Android 13 dödade ANT+, går det att nedgradera?

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av CJ954RR, 27 nov 2022.

  1. CJ954RR

    CJ954RR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jagar en hel del och går mest som hundförare. Kör med garmin-prylar på hunden och dessa har tidigare gått att dela i appen WeHunt med hjälp av ANT+. Detta för att passkyttarna ska kunna se i appen var hunden är.

    Fungerade klockrent ända tills Android 13. Något i den uppdateringen gör att ant+ inte längre fungerar. Inte bara på S22 Ultra utan på flera telefoner av olika märken. Wehunt kan inget göra.

    Jag skulle hur som haver vilja rulla tillbaka till den android-verision jag hade när jag köpte telefonen och allt fungerade. Var väl Android 12 och ui 4.1. Finns det något sätt?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Ladda ner ANTtester och kolla att det inte bara är så att det saknas någon service, radio eller plugin
     
    Kristy gillar detta.
  3. CJ954RR

    CJ954RR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har ANT-tester, ett krav om man kör med sticka och inte har inbyggt hårdvarustöd för ANT+ för att få till alla drivrutiner. ANT-tester säger att allt är ok, men appen jag använder (WeHunt) säger efter mycket om och men ungefär "failed to call ANT+ radio service".

    Det har fungerat innan uppdateringen till Android 13/ one-ui 5. Slutade fungera i och med uppdateringen till Android 13, one-ui 5. Ingen annan uppdatering på garmin-pejl eller Wehunt-appen. Flera andra som har haft samma problem, oavsett märke på telefon. I och med android 13 dog det.

    Wehunt skyller ifrån sig, Garmin skyller ifrån sig, Samsung skyller ifrån sig. Kan väl maila Google också men det känns inte som att dom kommer att prioritera det då ANT+ inte används av allt för många. Har mailat utvecklarna av ANT tester eftersom appen inte har uppdaterats på över ett år men inget svar ifrån dom heller.

    Så, återigen, jag vill nedgradera min telefon till den version den var när jag köpte den. Går det på något sätt? Kan uppdatera den i februari när löshunds-jakten är över...
     
  4. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Kör appen i ngn lur som har 12 eller lägre är en lösning
     
    Kristy gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Låter ju onekligen som appen saknar Android 13 stöd.

    Gällande om du kan nergradera eller inte får någon annan svara på. Generellt brukar det gå men det är omständligt när det mellan olika Android versioner och det kanske kräver upplåst bootloader samt root.

    Edit:
    Ingen aning om det faktiskt fungerar

    View: https://youtu.be/QjtIMK7AP9I
     
  6. CJ954RR

    CJ954RR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja det var ju tanken med att nedgradera.
     
  7. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Oftast så går det inte att nedgradera vid en major release uppdatering då bootloadern brukar ha en nedgraderingsspärr.
    Man brukar se det i fw version, brukar vara siffran 4-5 steg från höger.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så går det inte. Det står i uppdateringsloggen att man inte kan gå tillbaka efter en uppdatering
     
    Kristy gillar detta.
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Google är den sista du kan skylla på, en av anledningarna till att dom släpper beta versioner är ju att app utvecklare ska få möjlighet att anpassa sina appar med stöd för den nya versionen, men ofta ligger dom efter med detta och skyller på andra.
    Så i detta fallet låter det som wehunt inte gjort sitt eftersom ANT-tester rapporterar allt ok.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  10. Rodhulf

    Rodhulf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Galaxy S20+ 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Galaxy S20+ 5G
    Jag har också blivit av med inbyggt ANT+ i och med uppdatering till Android 13.
    Jag har varit i kontakt med Samsung via deras chat flera gånger och fått förslag på vad jag ska göra för att det ska fungera. Inget hjälper dock. Det ska enligt dem fungera, det sista jag fick till mig var att kontakta Mcare (?) och skicka telefonen till dem för reparation, har inte kontaktat dem än. Jag har även varit i kontakt med Google och de hänvisar till thisisant.com. Det sista jag gjort är att rapportera in fel till issuetracker.google.com.
    Får se vad som händer.
    Wehunt är inte problemet utan problemet ligger i Android 13 och att något där inte medger ANT+.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Hur kan du bara sådär säga att Wehunt inte är problemet, hur vet du det?
    Generellt är det den som utvecklat appen som inför varje ny Android-version måste säkerställa att appen följer alla standarder och är kompatibel med den nya Android-versionen och dess egenheter/egenskaper.
     
    katho gillar detta.