Fråga: Apple airtag

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av Leif 50år, 7 nov 2022.

  1. Leif 50år

    Leif 50år Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att använda en Airtag från Apple med en Samsung S20 till att spåra taggen med?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Nej.

    Kika på Tile som fungerar oavsett iOS eller Android.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope. Går bara från en Apple enhet. Chipolo fungerar på både iOS och Android och kostar inget per månad.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är möjligt att det går i framtiden, men Apple har inte lagt till stöd för att visa airtags via webbläsaren ännu. Då kan du låna en kompis iPhone eller iPad och konfigurera dem den vägen, sedan kan du spåra dem via webbläsaren på din Samsung-telefon.

    Det vill säga om apple någonsin lägger till stödet för att se dem i webbläsaren. Jag misstänker att de inte vill göra det just för att stoppa folk från att göra så.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag antar att Airtags-funktionen använder i princip alla Iphones i världen för att söka efter en förlorad Airtag, om inte Iphone-användaren självmant gått in och stängt av medverkan i funktionen?

    Om man köper något annat varumärke - Tile, Chipolo - så antar jag att endast det fåtal personer som installerat någon av deras appar kan vara med och söka efter en borttappad tagg, stämmer det?
    Det finns inget Google/Android-API som gör att alla Android-enheter har stöd för att "hjälpa till i letandet" eller? Fram tills något sådant kommer, så verkar ju Apples Airtag ha en stor fördel.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, alla iPhones blir en del av ett stort nätverk som söker efter och rapporterar in airtags, om man som du säger inte väljer att gå ur. Tror det är aktiverat som default hos alla, vilket gör det så kraftfullt.

    Andra varumärken är begränsade till specifika tags som i sin tur kräver att telefonerna har mjukvaran för det och aktivt aktiverat funktionen för att söka/rapportera in tags.

    Det verkar som Google jobbar på något liknande, men det kan ta lång tid innan det kommer. Kommer krävas någon gemensam standard som Google tar fram för Android för att det ska fungera, men fördelen blir väl sedan att man får ett större utbud av olika tags designade för olika ändamål.
     
    Last edited: 7 nov 2022
  7. Leif 50år

    Leif 50år Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, Jag får köpa någon gammal iPhone så det funkar, någon modell som Airtag inte fungerar på?
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tilläggas ska att Apple faktiskt släppt en app med Airtags-funktionalitet för Android.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apple.trackerdetect

    Men denna app har främst som syfte att du ska kunna ta reda på om någon använder Airtags för att spåra DIG. Typ om någon fäst en sådan bland dina tillhörigheter utan att du vet om det, då ska appen kunna ta reda på det.

    Jag är inte helt inläst på funktionerna appen har, men av omdömena så verkar appen väldigt begränsad. Så jag tror inte appen i nuläget kan användas för särskilt mycket spännande grejer. Den släpptes december 2021, uppdaterades senast februari 2022.

    Hur är det egentligen, använder Airtags en krypterad Bluetooth-signal? Vad hindrar någon från att t.ex. kunna skriva en tredjepartsapp (till Google Play Store) som kan söka efter Airtags och föra fler funktioner över till Android?
     
    bernard gillar detta.
  9. Leif 50år

    Leif 50år Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en app "Spårarsökare" som man kan söka efter airtags men inget mer.
     
  10. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Samsung har egna tags som verkar funka fint och i flera tester på tex Youtube ser ut att funka minst lika bra som Apples.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Globalt finns ju fler Samsung-telefoner än Iphones i världen, men i vissa länder som t.ex. Sverige och USA så har Iphone mycket högre marknandsandelar än i världen i stort.
    Kan tänka mig att Samsungs "Galaxy Smarttags" fungerar bra i många delar av världen. Om ALLA Samsung-enheter är med och letar efter min försvunna pryl ("opt-out" snarare än "opt-in"), så kan deras nätverk vara stort.

