PTS-utredning visar – Postnord måste vidta åtgärder

Diskussion i 'Allmänt' startad av Feisson, 9 dec 2022.

  1. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Post- och telestyrelsen, PTS, har granskat Postnords utdelning under sommaren och hösten. Nu är granskningen klar och PTS bedömer att Postnord inte lever upp till kraven.

    I ett pressmeddelande skriver PTS att Postnord måste vidta åtgärder för att leva upp till kraven.

    Postnord ska upprätta en riskanalys och genom den ta fram en handlingsplan för hur man ska lösa sina problem.

    – Vi har fått indikationer framför allt genom en stor mängd klagomål till myndigheten från början av juni och in på hösten gällande utebliven eller väldigt försenad post. PTS ser väldigt allvarligt på att det här inte fungerar, säger Emma Maraschin, chef för PTS enhet för postfrågor till TT.
     
    KTM, fryguy och mattihp gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Länka till nyheten du citerar. Det är alltid en god idé att länka till källan. :)
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Juni 2022 och framåt - skulle detta vara något nytt problem alltså?
    Jag trodde problemet funnits ett flertal år, och kanske rent av blivit lite bättre de senaste åren, då Postnord börjat få lite ordning på siffrorna och kunnat införa varannandagsutdelning till exempel.

    Jag anser inte att post är en samhällsviktig service längre, så jag ser inte detta som ett av Sveriges större problem direkt..
     
    Matte1976 och frpl gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag kan bara tala för min ort, men under 2022 har det blivit en markant försämring vad gäller försenad post. Eller om det är att i och med varannandagsutdelning märks det mer eftersom det ju blir två dagars extra väntetid om utdelning missas en dag. Under sommarens semestertider fick man också definitivt känslan av att inte alla turer kördes efter ordning, men det är förstås ett lokalt problem.
    För egen del kan jag också se att flera spårbara försändelser stannar upp någon dag någonstans. Jag ska inte säga att det är ofta, men oftare än förut i alla fall.
     
    Psicosis gillar detta.
  6. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Matte1976 och bernard gillar detta.
  7. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Men nu delar de ju bara ut varannan dag och då behöver de bara hälften så många brevbärare eller tja... :)
     
  8. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Varubrev och liknande ska ju ändå delas ut varje dag så nja, inte riktigt :)
     
    jnsson gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    För de minskande andel personer som inte är uppkopplade än (s.k. digitalt utanförskap, bl.a. många äldre och personer med funktionshinder) så är posten fortfarande viktig så jag tycker att det är viktigt att den gruppen minskas genom utbildning och andra former av stöd tills posten inte längre är samhällsviktig.
     
  10. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Min erfarenhet av Postnord är att det funkar ofta men när man väl får problem så får man ingen hjälp alls. För några månader sedan fick jag ett paket där jag skulle betala tull. Sidan fungerade inte, den hittade inte kolli-id:et. Kontaktar supporten 4 gånger under 2 veckors period där man blir påtalad att de försöker lösa problemet, de har en driftstörning. Frågar, vad händer om tullen skickar tillbaka mitt paket innan ni hinner fixa... får då svaret att det är flera som har problem och att man har säkerställt att inga paket skickas tillbaka under den här perioden.

    Får ett brev från Postnord om utebliven betalning och att paketet kommer returneras till avändaren inom ett datum som stod där. Kontaktar postnord, får samma svar som tidigare.

    3:e eller 4:e veckan, paketet har skickats tillbaka till avsändaren. Kontaktar Postnord, får svar "oj, hemskt ledsen, skulle inte ha hänt".

    Köpte en pryl från en marknadsplats, säljaren sket i att svara på mina mail. Bortkastade pengar.

    Av tidigare fall så har Postnord ersatt med frimärken vid reklamation, så jag la inte ens tid på att reklamera hos dom den här gången.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 759
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, det var ju urdåligt skött.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Just för varubrev tycker jag Postnord har blivit sämre på. Ett mobilfodral försvann för ett antal veckor sedan och nu i dagarna en USB-kabel. Smala försändelser som lätt borde gå ner i ett brevinkast. Men de kanske bara har lämnat utanför dörren, svårt att veta när man var på jobbet.

    Så framöver blir det nog bara att beställa något som jag i förväg vet går till ett ombud eller Instabox.
     
    bernard och strule gillar detta.
  13. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Jag väntade på ett viktigt brev som kom 2 månader efteråt. Postnord bara beklagade det som hade skett och inget mer
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag gissar att det inte var ett rekommenderat brev som försvann?

    Fick du förklaring till vad som hänt? Gissningsvis har brevet fastnat i (eller under) någon sorteringsmaskin, och hittats först när de gjort lite större underhåll eller service på maskinen.

    Jag hörde en historia en gång, att man i en postterminal nån gång i tiden monterade loss en riktigt stor maskin som skulle kasseras, det finns ju ett antal bjässar som ibland byts ut. Under maskinen låg ett brev eller julkort som var poststämplat nån gång på 80-talet, dvs decennier tidigare. Man lät brevet gå iväg med det vanliga flödet. Det kan ha blivit en rejält spöklik upplevelse för mottagaren av brevet, då det kanske skrivits av någon som varit död i många år, och helt plötsligt dök upp...
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Fick tillbaka pengarna från Fyndiq handlaren för USB-Kabeln. Handlaren bifogade ett foto från Postnord också. Mycket riktigt hade brevbäraren lagt försändelsen utanför dörren. Så inte konstigt att den var borta. Funkar inte om man bor i ett hyreshus längst ned, med en del oärliga grannar.