ54.


    Jag kör med ett Copter skärmskydd jag fick med telefonen från jobbet. Känns som ett par millimeter för smalt men funkar bra.

    Vad gäller skal är dessa min favoriter hitils:
    Spigen Rugged Armor (https://www.amazon.se/dp/B09VCSZ7VM/)
    LACAE (https://www.amazon.se/dp/B0BG2RKMXK/)

    Har även köpt ett gäng andra från Caseonline, Saklhuset och ebay men inget som ger lika bra grepp för mina händer som de ovan.


    Vad gäller överhettning har jag bara haft problem med det under första starten när allt ska synkas. Då kunde jag inte slå på high refresh rate alls under första timmen eller så. Efter det så känns mobilen varm ibland men inte mer än så. Men ska tilläggas att jag sällan filmar mer än några sekunder och spelar inte på mobilen. Avstängning av appar i bakgrunden är det som är irriterande även om sista uppdateringen var en förbättring.
     
    Kosskash gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  6. Finnsar

    Finnsar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Hur tycker ni andra att att det blivit efter uppdateringen? Har telefonen slutat att stänga ner appar?
    Själv tycker jag inte att det blivit så himla mycket bättre. Lite kanske, men ändå väldigt aggrerssiv minnes/batteri-hantering. Min telefon stänger ner SP-play eller Spotify om jag växlar mellan appar som jag normalt använder, BankID, bankapp, chrome och pokemon go. Även alla andra appar stängs ner.
    Funkar allt som det ska för er andra?
     
  7. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Står fast med det jag sagt tidigare. Blev bättre men inte bra. Kändes som en quick fix som helt enkelt väntar lite längre än tidigare, men den dödar massa i bakgrunden ändå. Trots att minnet inte ens används. Blir så jävla less på att tillverkarna inte kan låta android sköta allt såntdär utan att mickla med det. Kan bara anta att det är något jävla plåster de gjort för att få bättre batteritid och hantera värmeproblemet. Blir nog sista Sony-telefonen för mig... Finns väl bara Pixel kvar att testa sen. Men nu är jag fast med denna i två år.
     
  8. Finnsar

    Finnsar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Det var verkligen tråkigt att höra! Surt att det är fler som lider av problemet, men ändå lite tröst i att det inte bara är jag. Helt galet att den dödar appar trots att det inte behövs pga minnesbrist. Bara i förebyggande syfte! :(
    Jag hade en xperia 5 för länge sedan och var väldigt nöjd med det, tills dess att batteriet gav upp. Nu känns det dock som att det här är samma gamla telefon, fast med ett nytt batteri. Känner mig dum som trodde att saker och ting blir bättre i mobilsvängen. Känns som det numera är som att skaffa ny dator, all hårdvara är ny och fräsch, men OS och mjukvara är så full med bloat att det tar lika lång tid att starta programmen som för tjugo år sedan då man var tvungen att optimera allt efter de resurser som fanns.
    </rant>

    jaja, vi får se om det händer något med A13...
     
  9. Ostrand

    Ostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah precis, samma modell här, skrev fel bokstav...
     
  10. ernstp

    ernstp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur går det med Android 13 uppdateringen egentligen... ?
     
  11. Ostrand

    Ostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske kommer den 13 december, eller kanske månad 13 det här året...
     
  12. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Månad 13 låter mest troligt, ja... Lite irriterande hur dåliga Sony är på att kommunicera med sina kunder.
     
  13. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Kommer det inte nästa vecka så har jag tappat hoppet om att få det innan årsskiftet... :/
     
    Ostrand gillar detta.
  14. Ostrand

    Ostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja, det är väl lite ledigheter hos sony också...
     
  15. avozetta

    avozetta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej 5 IV ägare!

    Jag har haft min i ett par veckor nu men har redan sen uppackning och första samtalet upplevt ett bakgrundsbrus/sprucket ljud när någon pratar i andra ändan, samtliga samtal hittills. Inget jag hör om jag kör trådat/blåtands-lurar. Misstänker därför en felaktig samtalshögtalare :-(

    Reklamation är på G men undrar lite om fler har råkat ut för detta!?
     
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Äntligen Android 13! :)

    Inte många nya funktioner dock, A13 är väl mest en uppdatering som gynnar mycket i bakgrunden.

    Men gillar den nya mediaspelaren samt att Qr-läsare nu finns inbyggt i kameraappen.

    Även stöd för LC3 är ett välkommet tillskott!

    Screenshot_20221214-060443.png Screenshot_20221214-060514.png Screenshot_20221214-060531.png

    Upplever också att mobilen är ännu rappare, kanske placebo dock. :)

    Edit: Ja, är ganska säker på att det inte är placebo, mobilen blev definitivt rappare, kanske inte ett lika stort steg som den förra större uppdateringen, men ändock en förbättring.
     
    Last edited: 14 dec 2022
    ernstp gillar detta.
  17. Ostrand

    Ostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snyggt med genvägarna till Home, wallet, kamera och assistant på låsskärmen.

    Nu får vi se om Android Auto är mer stabilt...
     
  18. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Tog med gamla Xperia 5 II till jobbet idag. Mina nya Xperia 5 IV har samma saker installerade och samma inställningar. Jag höll en i vardera hand och gjorde samma saker. Öppnade samma appar. Xperia 5 II klår Xperia 5 IV hela tiden vad gäller tiden att öppna appar. Den öppnar appen direkt medans Xperia 5 IV måste visa en splash-screen. Det är extremt tydligt när man har de side-by-side. Självklart funkar det för Xperia 5 IV när man öppnar appen väldigt fort igen. Men efter att ha öppnat en gäng appar gick jag in i inställningarna för att jämföra minnes-statistik från developer options-menyn på de två telefonerna. Det var inget jättekonstigt där. Men så får jag tröck på hemknappen så fick jag vänta för att HEMSKÄRMEN behövde startas på IV. Så himla trött på denna skit. Så som det ser ut nu så blir jag sugen på att lägga IV i en låda och återgå till II eftersom den fungerar bättre.

    Ursäkta rant, men är så himla besviken.

    Ska försöka lägga ett support-ärende inifrån support-appen.

    Hittade denna utvecklar-info vad gäller splash-screens (Splash screens  |  Android Developers):

    When a user launches an app while the app's process is not running (a cold start) or the Activity has not been created (a warm start), the following events occur. (The splash screen is never shown during a hot start.)
    1. The system shows the splash screen using themes and any animations that you've defined.
    2. When the app is ready, the splash screen is dismissed and the app is displayed.

    Så det är väldigt tydligt att IV rensar ur appar ur minnet aggressivare än II.
     
    Ostrand gillar detta.
  19. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Jag har vart i kontakt med Sonys svenska support och efter några försök att lösa problemet så har de samlat in lite extra information och ska vidarebefodra det till deras "tekniska avdelning". Hoppas att om fler gör det så kanske de kan lösa problemet...
     
  20. Finnsar

    Finnsar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Snyggt! Hur kontaktade du dem? Mail eller telefon? Facebook? :)