    Länka gärna, ifall du har något bra klipp.
    Lite tråkigt att Samsung på egen hand gått och utvecklat en lösning. Jag tycker det borde gjorts i samarbete med Google/Android i stort. Android-tillverkare måste inse att de är starkast tillsammans, Samsung har ju hybris.

    Någon som testat Galaxy Smarttags?
    Går de att använda av mig som t.ex. har Pixel/annan Android-enhet?
    Har Samsung ungefär samma "privacy"-features som t.ex. Apple tänkt ut?
    Det låter som att Samsungs tjänst skulle kunna vara en av de största i världen, i samma storlek som Apples, om man jämför hur många enheter där ute som är med och "spanar" efter min förlorade pryl. Förutsatt att ALLA Samsung-enheter är med då, om inte användaren självmant gått in och stängt av funktionen. Något som vet hur det funkar på den punkten?
     
  12. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Det finns jättemånga tester och jämförelser på Youtube av Samsungs tags jämfört med konkurrenterna. bara att söka på produkten.
    Samsung Galaxy Smarttags finns i två varianter, en standard och en + variant med UWB.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=UFiiA7VI5s0


    View: https://www.youtube.com/watch?v=61_L4lO4cUI


    View: https://www.youtube.com/watch?v=42Fs8gwIDQQ


    View: https://www.youtube.com/watch?v=gKU2VOIJsWA


    View: https://www.youtube.com/watch?v=RhgNZ0ppJ54

    https://www.youtube.com/watch?v=pLvKgBvvaDQ
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tack för klippen, har skummat igenom några stycken.
    Men förstår jag rätt, en försvunnen Galaxy Smarttag går bara att scanna efter för den som har en Samsung-telefon i sin hand, inga andra enheter kan användas för att leta efter föremålet?
     
  14. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
  15. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Har flera smarttags (ej det senaste "plus") o det funkar utmärkt, både i Sthlm o Spanien.
    En fördel med dessa smarttags är att knappen går att programmera så att tagen söker din "gömda" mobil (inte bara att mobil söker taggen), dessutom kan man ha ytterligare 2 olika funktioner kopplade till knappen (t.ex lås dörren om man har ett kompatibelt smartlås).
    "Största" nackdelen är väl att dessa tags funkar endast med samsung mobiler.
     
    bernard gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det sistnämnda, att det krävs en Samsung-telefon, är ju så rejält korkat. Samsung sabbar försäljningen av en produkt (Smarttags) i tron att de framtvingar försäljningen av en annan produkt (sina smartphones), vilket givetvis ej är fallet. Jag hoppas att Samsung ändrar sig på den punkten.

    Tile-nätverket kan bara använda de enheter som laddat ner Tile-appen för att leta efter förlorade prylar, antar jag? Jag antar att Tile-nätverket, när man vill leta efter sin borttappade pryl, är betydligt mindre än Samsungs och Apples nätverk, men ändå det största "fristående" nätverket som inte har ett visst hårdvarukrav, eller?
    Vore intressant att se någon siffra för antalet Tile-användare, vars enheter deltar i jakten på förlorade prylar. Den siffran är ju allra viktigast när man jämför, tänker jag.
     
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE


    Same same med air tag - ENDAST iphone.
    Tile har många många färre användare (varierar iofs kraftigt mellan olika länder, men är ändå en bråkdel av vad Samsung/iphone kan prestera i antalet enheter som kan söka (alla nyare iphone/samsung är automatiskt med i "söknätverket")).
    Nackdelen med tile är att man måste aktivt installera deras app för att mobilen blir del av "söknätverket".
    Många mobilanvändare inte ens vet att det finns "Tile/Airtag/Smarttag/etc...).
    Bästa vore om android implementerade denna funktionen i själva OS och både Tile, Smarttags o Air tag använde sig av denna funktionen.

    Men försvarar INTE att både samsung o iphone låser det till sina egna miljöer.
     
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Upptäckte nyss att smarttags kan ses passivt i Alexa appen som är installerad på en icke Samsung mobil.
    Man kan se taggens senaste kända position, men kan inte aktivt söka efter taggen.
    Testat på P10.
     
    bernard gillar detta.